Een groot mysterie... wie lost het op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellen82

Re: Een groot mysterie... wie lost het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:33

Ik heb een beetje meegelezen...
Zou je niet mogen verwachten dat bij de topruiters de hele basis (rechtop zitten, handen rechtop, benen lang e.d.) gewoon automatisme is zodat dat er gewoon in zit, ook al komt er bij zo'n wedstrijd veel spanning kijken?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:57

Ik zou alle tegenstanders van " de ijzerwinkel in de mond van springpaarden " wel eens een parcours van 1.60m willen zien rondrijden op een trensje...
Snel genoeg galoperen om niet buiten tijd te zijn, de juiste afstanden gereden krijgen , de juiste hoeveelheid galopsprongen in technisch heel moeilijke lijnen en combinaties,...
En dan nog eens aan je houding moeten denken...handjes rechtop , benen stil , ellebogen naast je lichaam???
Komaan zeg,denken jullie echt dat die topruiters aan niks anders moeten denken tijdens een parcours?

Ok,het is de basis.Daarin geef ik iedereen groot gelijk.
Maar de wereld vergaat niet als bv Jos Lansink zijn handen plat liggen en zijn benen bewegen boven de sprong.
En denken ze alleen maar aan het geld???
Ten eerste denk ik niet dat ze van hun prijzengeld hun hele stal paarden kunnen onderhouden en ten tweede, in de meeste gevallen krijgen ze maar een percent van het prijzen geld., de rest is voor de eigenaar...
Volgens mij rijden ze vooral om te winnen, niet voor het geld.Denk dat dat eeb aangename bijzaak is.

Mijn paard is een gepensioneerd ( en nu geblesseerd ) Grand-prix springpaard.
Hij werd door de week gereden en gesprongen op een dubbel gebroken bitje.En hij was zeer goed dressuurmatig geschoold.
Hij kan alle oefeningen die een Z dressuurpaard ook kan , op z'n springpaards dan wel... Haha!
Maar in parcours werd hij een echte leeuw.Hij was beresterk,ging lopen in de combinaties en de lijnen en was nimeer te houden.
Hij is indertijd gereden geweest door John Whitaker,toch niet de minste denk ik hé...
John is een van de fijnste ruiters die ik ken,ook niet met de mooiste houding maar met een ongelooflijk gevoel voor rijden.
En hij moest Giotto ook rijden met een pelham in parcours...Moet ik daaruit dan concluderen dat hij een slechte ruiter was die z'n paard niet genoeg geschoold had om een parcoursje te rijden op een trens??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:06

Maar Giotto: er zijn dus ruiters die het wel lukt op een trensje.

En er is er 1 die rijdt met een bosal...

Ik zeg niet dat iedere springruiter aan de trens moet (al zou ik het erg waarderen) maar het kán dus wel...
Zal per paard ook verschillend zijn denk ik, maar keuze zat in bitten imo zonder dat je naar een straf bit hoeft te grijpen, toch?
Denk ik dan Bloos

Maar je mag me corrigeren als ik het fout heb, hoor Lachen

ellen82 schreef:
Ik heb een beetje meegelezen...
Zou je niet mogen verwachten dat bij de topruiters de hele basis (rechtop zitten, handen rechtop, benen lang e.d.) gewoon automatisme is zodat dat er gewoon in zit, ook al komt er bij zo'n wedstrijd veel spanning kijken?

Dat leek mij dus ook. Vandaar ook dit topic Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:16

Giotto, dat neemt nog niet ons recht weg om ons dat af te vragen.

Misschien dat beter lezen verstandig is alvorens je op een vrij agresieve toon een bericht plaatst. Ik heb verder geen persoonlijke beschuldigingen gelezen, wij vragen ons af waarom sommige dingen gedaan worden zoals ze gedaan worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:33

jasmijn78 schreef:
Een zit moet bovenal functioneel zijn en een paard niet hinderen.

Dat is dus het probleem dat ik dan weer met Edward had.
Ik mag hopen dat ik een uitzondering zag of dat hij idd enorm verbeterd is sindsdien, maar ik meen in Mechelen 2006 (of Indoor Brabant 2007?) zag ik hem met Gribaldi en Lingh voor het laatst live en toen was hij zelfs toen hij na de proef in stap aan de lange teugel de paarden naar buiten reed nog bij elke pas met zijn spoor er flink in aan het duwen, bij beide paarden. Dat zag ik toen toch echt niet graag.

