DEBUUT! Arwen-Quenya @ inrijwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: DEBUUT! Arwen-Quenya @ inrijwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:16

*ademt even diep in en uit*

ik vind het niet erg dat mensen een mening hebben,maar vind het jammer dat wederom een topic uitloopt op een wellus niettus splelletje over de leeftijd waarbij het allang niet meer om het rijtechnische gaat.
dat zit mij eigenlijk het meest dwars.

ik heb altijd al dieren gehad die met 2.5 zijn ingereden of die oop die leeftijd door mij zijn ingereden. ( oudste daarvan die nog in mijn bezit is, is 19 jaar )
Ik vind het een mooie leeftijd om dressuurmatig een beetje dingetjes bij te brengen en lekker naar buiten te gaan en ervaring op te doen.
dus lekker 10 kinuutjes naar de clubles straks, een indoor proefje bij de eigen club om aan een andere omgeving en aan stress te wennen ipv straks outdoor zonder omheining als allereerste test.
in alle jaren dat ik in de paarden zit, heb ik er velen voorbij zien komen en bereden waarbij ik werkelijk nog nooit ook maar 1 blessure heb gehad bij een paard. ( dus kreupel, verzakte rug, peesproblemen, protest etc)
sterker nog, 1 dier die op 4 jarige leeftijd is ingereden door een externe partij had een blessure door waarschijnlijk te snel inrijden en dat hebben we met rust ook gewoon weggekregen en geen dag meer slecht gelopen.
Ik heb supergoede begeleiding hierbij van iemand die weet waar ze mee bezig is, zoals de meeste mensen mij persoonlijk kennen weet men dat als er iemand rustig aandoet, ik diegene ben.
Arwen zal voor haar 4de jaar geen hindernis zien, en flink crossen of een L2 proef verwacht ik ook niet van haar.
ik verwacht dat ze straks de basis kan.. en thats it.

Arwen ziet er inderdaad niet volwassen uit zoals een 8 jarige eruit ziet.
ze heeft een jong koppie,maar dat had Lowara tot haar 6de ook.
overbouwd is ze altijd al geweest vanaf veulen af aan ( stond zelfs expliciet vermeld op haar keuringsrapport ) en dit blijft Arwen ook, net zoals haar moeder dat is ( hoewel Arwen meer overbouw zal worden later)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:19

Cayenne schreef:
Ze doet nog erg jeugdig aan, en Tinkers zijn pas laat volwassen..

Correctie: ieder paard ongeacht ras is laat volwassen. Of het nou een Tinker, een Shire, een KWPN-er of volbloed Arabier is.
En wat dat wachten tot ze niet meer overbouwd is betreft: Nagelbijten / Gniffelen Dan kun je nog wel een jaartje of 3-4 wachten.... tegen die tijd is ze echt helemaal uitgegroeid en met een beetje pech van haar moeders genen blijft ze overbouwd.

@ Cynth: Arwen is zo te zien erg braaf! Je weet mijn mening dat ik het persoonlijk ook nog wat te vroeg vind maar ik weet ook dat je niks zal overhaasten en overvragen en dat je zeer goede en ervaren hulp erbij hebt van Sandra. San heeft mij destijds ook erg goed geholpen met het inrijden van Fayette Ja

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:20

Tja als ik dit zo lees denk ik dat je het prima op wilt bouwen, en daar is niets mis mee. Ik ben het ook met je eens dat op het 3e jaar beginnen en vervolgens meteen alles doen (intensief springen, dressuren, wedstrijden noem maar op) ook geen optie is, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat alles wat daarbuiten valt automatisch goed is.

Ik denk dat je het prima wilt opbouwen met je paard en dat je ook zeker het beste met haar voor hebt, maar ik persoonlijk had toch net ff dat laatste halve jaartje nog geduld gehad.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:25

Ik vind het heel goed dat je het rustig aan wil opbouwen met je paardje. Maar toch vind ik dat je te vroeg bent begonnen met inrijden.
Waarom niet wachten tot ze volledig volgroeid is en daarna rustig aan opbouwen? Dat is nog altijd veel beter voor het diertje dan nu gebeurt...

