SNATJE @ Jaarlingenschool! *zéker een kijkje waard!*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: SNATJE @ Jaarlingenschool! *zéker een kijkje waard!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:13

Lotje85 schreef:
ik zou het op prijs stellen als je de uitleg die ik hierover gegeven heb zou willen lezen. verder, bedankt!

Er zijn altijd mensen die het 'beter' weten, maar laat ze zich eerst maar eens verdiepen in hoe grondwerk en de daarbij behorende leidersposities echt in zijn werk gaan Knipoog[/quote]
Ten eerste ik heb het topic doorgelezen. Ik bedoel alleen maar dat het veiliger is als jij over die brug voorop loopt. Niks te maken met beter weten Lotje85. Trouwens ik ken grondwerk en ik gebruik het zelf.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:25

merrieveulen schreef:
ik zal het even toelichten, maar wens er wel bij te vermelden dat ik het op prijs gesteld had als je mijn eerdere posts had gelezen.
steile waterkant: ik ken die hellingen goed, ik kom er met Flicka ook dikwijls. het eerste is steil, maar waar ik sta is het juist heel vlak, en je ziet dat het niet tot aan de rand onder water staat. uitglijden heeft een klein kansje, maar goed ook dat kan gebeuren, en zal hem in zijn leven wel vaker overkomen, gladde wei (in zijn wei zijn ook nog heuveltjes), sneeuw... was ie te ver gestapt of gegleden, dan had ie natte voeten gehad. ik sleur hem er niet in, het is volledig aan hem om het wel of niet te proberen, en gelukkig is hij dapper genoeg om dat te doen, ook al is het wel erg spannend.
hij is in het begin ook weleens geschrokken op wandeling, kwam een kindje de hoek omrennen, nou 4 pootjes tegelijk de lucht in, en meteen tegen me aan wegkruipen ('mama help!'). kan nou eenmaal gebeuren, daar is het een paard voor.

ik zou je willen aanraden om de filmpjes nog eens goed te bekijken, controle kwijt? ik vraag me oprecht af waar je dit ziet. ik kan Snatje op heel weinig (een woord, hand op zijn kont) terughalen, zodat ie naast of achter me kan lopen. en nogmaals: degene die voorop loopt heeft niet per definitie de leiding!
overigens mag hij tijdens het 'fladderen' inderdaad doen wát hij maar wil, hij weet hoe hij erom kan vragen en doet dat ook netjes. waar het niet kan, gebeurt het niet, langs autowegen bijvoorbeeld. dan loopt hij korter bij me, en met zijn hoofd naast me. maar goed, wanneer er 'gefladderd' wordt is het gewoon speelkwartier, hij mag dan doen wat hij wil, zolang er geen druk op het lijntje komt. hij weet precies tot waar hij kan, dat voelt hij door het doorhangen van het lijntje. (prachtig om te zien, hij paradeert over de paden en maakt rondjes om me heen, kruipt tussen struiken door... echter als ik aangeef dat we op de paden blijven doet hij daar niet moeilijk over. HIJ legt zélf de beslissingen bij mij, omdat dat voor een volgend paard logisch is. hij wíl niet beslissen, dat zou leiderschap en dus een grote verantwoordelijkheid betekenen, en ik ben degene die dat heeft, niet hij.) daarom kies ik ook voor lichtgewicht halsters om mee te lopen, veel meer gevoel daardoor. ik kan hem tijdens het 'fladderen' ten allen tijde terugroepen, en dat hoort imo ook. in dat bos lopen ook honden los, die het misschien wel eng vinden bijvoorbeeld, of andere wandelaars, niet echt handig als mijn veulen ze dan in de weg zit omdat hij 'fladdert'.

