[Dienstmededeling] Jullie mening welkom over HAW - t/m 3 maa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: [Dienstmededeling] Jullie mening welkom voor een beter HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:27

Eline schreef:
[list=1]
[*] Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?[*]
[b]Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen? [/[*]
[b]Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?

[*] Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?

1 Lastig, vooral omdat er "strenge" stijlfiguren gelden op bokt, maar niet iedereen is nou eenmaal perfect/doet het op dezelfde manier. Natuurlijk is het wel goed om op fouten gewezen te worden, maar mensen zouden moeten proberen een paar goede dingen te benoemen en dan op een positieve manier de verbeterpunten aangeven. Discussies over verschillende meningen (TS die het helemaal niet eens is met reacties, verwijten over en weer, etc.) zouden verboden moeten worden. Dus een keer zeggen wat jouw mening is, en daar verder niet over ruzieën. Natuurlijk wel erover uitleggen, enz, maar aan dingen als "ze luistert toch niet", beschuldigingen etc. erger ik me altijd.

2 Nog zo'n probleem idd. Dingen moeten wel gezegd kunnen worden, (ook vaker). Ik vind het in principe niet erg als mensen hetzelfde opmerken, als ze maar uitleg/tips/hun mening er over geven. Dus niet 20 keer "je tenen..." maar dan juist tips om daar op te oefenen oid. Alleen opsommen van dit soort dingen moet (imo!) wel verwijderd worden, daar heb je niks aan. Ook graag meer uitleg/tips erbij, anders maar niks erover zeggen.

3 Zo laten staan, waarom veranderen? Al kan het misschien duidelijker zijn voor nieuwe bokkers. Het kan ook gebeuren dat er dan (bijna) alleen nog maar op dat deel wordt gekeken, niet bevordelijk voor andere topics.

4 Qua hoeveelheid... misschien niet minder dan 5 foto's ofzo? Over te weinig foto's kun je niet veel zeggen. Te veel komt ook voor, maar daar gelden toch al algemene regels voor? Imo voldoen die prima. Voor openingsposten zou er misschien een (tag?) systeem bedacht kunnen worden, zodat het meteen duidelijk is om wat voor soort werk het gaat. (Dressuur, springen, cross, misschien ook niveau's, beleren paard, jonge ruiter, paard met probleem ed)

Hopelijk komen er duidelijke verbeterpunten uit deze vragenlijst, ben het er helemaal mee eens dat het minder wordt hier!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:26

Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
tja lastig.. Ik denk dat we met zen allen ervoor moeten zorgen dat je iets negatiefs aardig brengt. Met argumenten en tips.

Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
Dit hoeft van mij niet perse. Het moet er natuurlijk niet te vaak in komen te staan. Maar als meer mensen het aangeven, wordt het wel eerder serieus genomen. En ook duidelijker.
Maar dan wel goed onderbouwd en met tips, anders heb je er nog niet veel aan.

Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
Ja dat vind ik wel een goed plan Ja

Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
ja dat vind ik wel overzichtelijker.

Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van
Zolang het eenvoudige regels blijven vind ik het wel een goed idee. Daar wordt het wel netter van.

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:49

4. Ik zou graag alle fotofora onder elkaar zien. Daardoor zal ik namelijk ook meer bij andere fototopics gaan kijken.
5. Zoals de regels daarover nu zijn vind ik prima.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:52

Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
dit is erg lastig want iedereen pakt alles anders op.

Ik denk dat iedereen gewoon even globaal moet kijken naar wat er al staat want je hoeft niet alles 10x te horen.

Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
Ja goed idee!!

Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
ja dat vind ik wel overzichtelijker.

Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van
Titel duidelijk zijn!
Kwaliteit fotos moet op worden gelet klik het toch weg als het te slecht is
maximaal fotos mag van mij wel naar 20

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:41

Moeilijk. Het is soms moeilijk in te schatten hoe iemand zijn post bedoelt. Als iedereen zijn mening wat meer zou onderbouwen, zouden misverstanden al veel minder voorkomen. Als iemand echt over de scheef gaat en puur zit af te kraken, vind ik dat een moderator getipt zou moeten worden die deze persoon even persoonlijk via pm aanspreekt.

Ik vind herhalingen niet storend, oneliners wel. Je ziet vaak dat herhalingen ook oneliners zijn. Ik denk omdat mensen dan niets beters te zeggen hebben of er zelf geen mening over hebben en dan maar dingen van anderen overnemen. Als ik niets zinnigs aan een topic toe te voegen heb, doe ik het ook niet. Op zich zijn jullie op het verkoopgedeelte al een heel eind op weg om posts waar de TS niets aan heeft, weg te halen. De TS zou ook zelf bij jullie kunnen aangeven dat hij of zij nu wel weet dat haar/zijn 'tenen naar buiten staan'. Als de TS zich er niet aan ergert, zou ik zeggen, lekker laten voor wat het is.

Dit zou wel een heel goed idee zijn. Zo krijg je geen rijtechnisch geneuzel op topics waar het daarin helemaal niet om draait. Mensen die graag rijtechnisch commentaar op iets willen geven, hoeven daar dus niet te zijn. Is voor TS die daar helemaal niet naar op zoek is, ook een verademing.

Het is, denk ik, veel overzichtelijker om alle fotofora onder 1 tab te zetten.

Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
Regels zijn in dit opzicht niet verkeerd. Ik snapte eigenlijk al niet dat er m.b.t. deze zaken nog geen echte regels waren. Ik erger me vooral aan slechte foto's. Zo'n topic mag wat mij betreft gewoon op slot, wat heb je hier nou aan? Hoeveelheid foto's zou van mij omhoog mogen. 10 foto's is best karig. 15 zou al veel leuker zijn. Titel en openingspost moeten duidelijk zijn. Geeft ook duidelijkheid voor degenen die gaan reageren. Een regel voor het aantal topics per persoon, vind ik ook een hele goeie. Je ziet wel heel vaak dezelfde persoon op hetzelfde paard in dezelfde situatie voorbij komen. Rijtechnisch is er dan vaak ook nog niets veranderd. Voor mij geen toegevoegde waarde en al helemaal geen reden om dan nog een keer te reageren.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:11

1 Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
Ik denk dat dit best moeilijk op te lossen is.Maar misschien de mensen die in een topic aan een discussie mee doen, een waarschuwing geven, en de berichten van dat persoon uit dat topic verwijderen? Of topic op slot gooien zodra er een discussie ontstaat

2 Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
Een paar herhalingen is niet erg. Het wordt gewoon duidelijker als meer mensen het zeggen. Maar 3 pagina's lang is wel overdreven. Misschien moet er op een gegeven moment worden gezegt, stop, er is nu genoeg gezegt over dit onderwerp. De TS snapt het nu wel.

3Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
Ik vind van niet, ik denk dat er dan naar het rijtechnische deel veel vaker wordt gekeken dan naar het 'lol met je knol' deel. Dat zie je namelijk ook bij ITP en YITP, bij YITP wordt veel minder gereageerd dan bij ITP.

4 Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
Nee, dit staat zo goed.

5 Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
Ja, ik begrijp niet dat mensen foto's plaatsen waarop niets te zien is, dat soort topics zijn overbodig.
Ook is het maximale aantal foto's, 15 foto's gewoon goed.

Ik vind het aantal topics dat sommige mensen op HAW plaatsen echt schrokkend,je ziet soms van 1 persoon al 3 topics op 1 pagina. Ik vind dat elk persoon op bokt, maximaal 1 topic per 2 weken mag maken op HAW. Zo zie je ook de verbeteringen en vooruitgangen.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:17

1 Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
Dit is erg moeilijk. Moderators kunnen niet elk topic zelf gaan controleren hierop. Misschien is waarschuwingen geven inderdaad een goed idee. Mensen hoeven zich natuurlijk niet in te gaan houden met hun mening, maar het is niet de bedoeling dat er eindeloze discussies van komen.

2 Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
Hie rkan een regel voor worden ingesteld. Mensen kunnen dan zelf een moderator inlichten als het te erg wordt. Er kan een maximum of iets worden gesteld.

3Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
Nee hoor, dit kan ook duidelijk worden gemaakt in de titel (speciale tag misschien?)

4 Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
Verspreid laten staan. Het is niet nodig dat mensen die niet geinteresseerd zijn in western bijvoorbeeld, dat die bij een western HAW gaan reageren. En zo blijft het voor een dicipline overzichtelijker.

5 Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
Absoluut. Er staan vaak foto's die niet duidelijk zijn. Hier heb je niks aan. Sommige mensen openen ook erg vaak een HAW topic. Ik vind dat hier wel een maximum aan mag worden gesteld.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:27

Eline schreef:
  1. Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
    Tsja, deze is lastig en blijf je denk ik wel houden. Een topic zou wel eerder op slot gezet kunnen worden ofzo? Maarja, als je elk topic op slot zet omdat de ts niet de reacties krijgt die ze wenst..?
    Moeilijk dus..
  2. Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
    Door niet de regel te hebben die er nu is, dat je persé een rijtechnische opmerking moet hebben anders word je bericht verwijderd.
    Daarbij zou je als mod een opmerking kunnen maken dat de ts dat nu wel weet, als deze dat zelf ook al aangegeven heeft maar er gewoon weer hetzelfde word verteld.
  3. Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
    Dit is wel een idee. Maar dan moet het niet zo zijn dat er in het rijtechnische deel perse een rijtechnisch commentaar geplaatst moet worden omdat de reactie anders moet worden verwijderd. Dan krijg je herhalingen. En bijvoorbeeld als iemand kampioen is geworden vind ik dat een 'felicitatietopic' best mag, net als een nieuw paard ofzo. Er hoeft niet altijd commentaar te zijn, zowiezo blijven het momentopnames en soms ziet het er gewoon heel netjes uit.
  4. Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
    Dit vind ik een heel goed idee, dan is het overzichtelijker quo fototopics enzo.
  5. Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
    Als de foto's van dusdanig slechte kwalliteit zijn dat je amper wat kan zien vind ik dat het topic best op slot mag. Je hebt er immers toch vrij weinig aan aangezien er amper wat te zien is.
    Verder vind ik best wel dat een openingspost wel verplicht moet zijn. Het hoeven geen hele verhalen te zijn maar soms zie ik ook topics dat er niets staat, gelijk de foto's of 1 zinnetje zoiets als het rijden vandaag. Dat vind ik niet overkomen, een openingspost is dus wel op zijn plaats ja.

Als je nog andere vragen/opmerkingen/tips/comments heb over hoe we Horses At Work een leuker forum kunnen maken: ook die zijn erg welkom. In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor je reactie Lachen .
De regel weghalen dat je perse commentaar moet geven.
Verder vind ik onliners best wel oke, het is toch leuk om te horen als iemand zegt dat je een leuk/mooi paard hebt en/of dat het er goed uitziet?

