Zonder zadel=> Eindelijk aan de teugel ! + Lol met je knol.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Zonder zadel=> Eindelijk aan de teugel ! + Lol met je knol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:43

IKk blijf het triest vinden dat mensen op deze manier leren rijden. Jou instructrice heeft vast niet uitgelegd wat er in het lijf gebeurd, waarom we willen dat een paard meer ondertreed met de achterhand en hoe en waarom een paard nagevelijk word. Ik zie 3 mensen rijden met een houding waar nodig het een en ander aan gesleuteld moet worden anders ben je al nauwelijks in staat een paard van voor naar achter nagevelijk te rijden. En jullie zijn bezig met aan de teugel?

Paar simpele vraagjes. Wat gebeurd er met de onderkaak als een paard nageeft?
Wel moment moet je aansporen in de wending? (mocht je willen aansporen)
Waarom moet je op het goede been lichtrijden?
Wat is de inwerking van de zit en hulpen van de ruiter op het paard?
Laatst bijgewerkt door lailapri op 16-01-08 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:43

@kjoetie: Ik ga zelf eens proberen hem anders te rijden Haha! Alles is beter dan hem pijn doen...
Hoezo penny? Blond

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:46

het is wel handig als je er goede begeleiding bij hebt hoor, paardrijden is heel moeilijk, zelfs Anky heeft nog les nodig, dus misschien kun je anders met een ander paardje goede les gaan volgen en wat je daar leert op een goede manier, ook toepassen op dit paardje? Jezelf leren is heel erg moeilijk hoor, dat kan eigenlijk niemand.

En dat je je pony geen pijn wil doen, daar is niks Penny aan, dat is alleen maar goed, je houdt toch van het beestje Lachen

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:46

lailapri schreef:
Paar simpele vraagjes. Wat gebeurd er met de onderkaak als een paard nageeft?
Wel moment moet je aansporen in de wending? (mocht je willen aansporen)
Waarom moet je op het goede been lichtrijden?
Wat is de inwerking van de zit en hulpen van de ruiter op het paard?

1: Het moment dat het paard draaid of aanzet om te draaien en in de wending?
2: Om het je paardje plezieriger te maken?
3: Zo goed als alles.

En dat noem jij simpele vraagjes! Bloos

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:48

ik denk dat meer dan de helft van alle ruiters deze vragen niet zouden kunnen beantwoorden hoor Esther, maar dit zijn idd wel basisdingen die een goede lesgever jou kan leren. En dan kun je ook je paardje anders gaan rijden, om het jezelf te leren is bijna niet mogelijk.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:48

kjoetie schreef:
het is wel handig als je er goede begeleiding bij hebt hoor, paardrijden is heel moeilijk, zelfs Anky heeft nog les nodig, dus misschien kun je anders met een ander paardje goede les gaan volgen en wat je daar leert op een goede manier, ook toepassen op dit paardje? Jezelf leren is heel erg moeilijk hoor, dat kan eigenlijk niemand.

Dat klopt, maar ik kan wel iets doen met jullie tips Lachen

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:48

kjoetie schreef:
ik denk dat meer dan de helft van alle ruiters deze vragen niet zouden kunnen beantwoorden hoor Esther, maar dit zijn idd wel basisdingen die een goede lesgever jou kan leren. En dan kun je ook je paardje anders gaan rijden, om het jezelf te leren is bijna niet mogelijk.

Wat zijn de antwoorden als ik vragen mag? Schijnheilig

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:49

_Esther schreef:
@kjoetie: Ik ga zelf eens proberen hem anders te rijden Haha! Alles is beter dan hem pijn doen...
Hoezo penny? Blond

Penny? Nee joh! Dat is gewoon respect voor je paard hebben! Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:54

lailapri schreef:
Paar simpele vraagjes.
-Wat gebeurd er met de onderkaak als een paard nageeft?
-Wel moment moet je aansporen in de wending? (mocht je willen aansporen)
-Waarom moet je op het goede been lichtrijden?
-Wat is de inwerking van de zit en hulpen van de ruiter op het paard?