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:23

Lowara schreef:

ik vind het niet erg dat mensen een mening hebben,maar vind het jammer dat wederom een topic uitloopt op een wellus niettus splelletje over de leeftijd waarbij het allang niet meer om het rijtechnische gaat.

ik heb altijd al dieren gehad die met 2.5 zijn ingereden of die oop die leeftijd door mij zijn ingereden. ( oudste daarvan die nog in mijn bezit is, is 19 jaar )
Ik vind het een mooie leeftijd om dressuurmatig een beetje dingetjes bij te brengen en lekker naar buiten te gaan en ervaring op te doen.
dus lekker 10 kinuutjes naar de clubles straks, een indoor proefje bij de eigen club om aan een andere omgeving en aan stress te wennen ipv straks outdoor zonder omheining als allereerste test.
in alle jaren dat ik in de paarden zit, heb ik er velen voorbij zien komen en bereden waarbij ik werkelijk nog nooit ook maar 1 blessure heb gehad bij een paard. ( dus kreupel, verzakte rug, peesproblemen, protest etc)
sterker nog, 1 dier die op 4 jarige leeftijd is ingereden door een externe partij had een blessure door waarschijnlijk te snel inrijden en dat hebben we met rust ook gewoon weggekregen en geen dag meer slecht gelopen.
Ik heb supergoede begeleiding hierbij van iemand die weet waar ze mee bezig is, zoals de meeste mensen mij persoonlijk kennen weet men dat als er iemand rustig aandoet, ik diegene ben.
Arwen zal voor haar 4de jaar geen hindernis zien, en flink crossen of een L2 proef verwacht ik ook niet van haar.

overbouwd is ze altijd al geweest vanaf veulen af aan ( stond zelfs expliciet vermeld op haar keuringsrapport ) en dit blijft Arwen ook, net zoals haar moeder dat is ( hoewel Arwen meer overbouw zal worden later)

Er is ook een tussenweg?!! En je kunt ook vanaf het derde jaar rustig aan beginnen op de manier waarop je het nu doet? Psychisch en lichamelijk is ze nog jong. Ze is nog maar een jonkie en misschien is het voor haar fijn als ze nu nog lekker kan spelen en nog helemaal ff nergens mee bezig hoeft te zijn. Zoals wennen aan een vreemde bak, bomproof worden en leren dat er iemand op haar zit. Dat soort dingen kunnen een grote impact maken op zo'n jonkie. En dat ze braaf is wil niet direct zeggen dat ze het wel prima vind, het kan ook betekenen dat ze braaf is omdat ze jou vertrouwd en het dus voor jou doet.

En waarom vind je dit dan een mooie leeftijd? Wat is de reden van die opmerking? Waarom is 3 of 3,5 niet een betere leeftijd? Ik zie namelijk niet echt betekenisvolle argumenten in je relaas..

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:32

BeLoVeD schreef:
Lowara schreef:

Er is ook een tussenweg?!! En je kunt ook vanaf het derde jaar rustig aan beginnen op de manier waarop je het nu doet? Psychisch en lichamelijk is ze nog jong. Ze is nog maar een jonkie en misschien is het voor haar fijn als ze nu nog lekker kan spelen en nog helemaal ff nergens mee bezig hoeft te zijn. Zoals wennen aan een vreemde bak, bomproof worden en leren dat er iemand op haar zit. Dat soort dingen kunnen een grote impact maken op zo'n jonkie. En dat ze braaf is wil niet direct zeggen dat ze het wel prima vind, het kan ook betekenen dat ze braaf is omdat ze jou vertrouwd en het dus voor jou doet.

En waarom vind je dit dan een mooie leeftijd? Wat is de reden van die opmerking? Waarom is 3 of 3,5 niet een betere leeftijd? Ik zie namelijk niet echt betekenisvolle argumenten in je relaas..

Precies en ik vind een net 3 jarige op dressuurwedstrijd ook veel te vroeg. Waarom niet van de zomer rustig inrijden en volgend winter rond januari rustig een wedstrijdje starten? En op zijn derde L1 vind ik ook al heftig hoor. Ik vind dat je opbouw en aanpak allemaal prima is maar waarom niet gewoon een jaar later? Als je gaat kijken naar de anatomie zie je waarom minimaal 3 wordt gezegt en naar mijn mening eerder 4. Ik zie jou heel beledigd reageren, maar je legt gewoon niet uit waarom het niet een half jaar kan wachten? Waarom onnodig risico's nemen.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:40

Ik ben ook van mening dat 4 beter is dan 3, maar goed..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 07:45

flettie schreef:
Cayenne schreef:
Ze doet nog erg jeugdig aan, en Tinkers zijn pas laat volwassen..

