Want het ligt eraan wat je al die jaren met paarden hebt gedaan.

Zelf rij ik ook nog buet super lang, maar ik ben nadat ik begonnen was met paardrijden, gelijk op zoek gegaan naar een bijrijdpaardje, na ongeveer 5 maanden had ik er één, dit was een jong beestje en daar heb ik verschrikkelijk veel van geleerd. Ik had eigenlijk ook een voorsprong op de rest, omdat ik nog dat jonge bijrijdpaardje had. Later ging ik nog een half jarige fries erbij verzorgen, daar heb ik ook veel van geleerd, zoals voetjes leren geven etc. Hierdoor kreeg ik steeds meer ervaring en daarnaast had ik gewoon nog steeds les en huurde is soms nog een pony erbij in de vakanties. Hierdoor had ik een veel groter voorsprong gekregen op mensen die even lang als mij reden. Later ging ik nog een arabier erbij rijden en daarvan heb ik ook heel veel van geleerd want ze was niet echt makkelijk. Met haar heb ik geleerd om met me zit te rijden.
Hierna kreeg ik een eigen paard, hij was 2.5 jaar en kende nog niks, ik had hem toen samen met mijn vader het longeren geleerd. Veel mensen vonden het raar dat ik een jong paard had genomen. Misschien was dit geen verstandige keus, maar we konden het toch niet meer terugdraaien. Later hebben we hem 2 maanden naar een trainingstal gestuurd om zadelmak te worden. Later ging ik er zelf mee aan de slag. Dit ging met up en downs, maar ik had gelukkig ook gewoon les met hem en nu is hij 3.5 en bijna 4 en kent hij al dingen uit L1 en M1 niveau zoals wijken en schouderbinnenwaarts en hij heeft zelfs potentie voor de travers. Dit heb ik allemaal zelf aan hem geleerd en volgende maand ga ik met hem in de B startten.
En dit allemaal heb ik in bijna 4 jaar geleerd.

Dus het aantal jaren rij ervaring heeft er niets mee te maken, het gaat erom hoe actief je was in die jaren en wat je allemaal in die jaren hebt geleerd.
) En ik vind het ook belangrijk dat het paard gelukkig is, en volgens mij is dat bij jou (TS dan, ik heb niet alle berichten gelezen
) zeker het geval, ook al kan je dan geen jong paard opleiden. Maar zoals al is gezegd, je leert elke dag bij, voor de rest van je leven... En het is ook nooit te laat om te leren denk ik zo, al is het misschien moeilijker om er de fouten terug uit te krijgen, maar dat komt wel goed!
), en er zijn mensen die nog maar 5 jaar rijden en net zo "goed" -of slecht