training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Re: training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:36

Love_4ever schreef:
mee eens. de neusriem dient niet voor tongvrijheid, heeft er niets mee te maken. doordat de neusriem zo laag zit trek je gemakkelijk het vlees van de wangen klem tussen bit en neusriem, niet erg fijn voor je paard.
een neusriem is niet bedoeld om de mond dicht te snoeren. als je de neusriem nodig hebt zodat ze haar mond niet opendoet, zou ik eerst de mond (ook icm bit, door een expert) laten bekijken. grote kans dat het totaal niet lekker zit. heb je de mond van je paard goed van binnen bekeken voor je een bit voor haar uitzocht?

verder vind ik het mondje op alle foto's er vervelend uitzien, wat voor bit heb je erin? ze lijkt dit biet niet bepaald prettig te vinden.
tong over het bit geef al aan dat ze er moeite mee heeft, dit leer je niet af door het bit zó laag te hangen dat ze de tong weer terug kan doen. als de tong over het bit zit kan deze ernstig beschadigen. ik zou dan eerder kiezen voor een bit met voorgevormd mondstuk (bijv. myler) wat meer ruimte geeft en verder naar voren op de tong ligt.

het is een 3 jarig paard...
ieder paard doet dat...
maar als het dichtsnoert met een lage sperriem etc. moet die tong wel blijve ligge ja...
alsof je nu de wereld hebt gered dat je met zoon sperriem wilt rijden en dan ook erbij nog lopen zagen...[/quote]

Kuch kuch ieder 3 jarig paard doet dat... hoeveel paarden heb jij fansoenlijk beleerd ???
houd toch eens op zeg.. !!!!!!!!
en wie zegt iets over zagen, volgens mij heb je niet echt goed gelezen !
Vind deze foto's ook geen fijn beeld geven, de vorige foto's ookal niet.
En een sperriem hoef je niet vast te snoeren.. een 3 jarige paard is enorm zoekend naar steun.. door een lage neusriem of een goeie gecombineerde neusriem, het paard dient niet zijn/haar steun te vinden op het bit(hand/voorhand) maar op de 4 benen... lekker van achter naar voren rijden.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:38

[quote="ThaGirl"]
Agh joh alle friesen zijn toch ook boeren.. (als we het toch over vooroordelen hebben!)
quote]

hé hé niet alle FRIESEN Clown Tong uitsteken

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:50

Ik denk dat we hier kunnen praten als brugman, iets aannemen doen ze blijkbaar toch niet. Dromen

Nog een laatste poging dan :

Als jij je paard zo lief en geweldig vind. Waarom wil je dan niet het beste voor haar? Beginnend met een goed passend, geschikt hoofdstel?

Als je daar geen geld voor hebt, dan kun je beter al je spullen in de kast leggen, sparen voor een goed hoofdstel (wat absoluut niet duur hoeft te zijn) en dan verder gaan met inrijden onder begeleiding van goede instructie.

Het harnachement is de basis van het hele inrijden, als dat niet klopt, dan zal er van het inrijden ook niet veel te recht komen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:05

ik zie dat er al het een en ander is verteld,
maar ik zie bij jouw paard steeds een open mond. dat is bij een paard nooit goed. ook lees ik dat jouw paard soms zijn tong uit zijn mond steekt. Op de foto's is enige spanning in de rug te zien, die mogelijk wel door onrust in de mond komt.
En dan kan je ervan uitgaan dat er iets niet klopt.

Ik raad je aan om te kijken of het bit wel goed past. en is het hoofdstel inderdaad wel goed?
ik ben het met je eens dat je de mond niet wilt dichtsnoeren. maar kijk eens of je iets kan vinden waardoor hij zijn mond rustiger houd.
daarbij liggen jouw benen wat naar voren, verder kan ik jouw zit niet zo goed zien, door de donkere foto's. misschien moet je ook aan jouw zit gaan werken, dan zijn er meer goede eigenschappen aanwezig om een goede combinatie met dit paard te vormen.

heel veel succes!!!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 17:30

Mensen een beetje rustig Lachen
Ik ga een lage neusriem kopen en verbeter mijn hoofdstel heus wel Knipoog
Maar niet iedereen hoeft het tien keer te zeggen , ik snap het na twee keer zeggen ook wel.
Maar ja het zijn ook niet geweldige foto's vind ik zelf er komen later wel betere .
Aan mijn zit wordt gewerkt dat komt hoop ik wel goed Lachen
Het bit past wel goed , maar omdat het laag hangt lijkt het niet te passen.
Maar zoals ik al zei het komt wel goed Lachen

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:11

Leuk paard heb je. Ik vind alleen dat je veel te ver achter in het zadel zit en ik denk dat dat niet bevorderlijk is voor de balans (wat voor zo'n jong paard toch al moeilijk te vinden is).

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 21:26

Klopt ik zit idd wat naar achteren , maar we gaan eraan werken Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 08:39

armyhorse, het klopt dat jij wel voor rede vatbaar was en dat je dingen aan wil nemen, maar je 'groom' kwam er even tussendoor rellen, daarom kreeg je dat laatste commentaar.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 09:44

armyhorse schreef:
Mensen een beetje rustig Lachen
Ik ga een lage neusriem kopen en verbeter mijn hoofdstel heus wel Knipoog
Maar niet iedereen hoeft het tien keer te zeggen , ik snap het na twee keer zeggen ook wel.
Maar ja het zijn ook niet geweldige foto's vind ik zelf er komen later wel betere .
Aan mijn zit wordt gewerkt dat komt hoop ik wel goed Lachen
Het bit past wel goed , maar omdat het laag hangt lijkt het niet te passen.
Maar zoals ik al zei het komt wel goed Lachen

beste Armyhorse

als het bit te laag hangt "past" het op dat moment ook niet in de paardenmond. En je zegt ook dat ze veel met het bit 'speelt', maar geloof me, een jong paard hoort niet zoveel te spelen met het bit dat jij er last van hebt.
Probeer eens een ander bit? Ik weet niet precies wat voor bit je er nu in hebt zitten maar ik weet uit ervaring dat bij veel jonge paarden een dikke dubbelgebroken watertrens erg fijn is.