Reltopics mogen wat mij betreft wel op slot gezet worden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:32

Als moderator is het misschien bij voorbaat al te zien aan foto's of er nare discussies gaan komen waardoor er al extra controle gehouden kan worden op de posts. Daarnaast vind ik dat personen die echt nare kritiek geven, met een snauw erachteraan en zonder onderbouwing, onderherroepelijk een waarschuwing mogen krijgen. Vaak is een dergelijke reactie de aanstoot tot, omdat er een hoop bokkers zich nog best in kunnen houden maar daarna de discussie losbarst.

Ik denk dat bokkers zelf deze verantwoordelijkheid moeten dragen. Vroeger werd op school ook niet alles 10x herhaald, dan moest je het maar snappen na 3x. Als het te gortig wordt vind ik dat een moderator wel een reactie mag plaatsen. Als ze dat niet inzien, jammer voor de TS, maar dan maar sluiten.

Nee, je hebt altijd "toppers" en "recreanten" in de brede zin van het woord. En wanneer maak je de onderverdeling lol met je knol - rijtechnisch zonder mensen misschien te benadelen...

Zoals de indeling nu is, is het overzichtelijk en duidelijk, dus daar zou ik niets aan veranderen.

Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
Wil je als TS echt geen negatief commentaar kan er misschien iets "aangevinkt" worden waarbij er een icoontje achter komt te staan. Mensen die dan toch negatief reageren, wat ook door de moderator wordt gemerkt, kunnen dan waarschuwing krijgen op basis van het verzoek van de TS.

Kwaliteit van de fotos mogen er best wel regels voor komen. Een foto die licht bewogen is, maakt me niet uit, maar een stel wazige fotos in een donkere binnenbak mogen van mij afgewezen worden. Het hoeven echt geen fotografenfoto's te zijn, maar als je de voor- of achterkant niet kunt onderscheiden is het voor mij al geen HAW Knipoog

Opmerking:
Ik snap dat jullie als team oplossingen zoeken voor dit veelvoorkomende probleem. Al denk ik dat het voornamelijk bij de bokkers zelf ligt, en die eens naar zichzelf moeten kijken. Ook ik ben regelmatig te ver gegaan in topics, maar personen die echt "opzoeken" mogen van mij na waarschuwingen, verbannen worden. Klaar.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:34

ik denk dat het belangrijk is dat iets niet meerdere malen gezegd wordt. 1 keer te groot voor je pony is genoeg, dit hoeft niet pagina's herhaalt te worden. Dus alleen reageren als je iets nieuws toevoegt.

zoals hierboven ook al beschreven een regel waarbij je alleen mag reageren als je iets nieuws toevoegt

ja dit lijkt me een goed idee, het niveau verschil loopt nu te erg uiteen. Misschien kun je het nog wel in meerdere delen uitsplitsen zoals wedstrijden, trainingen en lol met je knol.

ik vind het nu niet onoverzichtelijk, maar misschien dat het wel beter is. Ik heb hierover niet echt een mening

die regels zijn er nu ook al en ik vind het zo goed dus dat kan zo wel blijven
Laatst bijgewerkt door heleen06 op 19-02-08 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:35

1. Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?

Ik denk dat dit heel moeilijk zal gaan. Iedereen blijft zijn eigen mening hebben, om welk soort ding het gaat: geen cap, een te groot meisje op een te kleine pony etc.
De moderators kunnen idd niet alles zelf controleren in de topics, maar waarschuwingen zijn denk ik wel een goed idee.

Herhalingen in topics vind ik zelf erg irritant. een paar pagina's wordt maar volgekletst over 1 en het zelfde ding, bijvoorbeeld de cap. Ik denk dat hier best een regel voor gemaakt kan worden. Je kunt bijvoorbeeld een maximum oid in te stellen.

3. Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?

Nee, vind ik niet. Je kunt het gewoon in je titel duidelijk maken.

4. Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?

Gewoon verspreid laten staan.

5. Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?

Ja, ik vind dat er regels voor moeten komen. Je ziet idd vaak foto's die van ver weg zijn, niet duidelijk, noem maar op. Hier kun je niet zo veel mee. Er worden door sommige personen ook wel een paar topics per week geopend. Hier moet een maximum aan worden gesteld. Maximaal 2 topics per week oid.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:41

Ik wil me alleen uitspreken over vraag 4 betreffende de plaats van de 'gespecialiseerde' fotofora:

Het heeft absoluut mijn voorkeur om deze verspreid te laten staan.
Bokkers die werkelijk geïnteresseerd zijn in bv SGW- of WN foto's, weten deze wel te vinden op hun huidige locatie's Ja

