Arabier beleren???? Levensgevaarlijk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Arabier beleren???? Levensgevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:18

Misschien overdonderen in de zin dat hij overspoekd wordt met nieuwe indrukken en daar tijd voor nodig heeft ze te verwerken waardoor hij het gelaten over zich heen laat komen?.. Toch maakt hij helemaal geen gelaten of overdonderde indruk! TS, is hij extrovert van karakter?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 16:11

Ja Dodo is absoluut een extrovert paard, als iets hem niet zint dan gebeurt het ook echt niet. en dan laat hij het ook erg goed merken.
Het is ook niet dit bovenstaand verhaal heeft plaats gevonden in 2 weken tijd, heb hem halvewege oktober voor het laaste gereden. heb steeds zo rond de 3 dagen iets gedaan, dus steeds meer dan 2 dagen rust ertussen.

Klein voorbeeldje van zijn karakter.
Als jaarling zou ik hem even op de trailer zetten, hij liep vol vertrouwen mee alleen zag hij niet dat er een klein opstapje nodig is om op de klep te komen, gevolg was dat hij met zijn kogels hard op de stalen strip onder aan de klep kwam.
Echt nooit meer dat we hem in de trailer hebben gekregen terwijl hij nog maar zo'n klein mannetje was.
De trailer is pijn in zijn optiek dus daar moet je niet in de buurt willen komen.
Na 2 jaar geduldig proberen hebben we toch besloten om de niet zo leuke aanpak te gebruiken en hebben geprobeert met een clubje sterkte mensen hem er wel even op te tillen en daar was meneer het niet mee eens.
Dan toch maar een shirt zodat hij niets kon zien en ja hoor hij liep volvertrouwen achter mijn vriend aan, we hebben zijn voorvoetjes op de klept getilt en toen stond hij er zomaar op. Nu bewezen is dat de trailer geen pijn is doet hij het allemaal zonder problemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:15

Thanks for the tip mbt trailerladen. Mijn merrie jaarling moet volgende week naar de kliniek maar ze weigert op de klep te staan, heeft geen pijn ervaren maar verrekt het, wie weet helpt een shirt wel wat!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:13

bedoelde te zeggen dat dus een kwartiertje in de bak met die bochten dan niet zo heel erg is.
Heb ook niks tegen je opvoed en beleer manieren hoor. Enige wat ik wil zeggen dat ik het niet met een paard zou doen wat nog een beetje tegen stribbeld met steigeren en achterwaards gaan. Djilan zei dat zijn paard dit niet deed en ook naar buiten ging daar hoor je me niet over Lachen

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:17

Ziet er goed uit Emma!!
Leuk beestje ook Vingers aflikken

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:22

Vind het er goed uit zien, en vind het netjes dat je rustig aan doet. Ziet er goed uit, mooi dier! Lovers

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 17:23

Een kwartier in de bak is al snel een veel grotere belasting dan een kwartier rechtuit op de wat hardere zandpaden.

Als het omhoog komen en achterwaarts onveilig op mij overkwamen dan was ik echt al lang afgestapt want stijgeren is naast springen niet mijn hobby. Voor mij was het heel duidelijk toen ik hem eenmaal met het tikje voorwaarts had dat we het achteruit gaan en omhoog gaan achter ons hebben gelaten.
En het bleek ook zo te zijn, vind ook dat ik het verplicht ben naar mijn paard om hem vanaf dag 1 mijn vertrouwen te geven met in het achterhoofd dat er weleens iets mis had kunnen gaan.
Ga ik met stress op zo'n jong dier zitten dan weet ik zeker dat het niet goed gaat terwijl als ik zelf in complete ontspanning "enge' dingen vraag dan zijn ze helemaal niet zo eng.

Als hij nu wel in het bos was gaan klooien dan was ik er net zo snel af als in de bak indien nodig.

Ja Svenja.. Dank je wel.. Weetniet of je dit weekend nog in het bos te vinden bent maar heb voor morgen afgesproken om samen met een vriendin een ritje bos te doen met hem.. Misschien komen we elkaar nog wel tegen... (Heb al een rem, so don't worry.....)

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:09

hey emma!

Wat leuk om foto's van dodo te zien! Het ziet er erg goed uit, en ik ben dan ook erg benieuwd naar de volgende foto's Cool

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:26

Jeetje wat een gezeik over het naar buiten gaat met dit jonge dier.

Het ziet er hartstikke ontspannen uit. En ik ken je niet persoonlijk Emma, alleen van de fora (AVS en hier) en ik twijfel niet aan je kundigheid en weet zeker dat je met dit ook een juiste keuze hebt gemaakt.