Imke zag ik in Mechelen OO Seven ook een keer een behoorlijke trap met haar spoor verkopen maar dat was als correctie, daarna kon ze er ook weer afblijven, juist omdat ze tijdig had ingegrepen.

Dus niet per se dat ik commentaar had op het spoorgebruik van Edward, maar omdat het bij elke pas was en dus niet dat de paarden er scherper van aan het been kwamen.

Vanuit jouw opmerking over Gal met Totilas begrijp ik dat dit inmiddels erg verbeterd is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:47

Yamcha schreef:
Maar Giotto: er zijn dus ruiters die het wel lukt op een trensje.

Maar niet alle ruiters en paarden zijn hetzelfde toch?

WinBinChes schreef:
OP grote vlakte ben ik het met Jasmijn wel eens, maar ik vind het jammer dat er weer gelijjk naar de basis wordt getrokken.

Het gaat er mij ook niet om, om basisruiters af te zeuren. Het gaat mij er om dat als je naar het springen kijkt dat je meer ruwheden en slecht rijden op basisniveau ziet, dan op topniveau. Terwijl hier in dit topic de topruiters onder vuur liggen omdat ze scherpe bitten gebruiken.

Esperanza schreef:
Vind je? En omdat het slechter kan is het goed genoeg?

Nee, omdat het basis is en dat je dan nog niet de wereld kan verwachten. Weet je; ik zie liever een ruiter die probeert het uiterste uit zijn paard te halen en daardoor een taktfoutje maakt, zelf iets uit balans komt oid, dan iemand die er als een prinsesje opzit en braaf de baan rondtuft en figuurtjes aan het rijden is. Als het meisje op de foto het lukt het paard een fractie meer in de oprichting te krijgen, dan kan het plaatje ineens misschien wel perfect worden.

giotto schreef:
Ik zou alle tegenstanders van " de ijzerwinkel in de mond van springpaarden " wel eens een parcours van 1.60m willen zien rondrijden op een trensje...
Nagelbijten / Gniffelen

Yamcha schreef:
Zal per paard ook verschillend zijn denk ik, maar keuze zat in bitten imo zonder dat je naar een straf bit hoeft te grijpen, toch?
Denk ik dan

Ik denk dat je daar pas een oordeel over kunt geven als je met verschillende types paarden 1.60 parcoursen hebt gesprongen...

Urielle schreef:
Vanuit jouw opmerking over Gal met Totilas begrijp ik dat dit inmiddels erg verbeterd is.
.

Ik heb genoten van die proef op JA. Edward is mij niet eens opgevallen. Het paard liep zo mooi dat ik niet op details van de ruiter heb gelet. En ik denk dat dat ook de bedoeling van dressuur is; dat het paard zo mooi en vanzelfsprekend loopt dat de ruiter je ineens niet meer opvalt. Haha!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:01

Zag laatst een Prix st George-paard losgereden worden,(was wel alleen voor een demonstratie), ik schrok me rot wat er allemaal aan dat paard gehangen was, stang- en trenshoofdstel, slofteugel. De kin op de borst. Dus de manier om op Prix st George-niveau te komen is dus zo. Dan heb ik het nog niet over de houding van de ruiter, maar de klassieke manier van trainen was ver te zoeken. Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:56

modie schreef:
Dus de manier om op Prix st George-niveau te komen is dus zo.

Die conclusie is wel wat kort door de bocht vind je niet?

Op alle niveau's zie je dingen die niet door de beugel kunnen, maar om dan meteen te concluderen dat dat dan DE manier is om ergens te komen vind ik kortzichtig. Bovendien die je de vele ruiters die wel fijn en netjes met hun paard bezig zijn ernstig te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:57

Idd erg kort door de bocht Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:46

@ Yamcha, ik heb niet het idee dat topruiters hier onder vuur genomen word. Eerder onder de loep. en daar kunnen we altijd wat van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:06

Citaat:

Oftewel 'Ja maar, we springen heel hoog dus ik heb een ijzerwinkel in de mond van mijn paard nodig' maar het waarom is mij nog niet helemaal duidelijk.

