Welke reden voor een scherper bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke reden voor een scherper bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:18

een dunner bit is over het algemeen helemaal niet scherper Lachen

Die mensen die dat tegen jou zeggen moeten zich maar eens gaan schamen en zich gaan verdiepen in bitten Lachen

Bit moet bij de mond passen, dat kan dus idd een dunner bit zijn Lachen

@Nadya, gevoelige mondjes kunnen alleen door gevoelige ruiters gereden worden...en ja...daar gaat het vaak fout Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:21

Ik ken ook maar zo weinig echt gevoelige ruiters......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:22

Maar ze zijn er wel Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:23

In de minderheid.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:24

maar ze zijn er echt, gelukkig

Ik trek me er ook absoluut niks van aan als men over mijn bit zanikt.
Ik weet gelukkig dat het niet per definitie slechter is. Nogmaals een zogenaamd zacht (dik) bit in mijn paard zn mond, dat is pas zielig.....
Laatst bijgewerkt door cinny1 op 31-01-08 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:25

ja, dat wel.
Komt omdat de les vaak zo prut is.
Op maneges leer je ook niet meer rijden en de jeugd is te gehaast en te eigenwijs om te leren...moeten morgen alles kennen (ff zwart wit geschreven) dus dat is ook niet de toekomst.
En das heel handig met de vele gefokte jazzjes ed...not

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:31

Wat mij enorm opvalt op wedstrijden is dat de kids tegenwoordig alleen maar zitten te trekken en te plukken. Ik wordt daar dus echt niet goed van. En als pa en ma er wat van durven te zeggen, krijgen ze nog een grote smoel terug ook.
Zou mijn kind moeten zijn, die reed dan echt geen meter meer voordat ze hun handen stil leren houden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:38

Ik zeg wel eens wat van het getrek en gepluk bij ons en dan krijg je soms een grote smoel van zo'n ouder die naar haar kind staat te kijken. Dat snap ik nou niet, want zo'n kind moet het toch nog leren en dan mag er dus best commentaar geleverd worden als ik vind dat ze hun paard niet goed behandelen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:46

Dat ben ik helemaal met je eens.
Ik hou mijn mond ook niet als ik vind dat het te ver gaat. Dan moet je die koppen zien, Frusty
Meestal zeg ik het op zo'n manier dat er verder weinig tegen in te brengen is, ook niet door een ouder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:49

Ik zeg het in eerste instantie vriendelijk, het zijn toch nog maar kinderen, maar als ze niet luisteren, word ik heftiger.
Joh, er lopen bij ons van die ouders bij met 0 verstand van paarden. Maar zelfs met 0 verstand van paarden, kun je echt wel dingen zien, hoor, denk ik dan. Dat gemep, geschreeuw, getrek, gepluk..... En dan vinden ze het gek dat die beesten niet meer vooruit te branden zijn of veel bokken. Tja..... Gestoord

Maar goed, eigenlijk gaat dit topic daar niet over.... Bloos

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:52

Weer helemaal met je eens.

Indirect toch wel, want dit zijn de ruitertjes waarvan de meeste uiteindelijk naar steeds scherpere bitten gaan grijpen. Die nooit de fout bij zichzelf zoeken,maar altijd bij het paard leggen. En dat is dan helaas de toekomst.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:58

Ben ik met je eens, hoor, Cinny1. Maar ik probeer ze te laten zien dat je ook op andere manieren met je paard om kan gaan en soms werkt dat beter dan al mijn commentaar Clown . Bij mij op stal wordt erg traditioneel les gegeven (veel teugel- en beengebruik, slaan als het paard verkeerd loopt, terwijl het de kids zelf zijn die het paard tegenstrijdige signalen geven) en ik val daar nogal buiten met mijn rijstijl en omgang met paarden.

Er staan wel in het weekend en woensdagmiddag tig kindertjes om me heen (waar ik wel eens gestoord van wordt, eerlijk gezegd Knipoog ). Afgelopen zaterdag heb ik er 2 loswerk les gegeven met een pony'tje en dat was leuk. Niet dat ze het helemaal snapten, maar het begin is er...... Vaak is het gewoon de onkunde en wordt er niet zo goed begeleid.

