Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SuzanneW schreef:Narya schreef:Bitloos is misschien wat heftig in een keer, voor de wedstrijdruiter. De bitringen klinken dan wel als een logisch alternatief, maar daar kwam niet echt een reactie op. Heb je dat al geprobeerd dan?
Nee nog niet.. maar dat voorkomt toch niet het uitscheuren van de mondhoeken? Ik weet het, het lijkt net of ik heel mijn pony mishandel, maar dat is gewoon niet zoen daarom vind ik het zo vreemd

SuzanneW schreef:Ja hij bijt inderdaad aan zijn houten deur..... Nou zijn de mondhoeken inmiddels weer dicht, maar aan de ene kant was het een beetje een soort schaafwondje aan de buitenkant en aan de andere kant zat er echt een sneetje.
asjemenou schreef:SuzanneW schreef:Ja hij bijt inderdaad aan zijn houten deur..... Nou zijn de mondhoeken inmiddels weer dicht, maar aan de ene kant was het een beetje een soort schaafwondje aan de buitenkant en aan de andere kant zat er echt een sneetje.
Schaafwondjes komen meestal idd doordat het velletje tussen de bitringen komt. Deze genezen vrij vlug weer meestal. Rubberen bitringen kunnen dan helpen, maar deze maken je bit ook iets kleiner.
Is het sneetje al dicht?
Ik heb een merrie gereden die dus ook echt een snee in haar mondhoek had (en dat kwam echt niet door gepluk of getrek) en deze heb ik twee maanden met een hackemore gereden, en nog was het niet dicht gegaan.
als hij alsnog kapotte mondhoeken krijgt, kun je hier nog eens naar kijken
Boemm schreef:Je geeft aan dat de mondhoeken scheuren als je pony moe wordt en gaat hangen. Je kunt misschien eerst proberen om je rijden beter op te bouwen en voelen wanneer je pony moe wordt. Je kunt misschien terug naar de basis gaan (ik weet niet welke klasse je rijd?) en stoppen wanneer hij lekker loopt (en niet te lang). Als hij dan kapotte mondhoeken heeft kun je een ander bit proberen. Heeft hij dit niet, geeft het aan dat hij niet genoeg 'conditie' heeft en gaat hangen bij zwaardere inspanning.
Op de foto's lijkt het niet of je een harde hand hebt gelukkig. Wat ik aan probeer te geven: probeer het eerst rijtechnisch op te lossen voordat je er een ander bit in gaat hangen.
Heeft hij na lichte inspanning (zonder dat hij aan de teugels hangt) nog kapotte mondhoeken, dan is het gewoon een gevoelig mondje en kan je er alsnog iets anders inhangen.
Een vervelend probleem, succes ermee!
Edit: ik zie dat je het al 'opgelost' hebt, heel fijnals hij alsnog kapotte mondhoeken krijgt, kun je hier nog eens naar kijken
Ja inderdaad, ik hoop dat het gewoon door dat bakstuk kwam.. Maar ik heb nu een dun dubbel gebroken bitje, zou het beter zijn om met een dikkere dubbel gebroken bit te rijden. Want een dun bit is natuurlijk scherper. 

Kaitlin schreef:Ik weet niet of het al genoemd is in dit topic, maar wat dacht je van een vitaminengebrek??
Mijn paard heeft het ook gehad, en heb haar 4 weken niet gereden omdat mijn principes niet zo zijn dat ik met een wondje wou doorrijden.
En wat denk je, na die maand was het weer net zo open, en ja, het was een vitaminegebrek, dus vitaminestoot,dot vaseline erop en doorrijden. Soms heeft stilzetten geen zin, want de plek van het wondje moet sterker worden, soort eeltlaagje. Het klinkt zielig, vitaminestoot, doorijden en het wondje flink vet houden lijkt me het slimste.
veel succes!!
Owja, Ik weet niet hoe het met rijden gaat, maar door het steunen in de handen kan het wondje nooit dichtgaan, (ondanks het hierboven geschreven) als de pony zichzelf moeilijk kan/wil dragen is het nog een optie tijdelijk met een dik appelbit te rijden, of latextape te kopen en om je bit te binden.
SuzanneW schreef:Nee nog niet.. maar dat voorkomt toch niet het uitscheuren van de mondhoeken? Ik weet het, het lijkt net of ik heel mijn pony mishandel, maar dat is gewoon niet zoen daarom vind ik het zo vreemd

Je woont toch in W&A? (afkorting vanwege privacy
) Wat ik heb soms heb gezien op je wedstrijden is dat je pony inderdaad soms wat hangt. Wellicht heb je dan wat aan de tips van Lailapri, want ik denk niet dat het aan het bit ligt. Ik weet niet of je les hebt? Anders kun je je instructeur er naar laten kijken. Die hebben er net wat meer verstand van en kent je pony beter dan heel Bokt bij elkaar.
Ik weet niet wie je bent, maar het zou best kunnen dat je me weleens tegenkomt op wedstrijden!
Ja, hij gaat inderdaad hangen ja en als ik dan de teugels iets langer laat hangt ze net zo hard terug.. En dan probeer ik haar ook voorwaarts te rijden, maar dat helpt eigenlijk ook niet. Boemm schreef:TS, ik kende je naam ergens van en blijk je vaak tegen te komen op wedstrijdenJe woont toch in W&A? (afkorting vanwege privacy
) Wat ik heb soms heb gezien op je wedstrijden is dat je pony inderdaad soms wat hangt. Wellicht heb je dan wat aan de tips van Lailapri, want ik denk niet dat het aan het bit ligt. Ik weet niet of je les hebt? Anders kun je je instructeur er naar laten kijken. Die hebben er net wat meer verstand van en kent je pony beter dan heel Bokt bij elkaar.
Succes!
) voor andere onhandelbare paarden dondeyne schreef:Ik heb dit probleem ook een tijd gehad met mijn paard. Insmeren hielp niet, anders rijden ook niet, ze heeft gewoon een heel gevoelige huid (krijgt echt overal wondjes van, heel vervelend!) Wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn, is het bit veel te los te doen. Dus echt 2 gaatjes langer dan normaal. Ziet er best vreemd uit, weet ook niet of het ideaal is als je actief wedstrijd rijdt, maar bij ons hielp het wel!