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:41

Je kunt mensen niet dwingen hun mening niet te uiten. Hoewel ik wel vind dat veel mensen zich niet netjes uitten naar de TS van het betreffende topic. Ik zou het oplossen door topics met discussies die al ruim een pagina bezig zijn, per direct te sluiten. Dit is vervelend voor de TS, maar ook vervelend voor andere mensen. Men moet zich maar een béetje in gaan houden.
    Imo mogen discussies heus wel, maar het moet onderbouwd worden met tips voor verbetering en het moet vriendelijk blijven. Er ontstaan namelijk gewoon ruzies. Mensen die zich hier niet aan houden, mogen van mij een waarschuwing krijgen.
    Tja dat is iets wat mensen zelf moeten inzien. De een leest het hele topic door, de andere geen enkele reactie. Het is niet alleen vervelend doen, maar soms ook niet wetendheid van mensen. Tja, als TS moet je daar maar gewoon overheen lezen en moeten de bezoekers van HAW aangeraden worden iig 1 pagina door te lezen. En bij een overtolligheid aan meerdere dezelfde reacties, waar door de TS of Mod al aangegeven is, dit niet meer te herhalen; het verwijderen van het desbetreffende bericht/opmerking.
    Een forum, is imo, niet bedoeld als vervanging van instructie. Puur lol met je knol kan ook ITP, aangezien daar vaak allerlei foto's in zitten, ook hoofdfoto's etc. Als je écht rijtechnisch commentaar wil, kun je daar om vragen, maar een speciaal instructie subforum lijkt me géén goed idee. Neem dan echte instructie, aangezien veel bokkers het echte probleem van het paard niet kennen of er zelf echt de ballen verstand van hebben. We hebben hier wel met levend materiaal te maken.
    Onder het informatieve forum houden. Dit houdt het overzichtelijk en duidelijk. Alles is goed te vinden en anders moet je eindeloos gaan scrollen. Vind het nu super ingedeeld! Ja
    Titels moeten duidelijk zijn, maar ook weer niet te lang. Het moet een korte, aantrekkelijke titel zijn. Foto's: niet iedereen heeft een SLR, en sommige mensen kunnen niet zulke mooie foto's maken. Hierdoor krijg je te donkere, of te lichte of bewogen foto's. Zolang dit niet in extreme vorm is, zou het niet opgemerkt hoeven worden.
    Hoewel ik in het totaal een aantal regels wel handig vind, gewoon voor de overzichtelijkheid. Want extreem kleine foto's, zwarte foto's en foto's met een enorm © er doorheen, kijkt niet prettig.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:01

De TS moet duidelijk het doel aangeven van haar topic. Aangeven dat ze op overige opmerkingen welke niks met haar topic te maken hebben niet reageert.
    Ik snap de ergernis, maar als je niet herhaalt krijg je vaak opmerkingen als, 'leuk paard opmerkingen zijn al gegeven', daar kun je ook niks mee. Daarnaast als een topic al 5 pagina's telt, leest bijna niemand alle pagina's na. Een TS zou bv een mod kunnen vragen om de herhalingen in het groen aan te geven en alleen nog reageren als er nieuwe opmerkingen zijn.
  3. Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel? Helemaal goed idee.. en een apart setjestopic is ook een idee, want ik heb het idee dat veel mensen alleen maar setjes tonen. Dit is al in de titel te zien. Als deze verschillende 'delen' worden opgesteld ook regels/richtlijnen maken over de soort van opmerkingen die geplaatst worden. De TS kan hier zelf ook om vragen.

4. Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan? Geen voorkeur..
  5. Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen? Wat mij betreft mogen er iig voor de kwaliteit van de foto's regels komen. Er zijn teveel foto's die niet te beoordelen zijn. Verder mag de vraagstelling/inleiding van de TS ook aan regels onderhevig zijn. Als TS duidelijk aangeeft waarom de foto's op HAW staan en wat ze verwacht van de reacties zullen de opmerkingen ook minder vaak een nare bijsmaak krijgen. De hoeveelheid foto's maakt mij niet zo veel uit, dus richtlijn.

Verder vind ik dat je maar een x aantal HAW topics per week of maand mag opstarten. Ik erger me dood aan mensen die meerdere keren per week of elke week een nieuw topic opstarten, met zo min of meer dezelfde foto's.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:10

-Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
Dat is de verantwoordelijkheid van elke bokker zelf. Niet elke ruiter/amazone rijdt even goed, en ook mindere ruiters kun je op een positieve manier advies geven, zonder in nare discussies terecht te komen. Elke bokker weet dat als hij/zij een topic op HAW opent, er positieve en negatieve reacties komen. Ik denk niet dat je dit helemaal kunt voorkomen, wel dat je een oogje in het zeil houdt en zo nodig ingrijpt.

- Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
Nou nee. Wanneer bijvoorbeeld "tenen staan te ver naar buiten" één keer wordt gezegd, wordt er denk ik niet veel mee gedaan. Wanneer dit meer mensen opvalt, heeft TS er waarschijnlijk ook echt wat aan.

- Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
ITP is al een forum waar je gewoon foto's kunt plaatsen om te showen e.d. En HAW is niet altijd alleen maar rijtechnisch leuk, ook een leuke lol met je knol foto erbij is leuk om te zien. Wel een idee is om aan te geven waar de TS mee bezig is. Bijvoorbeeld als beginnende ruiter, welke een lastige pony heeft met afbuigen, is het goed om dit erbij te zetten. Zo voorkom je ellenlange "pony mag meer afbuigen" reacties, en krijgt de TS wellicht beter advies.
Ook kan iemand die Z rijdt rijtechnisch beter voor elkaar zijn als deze lol met zijn knol heeft, als een beginner die serieus iets wil leren. Moet de beginner dan toch onder lol met je knol?
Echter degene die alleen maar hun setjes willen tonen ("Jolly Jumper in zijn nieuwe Anky set"), die horen thuis in ITP.

- Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan?
Ik vind het zoals het nu is, fijn. Westernfoto's is een onderdeel van Western, dus dat hoort daar ook bij bijvoorbeeld. Ik vind het nu dus prima ingedeeld, houden zo.

- Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
Qua hoeveelheid een regel ja! Bijvoorbeeld niet vaker dan 1 x in de 4 weken. Ook de openingspost mag soms wat meer informatie bevatten, zoals niveau van de TS en pony/paard, leeftijden, beetje geschiedenis. Voor de titel en kwaliteit van de foto's zou ik richtlijnen houden, want niet iedereen is een ster in het foto's maken. Aantal foto's zou ik tussen de 15 en 20 foto's houden, dan kun je al heel wat laten zien.

- In verschillende topics zijn zaken genoemd als een maximum aan topics pp, tags in de titel, topics sluiten als er foto's worden geplaatst die niet te beoordelen zijn omdat ze te donker zijn of van te ver weg genomen, moeten dat regels worden?
Zoals hier boven al genoemd. Qua hoeveelheid graag een regel. Kwaliteit daar kun je niet altijd wat aan doen, een goede kwaliteit is natuurlijk het fijnste beoordelen.
HAW is gewoon een leuk topic, waar je naar mijn mening altijd zo positief mogelijk moet zijn in je commentaar. Afkrakende reacties daar zit niemand op te wachten. Dus een regel dat iedereen best een beetje positiever mag reageren! Vork

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:13

Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon? Lastige.. zou ik zo snel geen antwoord op weten. Wellicht strenger optreden als moderator?

Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen? Ja. Het heeft weinig zin om 14x te lezen dat je recht op moet zitten. Moderators moeten meer ingrijpen?

Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel? Vind ik wel, maar blijft lastig. Wat de een lol met de knol vind is voor een ander een serieuze poging tot dressuur rijden. Zou het wel overzichtelijker maken.

Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan? Geen voorkeur

Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen? Ja! wat heeft het voor zin als er donkere foto's met vlekjes worden geplaatst? Daar kan je geen commentaar op geven. Vind ik zelf storend, de titel doet vaak vermoeden dat er heel wat te zien is en vervolgens is het meer 'raad het plaatje'.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:18

Ik denk dat de verantwoordelijkheid hiervoor vooral bij de TS en de reageerders ligt, niet zozeer bij het beheerdersteam. Vooral de 'op commentaar over de stang of mijn kleding zit ik niet te wachten', vind ik erg irritante zinnen in openingsposts. Zeker omdat ze meestal niet worden onderbouwd, en je er dús logischerwijs reacties mee uitlokt. TS in kwestie valt dan 15x in herhaling met de opmerking: 'ik zei toch dat ik er geen commentaar op wilde' et voià, daar is weer een vervelend topic.
    Het lijkt me om te beginnen handig alle TS'en in HAW duidelijk te maken dat die rubriek is bedoeld voor (opbouwend) commentaar, dus dat als je daar niet voor open staat, je beter geen topic kunt openen. Wel kun je door wat achtergrondinformatie in je openingspost te zetten, je topic wat begrijpelijker maken. Bijvoorbeeld: ik rijd nog niet zo lang, of ik ken dit paard nog niet zo goed of iets dergelijks.
    Aan de andere kant zou het sommig commentaar dat wordt gegeven wel wat tactischer mogen zijn. Als je ergens iets over te zeggen hebt, vraag dan in eerste instantie waarom TS iets op die manier aanpakt en geef een tip waarmee in jouw ogen TS iets aan de sitatie zou kunnen veranderen.
    Mocht het dan alsnog helemaal uit de hand lopen, kan het mod-team inderdaad optreden volgens de geldende Bokt-regels.
    Ik vind dat het van de herhalingen afhangt. Aangezien er officieel alleen maar rijtechnisch commentaar mag worden gegeven, is het niet raar dat mensen in herhaling vallen. Maar het is ook wat onnodig om in 10 posts op rij te hebben staan dat de binnenhand wat streng is, vaak omdat dat ook gewoon is nagepapegaaid van de posts erboven.
    Maar als een veel te groot kind op een veel te kleine pony zit, of een paard door een slof zowat over de kop vliegt, vind ik dat het best meer dan eens aan een TS duidelijk kan worden gemaakt dat dit ook anders zou kunnen.
    Goed, hoe voorkom je dit? Er wordt al een hoop voorkomen als TS in de beginpost zegt: mijn binnenhand is wat streng. Verder denk ik dat mensen maar van commentaar af moeten zien, op het moment dat ze lezen dat het vijf keer ervoor ook al is gegeven. Zo doe ik dat zelf in elk geval.
    Nee, want waar leg je dan de grens? Overigens heb ik zelf nooit helemaal begrepen wat nou HAW en wat nou ITP is. Het laatste wat ik erover begreep is dat HAW in elk geval in de bak of in wedstrijdring moet zijn, en buitenritten bij ITP belanden. Ook dit vind ik op zich een rare scheiding, omdat ik mijn paard bijvoorbeeld voornamelijk buiten train.
    Lijkt me op zich wel zo overzichtelijk.
    Kwaliteit lijkt me altijd zo optimaal mogelijk. Wat mij betreft mogen HAW-topics waar niets op te zien is wegens te donkere omgeving of te onscherpe foto's gewoon worden weggehaald. Verschillende foto's vind ik ook wel prettig om naar te kijken, dus niet tig keer ongeveer dezelfde draffoto. Zelf vind ik 10 foto's wel zo'n beetje het maximum qua leuk om naar te kijken.