Ik zie dit liever dan een 3 jarig paard wat in een half uurtje tijd van longeren-zadelmak-ruitermak tot in de krul wordt getrokken.. dat zie ik ook zo vaak voorkomen!!

Dit is een en al ontspanning. En over het schrikken: als ze schrikken en over de zeik zijn, dan houd je niet een paard.. goed beleerd of nog maar net beleerd..

Maakt niet uit Lachen

Succes met het beleren van Dodo!

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:02

Heeeeeeej Emma,
Ziet er super relaxed uit jullie 2! Haha! ...
Toppie dat je het zo aanpakt en dat DODO [ach die lieve kleine Dodo baby] zooo goed tussen de oren is ,net als z'n baasje!!!
Mooie manier van beleren zo! ....werkt prima en hij kan het goed hebben !!! Haha!
En daarbij is het veilig bij jou in de omgeving en die Crabbet's zijn gewoon super tussen die oortjes!!! Cool ...
Zie kleine Dodo graag straks op het wedstrijd terrein aan het werk! Pling ...echt een POWERHOUSE!!!
gr,sas.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:06

Nicole85 schreef:
Jeetje wat een gezeik over het naar buiten gaat met dit jonge dier.

Het ziet er hartstikke ontspannen uit. En ik ken je niet persoonlijk Emma, alleen van de fora (AVS en hier) en ik twijfel niet aan je kundigheid en weet zeker dat je met dit ook een juiste keuze hebt gemaakt.

Ik zie dit liever dan een 3 jarig paard wat in een half uurtje tijd van longeren-zadelmak-ruitermak tot in de krul wordt getrokken.. dat zie ik ook zo vaak voorkomen!!

Dit is een en al ontspanning. En over het schrikken: als ze schrikken en over de zeik zijn, dan houd je niet een paard.. goed beleerd of nog maar net beleerd..

Maakt niet uit Lachen

Succes met het beleren van Dodo!

Hoi Nicole Haha!
Zou ook echt niet weten naar wie ze d'r Dodo had moeten brengen voor zadelmak maken ....tis dat ik het ook zelf doe anders bracht ik ze ook naar Emma .... Cool ...super manier zo!!!
gr,sas.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:14

Wat een ontzettend leuk paard! Ziet er lekker ontspannen uit, mooie uitstraling heeft hij ook! En ik zie net dat hij een volle broer van Bliksem is! Lachen

Als het vertrouwd voelt, waarom dan idd niet lekker naar buiten toe? Ik zou het net zo gedaan hebben. Ja

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:23

Haha, ik zat echt te wachten tot je ging schrijven wat er mis ging. Vanwege de topic titel Knipoog
Super hoe je je paard beleerd hebt, denk dat dit mede komt door het wederzijds vertrouwen!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:37

Hey Emma geweldig die foto´s van jou en Dodo
Heerlijk he een paard waarvan lijkt alsof hij nooit anders gedaan heeft Haha!
Jullie gaan vast een hoop plezier beleven Knipoog

En pffff wat weer een heerlijke boktreacties Dromen

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:11

Emma, ziet er goed uit! Wat is het al een grote jongen geworden zeg. Het is dat die van mij al onder het zadel is, anders had ik hem bij jou afgeleverd!
( hoewel hij wel in de heropvoeding moet)
Veel plezier met Dodo.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:45

Ik moet zeggen dat ik je foto's een heel fijn en relaxt beeld geven..en zie liever dit, dat je na een aantal keren lekker rustig het bos in gaat, dan wanneer men meteen in de bak bezig blijft en het meteen moet, moet, moet...Ik ben eigenlijk best te spreken over je manier van aanpak, en dit werpt ook zijn vruchten af bij je paard! Goed dat je hem wat rust gegund hebt, en ik ben echt benieuwd naar nieuwe rijfoto's!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:49

Leuke foto's van een prachtig paard.

Ik ben vorige week ook voor het eerst op mijn arabier gaan zitten. Ik ben toen meteen het weiland in gegaan in plaats van in de longeerpaddock blijven lopen. Vriendlief hield haar wel vast, maar ik vind het erg belangrijk dat een paard plezier krijgt in lopen. En dat krijgen ze m.i. niet door het eindeloos rondjes lopen in een kleine ruimte.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:54

Wat leuk en wat ziet het er ontspannen uit Lachen.