Ik kan me ook niet voorstellen dat ik zelf zo'n pluk- en trektype ben geweest vroeger, misschien heb ik het mis, maar ik was me voor mijn gevoel altijd bewust van het paard. Zo herinner ik het me wel.... Bovendien moest ik eerst heel veel aan de longe mijn zit oefenen, voordat ik uberhaupt een teugel in handen kreeg. Maar ja, dat was eind jaren 70..... Haha!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:03

Een bit is zo scherp als dat de ruiter hem maakt.

Valt me op dat jullie je nu met zn allen op ponyconcoursen richten. Ik heb al 6 jaar geen ponyconcours meer gezien. Zou ik me kapot schrikken als ik een keer zou gaan kijken?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:24

Toen ik (voor mn gevoel 100 jaar geleden ROFL ) met paardrijden begon was het ook eerst aan de longe zitles, voordat ik ubehaupt een paar teugels vast mocht houden. Daarnaast deden we in de lessen ook heel veel oefeningen om je balans te verbeteren, al spelenderwijs leerde van de teugels af te blijven en op je zit en gevoel te rijden. Als ik nu naar de gemiddelde les sta te kijken, ook voor volwassenen, valt me op hoe weinig daar nog mee gedaan wordt. Er wordt veel te snel naar teugels gegrepen. Met als gevolg dat niemand meer leert op zit en gevoel te rijden maar puur met je handen. Trekken is stoppen Gestoord. Waardoor de paarden steeds stugger in de mond worden en er dus maar een scherper bit in wordt gehangen.

Oneilltje79, ik ben bang dat je je echt kapot schrikt als je nu naar een ponyconcours gaat kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:27

Al schrok ik 6 jaar terug ook al...

Ik ben ook nog zo'n antiek exemplaar dat zo heeft leren rijden Ja
En als je hardop durfde te zeggen dat je paard een knol was die niet luisterde kreeg je gewoon de wind naar voren en werd er in je gezicht gezegt dat je dan maar moest leren rijden Haha!

En weet je...ze hadden nog gelijk ook...

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:33

Eigenlijk zijn wij dus de fossielen Nagelbijten / Gniffelen
Inderdaad, dan had je mazzel als je niet van je pony geplukt werd en aan de kant de rest van het uur moest toekijken. Niks erger dan dat.

Zeker weten dat ze gelijk hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:34

Moet je nu eens hardop zeggen..leer maar rijden..
Dan zijn de mensen beledigt Scheve mond

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:40

En hoe, want die rotknol doet het niet, zij doen alles goed. yeah right. Als je dan op een nette manier probeert uit te leggen wat er niet goed is en waarom niet, dan kunnen de ouders er over het algemeen nog wel wat mee, maar als je dan de koppen van die kinderen ziet. Alsof ze je willen vermoorden. En dan krijg je een argument dat jij hun pony toch niet kent en hij doet dit en hij doet dat. (zucht)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:17

Ja en waarom doet ie dan dan? als je dat vraagt dan worden ze boos...Sommige dingen zijn wel triest gesteld ja,een paard wat sterk is maak je alleen maar sterker door er een scherper bit in te hangen.Het zit in degene die de teugels vasthoudt..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:03

ik kan niet echt een reden bedenken voor het rijden met een scherper bit. Ik vind dat echt de laatste optie die voor mij bestaat als het berijden van mijn paard niet lukt! ken heel wat mensen die er een scherper bit erin hangen als het niet snel genoeg volgens hun gaat. Dit vind ik echt slecht. Los het eerst via een andere weg op meestal rijtechnisch, ipv je paard een scherper bit in te hangen.
Paard wat ik nou rijd was voor mij niet te hanteren, diegene hing er een scherper bit in, vervolgens waren er scherpe sporen nodig en ga zo maar door... Paard wou uiteindelijk niets meer... Op moment gaat weer redelijk goed, maar helaas paard wel aardig stram in mond geworden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:14

Wat is voor mensen een scherper bit? De een vind enkelgebroken zacht en de ander juist weer scherper dan dubbelgebroken. Ik vind een stang weer zachter dan enkelgebroken of dubbelgebroken. Zie maar eens hoeveel mensen altijd druk op de teugels hebben, dus altijd dat bit in een gebroken stand hebben. Druk op een stang geeft meteen een reaktie waardoor je automatisch al rustiger met je hand bent. Ongelijke druk wat je ook bij veel gebroken bitten ziet, heb je dan ook niet, de stang ligt veel stiller.

