Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Overtuig mij; Nut van alle 'hulpmiddelen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 14:54

Apple schreef:
In je beginpost heb je het al over "spoor als verfijning van de hulp" dat is precies wat Kawa, Anya, IcePrincess en anderen in dit topic ook zeggen.

Kan het dan gewoon zijn dat je tot nu toe gewoon niet goed hebt begrepen wat er dan werd bedoelt met "verfijning van de hulp" Lachen.

Verfijning van de hulp is op mij altijd overgekomen als nét dat zetje extra, en niet als middel om verschil aan te tonen. Ik heb vaker ook topics over sporen doorgelezen op bokt en daar ben ik wat Anya, Kawa, en IP zeggen niet tegen gekomen. Dus je hebt idd gelijk. Daarom ben ik wel blij dat ik dit topic heb geopend. Lachen En ik denk dat met mij, de halve paardenwereld niet weet wat 'verfijning van de hulp' nou precies is, want sporen worden dus ontzettend vaak verkeerd gebruikt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:00

Maar om dat goed uit te kunnen leggen moet je ook een zeker gevoel voor dat verschil hebben ontwikkeld.. Niet dat ik een goede ruiter ben of zo.. ik moet er hard voor werken.. Maar ik probeer het met een voorbeeld..

Mijn paard wijkt op kuitdruk. Dus ook in galop. Stel ik ben naar links aan het wijken en ik leg mijn andere been aan (kuit), dan krijg ik een paard dat én een galopswissel doet én gaat wijken.. de hulp die ik geef is immers: wijk.. de galopswissel moet wel, anders kan ze niet terugwijken. Dus voor mij is spoor en been: galopswissel. En dan krijg ik geen wijkend paard maar een wisselend paard (ik wordt geacht op eén hand met doorhangende teugels te rijden, dus ik kan hooguit een ophouding geven qua teugelhulp).

Nu zullen er mensen zijn die daarvoor een andere hulp hebben. Voor mij werkt deze. En het is zo onhandig haar te leren wisselen door aan haar oor te tikken of zo Knipoog Dus je zoekt een hulp die voor jou werkt. En bij mij is dat toevallig deze geworden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:17

Ik wil best wel nader toelichten. Het komt op hetzelfde Kawa anya en co zeggen. Er zijn heel veel voorbeelden te noemen. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je ook andere topics tegen met dit onderwerp waar heel veel voorbeelden staan.

Slaan en prikken met een zweep of spoor is niet goed. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. De zweep is een aanwijs stok. Als ik een jong paard heb wat de eenzijdige kuit druk nog niet begrijpt en hij valt over de buitenschouder weg. Dan leg ik mijn kuit aan, begrens met mijn teugel. Maar dat begrijpt een jong paard nog niet. Dus leg ik mijn zweep ook op de schouder. Hier zal elk jong paard voor wijken. En weer met de schouder naar binnen toe komen. Belonen en weer verder rijden. Daar is waar een zweep voor bedoelt is. Dit is slechts een voorbeeld.

Voor een spoor geldt hetzelfde. Als de reactie voor de kuit niet voldoende is, leg je je spoor aan. Na reactie ontspan je weer. Op deze manier heb je altijd een goede reactie zonder dat je paard afstompt. Daarom is het ook heel erg belangrijk dat je na een hulp weer ontspant en niet aanhoudt of vast houdt.

Als je zo mét een spoor rijdt, zul je ook merken dat je moeiteloos eens de sporen af kan laten, het eninge gevaar wat ik daar aan vindt is dat je ''correctie'' middel weg is. Als je paard dan over de schouder weg valt en de kuit, zit en teugel hulp is niet voldoende, dan moet je een grotere hulp geven voordat je een reactie krijgt. Ipv dat je een de zweep of spoor aanlegt. Gevolg is dat je de volgende keer ook de grotere hulp zal moeten gebruiken. Dat heb je bij een directe reactie niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:21

Juul schreef:
Apple schreef:
In je beginpost heb je het al over "spoor als verfijning van de hulp" dat is precies wat Kawa, Anya, IcePrincess en anderen in dit topic ook zeggen.

Kan het dan gewoon zijn dat je tot nu toe gewoon niet goed hebt begrepen wat er dan werd bedoelt met "verfijning van de hulp" Lachen.