als je goed kijkt, zie je dat ik bij het helling op rennen Snatje met mijn hele lichaam aanmoedig om ervoor te gaan. ik wil dat hij lekker losgaat, hij vindt dat leuk en ik vind het prachtig. je ziet ook, dat hij bovenaan de helling meteen teruggaat in stap, hij is nl sneller dan ik en het lijntje is dan op, dus hij kan niet verder doorrennen. of nou ja, dat kán hij wel, maar aangezien hij goed bekend is met lichtheid op het halster en wijken voor druk, alsmede met de afspraken die ik met hem gemaakt heb (mbt leiderschap, en daarmee dus het kuddegevoel), doet hij dat niet.
leuk dat je dat zegt, om in dit bos te komen moet je eerst over een diepliggend pad dat smaller is dan de gemiddelde hoefslag. ik loop in dat pad, en daar meestal voor hem, omdat passeren moeizaam is en ik Snatje niet op nietsvermoedende wandelaars wil afsturen. hij gaat me hoe dan ook niet voorbij. ook niet toen er laatst ineens een hond opdook van achter en hij een stukje naar voren schoot. ik ben met je eens, dat een hoop paarden om die reden de begeleider even opzij zouden duwen. in die gevallen is er dus geen sprake van onvoorwaardelijk leiderschap en vertrouwen. immers, ik ren niet weg, dus weet Snatje dat hij ook niet weg hoeft te rennen. hij volgt mij immers, ik ben de leider en geef niet aan dat er reden is tot wegrennen. voor Snatje is het dan dus logisch om ook niet weg te rennen, wegvluchten bij je kudde vandaan is voor een paard gewoon niet logisch. schrikken mag best, maar ik wil het niet voelen. niet met een beuk in mijn rug en niet in het touw. het is twee keer gebeurd toen ik hem nog niet zo lang had, dat hij tegen het touw opliep, maar verder niet.

waarom zou hij door willen rennen? hij heeft zo ook lol, ik geef hem ruimte en samen rennen we hele stukken. een paard volgt zijn leider, voor Snatje in dit geval betekent dat dus dat hij in die aangegeven ruimte blijft. een paard, en zéker een veulen, verlaat de kudde niet om eens lekker raar te doen. Snatje weet dat tijdens het lopen de ruimte voor de kudde aangegeven wordt met het touw. ik breek er niet uit (lees: meetrekken), en hij ook niet.

de band/ connectie die Snatje met mij heeft ontwikkeld (want ja, dat heeft hij zelf gedaan, ook toen hij mensenschuw was heb ik geen toenadering gezocht, maar gewacht tot hij dat zelf deed.), is er één die ik nog niet eerder ervaren heb. mijn andere dieren kunnen ook een helling oprennen en aan de waterkant staan etc, maar dat zijn slechts spelletjes, onderdelen (voor Snatje overigens ook). een échte band gaat veel dieper, en je merkt dan dat je op een andere manier leert communiceren. ik hoef bij Snatje heel weinig te doen, hij reageert heel gemakkelijk en lijkt me daarin écht goed te snappen, ook bij dingen die we voor het eerst doen. duidelijk zijn, daar gaat het voor een groot deel om. miscommunicatie is er natuurlijk wel, als hij aan de halslijn loopt over het erf aan de hand, en we passeren een fijne graspol dan kan ie zich niet inhouden. echter, hij reageert dierect als ik hem dan bij me roep. ik verwacht geen constante concentratie, een veulen moet vrijheid hebben. wat ik wél verwacht, en wat hij ook prima aankan, is reactie op mijn vragen. maar ook vragen doe ik niet constant, dat zijn slechts korte momenten. de wíl om mee te werken is een tweede natuur, ik ben geaccepteerd als leider, dus is dat niet meer dan logisch. volgen is voor Snatje het makkelijkst, het minst gevaarlijk en het enige logische, aangezien hij mij als leider ziet.

wat ik het mooiste vind hier, is dat mensen het dus niet ZIEN. het ziet er blijkbaar uit als een veulen die alle vrijheid heeft, en in die vrijheid ongedwongen zijn eigen gang gaat. dát is ook precies wat ik wil bereiken, geen afgedwongen leiderschap, maar oprecht leiderschap en respect in een relatie zo gelijkwaardig als maar mogelijk is. IK wil, dat mijn dieren meewerken omdat ZIJ dat wíllen. en dan gáán ze inderdaad hun eigen gang, aangezien hún gang bij correct leiderschap MIJN gang is. volgzaamheid, onvoorwaardelijk leiderschap en wederzijds respect, grenzen weten te liggen zonder er eerst tegenop te walsen en een afstraffing nodig te hebben (van beide kanten!), daar gaat het imo om bij een goede relatie met je paard.

