Vollatton(v.Wellington)@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Vollatton(v.Wellington)@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:30

Um. Een cirkel van 15m in vrijheid is niet zwaarder dan met een pessoa volgens mij? Een pessoa is echt vinnig hoor..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:58

Ligt eraan hoe je hem gebruikt en wat de rugklachten zijn. Mijn paard heeft er ontzettend veel baat bij gehad en nog.
Wat hij niet mocht was op een cirkeltje lopen, beter de hoefslag gebruiken en liefst zonder longeerlijn.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 07:03

Oke bedankt, ik zal het eens navragen, er is alleen nergens ruimte om in grote ruimte te longeren want in beide bakken mag alleen gereden worden en niet worden losgegooid of gelongeerd.
Maar ik zal eens vragen of ze een uitzondering kunnen maken

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 07:44

Hoi! Aller eerst wil ik even zeggen dat je een mooi paard hebt lopen daar.
Alleen, als jij hem door wilt laten lopen, schud hem maar een keertje wakker hoor!
Hij is op sommigen momenten bijna aan het slapen, probeer daarom
gewoon het met je stem op te lossen en als dat niet gaat een slag met de zweep, eerst niet tegen hem aan maar dat hij probeert te begrijpen dat die wakker moet blijven, reageert die nog niet, dan NIET TE HARD! een tikje op zijn kont.

Veel succes!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:28

Beste Ingrid,

Heb je wel eens begeleiding gehad bij het longeren? Zowel in je lichaamshouding als je stemgeluid als het gebruik van de bijzet denk ik dat het niet onverstandig zou zijn om een keer les te nemen. Daar leer je zelf een heleboel van wat je uiteindelijk op je nieuwe paard ook kan toepassen en dan zul je zien dat dit paard heel veel meer kan bewegen dan dat ie nu doet. hij heeft voldoende knieactie en tilt zijn benen op maar hij wordt belemerd in het voorwaarts neerwaarts gaan. Als je meer wil weten over het beter en makkelijker longeren van je paard laat het dan maar even weten dan kan ik het je proberen uit te leggen en zul je bij de volgende keer merken dat het veel beter gaat.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:00

leuk paard fijne draf !
alleen in galop zit die vaak overkruist Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:10

LoveleyHorse schreef:
leuk paard fijne draf !
alleen in galop zit die vaak overkruist Haha!

Ja, maar dat is typerend voor een paard met rugproblemen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:42

probeer bij het longeren inderdaad een mooie, constante driehoek te vormen met je paard, dit wil zeggen dat je dus een licht contact moeten houden met zijn mond (de longe hangt nu gewoon door), je lichaam evenwijdig met je paard (wanneer jij naar voor draait of naar achteren geef je hem het signaal dat hij sneller moet of trager, maar doordat je dit de hele tijd onbewust doet, stomt hij af en let hij dus niet meer op de bedoeling van je houding) en je zweep moet constant mooi naar zn staart wijzen, gewoon zijn achterhand volgen en op de momenten dat hij actiever moet worden en/of beter moet opletten drijf je even met de zweep, in combinatie met je stem. Let bovendien ook op je handen, je houdt je longehand nu veel te hoog, dit komt mede doordat je longe slaphangt; neem je longe-overschot in je zweephand en voer dan netjes aan met je longehand zodat het contact met de mond constant blijft. Werk veel met je stem, maar wel consequent, dus altijd dezelfde woorden op dezelfde toon gebruiken anders gaat hij het niet meer snappen.
Verder zou ik hem ook niet bijzetten en als het toch moet inderdaad iets anders gebruiken dan wat je nu hebt.
het boek van Lammert is inderdaad een echte aanrader!
Succes nog!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 14:30

Oke bedankt, waar kan je dat boek kopen?
Gewoon bij een boekhandel of in de grotere paardenzaken?
Of weet iemand waar je het op internet kan bestellen?

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:51

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:58

bij divoza hebben ze hem ook volgens mij.. daar kun je m op de site bestellen.. verder heeft volgens mij bij na elke ruitersport zaak dat boek... je hebt een editie met dvd en 1 zonder.. ik heb het boek ook en het is echt een super boek!

iig veel suc6

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:14

... Laat maar Lachen. Succes met je paard!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:42

Ingridje16 schreef:
Het paard heeft rugklachten, er is nog steeds onduidelijk wat hij mankeert.
We weten wel dat hij pijn heeft tijdens het rijden en dus ook nogal veel moeite doet om je eraf te gooien.
Met longeren heeft hij hier geen last van.
Maar omdat er nog niet duidelijk is wat hij aan zijn rug mankeert word hij niet bereden.

