Forendo Ameno, voor de eerste keer @work onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Re: Forendo Ameno, voor de eerste keer @work onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 22:17

Wanneer alles een aantal keren word herhaald is het pas "gezeik" Je kan in dat geval ook zeggen, ben het een met ... , en niet alles weer herhalen, dan zijn er straks gaan haw topics meer, omdat het niet meer leuk is (staat ook al een stukje in haw zelf van een mod).

Ik kan het wel hebben, had ook niet bepaald leuk kritiek op 2 topics van springwork. Maar daar heb ik ook weer tips gehad!

Ik ga ook niet elke dag rijden, maar nu ga ik alles op alles zetten om hem doordeweeks ook nog even te kunnen rijden, en wanneer hij het beter snapt alleen in het weekend, tot de zomervakantie, dan ga ik hem doortrainen (debuut word waarsch. einf okt, wanneer het mag van KNHS)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:22

mistid schreef:
Het was de tweede keer longeren, dus met de longeerlijn. Gewoon longeren kan ook in de bak, de longeerbak is er niet voor niks Pling . Ik ben zonder longeerlijn al wel een poos aan de gang.
@ 3Hearts: Klinkt misschien l*llig, maar er was wel iemand bij, hoe moeten de foto's anders zijn gemaakt? Knipoog .
Ik heb er al wel vaker opgezeten, zonder zadel. Maarja.

Citaat:
Toen zei ze "Ga jij er maar op, dat wil je toch, ik kom terug als je er op zit" Ik er opgeklommen, pony deed niks, toen kwam mijn moeder, zweepje aangegeven.

Terwijl dit een van de cruciaalste punten is waar het vaak mis bij gaat, maar "lagge" joh als je eraf valt terwijl er niemand bij is. Scheve mond
Ook stoer dat je er vanaf gevallen bent ! Knipoog Nu weet de pony teminste dat als hij maar hard genoeg bokt, je d'r vanzelf naast ligt Lachen!

We zijn alleen maar bezorgd, en dan ga je zo reageren ?? Maar ach, het is toch allemaal gezeik. Dromen

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:18

hey mirthe dat was vandaag een harde klap!
zag er heel eng uit ik hoop dat dat niet nog een keer gebeurd Cool Pling

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 08:05

Hoort er bij hoor suus Tong uitsteken !
Maar het hoeft ook niet weer te gebeuren hoor! Pling

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 11:52

gelukkig was er verder niets ergs gebeurd, Clown maar daarna ging het tog weer goed??

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 11:54

Ja

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 14:34

Maar ach... de volgende keer gewoon weer alleen in de bak, nou waren er ook 2 andere pony's bij

Mariekexzita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:22

Rolleyes ga zo door..

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:29

Wat een leuke pony heb je!

Ik vind het er redelijk uitzien, al vind ik zelf dat je pony er nog niet helemaal klaar uitziet. Ik zou hem nog even 2 maanden op de wei doen zodat hij even door kan groeien.

Misschien kan je de volgende keer onder begeleiding verder met hem gaan, zoek een goede instructrice die je erbij kan helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:41

De foto's zien er wel vriendelijk uit.
Wel is de pony erg overbouwd (en daar kunnen de foto's niks aan doen Clown )

Hoe je de pony zadelmak maakt, dat is zeker niet correct.
Lees tussen het kritiek door de tips, want er staan veel goede tussen!
Een halstertouw om de nek is een aanrader, zodat je die kunt vastpakken in geval van nood en je niet an de teugels hoeft te trekken.

Succes en wees trots op deze lieve, héle lieve pony!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 10:50

Ja, ik doe ook wat met de tips.
Maar een martingaal/borsttuig kan toch ook wel om de hals? met een martingaal/borttuig met martingaal trek je hem ook niet zo snel in de mond heb ik het idee

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:01

nee, dat helpt niet. Een martingaal zou ik niet gaan gebruiken die heeft en ander doel en heb je niet nodig.
Gewoon een halstertouw of een beugelriem om de hals en hopen dat je die niet nodig zal hebben Haha!
Misschien kun je meer vinden via google etc om nog beter je pony te kunnen inrijden. Er zijn genoeg sites die uitgebreid vertellen hoe het moet en vaak nog met foto's.

