Meerdere ruiters op 1 pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Re: Meerdere ruiters op 1 pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:33

Tot nu toe gaat het eigenlijk allemaal prima..Ben er zelf ook altijd bij en help ze dan een beetje.
De pony heeft er geen problemen mee. Vooral niet als ze niet echt aan t werk moet. Hebben nu beetje zitlessen etc gedaan en de pony vind dit wel best.
Met hoeven krabben is ze wel behoorlijk aan t uitproberen en dat krijgen ze niet voor elkaar Clown moet er stiekem wel om lachen.

1 meisje vertelde tegen de andere dat ze dr handen laag moest doen en dan links / rechts aan de teugels moest zitten. Maar heb dus maar even verteld dat dit juist NIET zo moet.

Dus voorlopig help ik ze maar eventjes Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:38

Ja, dat is altijd een gevaar dat kinderen elkaar allerelei foute dingen gaan leren...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 20:44

Hoeft zeker geen probleem te zijn.

Ik geef pony lesjes met mijn pony's. Maar mijn pony's worden ook uit gebracht op wedstrijd (ohz en voor de wagen). Ze zijn afgelopen jaren hier allemaal groen gekomen, dus zijn allemaal nog lang niet op hun top, maar heb er nu 2 die op L2 nivo ohz lopen, 2 op L nivo voor de wagen en 1 op ZZ nivo voor de wagen. Ze worden nog niet allemaal gestart, maar dit is wel de bedoeling in de toekomst.

Ik heb ook rustig een beginner die er 2x op gezeten op mijn wedstrijd pony als ik er 's middags nog mee op wedstrijd moet. Heb er nooit problemen mee gehad.

upanddown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:00

Ligt er een beetje aan. Als je allebei een totaal andere manier van rijden hebt vind ik het voor de pony/het paard niet bevorderlijk.

Ik heb zelf een bijna 5 jarige KWPNmerrie die ik zelf afgericht heb en nu alleen nogt dressuurmatig train. Voor de rest rijdt een 12jarig meisje haar in de springlessen en binnenkort gaat ze haar op wedstrijden uitbrengen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:58

Als de ruiters zich aanpassen aan de pony in plaats van eisen dat de pony zich aanpast aan hun hoeft het geen probleem te zijn.

Ik heb door de jaren heen veel verschillende mensen op mijn pony gehad en nu rijden er 2 meiden op (in totaal misschien 2 a 3x per week onder het zadel) maar de basisdingen die zij vragen (overgangen, nagevelijk lopen, sturen en buitenritjes) zijn geen probleem. Ik help ze beiden de pony begrijpen door hen te begeleiden hoe ze het beste hun hulpen kunnen geven en help ze de manier te vinden hoe mijn pony het makkelijkst ontspannen en nagevelijk gaat lopen. Af en toe stap ik er zelf op, of neem hem met een vriendin erop mee op buitenrit.

Zolang zij geen dingen gaan eisen die hij niet snapt of niet kan heeft hij plezier in de aandacht en uitjes die hij krijgt.

Sasse_fras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:40

Arabian_Girl schreef:
Zijn jullie van mening dat dit kan of vinden jullie het nix ?
Ben benieuwd naar de mening van andere mensen.

Ik heb nu 3 meisjes die komen om te verzorgen. Zij rijden ieder 1 dag in de week op Soraya. Ze rijden 3 , 5 en 8 jaar geloof ik. (manege)
Zelf rijd ik dr af en toe ook nog. En soms een vriendin van mij die er af en toe eens oprijd. En dan heb ik nog het dochtertje van een andere vriendin die er af en toe ook graag op wil ( 7 jaar)
Zijn jullie van mening dat dit kan , Of zouden jullie dit teveel vinden. Ik , die vriendin en het dochtertje van vriendin rijden zomaar af en toe erop

Een manegepony loopt toch ook elk uur met een ander kindje op z'n rug...

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 08:38

Silence schreef:
Ik vind het wel heel erg veel eigenlijk.
Zeker ook gekeken naar het verschil in rij-ervaring.
Lijkt me nogal verwarrend voor het paardje, telkens iemand anders, op een andere manier.

Is niet voor niks dat manegepaardjes zo opknappen als ze een eigenaar krijgen.

neee, nou zelf zou ik nooit 3 mensen van zulke rijjaren op mijn paard willen.
ik rijd zelf 7 jaar, en als ik der iemand op laat is het mijn instructrice.
En ik wil dat mijn paard netjes rijd, en niet dat je elke x maar weer moet kijken hoe die functie werkt enzo.
vind ik gewoon irritant
ik wil ver komen samen met mijn paard
niet met allemaal tussenpersoontjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:57

Ik vind dat meerdere ruiters moet kunnen, als ze een beetje op de zelfde manier rijden.
Maar het aantal ruitertjes van jou, vind ik wel erg veel.
Denk dat je vooral moet uitkijken, dat je pony niet in de war raakt van die 100 verschillende manieren van rijden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:00

3 ruiters per week en jijzelf dan nog vind ik best veel per week voor een paardje

Maar je, het is jouw paard en dus jouw keuze

Mijn keuze zou het niet zijn Bloos

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:09

Volgens mij hangt het ook af van het paard.Ik ken een pony die bij iedereen even goed loopt, maakt niet uit wie erop heeft gezeten.
Ikzelf heb samen met mijn jongere zus 1 pony, en wanneer mijn zus voor mij er heeft opgereden en ik stap er daarna op, is hij ineens veel moeilijker om hem lekker aan het lopen te krijgen dan wanneer ik er alleen op rijd.
Het hangt dus puur van het beestje af volgens mij Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:13

Ik denk dat het heel sterk van het paard afhangt.....

