Bas de Cardonne-Arabisch volbloed@dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: Bas de Cardonne-Arabisch volbloed@dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:23

Vue schreef:
Je hoeft niet zo aangevallen te doen hoor, Jij plaatst die foto's.

Aangezien ze al een aantal keer heeft aangegeven dat ze weet dat het er gespannen uitziet en dat ze ermee aan het werk is... andere tips en oplossingen zijn denk ik welkom!

Ik vind het een heel leuk paard! Ik ben geen voorstander van slof, maar als hij goed gebruikt wordt, hoeft het geen belemmering te zijn. In mijn ogen 'trek' je je paard er niet 'rond' mee, zoals we vaak zien, maar gebruik je het om tegen te gaan dat je paard zijn hoofd omhoog gooit. Die ontspanning komt vast wel! Wat je zelf al zegt, omdat jij ontspant, ontspant je paard (moet ik nodig zeggen... Clown ). Ik zou zeggen: ga door met oefenen! Je bent op de goede weg!

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:47

onley schreef:
sorry hoor de foto's stralen 1 en al spanning af ook al staat dat ding niet strak
de rede dat die pony niet loopt is omdat de ruiter het wil forceren, en het te graag wil voor het mooie plaatje.
hier mee schiet ze geen bal op en word enkel erger.
en slof gebruik voor ruiter die de pony niet weten te begrenzen moeten dan maar eerst eens terug op les gaan om het wel te leren.
vaak word er onnodig misbruik gemaakt van de slof terwijl het probleem bij de ruiter ligt net als in dit topic.

ik zie gewoon een nerveuse pony die niet durft te lopen want als het al wat voorwaarts gaat dan word de pony te heet, gaat die te langzaam krijgt die ze over de stinkmodder.
zo gaat dat meestal.
alles los je op door je pony voorwaarts te laten gaan

ik zou zeggen die slof af en rij eens wat voltes met je pony
je buiten teugel daar houd je gewoon wat lichte druk
en met je binneteugels ga je wat spelen vraag los, vraag los
maar tegelijker tijd duw je je pony zachtjes met je been voorwaarts en je zult naar 2 weken
merken dat je pony loser gaat komen en gaat nageven (dit gaat niet in 1 dag)
als je pony het bit vast pakt geef je hand en drijf je voorwaarts en als die loslaat gewoon weer vragen alsof er niks gebeurt is
zodat je pony je weer gaat vertrouwen.

en je zadel eens laten nakijken want dat past volgens mij niet

onley:
Als je mijn berichtje goed gelezen had, had je gelezen dat ik de slof tijdens de lessen die ik geef (dus onder begeleiding) gebruik om mensen het gevoel van begrenzen te laten ervaren. Ik praat hier niet over het in elkaar trekken van een paard, maar over een paard wat netjes van achter uit naar de hand toe gereden word. Je kan een gevoel op allerlei manieren proberen uit te leggen als instructrice zijnde. Soms gebeurt het dat de leerling het gevoel niet kan vinden na veel oefenen en verschillende manieren van uitleggen. Dan bied een slof, op de manier zoals ik die beschreven heb, uitkomst. Dit voorkomt onnodig geruk en gepluk in de mond. Daarnaast ben ik van mening dat een goed rechtgericht, dat netjes aan het been is, op enkel het sluiten van beiden handen na moet geven en niet op gepluk aan de binnenteugel.

Je wijs ook op het feit dat de TS naar de slof grijpt en daar misbruik van maakt. Ik zie het ding maar op een enkele foto zijn werk doen op de juiste manier. Het probleem zit hem niet in het slofgebruik, maar in de spanning/looplustigheid van het paard. Dit heeft het gevolg dat de amazone verkramt gaat rijden om het dier tegen te houden, met als resultaat dat het paard loopt zoals het op de foto's loopt.

De oplossing zit m zoals vele andere al beschreven hebben in het voorwaards neerwaard rijden en wat mij part in combinatie met de slof zoals ze hem op de foto's gebruikt.

Wat ik al eerder zei, zou zitles een goed begin zijn zodat ze leert hoe ze toch ontspannen en in balans kan blijven zitten en deze ook over kan brengen naar het paard dat ze rijd.

Ook zeg je dat ze het paard voorwaard van de hand af moet rijden op het moment dat deze het bit vast pakt. Heb je het daan over tegen de hand in komen of over het vastpakken aan 1 kant. Als het paard tegen de hand in komt sluit je het dier tussen hand en been op tot deze weer nageeft. In het geval van aan 1 kant vast pakken zit m het in de rechtgerichtheid die onvoldoende is, vaak veroorzaakt door een ruiter die scheef/gespannen zit/ ongelijke beugel-/teugeldruk heeft. Dus: paard de ruimte geven op eigen benen te lopen en zelf recht gaan zitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 01:17

begrijp ik dat jij de instructrice bent van de Ts en haar adviseert met een slof te rijden?

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:54

Anneliesdj:
Nee, ben ik niet Knipoog . Ik was het niet helemaal eens met het commentaar van Onley wat betreft het stukje dat ze aanhaalde over het gevoel van begrenzen leren met behulp van een slof waar ik het al eerder over had. Ik heb geprobeert dat toe te lichten en mijn mening te verduidelijken en te onderbouwen.

Misschien een beetje oftopic... Sorry daarvoor.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:07

Het slofgebruik is opzich goed, pony spant alleen heel z'n lichaam, maar ik denk dat het alleen goed is dat je de slof gebruikt.
Ik zie de slof alleen strak staan als hij tegen de hand komt en dat is nou net de bedoeling anders heeft de slof geen nut.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:18

Ten eerste, het is een leuk paard Lachen

Je hebt al veel commentaar/tips gehad dus zal ik het een beetje bescheiden houden. Het ziet er opzich niet zo slecht uit, alleen zou hij idd wat ronder en lager mogen lopen. Verder zou ik aan de kleine pasjes gaan werken, zodat het allemaal wat ruimer wordt. Ik las trouwens ook iets over de oren, dat die stijf naar achter staan? Maar daar is niks mis mee, ze staan juist oplettend. Succes!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:41

Het is een prachtig paardje!
Zelf denk ik niet dat je je paard, (vooral een paard wat nogal snel wil en korte snelle pasjes maakt) helpt met opsluiten.(door slof, handen of zoiets dergelijks)
Het wordt daardoor alleen nog maar 'dribbeliger' en ongedurig en gaat zo geen langere passen maken.
Eerst moet dit paard leren ontspannen, met zijn neus over de grond, dat lukt niet zo.
Beter gaat dit als je gaat longeren met dubbele lijnen, hij moet telkens op een vriendelijke manier naar beneden worden gevraagd, daarna weer loslaten.
Dan gaat hij vanzelf ontspannen, dat kan tijd kosten.
En daarna kun je er pas onder de man (vrouw) aan gaan werken, want volgens mij komt een deel van die gespannenheid door het berijden.
Veel succes!

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:44

Mooi paardje hoor!
hij glimt ook heeeel erg mooi Pling