Citaat:
Snel genoeg galoperen om niet buiten tijd te zijn, de juiste afstanden gereden krijgen , de juiste hoeveelheid galopsprongen in technisch heel moeilijke lijnen en combinaties,...
En dan nog eens aan je houding moeten denken...handjes rechtop , benen stil , ellebogen naast je lichaam???
Komaan zeg,denken jullie echt dat die topruiters aan niks anders moeten denken tijdens een parcours?

Dat is de truc toch? Om alles in te kunnen schatten, precies op de galopsprong te rijden en daarbij zo min mogelijk het paard in de weg te zitten?
Die 'regeltjes' zijn echt niet bedacht om manegeruiters dwars te zitten.

En daarnaast, een complete ijzerwinkel in zijn mond daar heb ik geen problemen mee. Maar wel dat de mond van het paard tot bloedens toe open is aan het eind van het parcours. Niet elke ruiter doet dit, dat weet ik. En er zijn ook zat ruiters die het voor elkaar krijgen met een trensje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:08

WinBinChes schreef:
@ Yamcha, ik heb niet het idee dat topruiters hier onder vuur genomen word. Eerder onder de loep. en daar kunnen we altijd wat van leren.

Het was idd mijn bedoeling om de topruiters onder de loep te nemen.

Ik wilde niet zozeer kritiek leveren, hoewel ik wel heel kritisch ben, maar ik heb mijn vragen gesteld vanuit het willen begrijpen. Ik wil er graag van leren.
Als ik het hoe en waarom begrijp, zal ik wss ook anders over bepaalde dingen denken Lachen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:37

jasmijn78 schreef:
modie schreef:
Dus de manier om op Prix st George-niveau te komen is dus zo.

Die conclusie is wel wat kort door de bocht vind je niet?

Op alle niveau's zie je dingen die niet door de beugel kunnen, maar om dan meteen te concluderen dat dat dan DE manier is om ergens te komen vind ik kortzichtig. Bovendien die je de vele ruiters die wel fijn en netjes met hun paard bezig zijn ernstig te kort.

Was eerder cynisch bedoelt, maar op topniveau in de dressuur zie je toch wel vaker misstanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:44

Springen is niet met dressuur te vergelijken
Een paard dat een 150 parcours springt moet eigenlijk een beetje gek zijn...prettig gestoord... anders doet hij dat niet Lachen
Deze paarden worden gewoon gruwelijk heet.
Moet ook wel... anders halen ze zulke hoge en brede sprongen niet. Dat kan niet met een flegmatiek paard.
De adrealine giert door het lijf en zo'n paard heeft maar voor 1 ding oog, de hindernis...en wil erover.

Bijv mensen op de tribune worden ook veel minder opgemerkt door de concentratie naar de sprong toe. Subtiele hulpen worden daardoor niet altijd meer opgemerkt. (ben zelf maar eens ergens op gefocusd, dan neem je ook niet alles meer goed waar)
En om dan niet midden in een oxer te vallen moet er wel een wat lomper met de hulpen door gekomen worden. Omdat het paard het subtiele niet opmerkt.

Maar deze paarden worden thuis op gewone bitjes gereden en lopen heel fijn dressuur.

In de dressuur zitten winkelen vind ik al weer anders.
Ja een oefening kan fout gaan, ook omdat paarden heet worden van de omgeving en omdat ze zo attent mogelijk gemaakt worden, worden ze ook wel eens te attent op de dingen die je niet wilt Lachen
Maar ik vind daar grovere hulpen misstaan...als een onderdeel fout gaat heb je misschien een 0 op je protocol, maar je vliegt niet over de kop door een sprong Lachen

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:48

Ik ben het er wel mee eens! Lachen.
ik vind het eigenlijk wel fijn om te zien!
zo van hehe ook hun zijn niet perfect en een foutje is niet zo erg.

ik krijg altijd comentaar dat ik mijn hakke naar beneden moet doen. maar als ik dan naar de dresuur kijk zie ik nog vaak ruiters met de hakken omhoog..

dan denk ik bij mezelf Fijn niet alleen ik maak de fout! Lachen