Jonge pony niet vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liekeltj

Re: Jonge pony niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:46

Heb je ook al geprobeerd om met iemand op je pony te longeren?
en dan blijft hij vooruit gaan voor de zweep, maar dan alleen de zweep laten zien en niet ermee slaan. (want je zei dat hij voor de zweep WEL vooruit gaat) Knipoog

groetjess,..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:53

esperance schreef:
Equidea schreef:
Hoe jong is het dier?
Vriendin van me had hetzelfde, dier kon het werk nog lang niet aan. Geestelijk en lichamelijk (laatbloeier).

Juist, dit is niet iets wat wij van achter de PC kunnen zeggen. We weten niet waarom hij zo doet, is het echt staken, of je uitproberen, of het nog niet aan kunnen!?! Meestal kunnen jonge paarden ( en dan vooral in de begin) ongeveer 20 minuten met hun werk bezig zijn..

Sterker nog, elk paard maar vooral jonge beesten kunnen maar 20 min hun aandacht erbij houden. Bij jonge paarden stop je na die 20 min en bij oudere paarden las je een stappauze in.

Jonge paarden hebben veel baat bij buitenritten. Lange rechte stukken voor hun balans en het leren om op eigen benen te lopen. Zodra er een stuur en een rem opzit ga ik vaker naar buiten dan dat ik in de bak rijdt. De puntjes neerzetten kun je ook buiten doen.
Mijn jonge merrie was in de bak ook niet vooruit te branden en in de bossen liep ze samen met mijn hengst. En die loopt snel, loopt grote paarden voorbij.
Mijn tip: veel naar buiten met dat jonge ding Ja
Voordeel, dat kun je ook wat langer doen dan 20 min.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:32

Ben vandaag voor het eerst met haar naar buiten gegaan en dat ging wel een stuk beter! Ik merkte ook dat ze het echt leuk vond en ze begon op een gegeven moment echt te ontspannen.
We hebben nu vooral gestapt omdat mijn vriend er langs liep en haar aan de longe vast had. Maar het ging zo goed dat ik de volgende keer best los kan!
Maar het draven ging nog steeds niet echt van harte, dus denk dat het toch echt het zadel is helaas..

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:33

Nathalie schreef:
Ben vandaag voor het eerst met haar naar buiten gegaan en dat ging wel een stuk beter! Ik merkte ook dat ze het echt leuk vond en ze begon op een gegeven moment echt te ontspannen.
We hebben nu vooral gestapt omdat mijn vriend er langs liep en haar aan de longe vast had. Maar het ging zo goed dat ik de volgende keer best los kan!
Maar het draven ging nog steeds niet echt van harte, dus denk dat het toch echt het zadel is helaas..

leuk dat je naar buiten bent geweest Knipoog
volgende keer eens zonderzadel naar buiten proberen? of in de bak zonderzadel kijken hoe ze dan loopt Knipoog

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:29

Longeer je ook nog veel met haar? en hoe gaat het als ze in de bak rijd? heb je al eens een x-tje met andere paarden in de bak gereden? misschien wil ze dan ook vooruit gaan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 21:27

Ik rijd eigenlijk altijd alleen omdat ik op tijden rijd dat er vrijwel niemand op stal is. Kan helaas niet anders ivm werk. Knipoog

Morgen komt er een nieuw zadel! Dus hoop dat er dan verbetering in komt. Als dat niet zo is, dan horen jullie het wel. Knipoog

Carlii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:05

ik ben het zegmaar met bijna iedereen wel eens Bloos maar ik zou er niet tevee met zweep/sporen aan komen.. waar reageert ze dan nog op als ze ouder is ? en als ze onder 't werk uit probeert uit te komen dus als t zadel niet werkt, dan toch gewoon ff hard pakken,is nooit leuk natuurlijk. maar als je daar te lang mee wacht is het probleem dalijk nog veel groter

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:08

Denk dat t zo wel goed komt als t zadel past Knipoog Nath weet wel waar ze mee bezig is

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 08:07

Ik ben absoluut nooit teveel met sporen of zweep eraan gekomen. Sporen heb ik nooit uit de kast getrokken want dat is tegen mijn principes in bij een jonkie. Sporen zijn er niet om haar vooruit te trappen maar om hulpen beter door te laten komen en dat hoeft nu nog lang niet.
Zweep heb ik ook nooit overdreven gebruikt. Ik heb haar nooit echt afgestraft voor het niet lopen omdat ik het jammer vind als blijkt dat dat door het zadel komt, en ik daarvoor boos op haar ben geweest. Dus ik wacht eerst af of het beter wordt met een nieuw goed passend zadel, als ze nog steeds zo doet met een goed zadel, dan weet ik ook zeker dat het niet door pijn komt. (ik geef haar natuurlijk wel even de tijd om te wennen aan een goed passend zadel.. Knipoog )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:00

Nouja , 100% zekerheid dat een paard geen last heeft van een zadel weet je natuurlijk nooit. Al zijn er 100 mensen die zeggen dat een nieuw zadel goed past , er is er maar 1 die ECHT weet of dat zo is en dat is je paard natuurlijk.