Correctie: ieder paard ongeacht ras is laat volwassen. Of het nou een Tinker, een Shire, een KWPN-er of volbloed Arabier is.

That's what I mean Haha! Alleen gaat het hier om dit paard en niet om een Shire, KWPNer of Volbloed Arabier.

@Lowara, nog steeds zie ik de meerwaarde niet? Er is inderdaad ook nog een tussenweg. Waarom kun je dan niet tenminste een half jaar wachten?
Ik heb ook talloze paarden ingereden op 3.5 a 4 jarige leeftijd, en geen enkele blessure bij hen opgelopen, dus ik zie de meerwaarde van je argumenten eigenlijk niet. Het verklaard niet waarom je er zo nodig vroeg op moet gaan zitten. Denk bijvoorbeeld aan de botten en het stelsel van het dier die er nog helemaal niet klaar voor zijn dat je er op gaat zitten. Dat wordt nu helaas vergeten...... Lachen Je doet dan niet zoveel wanneer je er op zit, maar je zit er nog steeds op, en dat werkt ook belastend.

Wat het rijtechnische aspect betreft: Het zou helemaal niet goed zijn om daar al over te beginnen bij een combinatie met een 2.5 jarige. Dat is dus het hele punt. Vergeet het rijtechnische gedeelte dan ook, en focus je op het dier zelf.

Verder vind ik het een hartstikke leuk dier, begrijp me niet verkeerd Lachen Ik heb alleen werkelijk nog nooit een reden gehoord die zou kunnen verduidelijken waarom het nou enige meerwaarde heeft om er zo vroeg op te zitten, en wel genoeg valide redenen om het niet te doen Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:15

Persoonlijk vind ik 3 jaar ook nog erg jong om te trainen...maarrr..zelf ga ik wel met 3 jaar op Travis rijden..
Ik begin de echte training pas rond zijn 4e jaar...
Vanaf 3 jaar wil ik dat hij braaf naar buiten kan...de training volgt later wel...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:16

ziggy_janet schreef:
Ziet er goed uit. Ze is echt braaf, gaat ook mooi rustig aan.

Dit had ik in het begin gepost, maar ik kom er op terug nu ik verder in het topic lees dat ze nog maar 2,5 is.
Het is je eigen keus, het is je eigen paard. Maar ik vind het absoluut niet verstandig. Ieder paard ongeacht het ras is op 2,5 jarige leeftijd er nog niet aan toe om aan het werk te gaan. In ieder geval lichaamlijk nog niet.
Op 3 jarige leeftijd kan je best leuke ritjes maken, lekker buiten en niet te actieve training. Je wil in mei al op wedstrijd gaan, dan kan je mij niet wijs maken dat je rustig aan doet met trainen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:53

Allereerst wil ik zeggen dat Arwen er goed uit ziet! De tijd is snel gegaan, want ook in herinner me de geboorte nog. Lachen

Verder ben ik het eens met een aantal anderen hier. Ook ik vind 2,5 te vroeg, en dan vooral vanwege het lichamelijke aspect. Zoals Cayenne al zegt; alleen zitten werkt al belastend.

Maar daarbij wil ik ook zeggen dat ik het wél goed vind hoe je het aanpakt. Het lijkt me dat je verder wel rustig aan doet, en Arwen de tijd gunt om aan nieuwe dingen te wennen. Het had mij alleen verstandiger geleken om dat minimaal een half jaar later op te starten. Aan de hand of aan de longeerlijn kan Arwen ook aan nieuwe dingen wennen. Lachen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:27

Ik denk dat er al genoeg commentaar is gegeven, waar ik me overigens volledig bij aansluit, maar heeft weinig zin om het nog een keer te zeggen.

Iniedergeval succes met je dressuur debuut in maart Boos!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 15:00

maykie schreef:
Ik denk dat er al genoeg commentaar is gegeven, waar ik me overigens volledig bij aansluit, maar heeft weinig zin om het nog een keer te zeggen.

Iniedergeval succes met je dressuur debuut in maart Boos!

