Tips voor heet en loperig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Tips voor heet en loperig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:41

Alet schreef:
Amber wil ook graag hard in draf, sinds ze uitgestrekte draf heeft uitgevonden vindt ze dat een heel leuk kunstje.

Dat herken ik ja! Een paar weken geleden heeft hij voor het eerst een echte middendraf gelopen en dat vond hij zo gaaf dat hij vervolgens er nog 5 of 6 rondes bijdeed, met mij meeliftend er bovenop Nagelbijten / Gniffelen
Ik zeg zachtjes prrrrrr als hij terug moet. Zolang hij nog controleerbaar is luistert hij daarnaar maar als de miepmiep echt aanstaat, negeert hij me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:41

Urielle schreef:
Probleem is niet mijn rijden op wedstrijd, ik ben makkelijk gespannen (ben zelf ook overgevoelig stresskipje, soort zoekt soort) dus ik ken het gevoel heel goed wanneer ik zelf iets opspan omdat ik me er heel scherp bewust van ben. Het probleem is echt: om hem bij me te kunnen houden, mentaal bezig te houden, concentratie vast te houden, zou ik hem geen 10 meter moeten laten lopen zonder iets van hem te vragen, maar zo zijn de proeven niet uitgeschreven. Scheve mond

Probeer het eens met die tip die ik je hierboven geef, ik heb meerdere hele hete gereden en het werkt heel goed.

Je moet gewoon met been kunnen rijden anders ben je helemaal nergens. Lang en laag op een kleine volte..........zo creer je een moment waarop hij moet gaan ontspannen en je been accepteren en als het op concours misgaat kan je gelijk terug naar dit moment.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:43

Urielle schreef:
Mijn paard is idd heel overgevoelig, heeft makkelijk wonden en drukkingen en is ook gewoon kleinzerig. Daarom staat hij onder controle bij masseuze en chiropractor. Hij heeft al een nieuw (WOW)zadel aangemeten gekregen, dit past goed. Tevens ben ik overgegaan op een brede anatomisch gevormde leren singel ipv een neoprenen rechte. Op het singelvlak en de achterste buikspieren, die voor de lengtebuiging, is hij momenteel nog gevoelig en in de broekspier blijft hij wat strak plus de brede rugspier. Dit is afkomstig van (het behandelen van) blokkades in de wervels juist voor het bekken. Maar dat wordt dus steeds behandeld en aangepakt.

Probleem is niet mijn rijden op wedstrijd, ik ben makkelijk gespannen (ben zelf ook overgevoelig stresskipje, soort zoekt soort) dus ik ken het gevoel heel goed wanneer ik zelf iets opspan omdat ik me er heel scherp bewust van ben. Het probleem is echt: om hem bij me te kunnen houden, mentaal bezig te houden, concentratie vast te houden, zou ik hem geen 10 meter moeten laten lopen zonder iets van hem te vragen, maar zo zijn de proeven niet uitgeschreven. Scheve mond

Is je paard zo geworden door de blokkades in het lichaam?..
Lastig inschatten vanaf mijn stoel hier voor de pjoeter hoor.. De Volbloedjes waarmee ik gewerkt heb en gehad heb waren allemaal sensibel maar er zat wel veel verschil tussen de een en de ander..

Toch waren ze ook zo als ze wel lekker in het lijf zaten.

Toen mijn merrie (die erg riebelig en hectisch werd van een bepaald voer, nog erger dan anders) haar andere voer kreeg kwam er meer rust in haar, ze bleef een druktemaker maar gedoseerder en werd minder schrikkerig..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:44

Pipo schreef:
Kleine voltes rijden en net zo lang op die volte blijven tot hij lui is en je echt met been eraan moet zitten. Bij die hete paarden moet je juist met veel been rijden ondanks dat mendat vaak niet doet.

