Paardrijden in spanje tot nu toe niks!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyRider

Re: Paardrijden in spanje tot nu toe niks!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:20

Ik ben ooit een week in Polen wezen rijden, het eerste uur kregen we ongeveer dezelfde reactie als jij kreeg; aan het eind van de week reden we alsof we nooit anders gedaan hadden Knipoog Het was een andere manier van hulpen geven en in mijn geval een paard dat veel beter aan de hulpen stond dan ik was gewend (manegepaarden).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:32

Voltigeur schreef:
JoyCiej007 schreef:
Inderdaad jammer dat het zo moest gaan. Hangt er nou een stang in die mond? vind dat een kwalijke zaak, dat ze zomaar toeristen (en daar bedoel ik niet persé jullie mee) zonder soms enige ervaring hier mee zomaar met zo'n stang laten rijden.

Verder heb ik dit hier nog niet gelezen, maar wilde ik wel graag opmerken: die 'muggenbulten' zijn hoogstwaarschijnlijk niet zomaar muggenbulten, maar een allergische reactie op bijv. een horzelsteek oid. Ken zelf ook paarden die precies dezelfde bultjes hadden. Een paard die door een mug wordt gestoken ziet er nooit zo erg uit. Dit is echt een allergische reactie, en dat kan vele oorzaken hebben. Kan soms ook erg pijnlijk en gevoelig zijn op de huid, die bulten.

Goh, over het al dan niet gebruiken van een bepaald bit of helemaal geen bit zal het laatste nog niet gezegd zijn denk ik...
Oh, en jij kan zien op een foto, die van relatief ver genomen is, wat zich aan de binnenkant van de paardenmond bevindt? Heel goed van jou! Ik kan jou verzekeren dat ikzelf meerdere dergelijke bitten heb, maar die gebroken en zelfs dubbelgebroken zijn. Zelfs dubbel gebroken met rubber... (je hebt wel gelijk dat het een stang is, maar dat kan je onmogelijk met zekerheid uit een foto opmaken...)

Inderdaad misschien eerst eens een topic helemaal lezen voor je een reactie post en veterinaire diagnoses stelt... Niet dat het er toe doet, maar toch. Een topic doorlezen kan nooit kwaad, al was 't maar om jezelf een eventuele blunder te besparen.

Pardon? mag het misschien ietsje minder? Ik bega géen blunder en heb alles vluchtig even globaal doorgelezen.
Behandel me niet alsof ik een kind van 12 ben die niet weet waar ze het over heeft.
Ik kan inderdaad aan die foto zien dat het om een stang gaat ja, dat merk ik even op, is dat nou zo erg? En ikzelf rijdt óók met stangen (zie profiel) en kan je vertellen dat er zat mensen zijn die niet weten hoe hier mee om te gaan. Dan vind ik het inderdaad nogal wat dat ze dus allerlei mensen zomaar zo'n vreemd paard met stang laten rijden. Het gaat hier niet over gebruik van een stang, maar gebruik van een stang in combinatie met waarschijnlijk een hele hoop mensen die niet weten hoe ze die (vriendelijk) moeten gebruiken.

Verder stel ik zéker geen veterinaire diagnose, ik merk alleen op dat het heel erg lijkt op de allergieeen die ik bij verschillende paarden heb gezien, ik zeg niet dat het een feit is, maar het is goed mogelijk.

Jij hoeft míj echter niet op zo'n belachelijke manier terecht te wijzen, ik reageer hier heel normaal en dat is mij goed recht, dus zo'n reactie is nergens voor nodig. Ik denk dat jij jezelf nu meer te kijk zet.... Koe

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:27

@JoyCiej007 bedankt voor je reactie jammer dat er zo op in word gegaan ik vind je reactie juist wel kloppen
ik had nog nooit met een stang gereden altijd gewoon met trens, dus dat was een hele nieuwe ervaring voor mij hoe ik er mee om moest gaan. en ja uitleg van een spaanse probeer dat maar is te begrijpen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:00

