agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alabaster

Re: agnes en indi vandaag voor het eerst gegalopeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:12

ikenindi schreef:
ze is 4! (wordt ze in mei) LEZEN!!!

en verder reageert ze op stemhulpen, maar onder de man in galop lukte niet, dus kreeg ik hulp. ik heb al gezegd dat het idd niet geweldig was, dus ik ga me vanaf nu ook niet meer zitten verdedigen. ga eerst maar eens leren lezen Knipoog

daarbij: indi is nu bijna 4, dat is wat anders dan een 2,5 jarig paard dat ingereden wordt en gelijk alles moet kunnen. indi kan alles al zonder iemand er op;)

Dit zijn je eigen woorden hoor wie moet hier LEZEN??

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:15

Het ziet er super uit!
Ik heb echt veel bewondering voor je en het lijkt mij ook het beste dat je Indi zelf alles leert.
Ik denk niet dat ze er veel aan heeft om hulpen voor galop van iemand anders te leren, terwijl jij die dan misschien niet kan gebruiken.
De tip om een stemhulp voor galop aan te leren kan wel handig zijn.
Veel succes nog en ik vind het super hoe jullie bezig zijn, echt een mooi team! Lachen

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:15

Wat een leuke foto's weer van jullie!
Ik vind het juist wel een logische keuze dat je haar zelf alles wilt leren. Zo went ze aan jouw manier van rijden en is dat ook normaal voor haar. Bovendien lijkt Indi er geen problemen mee te hebben. Dat galopperen aan de longe is wellicht niet zo'n succes, maar dat komt vanzelf. Het is ook niet echt het ras wat het allermakkelijkst galoppeerd. Misschien gewoon even laten zitten, als je straks lekker naar buiten gaat en op een recht stuk gaat 't vaak een stuk makkelijker.
Veel succes samen!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:17

@coco:
ikenindi schreef:
daarbij: indi is nu bijna 4, dat is wat anders dan een 2,5 jarig paard dat ingereden wordt en gelijk alles moet kunnen. indi kan alles al zonder iemand er op;)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:18

Ik ben blij dat Ikenindi hier zelf even verder op heeft gereageerd. Ik kan me de reacties wel voorstellen! Niet iedereen kent je hier en weet de situatie. Als ik zo de foto's en filmpjes zie (zonder verdere kennis), dan vind ik het ook niet verantwoord:

- Een jong, nog niet bevestigd paard
- Een lichamelijk behoorlijk beperkte vrouw
- Samen proberen in galop te vallen (keihard draven en opjagen)
- Een paard wat uitbreekt, omdat er iemand haar van de zijkant (ipv er achter met een zweep) opjaagt.

Ik ben dus tevreden met de uitleg die er nu bij gegeven wordt, want misschien is dat gewoon (ter voorkoming van nare bokt reacties) wel handig in de beginpost?

Verder respect voor je lef, want ik zou het niet doen zo aan de longe Knipoog Maar dat had je zelf ook door. Misschien de stemhulpen beter bevestigen als je er naast staat (longeren) en dan weer proberen te galoperen? Of neem een erg groot paard, die houdt ze toch niet bij in draf?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:21

Laten we nu eerlijk zijn...als je dit topic met dit filmpje had geplaatst en je was zelf niet gehandicapt, denk ik dat er toch heel anders was gereageerd, zeker op bokt. Nogmaals, ik vind het echt knap dat je zo'n doorzettings vermogen hebt en het allemaal zelf wil doen, daarvoor ook alle respect, maar is dit wel helemaal eerlijk tegenover je paard vraag ik me af. Ik denk n.l dat het ook op een andere manier kan die misschien iets fijner is voor het paard en in de toekomst ook voor jou.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:28

Jakary schreef:
@coco:
ikenindi schreef:

Dat begreep ik ook al. Ik bedoel ermee dat een 2,5 jarige inrijden niet normaal is!! zoals wat ikenindi zegt. Dat ikenindi zich dan meteen zo aangevallen voelt en zegt dat ik moet leren lezen Verward
Ik weet niet hoor.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 17:30

door mijn beperkingen heb ik sparky mijn paard ook op stem gereden stap is gewoon stap draf is draf en toe maar is galop.
let op dan moet die zijn oren richten naar mij , en laag is aan de teugel , zodra hij naar binnen valt zeg ik naar buiten en dan gaat die naar buiten toe .