Als je nog andere vragen/opmerkingen/tips/comments heb over hoe we Horses At Work een leuker forum kunnen maken: ook die zijn erg welkom. In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor je reactie Lachen .[/quote]

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:35

Een moeilijk punt. Soms moeten ruiters echt wakkergeschud worden met behulp van 8 pagina's eer ze in de gaten hebben dat ze niet goed bezig zijn. Andere ruiters snappen de boodschap al na 3 posts. Al heeft het natuurlijk ook alles te maken met hóe je het verhaal verteld. Je kan best aardig zijn maar toch duidelijk je boodschap duidelijk maken. Echter denk ik dat dit punt weinig te maken heeft met HAW, maar eerder met algemeen fatsoen.

Ik denk dat je als poster die reageert in een topic eerst de grove lijnen in het topic moet doorlezen eer je reageert. Als ik in een topic reageer, zeker een HAW topic, dan lees ik eerst het topic door voordat ik reageer. Topics met 40 bladzijde, ga ik vanuit dat alles zo goed als gezegd is en dat mijn reactie weinig toe zal voegen aan de rest. Mits er een interessante discussie aan de gang is natuurlijk. Maar ook dan lees ik op elke bladzijde een aantal posts door zodat ik weet wat er gezegd is en ik niet in herhaling val. (Ik moet zeggen dat op heel het forum ik me erger aan de berichtjes als: 'ik heb het topic niet gelezen maar...' 9 van de 10 keer zijn we 10 maanden verder zonder dat de poster het doorheeft en is zijn opmerking al lang niet meer van belang, maar goed dat is een andere discussie)

Ik denk zeker dat dit een goede opdeling zal zijn. Als poster weet je dan ook wat voor commentaar je moet geven en op wat voor een manier de ruiter bezig is.

Ik stem voor verspreid op bokt laten staan, ieder bij zijn eigen categorie. Ik vind het overzichtelijker.

Zeker weten! Zo haal je een hoop van de (goed bedoelde, maar) nutteloze topics weg waar je helemaal niets mee kan (je kan er geen commentaar/hulp bij geven aangezien niets te zien is) en houd je een overzichtelijk informatief deel over. Ook is het prettig als in de openingspost staat waar de combinatie mee bezig is, zodat je gerichter commentaar kan geven.

Verdere opmerking:
Ergens heb ik er een beetje moeite mee dat men zo streng met regels moet gaan gooien. De meeste onder ons zijn volwassenen en zo dien je je ook te gedragen. Helaas is gebleken dat een strak regelpakket nodig is om alles in goede banen te leiden. Ik vind dat je die grijze massa daarboven moet gebruiken eer je iets plaatst, bedenk of het duidelijk is voor een vreemde waar je mee bezig bent enz., een stukje eigen verantwoording dus. Aan de andere kant houden de regels het wel overzichtelijk en duidelijk voor iedereen.

Veel succes ermee, ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:56

Eline schreef:
  1. Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon? Dit vindt ik de meest lastige vraag. Ik denk dat bokt te groot is geworden om "sociale controle"te kunnen uitoefenen. Er komen in een steeds sneller tempo steeds meer gebruikers bij. Bokt is zo groot dat nieuwe gebruikers niet altijd op de hoogte zijn van alle regels. Deze mensen plaatsen dan een bericht (dat evt tegen de regels zou kunnen zijn) en direct heb je binnen 10 min tig posts staan die daar weer op inhaken. Binnen 10 min lukt het natuurlijk nooit een moderator te vinden die direct iets aan het probleem kan doen. Lastig probleem dus waar ik zo geen antwoordt op heb.
    Ik erger mij niet zozeer aan herhalingen, wel aan bokkers die gewoon achter de rest aan hobbelen. Is er 1 negatief berichtje geplaatst dan volgen er binnen no time tig negatieve berichten die van kwaad tot erger gaan. Direct snel ingrijpen door een modarator als dit kuddegedrag zich voor doet lijkt mij verstandig. (berichten als: ben het helemaal met mijn voorgangers eens etc.)
    Ja, een deel waar wel commentaar gewenst is en waar niet. Dat heeft dus niks met het rijkunstig niveau te maken. Sommige mensen hebben gewoon de behoefte hun paard te showen en verder niks. Wil je echt commentaar dan zet je dat in het andere deel, en kun je die krijgen ook Haha! .
  4. Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan? Op dit moment staan westernfoto's onder Western, SGW foto's onder SGW, foto's van evenementen onder Evenementen. Wil je die fotofora het liefst onder elkaar zien, of is het handiger om ze onder het informatieve forum te houden?
    Ik zou het wel handig vinden om alle foto fora onder elkaar te zien.
  5. Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen? In verschillende topics zijn zaken genoemd als een maximum aan topics pp, tags in de titel, topics sluiten als er foto's worden geplaatst die niet te beoordelen zijn omdat ze te donker zijn of van te ver weg genomen, moeten dat regels worden? (Dus topics zonder duidelijke titel, inleiding of foto's op slot) of richtlijnen die ergens op HAW worden geplaatst en waar we mensen op kunnen wijzen, maar dit niet verplichten?
Ik denk dat je mensen er wel op kunt wijzen dat het wenselijk is dat .........(voorgenoemde) vindt het een beetje sneu en onvriendelijk overkomen om gelijk een topic te sluiten.

Als je nog andere vragen/opmerkingen/tips/comments heb over hoe we Horses At Work een leuker forum kunnen maken: ook die zijn erg welkom. In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor je reactie Lachen .