Daarnaast kan het ook nog "gewoon" zo zijn dat er bvb. een zeer plekje in de rug / schouder / buik zit waar het zadel of de singel op drukken waardoor zelfs met een perfect passend zadel het zadel toch nog problemen geeft.

Maar ik hoop natuurlijk voor je dat het diertje met het nieuwe zadel ineens loopt als een trein , dan weet je genoeg OK dan!

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:27

Ik hoop het voor je dat het door het zadel komt.
Waar heb je dit zadel gekocht (waarmee je nu rijd?) En als het niet beter gaat als je een nieuw zadel koopt, misschien moet je de zadelmaker dan is proberen.
groetjesss

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:34

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar mijn 10 jarige "groene" doet dit ook, ik krijg les met hem om hem eindelijk eens wat te leren die 10 jaar niksen daar is hij nu wel klaar mee, maar hij denkt er duidelijk anders over draven ja dat gaat nog met veel pijn en moeite krijg ik een sukkel drafje. Nu zijn mij de volgende stappen geleerd omdat hij nog vrij groen is Klein kneedje in je teugel geven zodat hij weet dat hij moet opletten dan bibber je een keer met je kuit werkt dat niet dan spoor je hem een keer flink aan werkt dat ook niet spoor je hem gewoon wat harder aan totdat hij duidelijk naar voren vliegt. maar pak hem dan niet gelijk terug geef hem even teugel zodat hij weet dat het goed is dat hij met een spoor wat harder moet gaan lopen. veel geduld moet je er voor hebben maar het werkt wel. Succes

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:37

heb je al geprobeert dat jij op je pony gaat zitten en iemand anders gaat longeren?
zo kan je beginen oefenen en als ze daar nog niet op reageert kan je er een zweepje bij gebruiken

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:02

Jah , dat had ik ook al voorgesteld, maar dat had geen zin togh?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 17:45

Ik kan dus kuitdruk geven wat ik wil, ze gaat er niet voor vooruit. Dus ook schoppen werkt niet.

Met longeren werkt het dus ook niet als ik erop zit. Knipoog

Heb het zadel opgehaalt vandaag maar ligt helaas niet helemaal goed... Dus gaat helaas weer terug, baal er flink van maarja.
Nu maar opzoek naar een ander zadel! En tot die tijd krijgt ze gewoon weer lekker vakantie.. Ben nu druk aan 't zoeken en hoop eventueel morgen nog ergens een zadel te kunnen passen. Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:15

Ik zou indd eerst zorgen voor een goed passend zadel.
ik weet niet of dat al gevraagd is want ik heb niet alles gelezen heb je les van iemand want dat is ook heel belangrijk zeker met een jong paard. als je iets fout aanleerd krijg je het er ook moeilijk weer uit. ik zou wel hulp nemen als je dat nog niet hebt!!!!

En als je gaat rijden zou ik niet meer longeren ik denk dat, dat ook teveel is. Een jong paard moet zoveel verwerken. Longeer een keer en de dag erna heeft ze vrij en die dag erna rij je een half uur en die dag erna geef je haar weer vrij. Wissel veel af, zorg dat je ook een keer met iemand naar buiten kan want in de bak rijden wordt ook saai voor je paardje.
Doe is een keer alleen stap en draf oefeningen in de bak kleine figuurtjes overgangen. en beloon heel veel met je stem daar wordt een paard vrolijk van.

En met een jong paard moet je altijd met een zweep rijden, je hoeft hem niet te gebruiken maar hij moet er wel aan wennen dat je hem bij je hebt.

wees concequent en heb ook heel veel geduld.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:23

Ik weet niet hoe lang ze al onder het zadel is? Heeft ze eerst wel goed op de beenhulpen gelopen? Jonge paarden kennen de druk van de kuit nog niet en weten niet wat dat betekent. Je zou op je stem kunnen rijden een tijdje, samen met de benen. Als het goed is luistert ze goed op de stem omdat je die ook hoofdzakelijk gebruikt bij het longeren. Wat ze ook vaak doen de eerste keren als er iemand op zit is met de teugels op de hals slaan. Dus de lus die je over hebt van de teugels sla je om en om tegen de hals samen met een lichte kuitdruk en eventueel de eerste keren je stem die drraafff zegt. Zo hoef je geen spoor/zweep te gebruiken en deze methode werkt heel goed! Meteen belonen als je paard het goed doet, maar laat hem wel doordraven en niet steeds na 5 passen weer in tempo terug laten komen of dat hij zelfs in stap gaat.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 21:31

