Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaKos

Re: Je paard straffen als hij ergerns van schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:01

Het hangt er helemaal van af waar Miro van schrikt. Traktoren vind hij echt eng dus dan blijf ik gewoon stilzitten en laat hem kijken, omdraaien mag hij niet maar hij mag wel even rustig bekijken wat voor gevaarte het is. Als hij zomaar van een blaadje schrikt neemt hij me in de zeik en dan krijgt ie wel een tik of schop. Van de week waren we aan het galoperen staat er ineens een man zijn rek en strek oefeningen te doen tegen een boom Clown Toen stond Miro ineens stil vanuit galop en lag ik er bijna af, ik straf dan uiteraard niet (was allang blij dat ik er nog op zat haha) maar zodra hij eenmaal gezien heeft waar hij van schrok moet hij ook niet meer zeuren en rijden we door.

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:03

hmm interresant topic..

Mijn paard staf ik wel als die schrikt...aangezien die zich 9 van de 10 X verschrikkelijk aanstelt. want dan geef je hem op zn **** en dan opeens doet ze niks meer... als ik het ga negeren vind ze het alleen maar leuk en doet ze het nog meer... Maar zoals tractors bijvoorbeeld..daar word ik niet boos om als ze schrikt want dan weet ik zeker dat ze me niet voor de gek houd..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:07

Ik negeer het meestal gewoon als hij ergens bang voor is. Kijk dan gewoon de andere kant op Tong uitsteken
Als hij echt weg gaat rennen krijgt hij wel op zijn kop; ik ben nog altijd de leider, dus ík bepaal ook of er weggerend moet worden Ja

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:42

Als mijn pony echt schrikt, zal ik hem nooit straffen. Ik zal hem juist even gerust stellen, laten kijken naar wat hij eng vindt, als hij niet dichterbij wil desnoods afstappen en aan de hand eraan laten ruiken, zodat hij zelf kan zien dat er niks aan de hand is. Als hij het eenmaal gezien heeft boeit het hem ook niet meer.
Volgens mij als een pony ergens van schrikt en je geeft hem ook nog een tik met de zweep, krijgt hij alleen maar meer de gedachte erbij dat het eng is. Kijk, als mijn pony loopt te k*tten is iets anders, kan hij ook wel even een correctie verwachten. Maar schrikken betekent niet dat 'ie dat uit kwaaie wil doet, of om je te pesten ofzo!

RianlovesJet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:49

wanneer mijn pony zich aanstelt negeer ik het en rij ik door tenzij het te vaak gebeurt dan straf ik hem, maar bij echt schrikken doe ik dat niet dan stel ik hem gerust en laat hem even kijken Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:40

Ik negeer schrikken......... hoe meer ik reageer, hoe meer het paard reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:25

Als mijn paard schrikt gaat hij als het ware zitten lijkt het. Daar is dan ook alles mee gezegt. Hij maakt zich klaar om om te draaien en weg te rennen maar meestal komt het niet zover. Ik Negeer het dan ook altijd, bij elk paard eigenlijk.

Als hij iets eng vind wil hij er juist zelf naar kijken en loopt dan door.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:29

het hangt helemaal van paard en situatie af
als ze ergens van schrikken wat nergens op slaat geef ik een schopje en rij er nog een keer langs met wat buiging/schouder binnenwaarts

is er iets heel engs langs de bak, dan is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat dier af te slaan omdat ie er langs MOET
zo ga je juist fixeren op dat enge ding, en doordat jij zo druk doet, en zo uit je dak gaat denkt dat paard dat het dus wel iets heel engs moet zijn.
dus dan blijf ik juist heel rustig, en probeer erlangs te rijden met schouderbw of wat stelling naar binnen ( van het enge voorwerp af)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 13:30

Per paard zal het idd verschillen.

Als Falco ergens van schrikt (en dat gebeurt best vaak Knipoog ), dan laat ik hem meestal gewoon even rustig worden en laat ik hem kijken. Ik voel dan aan hem wanneer ik kan doorrijden en dan is het vaak ook goed. Als ik hem de kans niet zou geven om rustig te worden, dan flipt hij gewoon van alles wat hij ziet en raakt hij alleen maar opgefokt.

Ik heb het nooit afgestraft en ik denk persoonlijk niet dat dat de oplossing is. Hij schrikt nl niet "opzettelijk" en hij doet het al helemaal niet om mij eraf te krijgen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:57

Mijn paard schrikt van niets. Dus als hij gaat "rennen van schrik" krijgt hij op z'n kop.

MLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:00

Flew schreef:
Als mijn paard ergens van schrikt negeer ik dat gewoon en rij ik door.

Als hij bang is, laat ik hem kijken, en beloon ik hem als hij er langs gaat.

Idd, ik rijd ook gewoon door, en laat haar soms langs de bosjes stappen of het gene waar ze iets eng vind, en dan beloon ik haar:)

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:00

Ik zou het paard niet straffen als hij schrikt hij kan er tog ook niks aan doen dat het paard schrikt. Wij schrikken tog ook. Ik zou het paard gewoon kalm proberen te krijgen en belonen als het paard op een gegeven moment er neit meer van schrikt.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:05

wij mensen schrikken toch ook wel eens ? (of niets soms)
komt je moeder dan ook met de zweep of wat anders achter je aan ? (mag het hopen van niet)
Als een pony schrikt dan negeer ik het meestal, als hij dan blijft schrikken rij ik er exstra vaak langs en op het moment dat hij er bijna langs loopt zet ik uhm goed aan het werk.

bv. Je rijd met je pony in de bak en vlak bij B staat er naast de bak een trekker ofso, jij vind het niks je pony vind het eng :
methode 1: je paard opjagene n bang maken, door onderandere slaan e.d. en uit eindelijk luisterd je paard naar wat ij wil uit ANGST Boos! !

methode 2: Je loopt wat meer op de binnen hoefslag en gaat stiekem telkens wat dichter bij en vragt als je er bijna bent een schouder binnenwaarts tot ze erbijna is en er op een vredige en rustige manier langs kan Pling (ZONDER pijn en of angst)!

methode 3: er even afstappen en er met je pony naartoe lopen en er zo aan te laten wennen. (ook zonder pijn en of angste!!) Pling

ssaamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:10

mijn paard schrikt ook wel eens, dan druk ik zachtjes met mijn spoortje aan en dan loopt ie meestal verder, soms wel met een grot boog of kijkt ie er angstig naartoe. mijn paard heeft nog nooit geweigerd door te lopen, maar als hij dat zou doen, zou ik afstappen, en ernaast lopen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:14

Zoveel mogelijk negeren. AL heb ik haar laatst wel een tik verkocht, omdat ze van eendjes schrok en opzij sprong de weg op terwijl er net een auto aan kwam... Daar schrok ik zelf zo van, dat ik een tik had verkocht, voor ik er erg in had Bloos Had er wel spijt van...

Normaal negeer ik het, en hou ik haar zoveel mogeijk voorwaarts en recht met mijn stem en beenhulpen. Heel soms een klein spoortje voor als ze teveel wilt uitwijken op een plaats waar dat niet echt gepast is (op de weg dus). Gelukkig 'schrikt' ze vaak alleen met 4 benen in de lucht, en niet zo vaak naar opzij Lachen

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:11

Ik straf mijn pony niet als ze schrikt,
maar ga ook niet zitten ''belonen'' wanneer ze weer doorloopt, of iig loopt zoals ze deed.
Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren, en tot nu toe is dat altijd wel gelukt. Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:31

Dat ligt eraan. Ik ken mijn paard inmiddels goed genoeg om te weten of dat hij echt ergens van schrikt of gewoon de aanstelleritus heeft. In dat laatste geval ben ik even iets minder vriendelijk. Hij is wel het typje van: geef hem 1 vinger en hij pakt de rest...
Echt heel bang is hij eigenlijk nergens voor.

Ons jonkie is eigenlijk nergens bang voor. Die blijft alleen stilstaan om iets te bekijken wat nieuw is. Gewoon nieuwsgierig. Die moet ik soms wel aanmoedigen om door te lopen ipv haar neus achterna te gaan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:33

ik beloon de mijjust als ze er braaf langs is gelopen. ook na het scrikken als ze weer rustig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:40

MaartPaard schreef:
Heey!

Soms als ik lekker aan het rijden ben staat mijn pony opeens stil terwijl er helemaal niks aan de hand is. Ik geef hem dan gewoon een tik en rij gewoon door beloon hem als ik hem weer aan de praat heb en daarna staat hij ook niet van elk scheef bloemblaatje stil.

Is dit de goede manier? Hoe lossen jullie zoiets op?