succes!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 11:22

ThnQ!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 01:26

hartstikke leuk mirthe! en wat een lieve pony!
ik vind veel commentaar eigenlijk maar uit de lucht gegrepen, jij hebt die pony al een hele tijd en weet hoe hij is. en vaak worden pony's ingereden als ze nog geen tot weinig conditie hebben, dan gebeuren er veel minder rare dingen maar de pony leert dan wel de hulpen. jullie moeten ook niet vergeten: pony's zijn veel eerder uitgegroeid dan paarden, dus als mirthe zo weinig rijdt leert die pony alleen maar en wordt er heus geen schade aangebracht.
het ligt er ook aan wat voor pony je hebt, je hebt koele pony's en pony's die van elk grassprietje schrikken. en deze ziet er toch behoorlijk koel uit! oortjes mooi naar voren, zelfs als ze draaft.
ik en mijn zusje hebben ongeveer 3 jaar geleden ook een pony beleerd. hij was 3 toen we hem ophaalden, en hebben eerst gewoon een jaartje gepoetst en aan de hand gesprongen en alles om vertrouwen in elkaar te krijgen. daar heeft hij zoveel van geleerd, en hij is zo vertrouwd met ons geworden, toen we er op gingen zitten vond hij ook alles best. het enige probleempje was een bit, maar dan maar met hoofdstel in en met halster en touw rijden. dat was ook na een paar weekjes goed en je kon er meteen alles mee doen. die pony heeft nu alles voor je over, mijn zusje is ook in 15 springwedstrijden in de B op elke wedstrijd foutloos geweest en toen moest ze alweer naar de L, waar het in hetzelfde tempo doorging.
door veel met je pony te doen voordat je ze gaat beleren gaan ze je ook helemaal vertrouwen en wordt het beleren ook veel makkelijker. ik vind dat het er erg vertrouwd uitziet, de pony kijkt helemaal niet bang of weet ik het wat. en even over het longeren; als deze pony het nou verschrikkelijk vindt is het misschien maar beter om het niet te doen. daardoor verliezen ze alleen maar vertrouwen. bij onze pony hebben we het ook niet al te vaak gedaan, die vond het ook verschrikkelijk en zonder ging veel beter dan met.
maar je moet natuulijk niet alles en iedereen hetzelfde doen, je moet per pony bekijken wat voor dat dier het beste is. en niet alleen je eigen manier goed vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 09:50

riannhuh schreef:
hartstikke leuk mirthe! en wat een lieve pony!
ik vind veel commentaar eigenlijk maar uit de lucht gegrepen, jij hebt die pony al een hele tijd en weet hoe hij is.

hmm aparte gedachtegang Verward
Deze is zeer braaf en dat is harstikke fijn. Zelf heb ik er maar 2 zadelmak gemaakt en ingereden en nog 1 door gereden. Kan je zeggen dat "een paard kennen" echt geen garantie geeft voor het zadelmak maken.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:10

Leuke pony Mirthe! Wat een wollie!

Ik wordt alleen niet zo vrolijk van de rijfoto's en jouw commentaar. In DPR topic waar jij sinds kort bij zit, laat je merken dat je goed kunt rijden en verstand van zaken hebt, als ik deze foto's zie kan ik die twee dingen niet zo goed matchen.

De pony is nog geen 3 jaar en jij zit er al op. Dat lijkt me niet heel bevorderlijk voor de pony, waarom al zo vroeg? Gun deze pony nog even rust en spring er over een half jaar pas op. Je hebt in je profiel een heel aantal pony's, kun je daar niet eerst op rijden?

Daarnaast begin je normaal gesproken heel rustig. Jij klimt erop en rijdt meteen al 'serieus' (de stelling is al duidelijk te zien!). Waarom niet eerst alleen even zitten en een rondje stappen? Dit kun je steeds verder uitbouwen, jij neemt meteen stap 1 t/m 3 al.

Je stapt al op de pony zonder dat deze pony's (stem)commando's kent en het 'longeerprincipe' nog niet kent. Een pony met een zweep door de round pen jagen kan iedereen. Zo leert je pony alleen geen stemhulpen en aan de longe lopen. Wederom de eerste paar stappen vergeten....

Waar is de nodige begeleiding? Een instructrice is (ondanks de verhuizing) misschien wel handig. Als je moeder veel verstand van zaken zou hebben, dan zou ze jou niet zo laten rondrijden.

