Gemini voor de 5e keer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bella88

Re: Gemini voor de 5e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:40

ok nou ik denk zo omdat ik zelf ook aan het inrijden ben op het moment en na de 5e keer mocht ik echt nog niet met me hele gewicht rustig achterover zitten. En dat terwijl mijn paard 1.70 is en ik geen 60 kilo weeg... Lachen En ik wilde jullie niet aanvallen of wat dan ook maar zoals ik zei, dat is mijn mening en je weet dat als je foto's op bokt plaatst je zulke reacties kunt verwachten en niet alleen maar van ah wat een mooi paard heb je ofzo...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:41

Nadya schreef:
Over welke pony heb je het nou? Verward

Over de pony in dit topic natuurlijk.. Ga hier niet over andere paarden praten toch Verward

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:43

Misschien is het iets verkeerd verwoord. Want toen Gemini 4 was, waren ze al begonnen met inrijden. Toen is dit niet doorgezet en heb ik het nu weer opgepakt. Hij was in principe alles kwijt, maar de balans heeft hij nog wel. Toendertijd zijn ze niet veel verder gekomen als stappen en een enkele pas draven.

Sorry hiervoor, want dat geeft wel verwarring.
@ Bella88: Ik hoef ook zeker niet alleen reacties van, Ahh wat mooi.. Juist niet. Iedereen mag zijn/haar commentaar geven, maar dit kan toch ook op een gezellige manier. Ik leer graag dus iedere tip is meegenomen, mits het op een normale manier kan gebeuren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:44

Somebitch schreef:
Nadya schreef:
Over welke pony heb je het nou? Verward

Over de pony in dit topic natuurlijk.. Ga hier niet over andere paarden praten toch Verward

Denk jij dat een paard na 5x er op zitten en rondjes rijden al helemaal gewend is aan een ruiter??? Verward
Goh, ik wist niet dat de bespiering zich zo snel kon ontwikkelen. Knipoog Clown
En wat dacht je van de balans van zo'n dier??? Dat zit er echt niet meteen in na een paar keertjes rijden, laat staan met enorme tussenpozen, zoals TS nu net verteld.

Ik heb vroeger toch aardig wat paarden ingereden en ben nu al een tijdje met die van mij bezig, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt, hoor. Rolleyes

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:45

Spieren krijgt hij ook van werken zonder een ruiter hoor. Hij heeft in die korte periode aardig spieren gekregen. Hij moet ook niet voor nix een nieuw zadel Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:45

Nadya schreef:
Denk jij dat een paard na 5x er op zitten en rondjes rijden al helemaal gewend is aan een ruiter??? Verward
Goh, ik wist niet dat de bespiering zich zo snel kon ontwikkelen. Knipoog Clown

Ik heb vroeger toch aardig wat paarden ingereden en ben nu al een tijdje met die van mij bezig, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt, hoor. Rolleyes

Misschien moet je even de post boven je doorlezen. deze pony is vaker dan 5x bereden Ook heb ik nergens gezegd dat hij er al aangewend is. Maar wel dat hij de balans nog redelijk heeft. Lachen Ik heb ook niks gezegd over bespiering. Dus ik weet niet waar jij dat vandaan haalt Pling

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:46

Prima, maar dat heb ik ook gedaan. Ik heb mijn mening gegeven waarop jullie zeiden dat ik ongelijk had en ik zei dat ik dat wel zo vond. heb ik toch echt niks verkeerds gezegd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:47

Arabian_Girl schreef:
Spieren krijgt hij ook van werken zonder een ruiter hoor. Hij heeft in die korte periode aardig spieren gekregen. Hij moet ook niet voor nix een nieuw zadel Knipoog

Dat weet ik, maar berijden is toch ook weer anders dan grondwerk. Vergeet niet dat zo'n rug ook wat te verduren krijgt. Knipoog

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:47

Nee Bella88 je hebt ook niets verkeerds gezegd. Iedereen heeft zo zijn eigen manier van inrijden. Lachen Als jij het zo doet prima. Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:48

Ja en daarom hoeft hij ook maar 2 x per week wat te doen met iemand op zn rug.
Verder 1 a 2 keer per week aan de longe of een rondje naar buiten.Maar dat ligt ook aan het weer nu.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:49

Somebitch schreef:
Misschien moet je even de post boven je doorlezen. deze pony is vaker dan 5x bereden Ook heb ik nergens gezegd dat hij er al aangewend is. Maar wel dat hij de balans nog redelijk heeft. Lachen Ik heb ook niks gezegd over bespiering. Dus ik weet niet waar jij dat vandaan haalt Pling

Die post zag ik pas, toen ik mijn bericht geplaatst had, vandaar mijn ge-editte regeltje erbij. Knipoog
Boven dit topic staat toch echt 5de keer, dus neem mij niet kwalijk, zeg. Tong uitsteken
De balans vind ik overigens nog niet zo redelijk als ik naar het filmpje kijk, maar dat is mijn mening. De groenheid straalt er nog vanaf. Dat geeft niet, maar ga dan niet beweren dat zijn balans al zo redelijk is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:50

Arabian_Girl schreef:
Ja en daarom hoeft hij ook maar 2 x per week wat te doen met iemand op zn rug.
Verder 1 a 2 keer per week aan de longe of een rondje naar buiten.Maar dat ligt ook aan het weer nu.