Ik zou t fijn vinden als iedereen het hele topic zou lezen. Lachen

In mijn openingspost schreef ik al dat ik binnenkort ga lessen maar nog opzoek ben naar een geschikte instructeur.
Afwisselen doen we ook genoeg. Ik rijd haar heel weinig, soms alleen longeren, soms staat ze gewoon lekker buiten, soms wandelen we of spelen we in de bak etc.
Stem gebruik ik áltijd, niet alleen bij jonkies. Dat is iets wat ik gewoon aangeleerd heb.
Ik doe sowieso eigenlijk alleen maar stap en draf....

Zoals ik eerder al schreef reageert ze ook goed op het been. Ze snapt de hulpen.
Dat je dat aan moet leren, zo ver was ik ook al gekomen. Knipoog
Het is niet zo dat ik hieraan begonnen ben zonder ook maar enig idee te hebben wat inrijden inhoudt...
Slaan met de teugels op de hals heb ik geprobeert, maar zonder resultaat.
En zoals ik al schreef gebruik ik mijn stem altijd. Dus als ik haar in draf wil zeg ik dat er ook bij. Ze reageert ontzettend goed op die eerste kuitdruk en is gelijk weg in draf. Maar na een paar passen valt ze terug en is er niks meer mee te beginnen.

Maargoed ik ga dus eerst eens opzoek naar een goed zadel.
Ik heb het idee dat dat al een stuk scheelt..
Pony was vandaag met het andere zadel een stuk levendiger, maar deze lag dus ook absoluut niet goed. Maar had wel 't gevoel dat ze toch een ander gevoel had bij dit zadel.

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:53

Ik weet nog iemand die mensen helpt met dat soort rijproblemen. ga is naar http://www.hoefnatuurlijk.nl/shopping/index2.htm daar kun je je probleem misschien beter oplossen. Ik ga het zelf ook uitproberen, mijn paard gaat er namelijk telkens vandoor en is soms echt ''onhandelbaar''. daar kun je een cursus of training volgen. Kijk ook op die site naar natuurlijk bekappen, want het kan natuurlijk ook aan de hoeven liggen. Het is een zeer interessante site met veel mogelijkheden.

liekeltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:56

er word daar trouwens (op die site in mijn vorige bericht) veel gebruik gemaakt van natural horsemanship en daarmee kun je alles bereiken. (ja , problemen oplossen is natuurlijk lastiger, maar je komt er uiteindelijk wel) Knipoog
nog veel succes!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:05

heb precies t zelfde probleem met mijn bijna 4 jarige paard , schakel nu veel iets sneller iets terug keertje stappen weer aandraven , en laat haar maar hooguit 2 minuten aan een draven , hooguit 5 minuten concentratie en dan vene lange teugel 2 rondjes stappen , maar wel waar ik dat wil de hoefslag dus of n grote volte,
helpt bij mijn paardje erg goed , moet ze blijven opletten ....

succes

enne denk dat t ook de leeftijd is Haha!

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:28

ook ik ben een drie jarige aan het beleren...mijn dochter van 11 erop..ik zelf ernaast maaaestal aan de longeerlijn , omdat meneer nog geen stuur heeft Boos! ook voorwaards gaan is een probleem...maar steeds maar belonen als hij het 'per ongeluk' wel goed doe lijkt te werken, het kost engelen gelduld...maar dan hebben we straks ook wat, ik ben nu twee weken bezig, en ben erg nieuwschierig hoe snel dit 'normaal' gaat?

soms denk ik aan rijden met een wortel aan een hengel voor z'n neus *LOL*.... als het weer eens hopeloos gaat...maar we tellen maar weer tot 10...en na een belonig stappen we af ( dus altijd positief afsluiten)

twilight10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:56

ik had een verzorgpony is nu 3 jaar die was zoals jij ook zij op het begin heel levendig en snel en nu begint die sloom te doen bij mij niet maar bij dat meisje van wie die is wel (dat meisje is 12 en ging arrogant doen naar mij nou dat pik ik niet dus ben ik gestopt) maar als ik erop zat liep die wel door maar bij haar niet kan ook aan haar liggen maar zie tg echt dat die steeds slomer wordt en veel helpt er niet tegen en het zadel licht helemaal goed!