Dan zou ik hem wel lager inzetten als ik jou was.
Dus juist over de rug laten lopen.

Je staat bij Nicolet zie ik.
Leuke stal, heb er ook een tijd gestaan.
Doe Carola en Nicolette de groeten van me als je ze ziet Lachen

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 12:55

Oke bedankt Knipoog

Ik zal ze de groeten doen, als ik het niet vergeet Koe

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:26

Ik wil je proberen uit te leggen wat er minder goed is aan bijzetteugels.
De bijzetteugels lijken door de rubberen ring elastisch te zijn en zo zou je denken dat het vriendelijk is voor het paard en dus goed.
Echter, het rubber geeft net genoeg vering om te iedere beweging van het paard na te laten bibberen in de mond. Je ziet dit ook in het filmpje als je goed kijkt.
Verder zitten ze muurvast (ik bedoel niet strak, maar gewoon vast...in lengte).
Als een paard met deze dingen gaat zoeken naar de ontspanning, loopt hij daar telkens weer tegenaan, waarbij het weer doorbibbert in de mond en ook indirect in de rest van het lichaam.
Lengtebuiging is ook niet mogelijk.
Als je een paard bijzet met de touwtjes, zoals lammert Haanstra dat in zijn boek uitlegt kan hij wel de ontspanning opzoeken.
Op het moment dat het paard dan in de wenselijke aanleuning gaat lopen, geeft het touwtje na...en niet zoals bij die teugels weerstand met rubbergebibber. Bovendie kun je als je de touwjtes op een bepaalde manier vastzet ook zorgen dat het paard nog lengte buiging aan kan nemen.
Bovendien weegt een touwtje niets...dus geeft het daardoor al minder druk in de mond van het paard.
Doordat het touwtje heen en weer glijdt door de bitring is er ook een contante aanleuning. Dit in tegenstelling tot de gespen van de bijzetteugel, die eigenlijk steeds los-vast gaat in de bitring, door de bwegingen van het hoofd (wat weer voor gebibber zorgt).
Als een fysio tegen jou zegt dat je moet longeren met bijzet, betekent dat niet altijd dat hij/zij daar de bijzetteugel mee bedoelt. ook het touwtje wordt wel bijzet genoemd en ook bijv. de pessoa of de gogue is een bijzet.
Wellicht kun je nog even doorvragen aan de fysio wat er precies mee bedoeld werd. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het zo bedoeld is als ik op dit filmpje zag (bedoel ik niet vervelend hoor).
het beste is eigenlijk nog voor een paard om te longeren aan de dubbele longe. Dan kun je echt met gevoel inwerken en loslaten als het nodig is.
Dat vergt echter veel ervaring en veel oefening...en ik denk eerlijk gezegd dat het voor jou op dit moment nog geen haalbare kaart is.
Ik zou zeggen: bestudeer het boekje van lammert Haanstra eens goed, of vraag eens hulp van iemand die er veel vanaf weet.
Je paard zal er wel bij varen als hij effectiever bijgezet wordt.
Succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:49

Longeren met dubbele longe zou ik je epersoonlijk heel hard afraden, das echt al een stukje expertisewerk. Maar met touwtjes kan iedereen aan de slag Lachen

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 15:51

Oke, ja de reden waarom ik bijzets gebruikte was dat ik deze had liggen en ze ook niet moeilijk te bevestigen zijn.
Ik heb geen flauw idee hoe ik dat zou moetten met die touwtjes en dan met wat voor touwtjes.
Vandaar dat ik dat niet heb gedaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:04

Is niet erg Lachen Zo leer je es wat Ja Mss is er iemand in de buurt die je ermee kan helpen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:50

Ingridje16 schreef:
Oke, ja de reden waarom ik bijzets gebruikte was dat ik deze had liggen en ze ook niet moeilijk te bevestigen zijn.
Ik heb geen flauw idee hoe ik dat zou moetten met die touwtjes en dan met wat voor touwtjes.

dat is echt net zo makkelijk. je regelt ergens een nijlon gevlochten touw van ongeveer 5 mm dik je zorgt dat het goed lang is (zelfde lengte als een slof en voor de makkelijkheid misschien nog ietsjes langer). Je maakt in het midden van het touw een lus die je om de lingel kan doen tussen de voorbenen en de uiteinden doe je door de bitringen en daarna maak je ze vast of aan de singelgespen of boven aan je zadel aan die ringetjes.( of longeersingel). Of je maakt hem in het midden op de schoft vast en zet hem van daaruit door de bitringen aan de zijkant bij de singelsgespen vast.