Sorry dan voor de dubbele opmerking over de waterkant.. Ik had het topic wel even doorgescant maar dat blijkbaar gemist.
Verder vind ik het echt ontzettend knap en goed dat je op die manier met hem omgaat, met jou beschrijving erbij is op het filmpje idd beter te zien dat hij op jou wacht en bij jou blijft. Hij gedraagt zich heel anders dan andere paarden, vind het mooi om te zien.. Maar vroeg me dus idd af in hoeverre je controle houd. Dat is nu volkomen duidelijk Lachen
Veel plezier nog met hem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 22:33

komt helemaal goed, bedankt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:51

merrieveulen schreef:
hmm dat zie ik in Faram's kudde niet, sterker nog, de jaarling die erbij loopt is vaak degene die de hele groep meesleurt in haar wilde races door de wei, en ook de 'grote baas' doet dan mee. wat ik wél zie, als één van die dieren over de schreef gaat, is dat de 'grote baas', deze wegjaagt en er een stukje achteraan loopt. opdrijven/wegsturen dus. je ziet dikwijls in de weide veulens die stoer en trots voor hun moeder uitdraven, ik zie echter geen enkele merrie die daar problemen mee heeft. zij kan haar veulen ten allen tijde terugroepen.
imo gaat het om de hele relatie, die moet dusdanig zijn dat er geen twijfel mogelijk is over wie de leider is, de leider moet onvoorwaardelijk zijn. als je dat eenmaal hebt bewerkstelligd, maakt het niet uit waar je loopt, of wat je doet, je bent hoe dan ook leider. natuurlijk zal een paard weleens denken (even in voor mensen begrijpbare woorden): 'goh, wat doet die raar, waarom doet ie dat nou'. maar dat hoeft geen afbreuk te doen aan je relatie, of je leiderschap. het paard kan nl leren accepteren dat hij niet te maken heeft met iets 'paardelijks', maar met een mens die naast de 'paardendingen' ook zijn menselijke mensendingen heeft.

ik stel voor mijn dieren alleen enkele regels op, verder handel ik naar de normen en waarden van het paard, júíst omdat ik dan begrepen word. je hoeft van een paard niet te verwachten dat het 'menselijk' gaat worden, of zijn natuurlijke paardengedrag omgooit naar mensengedrag. natuurlijk leren we onze dieren in zekere zin 'onze taal'. denk aan beenhulpen, halsterhulpen, voetjes geven en noem maar op. allemaal mensendingen die we onze dieren leren.

Bij mijn paarden gebeurt dat wel heel veel, 't is ook wel zo dat iets de ene keer oogluikend wordt toegestaan en de andere keer afgestraft wordt maar bij belangrijkere dingen loopt de leider voorop, eet eerst, mag als eerste een nieuw paard begroeten enz.

Wbt merrie en veulen, dat is wat heel anders, een merrie laat haar eigen veulen begaan, zeker zolang het een veulen is. Het wordt een ander verhaal als en er een vreemd veulen bij komt lopen of als hij al 2 jaar oud is en nog bovenop mama springt.

Het is wel zo dat je een paard 'onze' dingen leert, dingen die hij eigelijk niet snapt. Maar wil je goed met een paar kunnen communiceren dan moet je wel snappen hoe hij denkt. Een paard snapt misschien deels dat jij anders denkt en redeneert dan hij maar hij kan niet snappen dat voorop lopen in 'paardentaal' dominant is en in mensentaal 'vriendjes' zijn. Tuurlijk, als paarden maatjes zijn loopt de ene keer de een voorop de andere keer de ander. Maar als hij jou niet als maatje ziet maar gewoon als mens en jij laat hem voorop lopen dan ziet hij dat toch als 'acceptatie' van zijn leiderschap door jou. Je moet dus wel heel goed opletten hoe hij jou ziet en bepaalde dingen interpreteerd.

Maar ik vertrouw er wel op dat het bij jou goed komt, ik zie in de filmpjes ook een dominatie van hem naar jou toe, wel vertrouwen. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:44

Anneliesdj: achter een paard heb je net een erg sterke leiderspositie hoor... Bij longeren gebruik je net deze positie, ook bij werk aan de lange lijnen, bij het mennen (dan ga je toch ook niet de hele tijd voorop), bij freestylen, ... Werkelijk als jij gelooft dat je dat van achter je paard niet kunt, moet je mss eens aan de slag gaan met grondwerk: je zult versteld staan Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:21

maar dat zijn andere situatie's, de TS is aan het 'spelen' met het paard. Als je longeert, ment oid stuur jij het paard expres naar voren, dat is dus een andere situatie.