De antwoorden zijn:

Op het moment dat het paard nageeft ontspant het de onderkaak, onder andere. Maar nageven doet een paard met zijn hele lijf: de achterbenen komen verder onder het lichaam, de rug wordt boller, de halsspieren laten los en ook de onderkaak idd.

Aansporen in de wendig doe je op het moment dat het binnenachterbeen vertrekt, om het paard te stimuleren zijn achterbenen (en vooral het dragende binnenachterbeen) verder onder zijn zwaartepunt te brengen en zo dus zichzelf te dragen en impuls (dus voorwaartse drang) op te wekken (wat je dus ook weer nodig hebt om nagevelijk te rijden).

Je moet op het goede been lichtrijden om je paard niet eenzijdig te belasten en niet uit balans te brengen.

En zit en hulpen.. dat is echt te complex om uit te leggen hier, inderdaad is dat de kern van het paardrijden Lachen

Dit is even in het kort hoor, maar zie je hoe lastig het is om het in woorden uit te leggen, laat staan om het jezelf te leren, je moet het voelen en dat kun je pas leren als iemand anders je vanaf de grond kan vertellen wat het juiste moment is, wat je paard nu doet en wat het is dat je voelt, leren timen (want timing is alles!). Ik kan het prima vertellen hoe het zit, maar het lukt me lang niet altijd om het ook goed toe te passen hoor.. Dus les nemen is echt noodzakelijk, wil je het goed leren!

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:58

Maar over zit-hulpen, heb eens geprobeerd om met mijn navel te sturen, (ergens gelezen) gewicht naar de andere kant verplaattsen en niks doen met de teugels, (los) geen reactie?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:59

Geen gel*l, trek hem in de krul!

Nee je zal vast al genoeg hebben gehoord dat dit niet de goede manier is, hij staat met zijn hoofd naar beneden maar dit is niet het plaatje wat je hebben wilt.

Met nageeflijk rijden wil je het achterbeen laten ondertreden en het paard ontspannen houden, op jouw foto's zie je dat de nek enz. alles behalve ontspannen is, het paard zal zo ook niet fijn kunnen lopen.

Probeer het voorwaarts op te lossen als je je paard goed actief hebt, aan het been staat, rechtgericht is, los is (buiging naar beide kanten kan aannemen) zal je zien dat die aanleuning vanzelf komt.

Succes ermee!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:02

ja maar jouw pony is waarschijnlijk niet gewend om zo gereden te worden (en ook een beetje afgestompt, als ik zo lees en zie hoe de eigenaresse lesgeeft). De hulpen zijn een samenspel, je kunt geen goede wending rijden zonder gebruik te maken van je benen, je houding, je gewichtsverdeling, en het contact met de paardenmond (hoewel je een paard zeker teugelloos kunt leren sturen: hulpen zijn eigenlijk niks anders dan voor het paard logische 'afspraken' dat als jij dit doet, je dan dat graag van hem wilt. Je zou hem ook kunnen leren sturen door hem aan zijn oren te trekken bij wijze van spreken Haha! ) Het is heel goed dat je je bewust bent van het feit dat je navel naar de kant die je op wil moet wijzen, maar weet je zeker dat je niet teveel doet (je haalt je paardje dan uit balans) of te weinig (je bent niet duidelijk genoeg voor je paardje)? Dat is waar je les voor nodig hebt, zodat je leert doseren Lachen .