JoyCiej007 schreef:
Pardon? mag het misschien ietsje minder? Ik bega géen blunder en heb alles vluchtig even globaal doorgelezen.
Behandel me niet alsof ik een kind van 12 ben die niet weet waar ze het over heeft.
Ik kan inderdaad aan die foto zien dat het om een stang gaat ja, dat merk ik even op, is dat nou zo erg? En ikzelf rijdt óók met stangen (zie profiel) en kan je vertellen dat er zat mensen zijn die niet weten hoe hier mee om te gaan. Dan vind ik het inderdaad nogal wat dat ze dus allerlei mensen zomaar zo'n vreemd paard met stang laten rijden. Het gaat hier niet over gebruik van een stang, maar gebruik van een stang in combinatie met waarschijnlijk een hele hoop mensen die niet weten hoe ze die (vriendelijk) moeten gebruiken.

Verder stel ik zéker geen veterinaire diagnose, ik merk alleen op dat het heel erg lijkt op de allergieeen die ik bij verschillende paarden heb gezien, ik zeg niet dat het een feit is, maar het is goed mogelijk.

Jij hoeft míj echter niet op zo'n belachelijke manier terecht te wijzen, ik reageer hier heel normaal en dat is mij goed recht, dus zo'n reactie is nergens voor nodig. Ik denk dat jij jezelf nu meer te kijk zet.... Koe

Ik begrijp dan ook niet waarom je een groot deel van jouw tekst vet moet plaatsen. Lijkt me nergens nodig voor. Zoals ik al zei: als jij kan zien wat een paard aan de binnenkant van z'n mond heeft, zonder de binnenkant van die mond te zien, dan ben jij echt wel super. Wat ze daar gebruiken als bit verandert eigenlijk bitter weinig aan 't feit dat die paarden nogal "heet" zijn en anders gereden worden. Als die meiden effectief die buitenrit hadden kunnen doen (wat voor hen leuker zou geweest zijn), dan veronderstel ik dat dit wel onder begeleiding zou gebeurd zijn, en dat dan ook wel kon worden ingegrepen als het iets tè gortig werd met trekken in de mond (ik zeg niet dat het tè gortig zou geworden zijn, hé Knipoog ).
Wat die "allergie" betreft... ikzelf ben nog de toegang geweigerd in een manege met een paard omdat het zogezegd (het beginstadium van) schimmel zou gehad hebben, terwijl de dag voordien 2 verschillende dierenartsen zeiden dat dit gewoon muggen- of dazenbeten waren en dat er verder niets aan de hand was. En wat ik zie op die foto (is al moeilijk oordelen) ziet dat er net hetzelfde uit. Zo zie je maar dat iedereen een andere mening kan hebben over iets waar eigenlijk enkel een dierenarts uitsluitsel kan over geven.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:09

Ik vind de paarden die ik zo zie op de foto's er erg goed uit zien. Ik heb ooit eens in frankrijk gereden. Die paarden zagen er echt anders uit. En wij werden daar ook zonder pardon gelijk naar buiten gestuurd (gevolg was dat mijn vriend op hol sloeg en half huilend van het paard stapte nadat ik hem gered had...net een film).
Ieder land heeft een andere cultuur en ook een andere cultuur qua rijden en omgang. En dat zal je helaas moeten accepteren.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:13

Coby schreef:
En wij werden daar ook zonder pardon gelijk naar buiten gestuurd (gevolg was dat mijn vriend op hol sloeg en half huilend van het paard stapte nadat ik hem gered had...net een film).

En hoe reageerde 't paard van jouw vriend toen jou vriend op hol sloeg? Clown Haha!

Sorry, dit was echt te mooi om geen idiote opmerking op te geven...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:15

Voltigeur schreef:
Coby schreef:
En wij werden daar ook zonder pardon gelijk naar buiten gestuurd (gevolg was dat mijn vriend op hol sloeg en half huilend van het paard stapte nadat ik hem gered had...net een film).

En hoe reageerde 't paard van jouw vriend toen jou vriend op hol sloeg? Clown Haha!

Sorry, dit was echt te mooi om geen idiote opmerking op te geven...

Oeps Bloos Bloos Bloos Maar ja. pabo-student, dus heb een excuus toch? Haha!