Ik denk niet dat ik nu nog hoef samen te vatten....jammer Mirthe!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:44

riannhuh schreef:
jullie moeten ook niet vergeten: pony's zijn veel eerder uitgegroeid dan paarden,

Hoe kom je daar nu bij? Blond

Het duurt natuurlijk bij een pony net zo lang voordat het kraakbeen uitgehard is en de groeiplaten gesloten als bij een paard.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 17:28

@ Rianne, was dat Popeye? Dat vind ik zo'n leuke pony!
@ Tijgertje: Mijn moeder doet niks fout hoor, haar moet je maar niet de schuld geven Tong uitsteken . Het is mijn eigen pony, en mam wil daar wel mee helpen, maarja... Ik wil het graag zelf doen. Het was idd niet helemaal mijn bedoeling om "serieus" er mee te gaan rijden, met meteen stelling enzo, maar het is een automatisme. Hij moet natuurlijk niet met de kop naar buiten lopen ofzo, maar gewoon recht is eerst genoeg... Ik heb "maar" 2 pony's om serieus te rijden, en dan Dwarrel nog, maar die is eigenlijk te klein. Waarschijnlijk moet er aan het eind van het buitenseizoen 1 weg, en dan wil ik verder met deze. Om hem dan helemaal klaar te rijden, tsja weet niet. Ik ben gewoon in een goede bui begonnen en pak hem ook niet erg vaak, volgende week wel paar keer meer, maar dan heb ik vakantie en hoeft ie daarna weer weinig te doen...
@ Jenny: Ik denk dat je Rianne niet helemaal begrijpt, ik denk dat ze qua verstand bedoeld, maar pony's hoeven niet zo groot te worden als paarden (anders zijn ze dat ook )

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:52

waarom ben je nu al begonnen met de pony te beleren? paardje is nog geen eens drie en is erg overbouwd. (ligt niet aan de foto's hoor).laat em nog een half jaartje lekker staan en ga er dan op zitten.

in die tussen tijd kun je mooi het longeren onder de knie krijgen en dat hij op je stem reageerd. hoe ik het nu zie zit jij er gewoon met de zweep achteraan en dat hij dan maar gaat draven. waarom heb je er geen lijn aan?
ook de beugels die zo flapperen vind ik erg storend. heeft gene zin. steek ze toch op!

het is je eigen verantwoording maar dat je er op gaat zitten zonder begeleiding, cap die te los zit en volgens mij ook nog gewone schoenen snap ik niet. waarom liet je hem niete eerst gewoon begeleiden door je moeder?

idd geval is het een leuk paardje en hoop dat jullie het ver mogen schoppen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:48

Mistid leuke pony, ook best braaf zo te zien, longeren vind ik niet noodzakelijk, en als je zelf denkt dat het veilig is moet je er ook op klimmen, jij kent de pony tenslotte het beste.

Vind 1 ding wel noodzakelijk, en dat is een goedpassend zadel, en dat is deze niet, ik snap dat je een springzadeltje er op wilt doen ivm lepel enzo, maar dan zou ik er wel 1 opleggen die goed past. Het kan ook komen dat je pony daar zo idioot van ging doen.

Veel succes verder Haha!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:58

mistid schreef:
maar pony's hoeven niet zo groot te worden als paarden (anders zijn ze dat ook )

Hier moet ik heel hard om lachen ROFL
Wat een onzin!
Een IJslander hoeft ook maar maximaal 1.40 te worden, zullen we daar dan maar opstappen als ie 1,5 is? Clown Nee, ik wacht liever tot ze 5 zijn om dan rustig te beginnen.

Deze pony is nog maar 2,5! Dan zeg je dat je er al een paar keer op hebt gezeten, en draaf je er zo mee weg. Laat je pony nog gewoon een jaartje pony zijn en begin er dan eens langzaam meer. Hij is niet voor niets nog hartstikke overbouwd.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:05

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud je pony nou is. Mensen trekken nogal snel de conclusie dat hij 2,5 is omdat hij uit 2005 komt, maar hij kan ook al 3 zijn. Omdat de TS daar niet echt op reageerd, ben ik nu wel benieuwd hoe het zit. Is hij echt pas 2,5?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:08

Nee, hij moet nog een halve maand...
@ Cyntiaaapje: Dit is geen springzadel, die is een oud zadel die binnnkort wordt verkocht Lachen
@ Minkie: Die beugels heb ik expres afgestoken, hij heeft dan al iets naast zich hangen voordat er benen naast zitten

kirsten131

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 22:39

Soo Super mooi paardje hoor

Groetjes Kirsten

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:09

ej mirt, je bedoelt zeker nog een halve maand voordat hij 3 is? (niet 2enhalf) neem ik aan:P Tong uitsteken , of stel ik weer een domme vraag? zoals zovaak Tong uitsteken
tot morgee