Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
elady schreef:Nog even mijn uitleg over het losgooien.
Er ligt een nieuwe bodem in de losgooibaan en de onderlaag is klei. Aangezien de bovenstelaag nog los ligt, komt de kleilaag boven en wordt het spekglad. Ticho maakt rare sprongen en is de vorige keer hard onderuit gegaan. Liep daarna niet helemaal rad en daarom ben ik wat huiveriger geworden hiermee. Vandaag voor het eerst sinds die val weer losgeweest en is niet op zijn plaat gegaan, maar scheelde niet veel. Hij gaat altijd vierkant in de beschermers met losgooien!
Begrijp me niet verkeerd, ik wil dat hij lekker zijn beweging heeft, maar wil wel dat hij er zonder kleerscheuren vanaf komt.
Dan maar even wat minder vrijheid, maar ik hou hem wel graag heel! KarinvdM schreef:Met dit vorstige weer zijn veel paddocks bevroren. Mijn paard komt momenteel ook niet los. De paddock was nog erg nat toen het ging vriezen, het is nu een maanlandschap en daar laat ik mijn paard nu echt niet in los.Dan maar even wat minder vrijheid, maar ik hou hem wel graag heel!
Het weitje waar hij in de zomer staat is mooi vlak, maar daar mag hij helaas ook niet in. elady schreef:Medebokkers, niet iedereen is gezegend met vrije dagen, 2 hectaren aan huis en een gemakkelijk paard. Probeer daar rekening mee te houden en niet te doen alsof ik Ticho het PLEZIER van het paard zijn niet gun, in tegendeel!
Voer gaat terug naar 3/4 kilo per voerbeurt.

( of kou... of regen... of water.. of te veel zon
)
Lowara schreef:misschien van tevoren even een half uurtje in de bak loslaten

elady schreef:3x per dag 1 kilo, 2x per dag kuil
Staat helaas op stal omdat we geen paddock hebben.
Daarnaast hebben we een nieuwe bodem in de baan liggen waarin je mag losgooien en meneer is daar al op zijn plaat gegaan omdat hij zo gek deed. Dus voor losgooien ben ik een beetje huiverig, hopelijk wordt de bodem snel wat vaster.
misschien dat dat helpt Lowara schreef:bij mij gaan de dieren gewoon de weide in, ongeacht nu de grond ongelijk en hard is. als ze gaan rennen en het lukt niet,merken ze het wel vanzelf.
zag gisteren mijn 2.5 jarige onderuit gaan toen die ineens de winter in de kop kreeg, nou, doet ze het de volgende keer maar wat voorzichtiger.
een paard is een paard, die hoort niet in een stal opgesloten te zitten omdat hij misschien iets kan krijgen bij een beetje vorst( of kou... of regen... of water.. of te veel zon
)
als een dier gewoon zijn energie kwijt kan, heb je ook minder problemen met het rijden.
voor mensen zonder weide kan ik het snappen dat het moeilijker gaat. misschien van tevoren even een half uurtje in de bak loslaten of 20 minuten aan de longe?
zowiezo hebben alle dieren nu helaas de winter in de bol, maar als het echt gevaarlijk gaat worden, is even laten uitrazen aan een longe de beste optie
Ineke2 schreef:elady schreef:Medebokkers, niet iedereen is gezegend met vrije dagen, 2 hectaren aan huis en een gemakkelijk paard. Probeer daar rekening mee te houden en niet te doen alsof ik Ticho het PLEZIER van het paard zijn niet gun, in tegendeel!
Voer gaat terug naar 3/4 kilo per voerbeurt.
Ik heb mijn beestje ook niet aan huis hoor, maar denk dat het echt heeel wat gaat schelen dat hij niet meer zoveel bix krijgt.
Misschien kun je hem eerst tien minuten aan de longeerlijn laten lopen gecontroleerd en daarna loslaten? Dan is er al wat energie uit en gaat hij misschien wat minder van die maffe sprongen maken waarbij hij bijna valt. Als je dat regelmatig doet is hij misschien wat minder explosief over een tijdje.
maikeltje schreef:Wat rijden betreft is het niet erg om los te draven ipv te stappen. Ook ik heb zo'n energiemonster en toch staat hij hele dagen buiten. Maar met dit weer is hij gewoon fris tussen de billen![]()
En dus draaf ik meteen aan met alleen contactteugel. Dat is echt niet slechter dan losstappen.