Verfijning van de hulp is op mij altijd overgekomen als nét dat zetje extra, en niet als middel om verschil aan te tonen. Ik heb vaker ook topics over sporen doorgelezen op bokt en daar ben ik wat Anya, Kawa, en IP zeggen niet tegen gekomen. Dus je hebt idd gelijk. Daarom ben ik wel blij dat ik dit topic heb geopend. Lachen En ik denk dat met mij, de halve paardenwereld niet weet wat 'verfijning van de hulp' nou precies is, want sporen worden dus ontzettend vaak verkeerd gebruikt.

Wat je hier aan geeft, lokte mijn eerste reactie uit. Wat absoluut niet jouw schuld is hoor. Ik ben erg blij met mensen die van anderen willen leren en graag de naadje van kous willen weten. Ik was alleen even bang, dat het weer de zoveelste penny topic zou worden. Sorry. Wat dat betreft schort er nog ontzettend veel aan de instructie in dit land. Dat een ruiter iets fout doet is te wijten aan de persoon die instrueert.

Veel mensen dénken ook echt goed bezig te zijn, terwijl ze eigenlijk heel hard hun paard aan het afstompen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:28

WinBinChes schreef:
[naam] schreef:

Wat je hier aan geeft, lokte mijn eerste reactie uit. Wat absoluut niet jouw schuld is hoor. Ik ben erg blij met mensen die van anderen willen leren en graag de naadje van kous willen weten. Ik was alleen even bang, dat het weer de zoveelste penny topic zou worden. Sorry. Wat dat betreft schort er nog ontzettend veel aan de instructie in dit land. Dat een ruiter iets fout doet is te wijten aan de persoon die instrueert.

Veel mensen dénken ook echt goed bezig te zijn, terwijl ze eigenlijk heel hard hun paard aan het afstompen zijn.

Is al goed hoor! Ben het verder met je eens. Een pennytopic hoef je van mij niet te verwachten hoor, die tijd ben ik al wel voorbij. *LOL*

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:40

WinBinChes schreef:
Wat dat betreft schort er nog ontzettend veel aan de instructie in dit land. Dat een ruiter iets fout doet is te wijten aan de persoon die instrueert.

Ben ik het ook helemaal mee eens. Zo heb ik vroeger ook op een manege geleerd dat een zweep is om je paard af te straffen (en dan is het meestal nog een fout door jezelf veroorzaakt ook) en sporen kreeg je om als je paard niet vooruit ging "ja schop maar even flink door". Pas toen ik betere instructie kreeg en boeken ging lezen werd er uitgelegd waar het daadwerkelijk allemaal voor diende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:14

IcePrincess schreef:
WinBinChes schreef:
Wat dat betreft schort er nog ontzettend veel aan de instructie in dit land. Dat een ruiter iets fout doet is te wijten aan de persoon die instrueert.

Ben ik het ook helemaal mee eens. Zo heb ik vroeger ook op een manege geleerd dat een zweep is om je paard af te straffen (en dan is het meestal nog een fout door jezelf veroorzaakt ook) en sporen kreeg je om als je paard niet vooruit ging "ja schop maar even flink door". Pas toen ik betere instructie kreeg en boeken ging lezen werd er uitgelegd waar het daadwerkelijk allemaal voor diende.

Dit leerde ik ook toen ik net begon. Rijd nu gelukkig op een goede manege. Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:51

Juul schreef:
Ik zag ook verschillende mensen iets zeggen over het paard een laatste zetje te geven doormiddel van spoor of zweep. Moet het paard niet gewoon op je been en hand leren te reageren? Ik heb zelf een tijdje een pony gereden waar een zweep bij gepakt werd als ze niet doorliep, die reageerde daar na een tijdje ook totáál niet meer op.

Dan is de zweep verkeerd gebruikt. Verkeerd getimed misschien, of terwijl je voorwaarts zette onbewust teveel hand gebruikt. Om de een of andere reden heeft jouw paard niet begrepen wat je met die zweep wilde.

Een paard leert van beloning, het wegnemen van druk.
Stel jij geeft been, paard reageert niet. Dan denk je misschien: he, hij let even niet op. Dus je herhaalt je hulp nog eens duidelijker. Paard reageert nog niet. Dan kun je nog wel 25 keer been geven maar je hulp is niet effectief, je paard denkt niet: o, nu moet ik voorwaarts (of opzij). En bij elke keer dat jij been geeft en er gebeurt niks, bevestig je dat hij niks hoeft te doen voor je been. (Afgestompt paard).