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:04

Nee, 't is bijna een jaar geleden(als het geen twee is) dat hij nog in de krul heeft gelopen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:07

Een paard hoort niet 'in de krul' nageeflijk lopen verleren ze niet als ze juist worden gereden.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:11

Maar, als een paard ontspannen loopt, moet hij dan altijd nageven/aan de teugel lopeN?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:12

Nee hoor paard hoeft dan absoluut niet nageeflijk te lopen, je moet nl. de achterkant ook actieveren, geen totale ontspannenheid dus.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:15

als je paard echt ontspannen is, dan doettie dat vanzelf, mits jij rustig in je handen bent Lachen Doet hij dat niet, dan mist er ergens nog een puzzelstukje: dan is hij óf niet voorwaarts/aan het been genoeg (want je wilt 'actieve ontspanning'-> je wil ontspanning in de zin van 'nergens spanning in zijn lijf', niet als in 'hij valt bijna in slaap' Knipoog ), óf hij houdt nog ergens vast in zijn lijf om wat voor reden dan ook. Juist het oplossen van deze dingen en te zorgen dat alle puzzelstukjes in elkaar passen, in de goede hoeveelheid en in de goede verhouding met elkaar, is wat paardrijden zo moeilijk maakt. maar nagevelijk is niet met zijn hoofd op zijn borst hoor, het neusje hoort net iets voor de loodlijn te zijn.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:47

@ Kjoetie
Ik kan het niet beter uitleggen!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:35

Dit heeft werkelijk niets met aan de teugel rijden te maken. Doordat jij zonder zadel rijd, nodigt het je handen uit om naar beneden te duwen, waardoor je ze vastzet en har kracht kan zetten. Niet goed dus.
Een paard moet vrijwillig aan de teugel willen door voorwaards en naar de teugel toe gereden te worden. Nageven heeft helemaal NIETS met kracht te maken.
Misschien eens les nemen en weer een zadel opleggen. Dat achterstevoren zitten vind ik ook niet echt slim, met andere paarden in de bak, moet er 1 schrikken en je lazert er vanaf. Niet slim.

J_van_Bijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:44

je hebt een hele leuke pony.. maar wat de rest hier ook al zegt.. het heeft helemaal niets met aan de teugel rijden te maken.. jij zet je handen laag vast.. niet bepaald de manier dus.. voor aan de teugel rijden.. hoef je een paard eigenlijk alleen maar van achteren naar voren te rijden.. dus binnenbeen drijven.. en dan met je buitenteugel opvangen.. door middel van spelen.. dit spelen is werkelijk niets meer dan een beetje kneden in de teugels.. het is dus 'niet' de bedoeling dat je in de mond gaat trekken of gaat zagen.. ik hoop dat je er wat aan hebt.. en neem idd les.. veel succes..

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:06

Ik heb het hele topic doorgelezen, en inmiddels staat er al voldoende uitleg over hoe het niet en hoe het wel moet. Daarbij wil ik dan ook een complimentje geven aan Esther, omdat ze er serieus op in gaat en haar best doet om ervan te leren. Super hoor! Lachen Het is wel jammer dat andere instructie niet mogelijk is, maar je kan zelf ook werken met de tips die je gekregen hebt. Jullie zijn een leuke combi. Ja

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:12

Het commetaar staat in het topic zelf wel Knipoog daar kun je zeker wel wat van leren.

Ik vind het een hele leuke pony Haha!
Is de eerste (de foto in link hoe het eerst was) een andere pony, of is het dezelfde die nu wit is geworden? Haha!
Ook erg goed dat je zoals hierboven gezegt wordt, serieus op het commetaar ingaat Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:32

dat is denk ik de bruine me goque die je op de andere foto´s ook weer terug kan vinden.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:05

typisch bokt Rolleyes wat een drama zeg

Vind dat je leuk bezig bent hoor Lachen Op jouw leeftijd reed ik ook zo (en nu ik 15 ben rij ik Z2).
Succes verder, je komt er wel!

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:10

Annemarie_ schreef:
typisch bokt Rolleyes wat een drama zeg

Vind dat je leuk bezig bent hoor Lachen Op jouw leeftijd reed ik ook zo (en nu ik 15 ben rij ik Z2).
Succes verder, je komt er wel!

hihi, vind ik ook! alleen toch oppassen.. het moet wel leuk blijven. Dat aan de "teugel" rijden komt vanzelf wel, eerst lekker kunnen rijden en een goede houding krijgen en vooral je niet blind staren op dat "aan de teugel rijden" .. het komt wel Knipoog Haha!