Bovendien heb ik ook al gezegd dat ik dit niet perse fout vind zolang je maar goed op de signalen van het paard blijft letten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 00:48

komt helemaal goed hoor! Snatje begrijpt onze verhoudingen goed, en is uitermate respectvol naar mensen toe. het vooroplopen gaat hem later ongetwijfeld helpen bij het werken aan de lange lijnen en lange teugel, daarvan ben ik overtuigd. maar goed daar zijn we voorlopig nog bijlange na niet mee bezig, hihi! het is allemaal nog lekker losjes en spelen en hier en daar wat nieuwe dingen oppikken, die hem later vast van pas gaan komen. lekker de wereld ontdekken samen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:33

Je mag dit Feem ook wel allemaal gaan leren als je komt hoor. Vind ik heeelemaal niet erg. Ik hoop dat ik hem volgend jaar net zo voor elkaar heb als jij Snatje nu...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:42

hihi dat is goed hoor! misschien wil Snatje me nog wel een keer vergezellen in een bezoekje, hihi!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:43

Jaa Snatje komt Feem meeten Huilen van het lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 02:07

anneliesdj schreef:
maar dat zijn andere situatie's, de TS is aan het 'spelen' met het paard. Als je longeert, ment oid stuur jij het paard expres naar voren, dat is dus een andere situatie.

Bovendien heb ik ook al gezegd dat ik dit niet perse fout vind zolang je maar goed op de signalen van het paard blijft letten.

Een paard maakt geen intrinsiek verschil tussen spelen en leren hoor...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:39

Jawel, let maar eens goed op je paard Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 23:43

en dan heb je ook nog het 'spelend leren', wat vrijwel (tot helemaal) onbewust gaat, denk aan veulens onder elkaar, maar ook veulens aan de moeder. plato had zo'n mooie uitspraak over spelen en leren, maar weet 'm zo 1,2,3 niet meer...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:50

Zucht.. prima. Anneliesdj: het is niet erg dat jij nooit je paard leert leiden vanuit een andere positie dan tijdens het longeren of door ervoor te lopen. Andere mensen gebruiken echter andere, even efficiënte leidplaatsen, zo goed? Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:47

poes schreef:
anneliesdj schreef:

Een paard maakt geen intrinsiek verschil tussen spelen en leren hoor...

de mijne weet perfect wanneer ie kan spelen en wanneer ie moet leren. Lijkt me eigelijk logisch. Ik snap niet waarom ze er geen verschil tussen zouden kunnen maken. En wat is spelen en wat is leren voor een paard? Verder gaat het hem niet in welke positie je een paard moet leiden, maar in welke positie jezelf in alle omstandigheden zo veilig mogelijk bent en staat.Lijkt mij toch. Ok bij mennen zit je achter een paard, maar of dit nu echt met leiderschap te maken heeft, dat betwijfel ik iig.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:36

Ik denk dat merrieveulen vooral bedoelt dat ze leren ook als spelen ziet en veel ruimte geeft aan het paard om mee te denken.

Als ik zo die filmpjes zie merrieveulen, en ik hoop dat ik je niet op gedachten breng Haha! , maar dan vraag ik me toch af of een paard niet los zou kunnen meelopen Haha! veel honden kunnen het en een paard is ook een sterk kuddedier. Natuurlijk nooit langs een drukke baan (dat doen de meeste mensen met honden ook niet), maar in het bos/op het strand. Ik heb het al vaak gezien op het strand, en het lijkt me echt zo leuk (maar o zo onbetrouwbaar)...

Mooie filmpjes alleszins...! Ik werk soms met mijn paard ook van achter haar en stuur haar dan (enkel stap/stop, nog geen leidsels) en dan gaat erg goed. Je moet ook durven dat stuk controle 'verliezen' van meteen bij het hoofd te zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 00:21

spelenderwijs leren en het paard ook de ruimte hiervoor geven vind ik inderdaad belangrijk. wát ze leren, daar hebben ze zelf een flinke inbreng in. als ik met 'iets nieuws' begin, zoals met het achterwaarts gaan, dan lok ik het gedrag uit, ik doe het enigszins voor, maar gebruik geen druk. ik zet het gewoon op als vraag, op zo'n manier dat het antwoord 'achteruit gaan' in dat geval het makkelijkste en meest logische antwoord is. het paard kan op die manier zelf het goede antwoord vinden en zijn beloning krijgen.

mijn ervaring is dat vrijwel ieder paard er op die manier veel plezier aan beleeft, en zeer sterk leert meedenken. de wíl om mee te doen is er, en als je dat hebt kan je op heel leuke dingen uitkomen. Snatje is er heel enthousiast in, die doet alles voor een beloning. bij hem is het dan ook zaak om veel rust erin te brengen, zodat hij niet óverenthousiast wordt en daarmee bijvoorbeeld opdringerig, zoals je vaak ziet gebeuren als er bijv. met voedsel gewerkt wordt.