Ik snap het commentaar op "naar buiten" ook niet zo. Ben jaren geleden regelmatig naar Polen op vakantie geweest en daar was het ook gebruikelijk dat een groen paard zodra deze enigzins zadel en ruiter accepteerde gewoon met de groep mee naar buiten ging.
Kuddedieren blijven wel bij elkaar en buiten letten ze toch vooral op elkaar en op de omgeving en zijn ze niet zo bezig met de ruiter.
Hulpen voor stap/draf/galop zet je er zo ook spelenderwijs op.

Ik weet trouwens ook nog dat nog niet eens zo lang geleden er ook gewoon in Nederland stallen waren die de groene paarden het liefste mee namen op buiten rit.

Als de buitenritten dan goed gingen kon later de verfijning in de bak wel plaats vinden.

saaaaaaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:09

Hey leuk arabiertje Knipoog
Arabieren zijn ind erg leergierige en lieve paarden als je goed met ze omgaat doen ze alles voor hun verzorger! Ik heb zelf 5jaar gewerkt in een arabische hengstenstal en het was super!
(Thuis heb ik een hengst en 2merry's staan samen met een pony en een ezeltje)
Je kan een arabier zelfs op 1 dag africhten maar of het goed is voor de dieren, daar vrees ik erg voor!
Dus ga niet te snel en neem je tijd ook al doet hij alles perfect Knipoog maak simpele oefeningen dan gew interessanter...
Ik heb mijn merry, toen ze 4 jaar was, op 6maand tijd leren longeren het zadeltje erop hoofdstel aan rustige wandeling in het bos, leren sturen enz, gew de basis. Ze deed het ook super en ik had veel sneller kunnen gaan maar dat had haar op latere leeftijd gekost.
Veel paarden doen het super in het begin als je snel gaat ,maar beginnen weerstand te geven als ze een beetje ouder worden, beginnen te bokken, te steigeren enz en dan kan je weer van 0 beginnen. dus neem rustig je tijd en je hebt een super paard voor de rest van je leven.
veel succes
ps in het begin rijden op het halster is erg goed voor je paardje
(ik heb mijn hengstje afgericht zonder zadel en met een halster en het is een schat)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:23

Djilan schreef:
Nou ja ok Haha!
Ik verbaasde me er gewoon even over dat mensen zo 'geschokt' zijn dat Zahlina (en ik) na 3x erop het bos zijn ingegaan. Terwijl we dat allebei niet zouden doen als het gevoel niet goed was.

Iemand bij mij op stal met een jonge haflinger is ook na een keer of 3 erop in de longeerbak met iemand mee het bos in gegaan, zonder bit zelfs Knipoog En die rijdt inmiddels ook alleen buiten, gaat perfect! Denk dat het ook erg met je eigen instelling te maken heeft als je op je paard zit.

En Djilan, vergeet ook zeker niet te zeggen dat het ook aan het paard ligt...
Arabieren zijn over het algemeen ook koele kikkers en raken niet zo snel in paniek.

Als ik naar mijn merrie kijk is ze 3 sec in paniek (op de plaats gelukkig) en daarna ook meteen weer de rust zelf...
Andere paarden blijven daarna paniekerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:45

Knap dat je zelf met zoveel ontspanning en overtuiging er op zit! Ikzelf word zo snel gespannen! Waarop mijn paardje ook spant en dus niets leert (imo). Maar goed, we gaan ook vooruit, maar niet zo snel! Ben stiekem best jaloers dat je zo rustig kunt blijven zitten, en natuurlijk je uitrijmogelijkheden: om in het bos te komen moet ik eerst 500m langs een smal weggetje, waar ze hard rijden en er bijna geen passeerruimte is.
Laatst bijgewerkt door Elles op 22-02-08 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd, niet de bedoeling links naar eigen topics in andere topics te plaatsen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:16

Ik vind het er super fijn uiteindelijk heeft ieder zijn eigen manier Ja. Prachtig dier is het overgens Ja

Mooi zadel ook wat voor zadel is het als ik vragen mag?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:28

vind de titel helemaal te gek
ik vond tot voor een jaar dat een Arabier niks voor mij was, want Arabieren konden gevaarlijk snel lopen en waren vast veel te slim voor een angsthaas als ik
drie keer raden wat er nu op stal staat:
http://www.allbreedpedigree.com/candy122

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:48

Mooi hoor, dit vertrouwen!
Fijn dat hij het zo gemakkelijk op pakt!
Heel veel plezier nog samen.

Ik zou in de toekomst best een paardje naar jou toe willen brengen Haha!