Maar nu geef je been, paard reageert niet en jij komt in met je spoor of tikt bij met de zweep. Op het moment dat je paard de gewenste reactie geeft, stop je met de correctie. Dan weet je paard: he, dus zodra ik naar voren/opzij ga, stopt zij met bijtikken? Dan zal ik voortaan maar naar voren/opzij gaan. Helemaal wanneer jij bij de goede reactie ook nog eens zegt tegen je paard dat hij dat hartstikke goed doet, of een kriebel op zijn nek geeft!

En omdat je dat corrigeren natuurlijk heel consequent doet, weet jouw paard dat zodra hij niet voor je been is, jij inkomt met zweep of spoor. En als hij netjes reactie geeft, doe je dat niet. 1+1=2 paard reageert voortaan op je kuit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:03

Urielle schreef:
[naam] schreef:
Ik zag ook verschillende mensen iets zeggen over het paard een laatste zetje te geven doormiddel van spoor of zweep. Moet het paard niet gewoon op je been en hand leren te reageren? Ik heb zelf een tijdje een pony gereden waar een zweep bij gepakt werd als ze niet doorliep, die reageerde daar na een tijdje ook totáál niet meer op.

Dan is de zweep verkeerd gebruikt. Verkeerd getimed misschien, of terwijl je voorwaarts zette onbewust teveel hand gebruikt. Om de een of andere reden heeft jouw paard niet begrepen wat je met die zweep wilde.

Een paard leert van beloning, het wegnemen van druk.
Stel jij geeft been, paard reageert niet. Dan denk je misschien: he, hij let even niet op. Dus je herhaalt je hulp nog eens duidelijker. Paard reageert nog niet. Dan kun je nog wel 25 keer been geven maar je hulp is niet effectief, je paard denkt niet: o, nu moet ik voorwaarts (of opzij). En bij elke keer dat jij been geeft en er gebeurt niks, bevestig je dat hij niks hoeft te doen voor je been. (Afgestompt paard).

Maar nu geef je been, paard reageert niet en jij komt in met je spoor of tikt bij met de zweep. Op het moment dat je paard de gewenste reactie geeft, stop je met de correctie. Dan weet je paard: he, dus zodra ik naar voren/opzij ga, stopt zij met bijtikken? Dan zal ik voortaan maar naar voren/opzij gaan. Helemaal wanneer jij bij de goede reactie ook nog eens zegt tegen je paard dat hij dat hartstikke goed doet, of een kriebel op zijn nek geeft!

En omdat je dat corrigeren natuurlijk heel consequent doet, weet jouw paard dat zodra hij niet voor je been is, jij inkomt met zweep of spoor. En als hij netjes reactie geeft, doe je dat niet. 1+1=2 paard reageert voortaan op je kuit Haha!

Ho, die pony reageerde al niet meer op de zweep toen ik ermee begon te rijden. Lachen Verder was ik ook nog wel zover dat ik begrijp wat jij hier zegt. Maar eigenlijk moet een paard gewoon op je been vooruit gaan. Dan kan bijtikken nog niet zoveel kwaad en zelfs helpen, maar een spoor om vooruit te rijden blijft fout.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:15

Sorry, ik begreep uit jouw stukje dat jij die pony reed, maar het gaat dus op voor de ruiter die erop zat.

Eigenlijk moet een paard gewoon op je been vooruit gaan. Eigenlijk moet een paard op je zit terug komen. Eigenlijk moet een paard gewoon braaf zijn rondjes lopen. Eigenlijk moeten wij perfect rijden. Maar zo werkt het (helaas?) niet.

Leg mij uit: waarom is een spoor als correctiemiddel fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:33

Ik zeg: Een spoor om je paard voorwaarts te rijden is fout.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 18:37

met als toevoeging op Urielle, nadat hij op spoor of zweep vooruit is gegaan, rijd je de overgang nog een keer en weer alleen op been; geen reactie=zweep/spoor, belonen als hij reageert, en dan weer overgang met alleen been, net zo lang tot hij op alleen been reageert. Pas dan bevestig je echt de reactie op je been en is hij niet alleen aan zweep/spoor.

