Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Riant schreef:Mijns inziens moet iedere goede instructeur/ ruiter (oke ga ze mar zoeken) een paard weten recht te richten. De methode van Antoine de both is er een waar sommigen erg enthousiast van worden. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, stond niet zo gek lang geleden ook een interessant artikel in de Bit (meen ik) over het rechtrichten juist door te buigen en op een andere manier tot een betere balans en een rechter paard te komen. Het is maar net wat je aanspreekt en bij jou en je paard past.
Bij dit paard die toch wat drukker en nerveuzer is met rijden zou ik niet per definitie AdB kiezen (kan wel als het je aanspreekt en bij de combinatie past) maar er zijn meerdere goede manieren om je paard netjes recht te krijgen. In de basis komen ze echter wel op het zelfde neer: Het trainen van de zwakkere kant, op twee teugels en twee beugels gelijke druk nastreven. Kan zowel als je kilometers rechtdoor rijdt, maar ik vind het makkelijker op de volte en door wat wijken en schoudervoor mee te nemen.
ankem schreef:Dat zweten en die spanning doen me helaas toch heel erg denken aan mijn merrie ten tijde van de zadel problemen. Vluchten voor het been, racen door de bak, niet ontspannen, zeiknat na een poosje rijden zijn.
De hamvraag blijft wat was er eerst.

Citaat:Door veel longeren en aangespannen rijden en opbouwen van het werk onder het zadel (voor zover dat ging) is haar rugbespiering sterk verbeterd.
Van de zomer liep ze voor haar doen ook echt goed, ze ging eindelijk ontspannen en dingen lekker aanpakken.
Vanaf sept. ben ik met haar aan het kwakkelen geweest met hoesten e.d. en daarna heeft ze om verschillende reden minder werk gehad.
Sindsdien is haar rugbespiering weer afgenomen en ongelijker geworden en zijn ook de problemen met rijden weer verergert.
Bucalouas schreef:Heb je vaak de hele tijd de zelfde kant op gereden?? want dit kan gebeuren als je dat doet

) JustJames schreef:wat ook kan helpen is om je paard na te laten kijken door een kraker (osteopath) Die kunnen vaak ook naar jou houding kijken en allebei oplossen zodat paard en ruiter gelijk lopen!
TS heeft al een aantal keren aangegeven dat dit al is gebeurd. ankem schreef:JustJames schreef:wat ook kan helpen is om je paard na te laten kijken door een kraker (osteopath) Die kunnen vaak ook naar jou houding kijken en allebei oplossen zodat paard en ruiter gelijk lopen!
Volgens mij heb jij niet het hele topic gelezen!TS heeft al een aantal keren aangegeven dat dit al is gebeurd.