Niets moeilijks aan en ook heel goedkoop.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 21:30

Oke bedankt!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:50

Ingridje16 schreef:

Dat kan ik heel goed begrijpen. Daarom ook mijn hele verhaal waarom dat eigenlijk niet de beste keuze is. Wellicht is er iemand bij je in de buurt die je kan helpen met de touwtjes. Maar in het boek van Haanstra staat het ook duidelijk omschreven. Echt moeilijk is het niet...maar je moet het maar net weten. Logisch dat je dan grijpt naar iets waarmee je denkt niks fout te doen.
Ik hoop dat je mijn bericht hebt opgevat als positief, als hulp...want zo is het in ieder geval wel door mij bedoeld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:40

Idd Lachen Ik wist ook niks van touwtjes tot ik dat boek eens las. Maar hij legt het wel zeer goed uit, op de dvd toont hij ook hoe je het moet aandoen en zo. Hij zegt alleen heel grappig die namen van de paarden Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:02

Heb de rest van het topic niet gelezen, ben tot topje pagina 2 gekomen waar ik ook las dat paard rugproblemen heeft.

Dat viel mij diréct al op toen ik het filmpje bekeek. Ik las op de eerste pagina's alleen maar reacties als: wat een leuk paard en wat loopt hij mooi etc.
Nou ja, ieder zo zijn smaak.

Ik vind het paard erg kort lopen. Hij maakt totaal zijn passen niet af. Steekt in galop het hoofd constant naar buiten (en niet alleen om om zich heen te kunnen koekeloeren), springt bovendien ook nog eens continu overkruist aan, springt tijdens de galop over etc. Kortom, hij doet van alles om die rug lekker strak te kunnen houden. Hij wil of kan gewoon zijn rug niet los laten.
Jammer hoor, zonde van het paard.

Die rug, is het hele probleem van de rest van het paard.

Jammer dat TS zo vreselijk gedemotiveerd is. Ik weet niet of je het dier zelf moet verkopen of dat je hem weer bij verkopende partij wilt gaan inleveren maar, ondanks zijn leuke papiertje en leeftijd, daalt hij in waarde. Ik zou er niet veel op geven in ieder geval want er gaat veel correctiewerk in zitten.
Toch denk ik (met de info die ik tot nog toe weet) dat er met een kundige ruiter, fysio/osteo nog heel veel te bereiken valt.

TS mag denk ik nog blij zijn dat het dier zich nog zo correct laat longeren. TS staat er zelf niet echt gemotiveerd bij, paard is helemaal niet genoeg in tempo en moet bovendien met zijn waarschijnlijk pijnlijke rug ook nog een een beetje vast grond onder de voeten zoeken want overal zie je hem de kuilen en plassen proberen te ontwijken. Zonde hoor!

TS, veel succes met de rechtszaak. Lief dat je het dier ook beweging geeft, maar ja, dat ben je ten opzichte van het dier eigenlijk ook wel gewoon verschuldigd vind ik. Bovendien, ook al weet je dat het paard niet van jou zal blijven, je kunt voor jezelf altijd nog proberen om er wat van te leren; juist door je te verdiepen in correct longeren en ervoor te zorgen dat het paard niet achteruit gaat.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:20

Het enige wat ik aan dit topic nog toe te voegen heb, is dat het misschien niet zo een slim plan was om dit topic te openen.
Je kent bokt toch onderhand wel.
Als er iets is wat je niet wilt vertellen, begin er niet over. En als je niet wil longeren om je paard echt laten te werken en op te leiden, dan vraag geen advies voor longeren.
Misschien helemaal niet zo slim een filmpje van een paard waar iets mee is en waar een rechtzaak omheen loopt op internet te zetten.
Helemaal op bokt, je had deze reacties kunnen verwachten.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:55

Hoi dorpsgenoot

Wat jammer dat hij zo veel last heeft van het rug! Ik heb dat ook namelijk meegemaakt bij mijn vorige stalgenoot, haar paard groeide van 4 tot 7 jaar iets meer dan 10 cm en daardoor heeft hij last van zijn rug. Misschien moet je hem tijd geven om te ontwikkelen, rustig opbouwen en idd londeren met touwtjes of pessoa.
Het lijkt mij het beste om met pessoa te gaan werken, dan kan je paard gewoon loslopen op de buitenbak en hij moet vooral nog leren dat ie op de hoefslag moet blijven. Zo kan hij rechtdoor en 2 bochten lopen.
Door het juiste houding bij trainen wordt het rug ook sterker van en dan moet het alles o.k. zijn.
Ik zou je graag willen helpen met longeren maar ik heb nog niet zo veel ervaring met pessoa en zeker niet met touwtjes.