Ik rij mijn paard dus buiten met een stang. Als ik gebroken ga rijden, moet ik voortdurend druk op het bit hebben en zijn ophoudingen voor hem niet interessant. De stang neemt hij niet tussen zijn kiezen en heb ik geen voortdurende druk nodig, maar even een heel klein beetje om reaktie te krijgen. Voor de rest heb ik geen druk en kan ik met los teugeltje rijden, voor hem en mij relaxed.

Veel mensen vinden een dunner bit scherper dan die dikke enkelgebroken plakken, waar de mondhoeken helemaal van omkrullen. Zij zweren bij die 5 cm dikke plakken in die mondhoeken en die punt die altijd maar in dat verhemelte prikt. Zien ze mijn stangetje en vinden ze het zielig, maar ik zie maar steeds dat bit dat heen en weer bewogen wordt, die mondhoeken die strakgetrokken rond die brede plak ijzer zit en zie denkbeeldig maar steeds die punt die lekker in het verhemelte drukt en wringt. Vind daar niks zachts aan. Eerder sneu.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:21

Stang is niet scherper toch?

Ik denk persoonlijk dat mensen uit pure egoisme grijpen naar de echt scherpe bitten (scharenbitten bijvoorbeeld).
Egoisme om meteen alles te willen, ipv geduld te nemen.
Voordat mijn pony kocht werd ze gereden op een pessoabit omdat er geen rem op haar zat, geen stuur en ze was met een gewoon bit onberekenbaar (volgens zeggen van de vorige eigenaar).

Bij mij is er nog nooit een pessoa in de buurt van haar mond geweest. En ik ben eerlijk, het eerste halfjaar heb ik daar als koppige 13 jarige heel veel spijt van gehad, pony luisterde niet, stuurde niet, stopte niet, liep waar ze lopen wilde.

Ik ging door omdat ik voelde dat elke keer dat ik reed, dat het beter ging. Dezelfde pony 3,5 jaar later ontzettend gevoelig voor de hand en luistert vrijwel direct.

Dus ja het kan veel tijd kosten, maar dat trotste gevoel dat je krijgt, kan niemand je meer afnemen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:31

Ik ben elke dag standaard het eerste kwartier bezig met mijn paard uit te laten rennen.
En dat is op wedstrijden geen doen, dus vandaar dat ik er een scherper bit in zou kunnen hangen.

Dat doe ik niet, omdat ze nog een jong paard is.
Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen dat wel doen, omdat ze nou niet bepaald zin in hebben om eerst een kwartier doelloos te zitten.

Ook de hengst is niet te houden met een simpele trens, dus ook een scherper bit.

Ik vind de Z ruiters met S&T nou een typisch voorbeeld van 'rijden voor de mooiigheid.'
In de B reden ze ook nooit met S&T dus waarom in de Z wel? Nors opkijken
Dat de paarden zo druk zijn lijkt me niet.. Ik heb meer het idee dat het mooi is, en omdat hij zo makkelijker rond loopt. Misselijk

Dat je er een scherper bit in hangt..oke.. maar dan wel met een goede reden.
Of als er geen rem op je paard zit. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:57

er zullen vast mensen zijn in de Z die voor de mooi er een S&T inhangen...de rest toch voor wat anders Lachen
dat jij niet weet waarom of niet kunt bedenken waarom is het nog niet iets om te verafschuwen.

vergeet verder niet dat deze mensen dus wel hebben laten zien met een trens te kunnenr ijden...dat kun je niet zeggen van mensen die zo om het hondsgezeik er scherp spul inhangen (zoals geen rem hebben)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:05

Nou stang werkt daadwerkelijk echt wel scherper in dan een enkel gebroken trensje!!! je hoeft misschien niet vaker een ophouding te maken, omdat die scherp inwerkt en je paard zich wel bedenkt nog tegen je hand in te komen. Ik rijd overal met trens en vind onzin om met buitenrit opeens met stang te gaan rijden. Dan is je paard niet voldoende aan de hulpen naar mijn idee.

En danielle in de Z rijden ze met ST omdat je daardoor je paard iets meer kan verzamelen en naar oefenen zoals later piaff en passage kan toewerken. Dit zou ook kunnen met trens, maar met stang is paard daar scherper op te maken. die hangt er echt niet in voor mooiheid Nagelbijten / Gniffelen