stel ik zet er iemand anders op wat je ook ziet in mijn haw topic sparky @ork heeft diegene behoorlijk moeite ermee ,

als je zelf je paard op stem rijd , dan is het beter er zelf met hulp desnoods mee door te gaan .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:37

Er is toch ook niemand die zegt dat het niet kan? Alleen is dit (volgens mij tenminste) niet helemaal eerlijk tegenover het paard.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:39

Gaaf Agnes...
het galoperen vind ik niet je van het... maar dat gaf je zelf ook al aan! Vind indi overigens in de jaren wel verandern... het jeugdige gaat er af Tong uitsteken
Heb je altijd op zaterdagochtend les...? Anders kom ik ook nog wel x langs... sleur gewoon Joyce ook weer mee Tong uitsteken

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:41

aerdenhout1 schreef:
Laten we nu eerlijk zijn...als je dit topic met dit filmpje had geplaatst en je was zelf niet gehandicapt, denk ik dat er toch heel anders was gereageerd, zeker op bokt. Nogmaals, ik vind het echt knap dat je zo'n doorzettings vermogen hebt en het allemaal zelf wil doen, daarvoor ook alle respect, maar is dit wel helemaal eerlijk tegenover je paard vraag ik me af. Ik denk n.l dat het ook op een andere manier kan die misschien iets fijner is voor het paard en in de toekomst ook voor jou.

Hoe kun je nou zeggen hoe dit meisje gereageert zo hebben als ze niet gehandicapt zou zijn en hoezo is dit niet eerlijk ten opzichtte van het paard?
Ze zijn maatjes ze heeft het paard al van jongs af aan heeft het paard zelf opgevoed en ze groeien naar elkaar toe.
Wat is er nou mooier dan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:43

Willen diegenen hun hand opsteken bij wie de eerste keer in galop meteen honderd procent goed ging??? (hahaha) Verder vind ik het een logische keuze dat je zelf je paard beleert, Agnes. Door een "valide" ruiter dit laten doen lijkt me geen optie omdat die toch hele andere hulpen zou gaan geven dan jijzelf.
Dát zou pas oneerlijk zijn tegenover het paard lijkt mij!!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:43

Wat een leuke foto's ziet er goed uit hoor! Ik zie geen paard 'die het niet leuk vind' ik zie een paardje wat misschien op bepaalde momenten nog wat onwennig is. En dat is logisch, zo jong en dan op een ander terrein en dan nieuwe dingen aanleren.

Denk ook niet dat het verstandig is om het diertje door iemand anders aan te rijden, aangezien je zelf andere hulpen geeft.
En ik denk niet dat het eerlijk tegenover het paard is om op normale beenhulp en handenhulp te leren rijden, als het daarna weer met de eigen ruiter op andere hulpen moet rijden. Je zou wel kunnen kijken of een ervaren iemand je bij sommige dingen kan helpen, maar dan ook een beetje hulpen aanleert hoe je het zélf ook zou kunnen.

Het longeren in galop ziet er ook een beetje te gehaast uit doordat het paardje een beetje teveel gepusht wordt, maar je was er zelf al achter dat dat niet de manier was.

Dat je geen schoenen aan kan en maar 1 arm ter beschikking hebt hoeft niet te betekenen dat je dan maar niet moet gaan rijden. Oké je zit is misschien minder stevig, maar je paardje is vertrouwd en als je ziet hoe sommige rijden op de paralympics zelfs zonder benen of armen Bloos!

Veel plezier nog met je paardje verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:46

P.S. De eerste keer dat ik met mijn toen driejarige wilde aangalopperen, rende hij als een op tilt geslagen F-16 met grote bokkesprongen door de bak en ik durf wedden dat menig jong paard dat doet als ie voor het eerst onder het gewicht van een ruiter moet aangalopperen. Meneer is nu vier jaar en klaar voor de L dus ook dat is goedgekomen... zolang paard en ruiter er plezier in hebben vind ik het onzin om altijd met die azijnpisserige kanttekeningen te komen maar in de nog niet zo lange tijd dat ik me heb aangemeld als lid heb ik al gemerkt dat dat hier zo'n beetje schering en inslag is...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:47

suleilitha schreef:
Willen diegenen hun hand opsteken bij wie de eerste keer in galop meteen honderd procent goed ging??? (hahaha) Verder vind ik het een logische keuze dat je zelf je paard beleert, Agnes. Door een "valide" ruiter dit laten doen lijkt me geen optie omdat die toch hele andere hulpen zou gaan geven dan jijzelf.
Dát zou pas oneerlijk zijn tegenover het paard lijkt mij!!!