Ps. Paard sloeg op hol langs een ravijn met half gillende en huilende vriend, niet echt grappig op dat moment. Wel grappig later Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:15

@ voltigeur: zo zie je maar weer, dat jij je mening hebt, en ik mijn mening. Dat dat van elkaar verschilt, prima toch?! ik zeg toch niet: het ís allergie, klaar uit basta en ik heb gelijk??

Waarom dan zo raar reageren, dat is toch nergens voor nodig?

Daarbij moet jíj beter leren lezen. Ik begon mijn stukje over die mogelijk allergische reactie met 'Verder heb ik dit hier nog niet gelezen', waarmee ik bedoelde dat er voorzover ík weet er nog niets gezegd was over dat het mogelijk een allergische reactie zou kunnen zijn, die bulten....

Voor jou dus echt geen reden om zo kleinerend en cynisch te reageren.
Wat jij doet met je paarden vind ik echt fantastisch, maar het moet je niet naar het hoofd stijgen. Ik beweer ook helemaal niet dat ik kan zien wat er aan de binnenkant v/d paardenmond gebeurd, ik merk alleen op dat het een stang is, en daarvoor hoef ik idd niet in de paardenmond te kijken, want dat is van de buitenkant ook wel te zien.
Zal mij een worst wezen of het gebroken, dubbelgebroken of met rubber er tussen is, het is een stang, en dat kun je zien ja.

Ik heb een gedeelte van mijn tekst vet getypt, omdat er verder niet echt was gereageerd op die bultjes in dit topic. Vandaar.

Dit is ook zeker geen discussie van mijn kant dat stanggebruik 'slecht' is, daar héb ik het helemaal niet over.

Het gaat mij om het feit dat zulke paarden dus wel een stang in de mond hebben, maar wel voor toeristen als rijpaard gebruikt worden. En niet iedere toerist weet hoe daar mee om te gaan. 'als ze op buitenrit waren gegaan' heb ik het niet over, ik zie hier foto's van meiden die lekker aan het rijden zijn, maar dan wel zonder begeleiding.

Geen reden dus om zomaar zo raar te reageren en in de persoonlijke aanval te schieten. Ik bedoelde niets raars met mijn berichtje, dus doe alsjeblieft niet zo kinderachtig en dubbelzinnig, doe het dan maar via pb.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:16

Coby schreef:

Ps. Paard sloeg op hol langs een ravijn met half gillende en huilende vriend, niet echt grappig op dat moment. Wel grappig later Knipoog

No hard feelings? Mijn opmerking was niet kwaad bedoeld hoor...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:17

IVAANAA__ schreef:
@JoyCiej007 bedankt voor je reactie jammer dat er zo op in word gegaan ik vind je reactie juist wel kloppen
ik had nog nooit met een stang gereden altijd gewoon met trens, dus dat was een hele nieuwe ervaring voor mij hoe ik er mee om moest gaan. en ja uitleg van een spaanse probeer dat maar is te begrijpen

Juist, daarom. Dat was mijn hele punt, ik reageer ook gewoon maar met de beste bedoelingen.
maarja, sommige mensen zitten blijkbaar een beetje met zichzelf in de knoop ofzo en reageren dat dan weer op anderen af?? Andere verklaring kan ik ook niet vinden, maar nergens voor nodig, zulk kinderachtig gedrag over zoiets nutteloos... Slapen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:19

Voltigeur schreef:
Coby schreef:

No hard feelings? Mijn opmerking was niet kwaad bedoeld hoor...

Natuurlijk geen hard feelings. Was gewoon een veel te domme zin!

Over de bulten. Mijn pony heeft 's zomers ook snel last van dazen, muggenbulten. Helaas ook onder het zadel. Maar ik heb eerlijk gezegd nooit iets gemerkt van pijn wanneer ze dan bereden wordt. Terwijl ze dit gewoonlijk wel erg goed aangeeft.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:25

JoyCiej007 schreef:
IVAANAA__ schreef:

Juist, daarom. Dat was mijn hele punt, ik reageer ook gewoon maar met de beste bedoelingen.
maarja, sommige mensen zitten blijkbaar een beetje met zichzelf in de knoop ofzo en reageren dat dan weer op anderen af?? Andere verklaring kan ik ook niet vinden, maar nergens voor nodig, zulk kinderachtig gedrag over zoiets nutteloos... Slapen

Mij gaat 't erom van geen overhaaste conclusies te nemen...
Oh, mocht ik ooit met mezelf in de knoop komen te liggen, dan ben jij de eerste die ik 't (weliswaar op een kinderachtige manier waarschijnlijk) zal laten weten, en kan jij me komen ontwarren...