Heel goed dat jullie in elk geval rustig aan doen. Ja
En over dat zadelprobleem, daarom heb ik destijds een boomloos zadel gekocht, want die 'groeit' mee met mijn paard en ik ben er nu wat blij mee. Aanrader!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:50

Ik zeg niet dat zijn balans perfect is.. Maar wel beter als toen hij nog jonger was. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:52

Ik hoop het, maar wat ik zo zie, zie ik het nog niet zo, maar goed......
Mijn eigen paardje is wat vaker dan 5x bereden inmiddels en er moet ook nog een hoop aan verbeteren, hoor. Ik vind dat logisch, hij is nog zo jong en we doen lekker rustig aan. Ja

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:52

In draf is zijn balans er zeker nog niet met ruiter. Maar in stap is hij al super veel vooruit gegaan.Daar loopt hij toch al redelijk goed op eigen benen.

Heb een boomloos zadel.Maar deze is langer dan een normaal zadel en die komt dus voor hem te ver op zijn rug te liggen.
Zaterdag komen ze een ander zadeltje passen.Dus hopen dat die goed ligt.
Anders probeer ik de wintec van mijn andere pony er zo lang op.Kan daar de boom nog van aanpassen als dat nodig is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:02

Leuke pony, al zie je wel dat de pony nog wat angstig is in zijn lopen en doen. In ieder geval heb je wel je eerste galopje al gehad Haha! .

Ik vind het ook altijd fijn om mijn beugels lekker kort te hebben op een jonge pony, dan kieper je er niet zo makkelijk naast. Zo te horen doen jullie lekker rustig met deze pony, top!

Probeer de volgende keer toch de rug te ontlasten, gewoon doorgaan met lichtrijden (klein stukje omhoog, en met langere beugels gaat dat denk ik ook makkelijker!) dan is het snel genoeg voor hem normaal.
Besluit je toch weer door te zitten, probeer dan alsnog je gewicht wat meer naar voren te brengen, dus wat naar voren zitten om zo je ponyrug wat te ontlasten en dat hij makkelijker kan draven!

Volgende keer zien we je gewoon weer met cap en laarzen Haha! en volgens mij kan dit zadel nog precies hoor Knipoog

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:34

Arabian_Girl schreef:
Verlichte zit lijkt me ook niet echt een slim plan.Als hij dan opzij spring lig je er eerder naast. Doorzitten kan echt geen kwaad voor die paar rondjes. Hij heeft misschien 4 rondjes aan de longe gedraafd.

Wat is er nou onverantwoord dan ? Die cap? Dat was ook eenmalig Knipoog

Draven doorzitten is trouwens wel beter. Ja
Je kan wel gaan lichtrijden, maar neerkomen is, hoe zacht je ook neerkomt, 2x je eigen gewicht wat op de pony neerkomt. Een pony die niet in balans is, kan je beter even doorzitten, dan lichtrijden.
Want je moet ook nog het lichtrij ritme vinden, en dat stoort de pony alleen maar weer in zijn balans. Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:43

Joscaa schreef:
Draven doorzitten is trouwens wel beter. Ja
Je kan wel gaan lichtrijden, maar neerkomen is, hoe zacht je ook neerkomt, 2x je eigen gewicht wat op de pony neerkomt. Een pony die niet in balans is, kan je beter even doorzitten, dan lichtrijden.
Want je moet ook nog het lichtrij ritme vinden, en dat stoort de pony alleen maar weer in zijn balans. Knipoog

Wat een onzin, je kunt ook neerkomen zonder echt te gaan zitten en die lichtheid bereik je met doorzitten van z'n leven niet. Omdat je bij een kort diertje erg op zijn lendenen zit zal hij sneller blokkeren in de beweging als je je zwaar maakt en dat geeft op z'n beurt weer problemen in de spieren en de wervels. Doorzitten op een paard met spanning is voor niemand prettig. Ik denk dat de ruiter dat nu ook prima inziet en daar wat aan probeert te veranderen. Ik vind haar namelijk erg sympathiek ingaan op het commentaar. complimenten daarvoor.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:04

Ik hoor wel vaker van ruiters die hun beugels korter hebben dat ze dan meer steun hebben.
In werkelijkheid is dit niet zo. De beugel moet tussen je wreef en je hak terechtkomen als je je been langs het paard laat hangen (zonder de beugel erin). Dit is misschien even wennen, maar je hebt uiteindelijk daar meer steun aan en je hebt dan ook meer evenwicht.
Je kan ze in principe wel iets korter doen, omdat het een klein paard is en je niet tegen zijn benen aan wilt tikken. Maar toch moet je ze niet te kort doen.

Doordat de beugels ook korter zijn lijkt je lichaam korter en oogt je dus voor meerderen misschien zwaarder dan je in werkelijkheid eruit ziet.