Wat wij ook doen ivm de sperriem, is de sperriem in het begin door het bit halen. Niet te strak want dan kun je met je teugels helemaal niets meer, maar wel in gevoel. Dan kan het bit niet helemaal door haar mond rammelen en haar mond kan nog wel iets open om angst te voorkomen maar je hebt dan een stuk meer stabiliteit aan de voorkant.
Een lage neusriem is ook een optie alleen werkt dat weer meer als een gewone sperriem, vandaar dat wij ze gewoon met een hoge engelse neusriem (in)rijden en dan dus met de sperriem door het bit heen.

verder wens ik je heel veel succes met je paardje en ik vind het zeer positief dat je het commentaar meeneemt in je handelen! OK dan!

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:11

Leuk beestje! Zit een mooie kleur op, volgend jaar ziet ie er nog mooier uit Haha!!
Wel zou mij het beste lijken hem nu goed ff door te rijden en dan even lekker voor een maand of 3 met rust te laten. Het is namelijk ontzettend moeilijk voor een jong paard alles direct goed te bevatten, wanneer je deze dan even 'op rust' zet en niets meer mee doet, kunnen ze alles goed verwerken zodat wanneer jij weer wilt gaan rijden na die drie maand, hij alles goed bevatten kan en het beestje ook wat volwassener is, ook in de bouw. Hij is namelijk erg overbouwt wat betekend dat hij nog veel groeit en de spieren moeten ook nog stukken groeien. Wanneer je hem door blijft trainen in de groei is dit ten nadele van de botten en spieren en ben je ten slotte alleen maar nadeliger uit Haha!
Maar succes ermee, ben benieuwd wat voor een het gaat worden wanneer hij wat ouder is en meer in de spieren zit en niet meer overbouwt is!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:41

Leuk paard! Ik hoop dat je met de geod bedoelde adviezen aan de slag gaat die hier gezegd worden!

En idd niet alle friezen zij zo hé! ThaGirl Knipoog

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:14

Dankje wel voor de tips en de reactie's Lachen
Ik heb er nu een enkelgebroken dik bit inzitten Knipoog
Maar misschien dat ik ee dubbelgebroken ook wel eens kan proberen.
Ja idd ze wordt nog mooier volgend jaar :d ze wordt appelschimmel Lachen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:33

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik je paard mooi vind.
Verder ben ik het helemaal eens met de meeste mensen hier zoals Storm76 enz..
En om een lang verhaal kort te maken:
De neusriem en het bit zitten gewoon niet zoals het hoort. verder zie ik (correct me if i'm wrong) dat je paard (waarschijnlijk door het te laag hangende bit en neusriem) zijn kaak en daardoor ook zijn rug totaal niet ontspant. Dit alleen zal voor mij al rede genoeg zijn om er verandering in te brengen want op deze manier krijgt je paard last van zijn mond, kaak en rug..

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:34

Klopt Knipoog maar ze was wat gespannen omdat er een ander paard was in de bak die aan het stieren was. Mijn paard reageerd er nogal op.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 19:42

Love_4ever schreef:
mee eens. de neusriem dient niet voor tongvrijheid, heeft er niets mee te maken. doordat de neusriem zo laag zit trek je gemakkelijk het vlees van de wangen klem tussen bit en neusriem, niet erg fijn voor je paard.
een neusriem is niet bedoeld om de mond dicht te snoeren. als je de neusriem nodig hebt zodat ze haar mond niet opendoet, zou ik eerst de mond (ook icm bit, door een expert) laten bekijken. grote kans dat het totaal niet lekker zit. heb je de mond van je paard goed van binnen bekeken voor je een bit voor haar uitzocht?

verder vind ik het mondje op alle foto's er vervelend uitzien, wat voor bit heb je erin? ze lijkt dit biet niet bepaald prettig te vinden.
tong over het bit geef al aan dat ze er moeite mee heeft, dit leer je niet af door het bit zó laag te hangen dat ze de tong weer terug kan doen. als de tong over het bit zit kan deze ernstig beschadigen. ik zou dan eerder kiezen voor een bit met voorgevormd mondstuk (bijv. myler) wat meer ruimte geeft en verder naar voren op de tong ligt.

het is een 3 jarig paard...
ieder paard doet dat...
maar als het dichtsnoert met een lage sperriem etc. moet die tong wel blijve ligge ja...
alsof je nu de wereld hebt gered dat je met zoon sperriem wilt rijden en dan ook erbij nog lopen zagen...[/quote]

ik ken toevallig ook 1 die heel zuinig en heilig op haar paard is en die deed eerst ook tong over het bit Knipoog

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 19:43

maar kom nu maar met leuke opmerkinge want over het hoofdstel weten we wel genoeg Knipoog

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 19:55

Love_4ever schreef:
maar kom nu maar met leuke opmerkinge want over het hoofdstel weten we wel genoeg Knipoog

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar je verpest het topic voor je vriendin. Even beter de reacties lezen, dat voorkomt een hoop gezeur.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 17:56

AnnemiekvM schreef:
Love_4ever schreef:

Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar je verpest het topic voor je vriendin. Even beter de reacties lezen, dat voorkomt een hoop gezeur.

lees dan eerst mijn tekst ff goed door Knipoog