Lichtrijden of Doorzitten bij inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: Lichtrijden of Doorzitten bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:35

Als je goed kunt doorzitten en echt ontspannen met de berging mee kunt gaan is doorzitten zelfs beter dan lichtrijden.
Bovendien veranderd de belasting werkelijk niet 50 kilo is 50 kilo of die nu in de beugels staat of zit, het is gewoon belangrijk dat je goed met de beweging hebt leren meegaan dan is doorzitten prima en zeker niet erger dan lichtrijden.
Wel kun je je zwaartepunt iets vooruit leggen meer richting het paard en dan is doorzitten wat moeilijker.

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:57

Kafue schreef:
Als je goed kunt doorzitten en echt ontspannen met de berging mee kunt gaan is doorzitten zelfs beter dan lichtrijden.
Bovendien veranderd de belasting werkelijk niet 50 kilo is 50 kilo of die nu in de beugels staat of zit, het is gewoon belangrijk dat je goed met de beweging hebt leren meegaan dan is doorzitten prima en zeker niet erger dan lichtrijden.
Wel kun je je zwaartepunt iets vooruit leggen meer richting het paard en dan is doorzitten wat moeilijker.

Ben het hier mee eens! Doorzitten hoeft niet erger te zijn maar je moet wel goed ontspannen kunnen zitten!

Blosssom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:06

SuperPaardje schreef:
Kafue schreef:

Ben het hier mee eens! Doorzitten hoeft niet erger te zijn maar je moet wel goed ontspannen kunnen zitten!

Hier sluit ik me ook bij aan! Beter goed doorzitten dan slecht lichtrijden, daar heeft je paard ook niks aan!

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:56

mijn mening is lichtrijden om zijn rug los te krijgen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:53

Ik ga mee met Kafue. Zelf rijd ik wel altijd licht bij het losrijden.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:58

Lichtrijden om zijn rug los te krijgen heb ik geleerd maar ik denk dat je gewoon moet kunnen lichtrijden en doorzitten dus allebij doen. Anders in stap zelf zeg maar heel rustig gaan lichtrijden zodat het paard er aan went?!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:07

quote="SuperPaardje"]
Kafue schreef:

Ben het hier mee eens! Doorzitten hoeft niet erger te zijn maar je moet wel goed ontspannen kunnen zitten![/quote]

Me to.... ik bekijk altijd per paard waar ie het beste op reageert. Meestal is dit door (zeer in het begin) wat verlicht te gaan zitten. Vaak kies ik vervolgens voor lichtrijden, omdat ik dit op een niet in balans zijnde paard zelf beter kan dan doorzitten.

Toch nog een vraag over die piekbelasting en de weegschaal vwb. lichtrijden versus doorzitten (niet gebaseerd op natuurkundige theorieën, dit vak heb ik al lang geleden laten vallen...):
piekbelasting heb je soieso meer met lichtrijden dan met doorzitten, ben ik het mee eens. Maar is die piek bij het lichtrijden echt zo groot? Mij lijkt het wel meevallen, omdat
1) je inderdaad geholpen wordt doordat je uit het zadel veert door de beweging van de rug, en
2) je bij het neerkomen niet al je gewicht op je beugel neerploft (zoals bij de weegschaal) aangezien je bovenbeen en je bibs ook voor een behoorlijke spreiding van het "landingsgewicht" zorgt.
(NB. ik ben me ervan bewust dat de beugelophanging ook ongeveer achter de schoft zit, maar aangezien je niet met heel je gewicht los komt van het zadel, en je benen en kont verder achterin het zadel landen, denk ik dat dit voor een groter oppervlak zorgt, dus een kleinere piekbelasting)

Vwb de topicstarter: ik zou het iets verlicht zitten eens uitproberen, misschien dat je na enkele passen voorzichtig kunt gaan zitten. Als je gemakkelijk en goed kunt doorzitten, zou ik eerder hiervoor kiezen (er vanuit gaande dat dit een tijdelijke situatie is, die je van daaruit naar het wennen aan het lichtrijden brengt). Maar vooral: neem de tijd, heel belangrijk als er onzekerheid / angst in het spel is.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 22-01-08 00:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:16

lex10 schreef:
mijn mening is lichtrijden om zijn rug los te krijgen.

Uit de praktijk ben ik het hiermee eens (op een uitzondering daargelaten); ook ik krijg de paardjes sneller los in de rug met lichtrijden dan met doorzitten (redelijk constant gewicht op de rug).
Terwijl je met lichtrijden zou verwachten dat er ongeveer 50% weinig gewicht op rust (staand), en 50% van de tijd meer (neerkomen in zadel) dan tijdens doorzitten. Toch lijkt die 50% ontlasting van de rug goed te werken bij de dieren die ik train.

Wanneer de rug echt moeilijk los komt, pak ik ook weleens een flink actieve arbeidsgalop mee, waarbij ik dan in verlichte zit èn aanleuning de rug probeer los te krijgen. Ik doe dit een rondje of 2 achtereen, dan kort stappen en hetzelfde op de andere hand en niet langer, aangezien dit toch vrij intensief blijkt (voor de paardjes) Dit werkt bij mijn diertjes vaak erg goed, waarna ik met losse rug verder kan trainen.

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:06

ik ga ook met Kafue's mening mee

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:02

Ik heb net zelf een 3 jarige onder het zadel maar ik zit door. Heel bewust die pony loopt namelijk heel vlak en gooit weinig op.
Lichtrijden kost energie Haha! zit als een stoel.

Als pony heel fijn doorzit kun je gewoon doorzitten. Gooit hij juist sterk op zou ik voor lichtrijden gaan.
Het moet voor beide fijn zijn.

Ik ga dus mee met het feit waar ook je eigen kwaliteiten liggen, beter goed doorzitten dan slecht lichtrijden en andersom