Ik zal dat eens een tijd consequent doen Ja
Hij kan snoeihard op de volte 10 meter maar ik heb het nog nooit een uur lang op dezelfde volte uitgeprobeerd.
Ik moet hem idd met veel been rijden, anders kan ik er niet meer aankomen in zo'n bui, dan wordt hij schieterig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:45

Urielle, kun je ook mini halve ophoudingen maken in de ring, zodat hij net iets meer op het achterbeen komt? Niet echt terug schakelen maar wel steeds weer zijn aandacht vragen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:45

Dat werkte bij mijn paard idd ook prima, Pipo, ze zakte ahw steeds meer naarmate de tijd verstreek. Soms worden ze daar heel relaxt van. 8tjes rijden hielp mij ook goed en zorgde voor afwisseling..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:46

detour schreef:
Is je paard zo geworden door de blokkades in het lichaam?..

Dat weet ik niet, hij kwam al 'geblokkeerd' bij mij als 2,5 jarige.
Desondanks overigens wel een stukje elastiek.
De blokkades zelf zijn nu weg maar omdat hij andere spieren aanspreekt nu, krijgt hij daar ook weer wat spierpijn en stijfheid van.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:47

detour, met alle respect:

Citaat:
Stereotypide gedrag komt voort uit stress. In combinatie met loperigheid zie ik dat oko als een paard watheet is.
De vraag is natuurlijk: Wat is dan een heet paard?

Hier kan ik niets mee. dat kan een constatering van een feit zijn, maar daar schiet ik niets mee op. Ik ben denk al een aardig eind op weg naar wat de achterliggende reden is, maar daarmee is het nog niet opgelost.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:48

Ik doelde niet op jou specifiek, Lielle, je hoeft er in principe ook niks mee. Knipoog

wat heeft dit antwoord te maken met het wat een heet paard zijn inhoudt? Verward
Laatst bijgewerkt door detour op 25-02-08 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:48

Lielle schreef:
Urielle, kun je ook mini halve ophoudingen maken in de ring, zodat hij net iets meer op het achterbeen komt? Niet echt terug schakelen maar wel steeds weer zijn aandacht vragen.

Je zult eerst met been werkelijk drijvende hulpen moeten kunnen geven voor je ophoudingen kan geven om het dier op het achterbeen te rijden of meer te sluiten.
En die hete paarden worden over het algemeen alleen maar heter hoe meer je met hand eraan komt. Persoonlijk vind ik dat niet de ideale manier om steeds ophoudingen te geven.

Let trouwens ook eens op dat je niet teveel doet. Best kans dat je hulpen te groot en teveel zijn en dat daar de communicatiestoornis optreedt en dat ze daar zo heet van wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:50

Pipo, Urielle geeft aan dat hij pas te loperig wordt als hij te lang niets te doen heeft. dan kun je het loperige oplossen op het moment dat het optreedt, of het al voorkomen. Uiteraard niet blijven hangen in je ophouding.

Detour, volgens mij zitten wij op volkomen verschillende sporen te praten, dus laat maar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 14:51

Lielle schreef:

Die negeert hij op dat moment (of ik ben zelf te laat).
Als ik hem thuis rij, kan ik mijn bekken kantelen, uitademen en hij is terug van draf naar stap. Hoeft geen hand aan te pas te komen. In de proef blijft dat ook zo'n en-ho-nu-stap-kom-eens-terug moment, zeker als de galop geweest is.
Kan in de proef ook niks aan de aanleuning regelen bijvoorbeeld, hoewel hij niet vastpakt en met halsstrekken gewoon uitschuift. Terwijl ik hem thuis redelijk op verschillende hoogtes kan instellen.
(Ben nu even gaan rijden, ik lees vanavond verder want ik heb er zeker wat aan!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:53

Lielle schreef:
Pipo, Urielle geeft aan dat hij pas te loperig wordt als hij te lang niets te doen heeft. dan kun je het loperige oplossen op het moment dat het optreedt, of het al voorkomen. Uiteraard niet blijven hangen in je ophouding.

Detour, volgens mij zitten wij op volkomen verschillende sporen te praten, dus laat maar.

Dus hij moet leren te wachten en rustig te blijven als ie niets doet. Ik lees dat hij rondje na rondje rent en er niet ingegrepen wordt.

Hij moet leren te wachten op hulpen en dus ook beenhulpen. Over het algemeen gaan ze harder lopen met hand eraan dus juist op de volte want dan hoef je je hand er niet aan te hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:53

Dat lijkt me ook beter, Lielle!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:55

Urielle schreef:
[
Kan in de proef ook niks aan de aanleuning regelen bijvoorbeeld, hoewel hij niet vastpakt en met halsstrekken gewoon uitschuift. Terwijl ik hem thuis redelijk op verschillende hoogtes kan instellen.
(Ben nu even gaan rijden, ik lees vanavond verder want ik heb er zeker wat aan!)