Ik heb zelf een jong en erg eenkennig paard en ik benader ik hem op een manier die niet zo gangbaar is bij de meeste ruiters uit mijn omgeving. Daarbij opgeteld dat ik mijn paard niet graag uit handen geef (ik heb hem niet gekocht om met jan en alleman te moeten delen). Dus nee, ik zou het echt niet willen hebben, zoveel mensen rondom en op mijn paard.
Straks verpesten ze wat aan hem, moet er niet aan denken.......

Overigens houdt mijn paard enorm veel van aandacht van iedereen, maar ga je met hem aan de slag dan kan hij heel eenkennig zijn.

Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:16

Ik denk dat dit zo zijn voor maar ook nadelen heeft. Voor een paard is het misschien wel fijn als 1 iemand hem berijdt. Dat schept natuurlijk veel duidelijkheid en het is gewoon vertrouwd denk ik. Maar als er meerdere personen op rijden raakt het paard ook vertrouwd met verschillende manieren van rijden van mensen, en is hij niet meer zo snel gek te krijgen als iemand anders er op weg rijdt. Dit ligt denk ik ook erg aan het paard zelf. De een is harstikke eenkennig zoals bijvoorbeeld mijn paard, maar daarom is het misschien ook wel goed als er af en toe ook andere mensen op rijden zodat hij niet alleen op mijn manier van rijden gericht is. Maar ik kijk natuurlijk wel uit want het kan ook harstikke mis gaan! Maarja, op een ander paard die niet eenkennig is zou zo iedereen kunnen opstappen dus het ligt denk ik het meest aan het paard zelf en je moet gewoon kijken in hoeverre het paard erop reageerd.

Je_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:52

Het is niet erg, maar ik zou het dan wel netjes verdelen over de week.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:04

Mijn fjord wordt ook door 5 verschillende personen gereden. Geen enkel probleem. Wel zorg ik er voor dat het voor hem zo aantrekkelijk mogelijk is. Dus er wordt veel met hem buiten gereden en soms echt dressuurmatig. Al zou ik merken dat er alleen maar met hem in de bak wordt gereden dan zou ik daar maatregelen voor nemen.
Voor mijn fjord is het heerlijk, hij doet verschillende dingen en vindt iedereen lief. Krijgt ook heerlijk elke dag een uitgebreide poetsbeurt (wat ik toen ik hem helemaal alleen deed wel eens bij in liet schieten).
Nee hoor ik zie het probleem niet in bij mijn paardje....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:54

Ik vind het erg veel, zeker omdat zulke jonge ruiters nog niet zoveel weten en ook verschillend rijden. Op ten duur denk ik dat je paardje dat niet meer zo fijn gaat vinden.

Ik heb ook een paard en we rijden er met zijn drieen op maar mijn vriendin en ik rijden op het zelfde niveau en we overleggen alles en we rijden ook het zelfde en mijn man gaat één keer per week met het paard naar buiten. Maar wij rijden ook op niveau en dat scheelt bij jou rijden ze nog basis maar straks gaan ze zelf uitproberen hoe ze jou paard naar beneden kunnen rijden en gaan allerlij moeilijke dingen van je paardje vragen en doen ze dat wel op de goede manier je bent er niet altijd bij straks wordt jou paardje verpest. Ik zou het bij één of twee bijrijders houden en dan zorgen dat ze les krijgen. Ik vind altijd het gaat tenkoste van het paard jij kan niet denken voor een paard of hij het nou echt wel leuk vind zoveel mensen op hem die verschillend rijden.
Daarom kijken 8 van de 10 manege paarden ook niet vrolijk.

Mijn vriendin en ik krijgen ook les van de zelfde instructeur.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:57

Volgens mij kan het weinig kwaad. Je moet je natuurlijk wel afvragen of het fijn is voor je pony. De ene ruiter rijdt heel anders dan de andere en de ene staat meer toe dan de ander.
Mijn paard heeft 10 jaar in de lessen gelopen en vaak met iemand anders op zijn rug. Ik was de enige die met regelmaat op hem reed. Ik heb hem nu gekocht en hij is helemaal opgebloeid. Vroeger was hij nog wel eens nors met weinig looplust, maar tegenwoordig denkt hij volgens mij dat hij weer hengst is. Hij is super vrolijk en lijkt minder op het paard dat hij vroeger was. Ik denk niet dat het echt aan mij ligt, maar omdat het voor hem fijner is, omdat hij nu duidelijkheid heeft. Het is nog wel eens lastig, omdat hij nu stronteigenwijs is. Alleen rijden deed hij vroeger zelden en nu bijna dagelijks. Dat geeft nogal eens problemen. Iets waar jouw pony straks ook last van kan krijgen.

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:37

XxSultanxX schreef:
waarom zou dat niet kunnen ? een manege pony heeft bijna altijd verschillende ruiters op zijn rug Tong uitsteken
als iedereen gewoon een beetje dezelfde manier van rijden heeft zie ik het probleem er niet van in Lachen

Je zegt wel manege ponys hebben verschillende ruiters op zn rug altijd, maar de meeste manege ponyss zijn ook gewoon verpest. dat ze niks meer kunnen op ten duur. ( voor de mensen die het weer verkeerd opmerken) IK zeg niet alle maar veel wel .

deeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:25

Hoe reageerd je pony erop? als je geen verschil merkt zal het wel geen kwaad kunnnen ik bedoel er rijden ook onwijs veel verschillende kinderne op manege pony's , maar op mn eigen paard zou ik dit toch teveel vinden;)