Ik hoop dat HAW weer leuk wordt. De topics die ik op HAW heb geplaatst zijn op 1 hand te tellen (ondanks dat ik hier alweer een tijdje rondzwerf). Ik plaats geen foto's omdat ik geen zin heb in die welles nietus spelletjes. Ik hoop dat mensen elkaar in de toekomst in hun waarde laten en eens wat vaker gaan nadenken voordat ze een bericht gaan plaatsen. Beoordelen en vooral veroordelen lijkt zo gedaan van achter je computerscherm. Maar in werkelijkheid kan het er heel anders uitzien.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:13

nielsd schreef:
Vraag4:

Laten staan zoals het staat. Anders krijg je alleen maar commentaar van mensen die er totaal geen verstand van hebben,
Wn-itp is niet zo'n ramp als HAW en ITP, laat dat dan in ieder geval goed blijven Lachen

heel erg mee eens. Ondanks dat het onder elkaar misschien overzichtelijker is, iemand die sowieso niets te zoeken heeft op het subforum "western" hoeft wat mij betreft ook geen commentaar te geven op western-itp. het zelfde geldt voor END en AR.

Bovendien krijg je dan ook het probleem dat veel W-ITP topics misschien beter naar een ander ITP forum kunnen (bijv. [WN-ITP] Sense, lekker buiten! zou dan beter bij KS-ITP passen? maar het zijn juist de westernmensen die geïnteresseerd zijn in dit topic!) Kortom de scheidingslijn wordt dan veel te vaag.

Gewoon laten staan waar het nu staat dus!!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:25

Moeilijk probleem, onderbouwen van je punt is 1, alleen is het aan de mensen zelf hoe deze feedback ontvangen wordt. Zowel feedback geven als ontvangen is moeilijk, zeker over het internet omdat het geschreven is en je gezicht niet af te lezen is. De discussie (of in dit geval welles nietes spelletjes) moet dus in die gevallen beeindigd worden door een zogenaamde 'gespreksleider'. Maar hoe dat in te vullen.....

Topicstarter ondervangt zelf al een heleboel als deze erin vermeld wat de verbeterpunten zijn die hij/zij al terug ziet op de foto. En misschien aangeven op welk gebied de ts graag tips wil. Misschien moet het geen Commentaar zijn wat gegeven wordt, maar bruikbare tips om gevraagde op te lossen..... Commentaar geven is nl makkelijk, en snel negatief, tips geven is moeilijker en moet over nagedacht worden. Zoiets....

Ik denk dat dat een goed idee is, een soort ITP zittend op knollie.

Ik zou het prettig vinden als alle fotofora onder elkaar komen te staan, ik vind het persoonlijk erg leuk om de verschillende disciplines te bekijken. Aan de andere kant, of ik dan nuttige informatie kan geven.... Neuh, dat niet, dus zullen de mensen niet wijzer van mij worden, en wordt alleen mijn gevoel bevredigd met pica's kijken. Beetje dubbel dus

In de titel duidelijk aangeven om welke discipline het gaat, met max 20 foto's. En dan max 1x per week per gebruiker een topic.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:29

ook even de rest:

Lastig, ik denk dat je misschien toch een topic op slot kan laten zetten door de TS. Als de TS vind dat hij/zij aangevallen wordt en misschien ook doorheeft dat hij/zij de foto's beter niet had kunnen plaatsen, het topic naar de mesthoop?
    Lastig. Het probleem is vaak dat mensen de andere reacties niet eens lezen en alleen op de openingspost reageren (is niet alleen in HAW, maar ook op andere discussietopics in bijvoorbeeld [NM] Thieme wil ronde vissenkom verbieden ) Ik denk dus dat het niet te voorkomen is. Je kan stug gaan verwijderen, maar dit geeft alleen maar weer extra werk voor de Mods.
    Nee, hier is ITP voor!
    NEE! zie mijn eerdere reactie
    Ik denk dat Tags e.d. alleen maar meer werk voor de Mods veroorzaken.

IDEE:misschien dat je bij het aanmaken van een topic verplicht een optie moet aanklikken?
    bijvoorbeeld:
    0 buitenrit
    0 dressuurtraining
    0 springtraining
    0 wedstrijd
    0 vrijspringen
    0 longeren
    0 western
    0 aangespannen rijden
    0 Vrijheids Dressuur
    0 endurance
    0 knuffelen en poetsen
    0 hoofdfoto's, poseerfoto's
    0 overig etc etc
    en dat het topic dan automatisch in het juiste forum geplaatst wordt??
    Of dat er dan automatisch een Tag voor je titel gezet wordt???

slechte kwaliteit foto's die niet te beoordelen zijn kunnen wat mij betreft direct naar de Mesthoop.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:33

Thumber schreef:
nielsd schreef:
Vraag4:

Laten staan zoals het staat. Anders krijg je alleen maar commentaar van mensen die er totaal geen verstand van hebben,
Wn-itp is niet zo'n ramp als HAW en ITP, laat dat dan in ieder geval goed blijven Lachen

heel erg mee eens. Ondanks dat het onder elkaar misschien overzichtelijker is, iemand die sowieso niets te zoeken heeft op het subforum "western" hoeft wat mij betreft ook geen commentaar te geven op western-itp. het zelfde geldt voor END en AR.