Thuis voor 200% voor elkaar als je hem in de proef voor 80% wil laten lopen. In een vreemde omgeving komen problemen altijd sneller naar buiten, maar die problemen zitten er thuis ook gewoon.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:17

Citaat:
Dus hij moet leren te wachten en rustig te blijven als ie niets doet. Ik lees dat hij rondje na rondje rent en er niet ingegrepen wordt.

dan ben je dus al veel te laat. Maar dat zijn we wel eens denk ik. Zoals ik het verhaal van urielle lees treedt het in de ring op als ze hem niet bezig kan houden en thuis niet/minder.

Citaat:
Hij moet leren te wachten op hulpen en dus ook beenhulpen. Over het algemeen gaan ze harder lopen met hand eraan dus juist op de volte want dan hoef je je hand er niet aan te hebben.

maar daar heeft Urielle nu in de ring niets aan. Mijn suggestie is om op dit moment de proeven beter te laten verlopen, en is niet in strijd met de jouwe die de LT oplossing is.

Urielle, ik vind dit ook zeker nuttig, ga er toch eens verder mee prutsen mee thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:21

Dan zou ik voorlopig niet op concours gaan tot ik het paard thuis een stuk beter voor elkaar heb.
Of wel op concours gaan maar iedere proef een africhtingsproef van maken. Dan maar lage punten, maar hij moet leren wachten.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:28

Urielle schreef:
Alet schreef:
Amber wil ook graag hard in draf, sinds ze uitgestrekte draf heeft uitgevonden vindt ze dat een heel leuk kunstje.

Dat herken ik ja! Een paar weken geleden heeft hij voor het eerst een echte middendraf gelopen en dat vond hij zo gaaf dat hij vervolgens er nog 5 of 6 rondes bijdeed, met mij meeliftend er bovenop Nagelbijten / Gniffelen
Ik zeg zachtjes prrrrrr als hij terug moet. Zolang hij nog controleerbaar is luistert hij daarnaar maar als de miepmiep echt aanstaat, negeert hij me.

Dit is echt zo herkenbaar allemaal...
heb laatst de mijne zwaar onder haar tempo laten draven (bijna stap) dit vond ze niet leuk (hoofd omhoog en proberen te drammen) heb dit heel wat rondjes volgehouden...onder haar tempo...enkele passen arbeidsdraf..
Na die rondjes ben ik enkele passen middendraf gaan rijden en toen kwam ze dus wel terug...
Ben toen wel heel erg concequent gebleven en kwam ze niet terug meteen kleine volte...

afgelopen zondag mijn eerste wedstrijd gehad en ze heeft nog niet eens geprobeerd om onder me uit te lopen dus hopelijk heeft het geholpen..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:25

Als er sprake is van stress zal het paard weinig oppikken; in dat geval zou ik eerst proberen de ontspanning op te zoeken. Kijken of je een ingang vindt bij je paard door rustig te stappen en contact te maken met je benen en handen en wat buiging op de volte te zoeken. pas als hji ontspant en nageeflijk wordt probeer het eens in draf.

Het schijnt dat een paard adrenaline aanmaakt bij stress en dat daardoor (ook bij mensen en andere dieren) op dat moment geen sprake van leren kan zijn.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:05

Weet je wat mij ineens te binnen schiet? Sinds kort heb ik met Amber les in werken aan de lange teugel. Daar draait het heel erg om dat ze de aandacht bij mij heeft en om tempobeheersing (ten minste, als ik niet als een vaandel erachteraan wil wapperen...). Ik train dan juist met een halster en niet met een bit om haar gevoeliger te maken naar luisteren en lopen op mijn tempo. Misschien zou je met deze geheel andere insteek kunnen bereiken wat jij wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:16

Urielle hij krijgt toch veel krachtvoer, ik heb ook ooit die subli gevoerd en was er niet kapot van. Stel je neemt Marstall die heeft ook voer voor hete paarden die snel mager worden. Ik heb heel lang marstall zonder gevoerd, is een dubbele hoeveelheid vitaminen en mineralen en ontsloten granen, zonder haver en met mais om hem dikker te maken. De mais is een langzame koolhydraat. Je zult dan veel minder hoeven te voeren. Een gezonde darmwerking is ook weer een goede stofwisseling wat weer genoeg energie vrijmaakt voor het paard om op te slaan.