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:29

Jammer dat het niks was.
Ik zelf heb in Salou ook gereden in een bos en bergen.
Op zich zagen ze er wel goed uit.
Ook andalusiers alleen het was bloed link sommige stukken.
En dan bedoel ik een weg van brokke steen waar ik persoonlijk echt niet over heen was gegaan met me eigenpaard.
Op het randje van de berg ik kon naar benede kijken en geloof me als dat ooit fout zou gaan dat overleef je gewoon echt niet.
Stijl naar beneden en dan bedoel ik ook echt stijl.
Wij reden in een bos en vlak achter mijn vriendin die als laatste ree viel gewoon een tak naar beneden als die op haar was gekomen was het nog slecht afgelopen.
Op zich de paarden waren heel lief en hebben het ook naar ons zin gehad rit duurde 3 uur.
Alleen zijn ook wel gevaarlijke dingen gebeurt.
Als ik me zelf de vraag moest stellen nog een keer? Zou ik zeggen nee.
Ik kan me ook niet voor stellen dat die paarden geen blesures hebben zeg aan die benen.
Als het moet galoperen die keihard over brokke steen heen dat intreseerd ze niks.

Wij in Nederland zien het als een dier waar voor wij de zorg dragen wij geven om onze paarden en willen het beste voor ze.
Ik denk dat hun hun eigenpaarden als een voertuig zien, een ding, geven niks om zo'n dier teminste daar kreeg ik niet echt de indruk van eerlijk gezegt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:30

En ik neem geen conclusies, ik doe suggesties Pling

Maar, maakt niet uit hoor...... moet je helemaal zelf weten, van een mug een olifant maken terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. Ik zit er niet mee Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:51

Bij deze even excuses t.o.v. JoyCiej007, na mijn reactie nog eens gelezen te hebben kan ik niet anders als besluiten dat ze wel gelijk had wat betreft de toon van mijn reactie.
En ook nog effe excuses aan Deniies voor 't tijdelijk verpesten van haar topic.

Bart.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:59

'Kwestie' is idd via pb opgelost Knipoog ook mijn excuses aan zowel voltigeur als TS, ik had er niet zo heftig op moeten reageren Knipoog

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 19:13

ik ben eigenlijk wel blij met de reactie.
ik kan zelf niet zo goed een mening vormen wat ik er nou van vond.
en dan ben ik blij met jullie verschillende meningen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:16

Eef1400 schreef:
Jeetje, zo zie je maar hoe slecht het soms kan zijn in
het buitenland.
Ik vind de paarden er ook erg zielig uit zien.
Die man rent ook gewoon weg, ook zo raar :S

Pfffff Koe

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:04

x_Mliss schreef:
Ook andalusiers alleen het was bloed link sommige stukken.
En dan bedoel ik een weg van brokke steen waar ik persoonlijk echt niet over heen was gegaan met me eigenpaard.
Op het randje van de berg ik kon naar benede kijken en geloof me als dat ooit fout zou gaan dat overleef je gewoon echt niet.
Stijl naar beneden en dan bedoel ik ook echt stijl.
Wij reden in een bos en vlak achter mijn vriendin die als laatste ree viel gewoon een tak naar beneden als die op haar was gekomen was het nog slecht afgelopen.
Op zich de paarden waren heel lief en hebben het ook naar ons zin gehad rit duurde 3 uur.
Alleen zijn ook wel gevaarlijke dingen gebeurt.
Als ik me zelf de vraag moest stellen nog een keer? Zou ik zeggen nee.
Ik kan me ook niet voor stellen dat die paarden geen blesures hebben zeg aan die benen.
Als het moet galoperen die keihard over brokke steen heen dat intreseerd ze niks.

