lang rijden een garantie voor goed rijden ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Re: lang rijden een garantie voor goed rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:56

Mijn antwoord: nee
Want het ligt eraan wat je al die jaren met paarden hebt gedaan. Knipoog
Zelf rij ik ook nog buet super lang, maar ik ben nadat ik begonnen was met paardrijden, gelijk op zoek gegaan naar een bijrijdpaardje, na ongeveer 5 maanden had ik er één, dit was een jong beestje en daar heb ik verschrikkelijk veel van geleerd. Ik had eigenlijk ook een voorsprong op de rest, omdat ik nog dat jonge bijrijdpaardje had. Later ging ik nog een half jarige fries erbij verzorgen, daar heb ik ook veel van geleerd, zoals voetjes leren geven etc. Hierdoor kreeg ik steeds meer ervaring en daarnaast had ik gewoon nog steeds les en huurde is soms nog een pony erbij in de vakanties. Hierdoor had ik een veel groter voorsprong gekregen op mensen die even lang als mij reden. Later ging ik nog een arabier erbij rijden en daarvan heb ik ook heel veel van geleerd want ze was niet echt makkelijk. Met haar heb ik geleerd om met me zit te rijden.

Hierna kreeg ik een eigen paard, hij was 2.5 jaar en kende nog niks, ik had hem toen samen met mijn vader het longeren geleerd. Veel mensen vonden het raar dat ik een jong paard had genomen. Misschien was dit geen verstandige keus, maar we konden het toch niet meer terugdraaien. Later hebben we hem 2 maanden naar een trainingstal gestuurd om zadelmak te worden. Later ging ik er zelf mee aan de slag. Dit ging met up en downs, maar ik had gelukkig ook gewoon les met hem en nu is hij 3.5 en bijna 4 en kent hij al dingen uit L1 en M1 niveau zoals wijken en schouderbinnenwaarts en hij heeft zelfs potentie voor de travers. Dit heb ik allemaal zelf aan hem geleerd en volgende maand ga ik met hem in de B startten.

En dit allemaal heb ik in bijna 4 jaar geleerd. Knipoog

Dus het aantal jaren rij ervaring heeft er niets mee te maken, het gaat erom hoe actief je was in die jaren en wat je allemaal in die jaren hebt geleerd. Knipoog

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:44

Ik heb al 29 jaar rij ervaring, een boel ervaring, velen paarden gereden, maar ik leer dagelijks nog bij, en het is dus geen garantie dat je een Grand prix ruiter bent of word.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:39

Hoeft helemaal niet. Pling

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:43

ik denk het niet.
Goed rijden heeft ook te maken met gevoel/aanleg.
En je kunt ook heel verkeerd les hebben, terwijl je denkt dat het allemaal goed is...
Mijn beste leermeester is ngo altijd mn hengst geweest... Haha!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:13

ik rij nu 34 jaar en ik vind mezelf echt geen topamazone hoor, ik weet wel van mezelf dat ik met buitenrijden goed situaties in kan schatten en ook goed kan reageren op mijn paardje. Maar van het voorjaar gaat deze dame toch echt op les bij een manege om het dressuurmatige eens goed onder de loep te nemen. Een mens is nooit uitgeleerd

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:46

Ik rij 6 jaar en kamp nog steeds met moeilijkheden als goede houding, rustig en ontspanning. Van de 6 jaar heb ik 4 jaar op een manege gereden. Toen ik bij mijn inmiddels ex verzorgpony kwam bleek dat ik op de manege eigenlijks alleen heb geleerd hoe op het moest zitten zonder er af te vallen. Vooral nu in de laatste 2 jaar en nu ik mijn huidige verzorgpaard rij leer ik naar mijn gevoel pas te rijden.

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:02

Ik vind niet dat lang rijden een garantie is voor goed rijden.
Ik heb zelf een tijdje op een gewoon simpel weg, slechte manege gereden. En ben daar 5 jaar blijven hangen in dingen die ik eigenlijk al kon.
Als ik dan mezelf vergeleek met andere die evenlang als mij reden, maar ergens anders ed zag ik toch verschil.
Sowiets is gewoon niet alleen af te lezen aan het aantal jaren dat je rijd.
Ik kan bij wijs van spreken wel al 10 jaar op een paard ''rondjes hobbelen'' en er nog niks van bakken.
Terwijl iemand die nog maar 2 jaar rijd, maar veel serieuzer al snel veel ''beter'' is als mij.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 12:07

Ik rij al meer dan 30 jaar en ben enthousiast wedstrijd (Z)dressuurruiter, als men tegen mij zegt: 'zo dan kun je echt wel goed rijden' is mijn standaard antwoord altijd:'nee hoor, ik kan blijven zitten en soms zelfs dat nog niet eens'.

Ik ben van mening dat je nooit uitgeleerd bent, een mensenleven is gewoon te kort om GOED te leren paardrijden. Het belangrijkste is dat je er heel veel plezier in hebt.

Helliepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:47

Je kan uit het verhaal opmaken (met alle respect Knipoog ) dat heel lang rijden inderdaad geen garantie is voor "goed" rijden... Maar toch denk ik dat die ervaring die je, van al die jaren met paarden omgaan, opgedaan hebt, iets is wat je voor hebt op mensen die dan misschien in vier jaar tijd al Z-dressuur rijden... Naar mijn mening is rijden niet het enige wat telt bij paardrijden (okee, het noemt wel paardrijden, maar goed Lachen ) En ik vind het ook belangrijk dat het paard gelukkig is, en volgens mij is dat bij jou (TS dan, ik heb niet alle berichten gelezen Bloos ) zeker het geval, ook al kan je dan geen jong paard opleiden. Maar zoals al is gezegd, je leert elke dag bij, voor de rest van je leven... En het is ook nooit te laat om te leren denk ik zo, al is het misschien moeilijker om er de fouten terug uit te krijgen, maar dat komt wel goed!

(En ik vind het standaard antwoord van cinny1 wel geslaagd Knipoog Mooi samengevat!)

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 06:49

cinny1 schreef:
Ik rij al meer dan 30 jaar en ben enthousiast wedstrijd (Z)dressuurruiter, als men tegen mij zegt: 'zo dan kun je echt wel goed rijden' is mijn standaard antwoord altijd:'nee hoor, ik kan blijven zitten en soms zelfs dat nog niet eens'.

Ik ben van mening dat je nooit uitgeleerd bent, een mensenleven is gewoon te kort om GOED te leren paardrijden. Het belangrijkste is dat je er heel veel plezier in hebt.

hier ben ik het helemaal mee eens
als ze tegen mij zeggen wow je hebt een renpaard naar m-2 gereden (aardig snel ging dat)
dat vind ik wel leuk om te horen maar het ligt ook aan het paard dat je onder je kont hebt
of als ze zeggen dat ik goed kan rijden ben ik er niet mee eens
elke keer vind je wel heel wat fouten maar dat heeft iedereen
door je fouten word je beter

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:25

Heel simpel antwoord op de titel: Nee.

Ervaring zegt wel veel, maar jaren hebben daar niets mee te maken.
Als je een jaarlang de hele dag 7 dagen in de week met paarden bezig bent, zou je alles toch beter moeten kunnen begrijpen als dat je een jaarlang 1 x in de week 1 uur les hebt.

Ik rijd nu 12 jaar, bijna 13 jaar. Waarvan zeg 9 jaar eigen paard(en).
Maar goed rijden? nee ik leer nog steeds elke dag en elke dag wordt je beter.
Ik heb wel veel ervaring met die beesten, maar goed in rijden. Zeker niet..

jaren zeggen niks vind ik, de tijd die je er in gestopt hebt en de ervaring vaak wel. Lachen

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:40

Nee, ik vind ook niet dat lang rijden een garantie is voor goed rijden!
Je kunt niet weten wat degene al die jaren heeft gedaan of gereden.

Je hebt ruiters die al jaren veel verschillende paarden met verschillende karakters gereden hebben,
waarvan sommige ruiters hierdoor het 'gevoel' gekregen hebben en zich goed kunnen aanpassen aan elk paard,
(i.p.v. het paard aan de ruiter, wat ook nog wel vaak gebeurt) en op die manier (in principe) op elk paard weg kunnen rijden. En je hebt ruiters die al jaren alleen maar hele brave paarden gereden hebben en/of op de manege hebben gereden.

Ik vind daarom dat het 'lang rijden' niets wil zeggen over het 'goed rijden' en de ervaring van een persoon.

Leren doen we nog elke dag. Je bent immers nooit uitgeleerd.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:51

Mijn antwoord is: Nee
Dat blijkt ook al uit jouw voorbeeld (Niet om je af te kraken Tong uitsteken ), en er zijn mensen die nog maar 5 jaar rijden en net zo "goed" -of slecht Tong uitsteken - als ik rijden en ik rijd al 11 jaar...Dus het aantal jaren dat je rijdt zegt niks over hoe goed je bent. Dat kunnen sommige mensen met de juiste begeleiding sneller dan iemand anders met niet zo goed begeleidinf zegmaar

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:43

Sommige mensen rijden al 20 jaar op een manier die verkeerd aangeleerd is. Andere rijden een jaar en vliegen door de niveau's heen. Dus het heeft niks met de tijd te maken hoe lang je rijdt, maar met het niveau en op de manier hoe je rijdt of je goed kunt rijden of niet.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:46

Ik vind dat lang rijden geen garantie is om goed te kunnen rijden. Het ligt er aan hoe vaak je rijd, op wat voor paarden je rijd en wat je je zelf hebt aangeleerd en hoe...

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 18:52

Het is net zoiets als je een paar jaar op de manege rijd en dan ineens een verzorgpony waar je les op krijgt enz. Dat is dan ineens heel anders leren paardrijden! Daar heb ik ook ehct leren paardrijden op d emanege was het ook teugels +rem en naar voren "schoppen". Het maakt dus neit uit hoelang je rijd. Als rijd je nog zo lang het kan zijn dat je het idd gewoon al die tijd verkeerd hebt aangeleerd. Dat maakt neit uit want je bent idd nooit te oud om te leren! Haha!