?? die zegt dat ik mijn dresuur debuut heb in maart dan?
ik weet niet of je de moeite hebt genomen om alles te lezen,maar er staat toch overduidelijk dat het gewoon een proefje zonder galop is om haar te laten wennen aan externe omgevingen.
erg grappig dat de waarheid wederom compleet verdraaid word en er allemaal vingertjes wijzen naar de grote boeman zonder je erin te verdiepen. zegt meer over het niveau hier dan over mij denk ik zo. Koe

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:05

Jammer dat je op de overige vragen geen antwoord wilt geven blijkbaar.
Verder zegt iemand inderdaad Maart ipv Mei. Foutje ja, maar dat neemt niet weg dat het nog steeds belastend is, ongeacht of er galop in het proefje zit of niet.
Ooit wel eens dat artikel gelezen wat laat zien wat voor belasting het alleen al voor een twee-enhalf jarig paard is om er alleen al op te gaan zitten, en wat het met het gestel doet? Lachen

Nogmaals, wat is volgens jou de toegevoegde waarde om er al zo vroeg op te gaan? Lachen

Jammer dat je verder zo raar aan het reageren bent. Ik vind de reacties hier nog vrij netjes, en zie niemand aanvallend reageren behalve jou Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 15:12

ik word er gewoon doodmoe van dat dit een discussie is over de leeftijd en het feit dat ik mijn paard schijnbaar niet mag trainen zoals ik dat zelf wil. enkelen hier gaan van dingen uit die totaal niet kloppen en waar ze de moeite niet eens nemen om eens uit te zoeken of het Uberhaupt wel klopt wat ze schijven. nee, gelijk een mening klaarhebben is schijnbaar beter.
dus ja.. dan word ik redelijk link nu wederom blijkt dat een HAW topic niet gaat om het rijtechnische,maar gewoon om de leeftijd.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:32

Hoi Lowara,
Volgens mij is Arwen nét iets jonger dan mijn Mexx toch?
mexx wordt in maart 3 jaar, en daar ben ik ook al langzaam mee begonnen. 1x per week longeer ik haar met een zadeltje, en ik heb 1 x gehangen (2 wkn geleden)..
Mexx gaat in mei weer terug de opfok in t/m oktober.. zodat ze nog wat tijd heeft om te spelen en groeien, maar ik wil er ook voor die tijd opgezeten hebben. Lachen
Arwen ziet er braaf uit, ik hoop ook dat je veel plezier gaat beleven met het rijden! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:43

Je mag je paard best trainen zoals jij dat zelf wilt, wij willen je er alleen maar op attent maken dat dit ten koste van je paardje gaat... maar inderdaad, train lekker op de manier die jij wilt- ook als dat ten koste van je paardje gaat Ja

Ach, zolang je zelf maar lol hebt he Lachen Wat maakt je beestje dan uit? Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:13

Ik kan me haar babytopics nog goed herinneren, ze is van hetzelfde jaar als mijn Yippie Haha!

Ik kan me alleen maar bij mijn voorgangsters aansluiten: ze ziet er nog zó veulie uit (als je zou zeggen dat ze net 2 is zou ik het ook geloven Bloos ) en ook in hun koppie zijn ze nog zo jong nu.. Waarom niet gewoon nog een half jaartje/jaartje wachten en dan op de manier waarop je nu bezig bent (want daar is echt niets mis mee, jullie pakken het heel vriendelijk aan) haar oppakken? Als ik naar mijn Yippie kijk, die ziet er een heel stuk volwassener uit dan Arwen, maar die is ook nog zo puppy, kan me niet voorstellen om daar nu al op te klimmen.. begin nu net langzaamaan met haar wat grondwerk enz. te doen. Wat is nou het enorme grote voordeel om nu al met haar te beginnen? Je kunt vanaf de grond ook al zoveel met haar doen.. Of zoals Mexxuna zegt, nu de knopjes erop en dan nog ff het land op om paard te worden?

En ik sluit me ook bij Cayenne aan, ik vind dat je erg flauw reageert, je had het kunnen verwachten en als je geen commentaar wil *want hoeveel valt er nu rijtechnisch te vertellen, zo'n eerste paar rondjes* dan moet je geen topic plaatsen of bij itp. Knipoog
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 17-01-08 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:15

Wauw Cynthia wat goed zeg!

Gefeliciteerd!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:02

Ik vind het wel een hele stoere Tinker!! Lachen