Paarden zien veel meer dan jij als mens ziet. Ik zou mijn paard nooit, maar dan ook nooit straffen als hij stil staat, omdat hij ergens van schrikt.
Wie ben ik om te bepalen of iets 'eng' is of niet? Mijn paard is nou eenmaal een vluchtdier en het enige wat ik daaraan kan doen is hem te trainen om beter met dit soort zaken om te gaan.

Ik denk dat je beter iets kan gaan doen om het zelfvertrouwen van je paard wat meer op te gaan bouwen, zodat hij minder stil gaat staan. Grondwerk, schrik- en obstakeltraining, leer je paard zelf iets op te lossen. Ik heb zelf een jong paard, die toen ik hem net had, stond te steigeren van angst als er iets gebeurde (en soms zag ik 'het gevaar' ook niet). Door het grondwerken, veel te wandelen heb ik hem geleerd zich op mij te richten. Kost veel tijd en geduld, maar ik los het liever op zonder geweld, zodat hij juist veel vertrouwen in mij heeft. Overigens geef ik 'enge dingen' zelf weinig aandacht. Dus ik beloon hem ook niet als hij langs iets spannends loopt. Ik doe gewoon net alsof er niets aan de hand is. Een paard leert zo heel snel, dat er niets aan de hand is en de volgende keer trekt 'ie zich er niets meer van aan en loopt gewoon braaf door. Of het kost een paar keer, nou ja, het zij zo.
Ik vind het jammer dat veel mensen met paarden zich zo moeilijk kunnen verplaatsen in het wezen paard.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:10

Een verhaaltje over de psychologie die hierachter steekt bij het paard vind je hier (wel in het Engels).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:29

Ik vind dat je een paard dat schrikt op z'n gemak moet stellen en daarna gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is. Dan wordt dat schrikgedrag vanzelf minder, en krijgt je paard ook vertrouwen in je (want telkens als jij zegt dat er niks aan de hand is, ís er ook niks aan de hand Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:46

Met een rustige stem praten tegen paard, kuithulp geven zodat ie merkt dat er eigenlijk weinig aan de hand is, en goed belonen als ie weer loopt. Straffen is in mijn opzicht niet nodig, maar aanstellen moet wel bestraft worden.

Ik ken een paard en dat wou na 5 jaar nog steeds niet langs 1 bepaald huis, wat doe je daar dan aan? Die ging echt in staking, en liep alleen verder als er een ander paard bij was die niet onder de indruk was.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:49

een voorval op een manege waar ik met mijn paardje reed:

mijn reflectie hesje hing over de bakrand, omdat ik over straat naar de bak toe moest komen

er loopt een ander paard in de bak, dat uit z'n dak gaat zodra hij te dicht bij het hesje komt

ruiter begint te meppen, paard flipt nog harder

ruiter roept 'dat doet hij nou altijd, gewoon expres, om onder het werk uit te komen!!'

bij de volgende ronde komt het hesje weer in beeld, paard gaat nog harder in z'n paniek modus. Immers hesje is nu niet alleen meer 'gewoon' eng, maar extra eng, want zodra je bij het hesje in de buurt komt krijg je óók nog eens slaag...??

ruiter mept weer paard in elkaar, paard gaat aan de kletter, ruiter rukt paard in de bek 'rotknol etc etc'

Toen kwam het vriendelijke verzoek of ik het hesje weg wilde halen Clown

Jaaaaaaaaaa, dat is écht de oplossing No Cheer

NEE NIET STRAFFEN DUS!

Beter is om het paard te laten kijken. Eventueel afstappen en voorgaan, daarbij negeer je het enge object zelf volkomen.

Je kan je paard ook trainen om dapperder te worden. Ga met een plastic zak de bak in en leer hem dat hij wat lekkers krijgt als hij op onderzoek uitgaat naar 'enge' dingen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:53

Ik vind het ongelofelijk om te lezen dat er mensen zijn die een paard gaan meppen, omdat 'ie schrikt.
Waar ZIT je verstand dan??????? Gestoord

Denk je dat je paard zich 'aanstelt' (ook zo lekker menselijk gedacht Gestoord ) negeer het dan en/of drijf je paard voorwaarts, als je het niet kan laten.... Maar slaan????

Maar ja, ach, ik ken zat ruiters die zich totaal niet kunnen verplaatsen in een paard. Helaas voor deze paarden. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:55

Ik ben ook niet voor slaan hoor, beendruk zou genoeg moeten zijn, maar in mijn geval, hier boven ergens beschreven, wat zou jullie oplossing zijn dan?