Wij in Nederland zien het als een dier waar voor wij de zorg dragen wij geven om onze paarden en willen het beste voor ze.
Ik denk dat hun hun eigenpaarden als een voertuig zien, een ding, geven niks om zo'n dier teminste daar kreeg ik niet echt de indruk van eerlijk gezegt.

Sorry ben het niet met je eens, ik draag wel degelijk de zorg over mijn dier.
Maarja het is Spanje he en daar zijn nou eenmaal bergen Knipoog .
Jij als ruiter bent deze bergen niet gewent maar de paarden kunnen aardig langs een afgrond lopen en takken ja die kunnen in Nederland ook naar beneden vallen.
Blessures zijn er evenveel als in Nederland, waarom de paarden zijn het wederom gewent.
Zelfs met mijn jonge paard klim ik steile hellingen op en af en moeten we ook soms ook over de meest moeilijke stukken.
En omdat ze altijd langs de afgrond willen lopen raak je daaraan gewent.
Maar het is absoluut niet gevaarlijker dan op buitenrit in Nederland.
Jammer dat je het niet zo snel weer zult doen en dus niet echt hebt kunnen genieten want als je dat wel doet is het gewoon fantastisch Ja

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:05

Het kan veel erger.. Ik zou echt wel door hebben gereden...
Heel veel paarden hier in nederland zijn ook in het begin wat drukker maar als je rustig blijft rijden is dat zo weg na een half uur.
De paarden zijn erg mooi.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:13

nou ik vind dat je dat niet zo kan zeggen sarah_m. wij kunnen degelijk rijden zitten vanaf onze 4 op paarden en weten er heus wel wat van af.De verantwoordelijk heid om naar buiten te gaan was te groot.dat jij nou mischien dat wilde riskeren want het was echt gevaarlijk gewoon.
en wat is voor jou dan erger?

*sorry voor eventuele typfouten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:17

IVAANAA__ schreef:
nou ik vind dat je dat niet zo kan zeggen sarah_m. wij kunnen degelijk rijden zitten vanaf onze 4 op paarden en weten er heus wel wat van af.De verantwoordelijk heid om naar buiten te gaan was te groot.dat jij nou mischien dat wilde riskeren want het was echt gevaarlijk gewoon.
en wat is voor jou dan erger?

*sorry voor eventuele typfouten

Ik blijf het erg verstandig vinden van jullie zeker ivm met de taal en dus niets goed kunt vragen hebben jullie er goed aan gedaan om er van af te zien.
Volgende keer beter.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:19

bedankt blensink ja als het in nederland was geweest had ik nog aanwijzingen kunnen vragen.hoe het beter kon met ivm stand ect.maar we verstonden der niks van dus moesten er wat van maken. ben blij dat ik verstandig heb gedaan om eraf te gaan ja.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:20

* ivm met stang moet het zijn

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:35

sarah_m schreef:
Het kan veel erger.. Ik zou echt wel door hebben gereden...
Heel veel paarden hier in nederland zijn ook in het begin wat drukker maar als je rustig blijft rijden is dat zo weg na een half uur.
De paarden zijn erg mooi.

ik vind dit een beetje een rare opmerking. Je zit in een buitenland die mensen spreken geen woord engels. je wordt op een paard gezet waarvan je via via krijgt te horen dat het te nat is buiten en eerst in de bak mogen rijden dan naar buiten. je komt in de bak en stapt op en dat paard begint direct hard te draven. reageert niet op zit en druk op teugels wat het erger maakt. je kent het paard niet er zijn geen aanwijzingen omdat die mensen alleen spaans spreken. dan vind ik het belachelijk als je door gaat . dat is gewoon een groot risico. in nederland was ik waarschijnlijk wat ik misschien dan ook niet doe wel doorgegaan maar die mensen begrijp je en helpen je. Ik heb zelf ook een paard die het soms hard op het rennen zet maar daar zit wel een stop op. Het is wel jou mening dat jij dat risico zou nemen. maar ga der eerst maar is opzitten daar en zeg dan nog een keer wat je had gedaan.