Bovendien krijg je dan ook het probleem dat veel W-ITP topics misschien beter naar een ander ITP forum kunnen (bijv. [WN-ITP] Sense, lekker buiten! zou dan beter bij KS-ITP passen? maar het zijn juist de westernmensen die geïnteresseerd zijn in dit topic!) Kortom de scheidingslijn wordt dan veel te vaag.

Gewoon laten staan waar het nu staat dus!!

Dit vind ik echt zo kinderachtig klinken
western is gewoon een onderdeel van bokt hoor netals AR en END, zo lijkt het net een sekte
veel liefhebbers van western, AR END enz weten die subfora niet eens te vinden (te zien aan de topics die toch op itp/haw belanden)

ik vind inderdaad dat de topics van veulens allemaal op kraamstal itp moeten komen
net als alle western fotos op western, alle AR op AR maar dan wel onder 1 tabblad onder elkaar

je moet juist blij zijn dat er iemand op je topic reageerd en geinteresseerd is
en goedbedoeld wil helpen en misschien er geen varstand van heeft maar wel een goed punt waar je wat aan hebt

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 17:33

1) Hoe voorkomen we dat topics verzanden in nare discussies met een negatieve ondertoon?
Altijd lastig dit, maar misschien weet iemand in zo`n geval niet beter, ik vind het dan jammer dat er zo`n heissa omheen moet. Tips en meningen geven, daar is niets mis mee, maar waneer bokkers met elkaar in discussie gaan loopt het de mist in, ja maar het moet zus en zo, en ik wet het beter bla bla bla. Probleem met HAW is dat iedereen kan posten en dus ook de penny meisjes die het zogenaamd allemaal zo goed weten en dan hun onverschonden mening geven, welk vaak veelste hard en naar uit de hoek komt. TS voelt zich vaak aangevallen, wat ik in sommige gevallen niet raar vind. Idem met slofgebruik, ga daar gewoon niet opin! Geef tips over hoe ze het beter kan doen, en als zij graag wat slof wil, okè mij best, als bokker verander je daar toch niets aan.
Conclusie:De TS mag verklaren in een toppic waarom hij/zij met slof of ander bit rijd, etc, daar moet de TS vrij in zijn! En dan vind ik ook niet dat bokkers daar op in mogen gaan en de TS haar/zijn besluit gewoon moet aanvaarden, zonder daar commentaar over te geven omdat de TS met slof, etc rijd! Ik denk dat er gewoon een regel moet komen, zodat er geen discussies meer mogen voorvallen van 10 paginàs vol, waarvan de TS er al niet eens meer bijpost, omdat er een fete is tussen andere groepen wat gaat over de TS zijn/haar slof, bit, gebruik etc. Bokkers elkaar in hun waarde moeten laten, hoe het paard op dat moment ook gereden word. Je kan als buitenstaander je mening geven over de houding en gebruik van spoor, slof, bit, maar niet over het "waarom" de TS gebruik maakt van slof, ander bit, etc. Hiermee deboel ik dat er geen discussies mogen starten over "waarom" ermee gereden word en dat het slecht is, etc, commentaar over "beter" slof, bit, spoor gebruik mag wel. Misschien is het ook een idee, dat er niet meer dan 2 reacties gegeven mogen worden op een Toppic door dezelfde bokker, wat discussies voorkomt?

2) Hoe voorkom je herhalingen in topics, moeten moderators daarin ingrijpen?
Daar kan je niet veel aan doen denk ik, iedereen verschillend individu ziet de fouten en geeft dit aan Ja Jammer voor de TS, maar dat moet aanvaard worden vind ik.

3) Vind je dat HAW moet worden opgedeeld in een puur rijtechnisch en een losser 'lol met je knol' deel?
Ja prima! Makkelijker ook als je commentaar wilt geven Ja Bitloos, springen, dressuur, sgw, endurance, mounted games, en het lol met je knol deel.

4) Vind je dat we alle fotofora onder elkaar moeten zetten in de forumlijst of verspreid over Bokt laten staan! Onder elkaar, sub fora worden minder gezocht door mij iig. Of een heel verschillend fora opzetten voor alle paarden foto`s onder verschillende katigorieen verdeeld.

5) Moeten er regels komen voor de hoeveelheid, de titel, kwaliteit van de foto's en openingspost van HAW topics, of houden we het bij richtlijnen?
Ja! Geen foto`s welk niet te bekijken zijn, Titel met alleen de naam van het paard en een TAG voor dressuur, etc, waneer er geen subfora onder een evetueel appart fHAW oto fora geplaast worden waar de toppics onder verdeeld kunnen worden. Openingspost mag geschreven worden, eventueel verslag, eigen commentaar geplaatst worden, en mag er ook verklaard worden waarom de TS eventueel met een slof, ander bit etc rijd. Dan vind ik ook dat de bokkers dit moeten aanvaarden en hier niet op in mogen gaan Daar is de TS vrij in, vind ik. Ieder heeft zijn eigen idee over rijden. *zie eerste vraag*

Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 18:05

Norway_girl schreef:
Misschien is het ook een idee, dat er niet meer dan 2 reacties gegeven mogen worden op een Toppic door dezelfde bokker, wat discussies voorkomt?

Even een klein stukje uit jou post. Opzich een leuk idee, alleen soms vraagt de TS een verduidelijking van het een of ander en als ik dan nog maar 1 keer mag reageren (immers mijn eerste uitleg staat al) dan schiet dat ook niet op. En een discussie is denk ik zeker niet erg, mits men ook naar elkaar luistert. (maar nogmaals, dat is een andere discussie)