Wb die laatste opmerking, eens. Tenzij je een paard hebt dat al afgestompt is op been en dat je met een spoort er weer alert op kunt maken, zodat je daarna weer zonder spoor kunt. Want je zult iets moeten, als ze op kuitdruk totaal niet meer reageren. Dan kun je je lens schoppen, maar dat heeft weinig zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:04

Lielle schreef:
met als toevoeging op Urielle, nadat hij op spoor of zweep vooruit is gegaan, rijd je de overgang nog een keer en weer alleen op been; geen reactie=zweep/spoor, belonen als hij reageert, en dan weer overgang met alleen been, net zo lang tot hij op alleen been reageert. Pas dan bevestig je echt de reactie op je been en is hij niet alleen aan zweep/spoor.

Wb die laatste opmerking, eens. Tenzij je een paard hebt dat al afgestompt is op been en dat je met een spoort er weer alert op kunt maken, zodat je daarna weer zonder spoor kunt. Want je zult iets moeten, als ze op kuitdruk totaal niet meer reageren. Dan kun je je lens schoppen, maar dat heeft weinig zin.

Mee eens. Maar als de spoor dan fout wordt gebruikt (zoals bij velen) word hij ook hard voor een spoor en reageert hij nergens meer op. Hoe vaak zie je niet mensen naar steeds scherpere sporen grijpen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:08

Ja, ook mee eens. Maar helaas leven we niet in een perfecte wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:20

En we leven in het land van de schuld bij een ander leggen.
In dit geval het paard.
En in een land dat altijd haast heeft.
Vandaag leren we rijden en morgen willen we Anky zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:23

Hélemaal mee eens.. Paard wil niet naar voren? Paard is vervelend. Paard loopt met het hoofd omhoog? Paard is vervelend. Dat de ruiter niet goed zit ed. word niet over gepraat.. En idd, kinderen moeten tegenwoordig steeds jonger op hoog niveau rijden en zo snel mogelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:24

Juul schreef:
Mee eens. Maar als de spoor dan fout wordt gebruikt (zoals bij velen) word hij ook hard voor een spoor en reageert hij nergens meer op. Hoe vaak zie je niet mensen naar steeds scherpere sporen grijpen?

Omdat er mensen zijn die niet kunnen rijden is een spoortje niet fout.
Een bit is ook niet fout omdat er van die heikneuters zijn die de mond open trekken....

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:25

runningkawa schreef:
Een zweep ben ik niet meteen tegen.
Hij is er niet om een paard af te rossen, maar wel om been hulpen te leren of te versterken.

sporen, als je je benen normaal stil kunt houden hoef je ze nooit te gebruiken, ook al hangen ze aan he voeten.
Ze zijn ook alleen voor de puntjes op de i te zetten, nooit om een paard voorwaarts te rijden of opzij te zetten.
Hoogstens dat je ze daar eens gebruikt voor in een noodgeval (denk aan op straat en hij schrikt ergens van)

Martingaal, goed afgesteld werkt niet in... zowel dan is het paard erg hoog...maar nog is het geen echt dwangmiddel. Gebruik daarin ben ik niet direct tegen

De rest van de hulpmiddelen....net als jij zet ik daar meestal mijn vraagtekens bij Lachen
(op een zeer enkele keer is het goed gebruik...meestal zie ik misbruik)
Net als de honderden varianten in bitten...
Ik denk dan vaak...leer gewoon rijden ipv naar allerei rommel zoeken om je eigen onkunde te verdoezelen of het allemaal zo snel snel mogelijk te willen kunnen.
Goede les en een dosis geduld...en het kan ook zonder rommel en daar hoef je geen natuur talent voor te zijn

Ben het helemaal met je eens!!!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:26

Met slofteugels oid heb ik altijd wel problemen als mensen daarnaar grijpen als het niet lukt.
Sporen heb ik geen problemen mee, maar wel als je het gaat gebruiken om je paard meer voorwaarts te rijden. Ik zelf gebruik wel sporen, maar dan meer om mijn hulp iets te verfijnen, maar niet om meer voorwaarts te rijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:28

Lielle schreef:

Nog sterker: ik heb mijn paard zelf ingereden. Is eerder 'te licht' aan het been want ik krijg regelmatig overreactie en miscommunicatie.
Maar het is wel een slimmerikje want als hij voelt dat ik er met mijn hoofd niet bij ben of ik minder lekker in mijn vel zit, doet hij ineens alsof hij niet meer weet waar het been voor is. Dus je paard hoeft niet eens verreden te zijn, kan ook gewoon een slim duveltje zijn die de kans op lanterfanten afwacht.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:30

Imo zijn alle hulpmiddelen prima indien ze ook gebruikt worden als hulpmiddel en niet err zomaar aangeknoopt worden en er over 3 jr nog aanzitten omdat het gewoon zo hoort.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:31

Sonja_B schreef:
Imo zijn alle hulpmiddelen prima indien ze ook gebruikt worden als hulpmiddel en niet err zomaar aangeknoopt worden en er over 3 jr nog aanzitten omdat het gewoon zo hoort.

Precies *LOL*

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:39

Juul schreef:
Hélemaal mee eens.. Paard wil niet naar voren? Paard is vervelend. Paard loopt met het hoofd omhoog? Paard is vervelend. Dat de ruiter niet goed zit ed. word niet over gepraat.. En idd, kinderen moeten tegenwoordig steeds jonger op hoog niveau rijden en zo snel mogelijk.

Sterker nog: bij de vereninging waar ik lid was, rijdt er altijd een jongen (en dit al minstens 3 jaar) altijd met slofteugel in de springles. Er wordt door (verschillende) instructeurs niets van gezegd en als de pony een keer weigert (heb dit zlef een keer gezien) dan krijgt de pony na verlaten ring bij de trailer zo gigantisch op z'n donder. En papsie helpt hem hierbij... Ik heb hier natuurlijk (zit nou eenmaal in me) wat van gezegd en kon op m'n donder krijgen. Sterke vent die mij op m'n donder kan geven, dus zei dat hij het mocht proberen. Zo wordt er dus op een verening (= geen manege waar je paarden kunt huren) les gegeven. De voorzitter stond er ook bij toen dit gebeurde en zei er ook niets van. Wat moet dit ooit worden in de toekomst? Ik heb medelijden met de paarden die deze jongen nog onder z'n kont krijgt...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:18

Urielle schreef:
Lielle schreef:

Nog sterker: ik heb mijn paard zelf ingereden. Is eerder 'te licht' aan het been want ik krijg regelmatig overreactie en miscommunicatie.
Maar het is wel een slimmerikje want als hij voelt dat ik er met mijn hoofd niet bij ben of ik minder lekker in mijn vel zit, doet hij ineens alsof hij niet meer weet waar het been voor is. Dus je paard hoeft niet eens verreden te zijn, kan ook gewoon een slim duveltje zijn die de kans op lanterfanten afwacht.

Ja Erg herkenbaar. De mijne is ook erg goed op het been. ( goh en dat voor braaf paard ) Erg leuk als er iemand anders op zit die teveel met been rijdt. Dan is het speer door de bak, of hij loopt met de handrem erop, omdat hij weer tegen wordt gehouden. Ik vindt het erg fijn rijden, maar heb idd wel eens dat als ik op de volte zit en mijn binnen aandruk en niet begrens dat hij in galop aamspringt. Wel netjes. Dat soort dingen kan ik me niet zo druk om maken. Moet ik mijn kop er maar beter bij houden. Dat doet hij immers ook Haha!

Wino is het toonbeeld dat brave paarden niet perse flegmatiek hoeven te zijn. Wat nog wel eens gedacht wordt

Oftewel, je kan elk paard wel aan het been krijgen. Mits ze niet te erg verreden zijn, dan kan het problemen geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:30

Zweepje heb ik erbij, waarom? Gewoonte eigenlijks (moest op de manege) en omdat ze af en toe een tik nodig heeft omdat ze niet lekker aan het been is.
En ja ik heb les, waar zowel ruiter als paard erg mee vooruit gaan.

Daarnaast werk ik aan de hand waarbij ik de zweep ook nodig heb voor het toucheren (wordt zo genoemd meende ik).

En verder hulpmiddelen? Nope, 9 op de 10 keer ligt het bij de ruiter en niet bij het paard. Als er problemen zijn kijk ik naar eerst naar wat er fout gaat en los het dan op.