Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
wizewo schreef:Mijne is ingereden op 3 jaar, toen ik hem net had. Hij is nu bijna 13 en echt helemaal op. Hij heeft ook wel voedingstekorten gehad, wormen, slechte beenstand, voor zijn 3 jaar en erna een te felle groei na dit alles van 1.58 naar 1.73.
Maar ik vraag me nog altijd af of ik niet langer mee had kunnen doorgaan als ik gewoon wat langer had gewacht. Persoonlijk denk ik van wel. Beenproblemen zouden hem uiteindelijk toch wel gevelt hebben, maar later.
Een volgende zal ik inrijden op 4 jaar (licht werk). Ervoor misschien wat prullen met het zadel, longeren en dat soort dingen. Echt beginnen met degelijk werken, zal ik pas starten op 5 jaar. Wat is een of twee jaar wachten als je er 10 jaar langer mee door kan gaan?
Ik snap dat het kriebelt om te beginnen, maar het is echt niet leuk om jezelf af te vragen of je het had kunnen voorkomen. Schijt aan de rest. Het is jou paard. Je moet zelf beslissen of je het risico nemen wil.
Voor de tips kan ik zeggen; belangrijste is rustig blijven. Niet straffen, maar belonen. Zorgen dat er geen stress is en vooral geen haast hebben en iets echt af moeten hebben voor een bepaalde tijd. Kijk naar je paard en bewaar de rust en het respect. Dan komt de rest vanzelf.
) inrijden dan te vroeg. Dus misschien gaat ze dit jaar onder het zadel misschien volgend jaar (of misschien zelfs het jaar daarop) we zullen wel zien