Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cayenne schreef:Ze doet nog erg jeugdig aan, en Tinkers zijn pas laat volwassen..
Dan kun je nog wel een jaartje of 3-4 wachten.... tegen die tijd is ze echt helemaal uitgegroeid en met een beetje pech van haar moeders genen blijft ze overbouwd.
Lowara schreef:*ademt even diep in en uit*
ik vind het niet erg dat mensen een mening hebben,maar vind het jammer dat wederom een topic uitloopt op een wellus niettus splelletje over de leeftijd waarbij het allang niet meer om het rijtechnische gaat.
dat zit mij eigenlijk het meest dwars.
ik heb altijd al dieren gehad die met 2.5 zijn ingereden of die oop die leeftijd door mij zijn ingereden. ( oudste daarvan die nog in mijn bezit is, is 19 jaar )
Ik vind het een mooie leeftijd om dressuurmatig een beetje dingetjes bij te brengen en lekker naar buiten te gaan en ervaring op te doen.
dus lekker 10 kinuutjes naar de clubles straks, een indoor proefje bij de eigen club om aan een andere omgeving en aan stress te wennen ipv straks outdoor zonder omheining als allereerste test.
in alle jaren dat ik in de paarden zit, heb ik er velen voorbij zien komen en bereden waarbij ik werkelijk nog nooit ook maar 1 blessure heb gehad bij een paard. ( dus kreupel, verzakte rug, peesproblemen, protest etc)
sterker nog, 1 dier die op 4 jarige leeftijd is ingereden door een externe partij had een blessure door waarschijnlijk te snel inrijden en dat hebben we met rust ook gewoon weggekregen en geen dag meer slecht gelopen.
Ik heb supergoede begeleiding hierbij van iemand die weet waar ze mee bezig is, zoals de meeste mensen mij persoonlijk kennen weet men dat als er iemand rustig aandoet, ik diegene ben.
Arwen zal voor haar 4de jaar geen hindernis zien, en flink crossen of een L2 proef verwacht ik ook niet van haar.
ik verwacht dat ze straks de basis kan.. en thats it.
Arwen ziet er inderdaad niet volwassen uit zoals een 8 jarige eruit ziet.
ze heeft een jong koppie,maar dat had Lowara tot haar 6de ook.
overbouwd is ze altijd al geweest vanaf veulen af aan ( stond zelfs expliciet vermeld op haar keuringsrapport ) en dit blijft Arwen ook, net zoals haar moeder dat is ( hoewel Arwen meer overbouw zal worden later)
BeLoVeD schreef:Lowara schreef:*ademt even diep in en uit*
ik vind het niet erg dat mensen een mening hebben,maar vind het jammer dat wederom een topic uitloopt op een wellus niettus splelletje over de leeftijd waarbij het allang niet meer om het rijtechnische gaat.
dat zit mij eigenlijk het meest dwars.
ik heb altijd al dieren gehad die met 2.5 zijn ingereden of die oop die leeftijd door mij zijn ingereden. ( oudste daarvan die nog in mijn bezit is, is 19 jaar )
Ik vind het een mooie leeftijd om dressuurmatig een beetje dingetjes bij te brengen en lekker naar buiten te gaan en ervaring op te doen.
dus lekker 10 kinuutjes naar de clubles straks, een indoor proefje bij de eigen club om aan een andere omgeving en aan stress te wennen ipv straks outdoor zonder omheining als allereerste test.
in alle jaren dat ik in de paarden zit, heb ik er velen voorbij zien komen en bereden waarbij ik werkelijk nog nooit ook maar 1 blessure heb gehad bij een paard. ( dus kreupel, verzakte rug, peesproblemen, protest etc)
sterker nog, 1 dier die op 4 jarige leeftijd is ingereden door een externe partij had een blessure door waarschijnlijk te snel inrijden en dat hebben we met rust ook gewoon weggekregen en geen dag meer slecht gelopen.
Ik heb supergoede begeleiding hierbij van iemand die weet waar ze mee bezig is, zoals de meeste mensen mij persoonlijk kennen weet men dat als er iemand rustig aandoet, ik diegene ben.
Arwen zal voor haar 4de jaar geen hindernis zien, en flink crossen of een L2 proef verwacht ik ook niet van haar.
ik verwacht dat ze straks de basis kan.. en thats it.
Arwen ziet er inderdaad niet volwassen uit zoals een 8 jarige eruit ziet.
ze heeft een jong koppie,maar dat had Lowara tot haar 6de ook.
overbouwd is ze altijd al geweest vanaf veulen af aan ( stond zelfs expliciet vermeld op haar keuringsrapport ) en dit blijft Arwen ook, net zoals haar moeder dat is ( hoewel Arwen meer overbouw zal worden later)
Er is ook een tussenweg?!! En je kunt ook vanaf het derde jaar rustig aan beginnen op de manier waarop je het nu doet? Psychisch en lichamelijk is ze nog jong. Ze is nog maar een jonkie en misschien is het voor haar fijn als ze nu nog lekker kan spelen en nog helemaal ff nergens mee bezig hoeft te zijn. Zoals wennen aan een vreemde bak, bomproof worden en leren dat er iemand op haar zit. Dat soort dingen kunnen een grote impact maken op zo'n jonkie. En dat ze braaf is wil niet direct zeggen dat ze het wel prima vind, het kan ook betekenen dat ze braaf is omdat ze jou vertrouwd en het dus voor jou doet.
En waarom vind je dit dan een mooie leeftijd? Wat is de reden van die opmerking? Waarom is 3 of 3,5 niet een betere leeftijd? Ik zie namelijk niet echt betekenisvolle argumenten in je relaas..
flettie schreef:Cayenne schreef:Ze doet nog erg jeugdig aan, en Tinkers zijn pas laat volwassen..
Correctie: ieder paard ongeacht ras is laat volwassen. Of het nou een Tinker, een Shire, een KWPN-er of volbloed Arabier is.
Alleen gaat het hier om dit paard en niet om een Shire, KWPNer of Volbloed Arabier.
Je doet dan niet zoveel wanneer je er op zit, maar je zit er nog steeds op, en dat werkt ook belastend.
Ik heb alleen werkelijk nog nooit een reden gehoord die zou kunnen verduidelijken waarom het nou enige meerwaarde heeft om er zo vroeg op te zitten, en wel genoeg valide redenen om het niet te doen

ziggy_janet schreef:Ziet er goed uit. Ze is echt braaf, gaat ook mooi rustig aan.

maykie schreef:Ik denk dat er al genoeg commentaar is gegeven, waar ik me overigens volledig bij aansluit, maar heeft weinig zin om het nog een keer te zeggen.
Iniedergeval succes met je dressuur debuut in maart

Wat maakt je beestje dan uit?

) en ook in hun koppie zijn ze nog zo jong nu.. Waarom niet gewoon nog een half jaartje/jaartje wachten en dan op de manier waarop je nu bezig bent (want daar is echt niets mis mee, jullie pakken het heel vriendelijk aan) haar oppakken? Als ik naar mijn Yippie kijk, die ziet er een heel stuk volwassener uit dan Arwen, maar die is ook nog zo puppy, kan me niet voorstellen om daar nu al op te klimmen.. begin nu net langzaamaan met haar wat grondwerk enz. te doen. Wat is nou het enorme grote voordeel om nu al met haar te beginnen? Je kunt vanaf de grond ook al zoveel met haar doen.. Of zoals Mexxuna zegt, nu de knopjes erop en dan nog ff het land op om paard te worden?