Ik ben het helemaal met je eens!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:49

Dank je wel Blensink, toch nog mensen met gezond verstand, verder vind ik het er allemaal erg goed uitzien. De meeste paarden zijn helemaal niet zo braaf als Indi en menig ruiter die een jong dier inrijdt bijt wel eens even hardhandig in de bodem van de bak.
Verder vind ik het dapper dat Agnes de foto's erop heeft laten zetten. Gezien het commentaar wat menig bakrandrijder levert in de HaW-topics durf ik dat niet eens. Simpelweg omdat er meer afbrekend commentaar wordt geleverd dan positieve reacties...

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:52

Hardstikke leuke foto's!
Ik zag laatst al een toppis met foto's en ik heb echt heel veel respect voor waar je mee bezig bent!
En met een handicap kun je ook paardrijden, je moet het alleen anders oplossen en daar zal vast meer tijd voor nodig zijn, ik vind dus dat er wel wat meer respect getoont mag worden.
Ik zie heel erg veel mensen het nog niet na doen!
Ga zo door, en ik vind het een goede keuze dat je haar zelf beleerd. Haha!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:58

aerdenhout1 schreef:
Er is toch ook niemand die zegt dat het niet kan? Alleen is dit (volgens mij tenminste) niet helemaal eerlijk tegenover het paard.

Maar wat vind je dan wel eerlijk? Haar paard laten inrijden door een valide ruiter, die wel teugel- en beenhulpen kan gebruiken? Om vervolgens van het paard te verwachten dat het ook braaf gallopeert zonder die hulpen? Daarnaast geeft Agnes zelf ook al aan dat de manier waarop het ging niet fijn was en dus niet zo doorgezet gaat worden.

@ Agnes: wat super om foto's van jullie samen te zien zeg!! Ik vind het echt ontzettend knap dat je je paardje alles zelf leert, ondanks je handicap. En wat is Indy toch een ontzettende lieverd!!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:00

Ik vind het alleen maar goed dat je hem zelf alles leert. Jij bent degene die met hem moet rijden en dat is toch anders als iemand er op rijdt die wel zijn been oid kan gebruiken.

Maar even over je handicap. Ik ben er namelijk niet bekend mee. Kun je nou helemaal nooit meer lopen? En kan ook je andere arm slecht worden?
Ik vind het echt heel knap dat je toch zo lekker met je paard bezig bent en vind sommige reacties hier echt te ver gaan. Trek je het niet aan!!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:01

Geen dank hoor,
Voor sommige is het gewoon makkelijk om meteen negatief commentaar te geven zonder dat ze er ook maar een klein beetje moeite voor doen om het vanaf een andere kant te bekijken.
Dat wil zeggen positief.
Als we er sowieso al vanuit gaan dat het altijd beter kan.
Jammer dat je pas zo kort hier bent en nu al zoveel negatieve ervaringen hebt met Bokt.
We zijn allemaal verschillende mensen met verschillende meningen, maar zo moeilijk is het toch niet om ook het positieve aan dingen te zien.
Ik zie hier een jonge vrouw die heel erg veel plezier heeft met haar paard.
Ze begrijpen elkaar, ze voelen elkaar aan, ze zijn samen gegroeid en gaan zeker weten heel ver komen samen met veel plezier en geluk aan elkaar.
Nogmaals waarom anders en waarom is het nooit goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:04

Misschien toch even iets langer de tijd nemen om het paard te laten wennen aan een ruiter op zijn rug. Ik vind dat een paard iets langer nodig heeft om te leren, dan 3 maanden, of je nu valide of invalide bent, maakt niets uit. De hele opbouw van het beleren is niet echt mijn ding, alleen al het longeren op straat (waar ik ook al op heb gereageerd) is in mijn ogen niet de juiste manier. Maar nogmaals...haar paard en als zij er verder happy mee is is het prima.