@ ponyzotje, binnen de heiningen werk ik héél veel los, met alledrie mijn dieren (juist omdat het touw niet als enige voorwaarde voor 'bij me blijven' gezien moet worden). buiten de heiningen zou het wel kúnnen ook, dat weet ik zeker, maar tot dusver zijn we er (nog) niet aan toe(gekomen). wellicht iets voor de toekomst... Faram loopt overigens weleens los, maar alleen op plaatsen waar dat verantwoord is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:50

Inès: leiden kun je cht vanuit elke positie zonder jezelf in gevaar te bengen, mits de juiste training Ja Spelen en leren: het is beter elke vorm van leren als een stukje spelen op te vatten, zeker op die leeftijd en dat niveau hoor je nog niet te veel te willen 'eisen'. Paard moet immers nog zijn concentratievermogen trainen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:52

wat een vertrouwen, het straalt van beide kanten af. mooi dat die kleine voorop durft te lopen over de brug! ik denk dat het meer een veiligheidskwestie is dat jij beter voorop kan lopen. mocht hij toch een schop geven.. maargoed, als je zo'n sterke band hebt, en dat kan alleen jíj zelf voelen, weet je wat je kan doen en niet. maar ja, die grote 'áls'....

heel veel plezier samen, volgens mij hebben jullie er lol in!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 00:53

Paard zal echt niet 'zomaar' een schop geven hoor, zelfs bokken uit schrik kunnenz e prima zonder je te raken Ja Uiteraard is er altijd risico, maar dat heb je ervoor ook op zo'n smalle doorgang.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 09:31

bedankt milo!

@ poes, inderdaad, Snatje heeft nog nooit getrapt, ook niet naar andere paarden. althans niet dat ik gezien heb, hihi! oh ja toen hij ging leren voetjes geven, dat vond ie wel zó eng... arme dier. maar goed ook dat kan ie nu netjes. hij vindt het juist altijd erg prettig als je achter 'm staat, zijn kontje is zijn meest favoriete krabbelplekje, dus vandaar....

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:17

ziet er wel leuk uit..
Mij is altijd geleerd dat je nóóit, maar dan ook nóóit met een paard over een brug moet lopen. (zelfs niet als de brug sterk genoeg is). Als ze ervan af glijden of opzij springen krijg je echt gigantische ongelukken..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:30

tja... als mijn paard langs de weg opzij springt op stukjes waar minder ruimte is, kan zoiets ook gebeuren. bij ons van stal af kan je drie richtingen uit, twee ervan brengen je op leuke stukjes waar je zonder verkeer heerlijk kunt rijden. om deze beide plekken te bereiken moeten we een brug over. ook hier, in dit bosje, áls je naar het leukste stukje wilt moet je over die brug, een andere optie is er niet (ja, een uur omlopen heel het gebied om, en dan zien dat je over twee wildroosters komt.)

ik probeer mezelf juist niet téveel te laten weerhouden om bepaalde dingen te doen omdat er weleens iets mis kan gaan. ik zoek het gevaar niet op, en zéker niet met mijn dieren erbij, maar om alles wat weleens gevaarlijk zóú kunnen zijn maar niet te doen vind ik zonde van het leven. je kunt tenslotte ook aangereden worden als je op de fiets zit.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:42

Ik vind het er leuk uit zien Ja
vind het knap van Snatje dat ze zo over de brug gaat Ja

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:31

merrieveulen schreef:
tja... als mijn paard langs de weg opzij springt op stukjes waar minder ruimte is, kan zoiets ook gebeuren. bij ons van stal af kan je drie richtingen uit, twee ervan brengen je op leuke stukjes waar je zonder verkeer heerlijk kunt rijden. om deze beide plekken te bereiken moeten we een brug over. ook hier, in dit bosje, áls je naar het leukste stukje wilt moet je over die brug, een andere optie is er niet (ja, een uur omlopen heel het gebied om, en dan zien dat je over twee wildroosters komt.)

ik probeer mezelf juist niet téveel te laten weerhouden om bepaalde dingen te doen omdat er weleens iets mis kan gaan. ik zoek het gevaar niet op, en zéker niet met mijn dieren erbij, maar om alles wat weleens gevaarlijk zóú kunnen zijn maar niet te doen vind ik zonde van het leven. je kunt tenslotte ook aangereden worden als je op de fiets zit.

nee dat ben ik met je eens. Je moet ook niet té voorzichtig worden. Maar om over een smal bruggetje met je pony te gaan vind ik wel heel erg gevaarlijk. Kunnen echt hele nare ongelukken van komen (mijn vader is dierenarts en heeft dit regelmatig).
Vervelend dat je dan dat bruggetje over moet om op die plekken te komen. Kan je daar niks over zeggen bij de gemeente ofzo?