Als je zo veel voert als nu met die subli, voer je wel veel koolhydraten en dat is weer energie. Je kunt je afvragen of hij niet te veel aan energie krijgt via zijn voeding. Marstall is overigens afgestemd op het voeren van hooi met Marstall als toevoeging, volgens mij voer jij je ook arm op deze manier, de zakken zijn dan niet aan te slepen. Goed hooi is ook energie voeren en misschien straks ook nog gras?

Ik weet dat als mijn paard te hoog in het voer staat, hij loopt tot hij er bij neer valt en niet te temmen is. De juiste verhouding tot net genoeg zodat hij lekker in zijn vel zit, genoeg energie heeft om lekker bezig te zijn en niet te veel zodat ik tegen het voer in rij,is vaak even afmeten en dat kan ook per week verschillen. Ook als je voert is vaak pas de 2e dag erna dat de energie tot uiting komt. Ook verschilt het op welk moment van de dag ik rij, zijn bioritme is heel erg bepalend, ook bv een uur na het voeren of 3 uur na het voeren. Trouwens in de avond loopt hij fijner dan in de ochtend. Echt een avondpaard Haha!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:32

Urielle schreef:
Pipo schreef:
Kleine voltes rijden en net zo lang op die volte blijven tot hij lui is en je echt met been eraan moet zitten. Bij die hete paarden moet je juist met veel been rijden ondanks dat mendat vaak niet doet.

Ik zal dat eens een tijd consequent doen Ja
Hij kan snoeihard op de volte 10 meter maar ik heb het nog nooit een uur lang op dezelfde volte uitgeprobeerd.
Ik moet hem idd met veel been rijden, anders kan ik er niet meer aankomen in zo'n bui, dan wordt hij schieterig.

klopt. en tegelijk moet je de verleiding weerstaan om hem te gaan tegenhouden vooraan... verder probeer ik het drukke gedribbel wat te negeren en zet ik ze gewoon altijd kort en rustig weer naar stap. altijd korte kleine begrenzende hulpjes geven, nooit blijven blokkeren of met strak contact gaan rijden...

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:00

Urrielle is een luxe probleem ,paard heeft veel energie en wil graag voor je werken. Zou zeggen probeer eens eerst een lekkere buitenrit maken , en daarna twintig minuten dressuuur.(of tijdens de buitenrit al dressuuroefeningen.......) en dan gerichte concentratie vragen.
Bij mijn sensibele merrie werkte het , en na een buitenrit liep ze de sterren van de hemel als ze in de bak werkte

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:03

Probeer in de proef gebruik te maken van je hoeken. Dus elke hoek bestaat uit 2 wendingen met een stukje rechtuit ertussen, probeer die wendingen extra goed door te rijden en probeer hier de controle terug te krijgen en het paard weer extra op het achterbeen te zetten.
En probeer tijdens de proef toch meer te doen op die stukken rechtuit, je kan best stukjes iets meer vooruit en weer opvangen voor een oefening. Probeer dan ook meer bezig te zijn met het instellen van de houding. Probeer dus zelf dingen te verzinnen waarmee je hem bezig kan houden in de stukken tussen de oefeningen.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:17

Hey
Heb net je foto even bekeken ...zo te zien heeft je paard idd meer kruinen dan 1 ...
Maar ik kan niet zo goed zien of ie nou 2 kruinen heeft of meerdere ...
Het geld vooral voor paarden met 2 kruinen dat ze gevoeliger, heter & sneller gestrest zijn ...
Ik weet niet juist of dat ook geld voor paarden met meer dan 2 kruinen ...Mss weet jij wel of het nou 2 kruinen zijn of meerdere als je deze een keertje van dichtbij hebt bestudeerd ? Tong uitsteken
Ik wist ook eerst niet dat mijn merrie 2 kruinen had ... Clown