Sophie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:10

Heel bijzonder, en erg mooi. Knipoog
Iedereen kan een fout maken, en daar vooral van leren.
En de mensen die dit allemaal zeer onverantwoord vinden, zijn waarschijnlijk perfect.
Veel plezier nog samen en hopelijk zit je binnenkort in rengalop op Indy over het strand.

Xx

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:17

aerdenhout1 schreef:
Misschien toch even iets langer de tijd nemen om het paard te laten wennen aan een ruiter op zijn rug. Ik vind dat een paard iets langer nodig heeft om te leren, dan 3 maanden, of je nu valide of invalide bent, maakt niets uit. De hele opbouw van het beleren is niet echt mijn ding, alleen al het longeren op straat (waar ik ook al op heb gereageerd) is in mijn ogen niet de juiste manier. Maar nogmaals...haar paard en als zij er verder happy mee is is het prima.

Hier ben ik het mee eens.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:21

nou, dan moet ik mijn hand maar heel hard wegstoppen... De eerste keer galopperen met Bonita resulteerde namelijk in 3 maanden herstellen van een ruggegraatbloeding Haha! De tweede keer in een op hol geslagen tankertinker over het bouwterrein van de HSL langs de A4. Op dat moment was er geen vangrail, maar gelukkig rende ze linea recta terug naar stal, wel rakelings langs de auto's, maar het is goed gegaan.. De 3e keer galop was op de dag dat ik haar exact een jaar had, want ik durfde in de tussentijd niet meer Haha!

De eerste keer galop op mijn eerste shet resulteerde ook in een onmogelijke valpartij Haha!

De eerste keer op Kato ging gelukkig goed, die is kuikenmak. Maar dat is ook een paard wat kuikenmak gewoon stug doorloopt als het stoplicht op rood staat en de auto's voorbij razen. Ondanks alle fratsen die je uithaalt om haar te stoppen Clown en dat je dan gauw een kruisje slaat als je haar net op het allerlaatste moment in de keertwending hebt kunnen zetten.

Geef me dan maar lieve Indi Haha!

En hier geldt dus ook: een ouder bomproof paard geeft dus ook geen garantie tot probleemloos rijden. Bonita is hartstikke bomproof nu, maar toen ik haar net had en zij nog niet het vertrouwen in mij had, was ze soms echt een ongeleid projectiel. Ook wij zijn moeten groeien samen. Het zelfde geldt voor Kato.

En Indi niet vrolijk?? Het dier concentreert zich heel erg op Agnes..

Het ziet er misschien ook minder ontspannen uit als wat menigen hier gewend zijn van andere ruiters. Maar Dystonie is een afwijking in de spieren waarbij je geen beheersing hebt over de aanspanning van die spieren. In Agnes haar geval worden haar onderbenen en voeten naar binnengetrokken. Ze heeft dus nog wel gevoel in haar benen! Ze kan ze alleen niet zo gemakkelijk meer gebruiken, omdat ze haar spieren in haar onderbenen niet meer zelf kan controleren. Haar onderbenen en voeten zitten standaard in "kramp".

Lees hier meer over Dystonie: http://www.meervoudiggehandicapt.nl/Pag ... stonie.asp
en hier over Spierdystrofie: http://www.medicinfo.nl/%7Bf7210c29-7ef ... 4b7951f%7D

Longeren op straat heb Ik Agnes nog nooit zien doen, wel wandelen naast de scoot op straat Knipoog

Wat moet er precies langer duren als 3 maanden? het moment tussen er voor het eerst opzitten en galopperen onder het zadel?Hier is een jaar voorbereiding aan vooraf gegaan.. Zowel voor Indy als Agnes.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:22

Sophie_v schreef:
Heel bijzonder, en erg mooi. Knipoog
Iedereen kan een fout maken, en daar vooral van leren.
En de mensen die dit allemaal zeer onverantwoord vinden, zijn waarschijnlijk perfect.
Veel plezier nog samen en hopelijk zit je binnenkort in rengalop op Indy over het strand.

Xx

Het dikgedrukte dat hopen we dan maar, ook als het niets met paardrijden te maken heeft maar de gewone dingen in het menselijke leven.

Agnes en Indi nogmaals ik vind het ook bijzonder en erg mooi, trek jullie niet teveel aan van sommige reacties maar blijf lekker genieten van elkaar en hopelijk krijgen we vaker foto´s te zien want ik vind jullie een geweldige combinatie en zie met spanning nieuwe foto´s en filmpjes tegemoed!