Misschien kan je ook in stap oefenen met bewegingen op hem maken, je armen langs je lichaam zwaaien, een paar keer je bovenlichaam naar achteren draaien. *Niet gaan lichtrijden in stap, maar dat weet je zelf ook wel denk ik Knipoog* Dan went hij misschien ook aan bewegingen en vindt hij het lichtrijden zo ook minder eng? Ik heb niet zoveel verstand van zadels, maar je moet dit wel alleen doen als je zeker weet dat je zadel goed past.

Zoals al eerder is verteld, kan je ook een heel klein beetje uit het zadel komen. Anders draaf je elke keer dat je op hem gaat 5 passen, maar wel lichtrijdend. Als het steeds beter gaat breid je dat uit.
En als het goedgaat moet je stoppen, laat je pony wel een positieve herinnering onthouden aan het lichtrijden Knipoog en de oefeningen die volgen.

Succes verder!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:17

We zullen het woensdag eens proberen.Als het niet gaat dan maar weer even doorzitten.
Hij was eerst al bang als ze dr hand of voet bewoog. Nu is dat al minder.Ze kan nu dr hand opzij bewegen in stap zonder dat hij in paniek raakt en zwaaien naar mensen Clown en zijn kont aanraken.
In deze pony gaat dus gewoon veel tijd in zitten.Maar is niet erg.Hebben de tijd.Hij heeft iig lekker goed uit kunnen groeien Knipoog

Vd week even met pessoa longeren, Dan went hij ook aan Dingen bij zn benen.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:25

Ik snap je probleem wel. Ik heb op stal ook een 6jarig paard staan die ook heel erg snel schrikt van 'normale' dingen. Hij reageert heel erg op gevoel. Op het hard dichtslaan van een hek schrikt hij helemaal niet. Het lukt ons nog niet om er iemand op te laten. Ik ben nu al ruim een maand bezig elke keer een zadel erop te leggen en hem eraan te laten wennen. Hij vind het oke, maar wil het eigelijk liever niet. Gaat ook veel tijd in zitten.

Je kan hem ook juist aan heel veel dingen laten wennen. Longeer hem en leg ergens een paraplu neer. Of doe het met zijn tweeën en klap hem uit. Dit is al wel heel extreem, als je paard al van een zwaaiende hand schrikt natuurlijk. Maar ik bedoel ermee dat je het steeds meer kan uitbreiden. Leg een pionnetje of een balkje neer. Sommige paarden willen ook gewoon eerder vluchten dan anderen Knipoog

Succes ermee! Het lukt vast wel als je maar geduld hebt Lachen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:32

thnx.als ik ook terug kijk naar in het begin en nu is het al een heel groot verschil. Met opzadelen kan hij nu dus los staan.terwijl dat een paar weken geleden niet kon. Hij leert ook heel snel.
Bij hem heeft longeren met zadeltje ook heel lang geduurd voor dat dat niet eng was.met de beugels naar beneden heeft ook lang geduurd maar nu heeft hij er geen problemen meer mee.

bij hem is het ook als je juist heel voorzichtig doet met opzadelen etc dan vind hij het enger.dan gaat hij schrikkerig lopen doen.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:38

Je hebt wel gelijk.
Als je doet alsof er niets aan de hand is en gewoon doorgaat waarmee je bezig was geef je dus gee n aandacht aan hun angstige gedrag. Zo houden ze er meestal sneller mee op dan als je Hooo Hooo rustig maar, gaat zeggen. Dit is natuurlijk niet altijd zo. Maar vaak wel. Je moet in zulk soort gevallen wel heel goed blijven opletten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:48

Zonder cap is idd dom en helemaal op een pony waar bijna nog nooit iemand op gezeten heeft.
Daarbij lijkt het me dat ruiter wat aan de grote en zware kant is voor de pony, met name om hem in te rijden. En inderdaad, wat ook al meerdere keren is vermeld, de beugels erg kort.

Ik vind het niet erg slim om met zo'n groene pony op zo'n nat stuk grasland te gaan oefenen. Als hij/zij schrikt en op de loop gaat is de kans groot dat de pony uitglijdt, met alle gevolgen vandien.
Daarbij is de longe niet erg slim bevestigd, met de knip aan de binnenste bitring. Weer: als hij schrikt en wegrent trekt degenen die de longeerlijn in handen heeft het bit door de mond. Je kan de longeerlijn beter aan beide bitringen bevestigen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 14:55

Het stuk was daar namelijk niet nat en glad daarom zijn we daar gegaan Knipoog
En de longeerlijn zit door bijde bitringen heen en dan aan de lijn vast dus niet aan 1 bitring Knipoog De knip zit dus gewoon in het midden en door allebei de ringen dus wordt er niet aan 1 kant getrokken.

Het is ook nogal onnodig als je precies al het andere commentaar al gaat herhalen.Aangezien we dat dus al gelezen hebben.

Vind haar niet te groot en te zwaar voor de pony.De pony toont klein maar is toch echt een grote D.