(moeilijk)opstijgen en rijden maar!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:57

jullie kunnen nog makkelijk op die shets rijden hoor! ze kunnen inderdaad niet heel erg veel houden maar echt wel wat! ik rij ook nog op een shet (Weeg 53 kilo) en het ziet er ook niet uit, ik maak dan wel alleen korte ritjes (hoogstens 20/30 minuten) zonder zadel beetje rondhobbelen maar het kan echt nog wel!
je merkt het toch vanzelf wel als het niet meer kan! als die shetjes van jullie (nouja, kinderboerderij dan) nog lekker vlot lopen en er vrolijk bijlopen, ga dan gewoon door zou ik zeggen, als ze minder snel worden en snel gaan zweten, dan ga je gewoon minder of niet meer rijden!

en dat jullie te groot zijn, wat maakt dat uit ik bedoel, daar voelt je shet toch niks van, als je niet met je benen tegen zijn benen schopt dan he, en als mensen op straat zeggen oh wat zielig, nou gewoon niet reageren en doorrijden, dat is hun probleem niet de jouwe!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:31

vandaag was de DA hier, en ik heb het hem even gevraagd!

en net zoals ik zelf al dacht te weten, kan je tot maximaal 50/55 kilo op een shet rijden!

weeg je zo'n 60/65 kilo dan kan je er af en toe een rustig(stap)ritje mee maken, dat is dan niet meteen slecht voor de pony, mits het rustige niet al te lange ritjes zijn!dus ga niet veel draven&galloperen!
dus net wat annuh zegt, 20/30 minuutjes 'rondhobbelen' dat kan absoluut geen kwaad.

maar belast je ze te vaak zo zwaar, dan heb je grote kans op rugklachten/beenblessures naarmate de pony's ouder worden.

dat is wat de DA zei.

en verder, een fjord kan dus wel een volwassene dragen, maar een shet niet. dus diegene van 1.82 op een fjord, die doet de fjord echt geen kwaad.

een shet is in verhouding sterker dan bv een kwpn'er, een shet kan zijn eigen lichaamsgewicht trekken(of hij dat prettig vind is weer wat anders) een kwpn'er kan dat niet, dus in verhpuding zijn ze sterker, wat dus niet wil zeggen dat je ze maar net zo zwaar kan belasten als je zelf wil.

en verder, ik ben 1.79 en weeg 60 kilo, dus ik zou ook nog op een shet kunnen rijden? heb een E-pony en dat rijdt wat prettiger en mn paard van 1.72 zit al helemaal een stuk fijner!

dus ga dan wat vaker mennen en wandelen ipv steeds maar te willen rijden, rijden is toch niet het belangrijste wat er is?

en dat ik zei dat jullie niet moeten springen is omdat ik dacht dat jullie echt hadden gesprngen, omdat je schreef: na het springen schuift het zadel. en dat het de laatste tijd eigenlijk altijd goed lag, behalve als jullie gingen spirngen.

hoe kan ik dan weten dat je maar 1x over een boomstammetje in het bos bent gesprongen?

maar ik zeg verder niet dat het absoluut niet kan dat jullie op die pony's rijden, maa denk er aan dat je ze niet te vaak te zwaar belast en als je rijd, rij dan rustig.als ze later last van hun rug/benen krijgen weet ik zeker dat jullie hele erge spijt zullen hebben!

maar verder: veel plezier met de pony's!en je kan er genoeg leuke dingen mee doen zonder altijd te rijden!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 12:54

ben het helemaal met Renske20 eens!
En je kunt toch inderdaad ook andere dingen doen? ik ga bijna elke dag aan de hand met ze lopen, en extra lange poetsbeurten, longeren, door het bos lopen enz enz en rijden, ach dat komt wel 1 of 2 keer in de week ik vind het eerlijk gezegd nieteens lekker rijden hoor!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:27

joeppie!!!! dus de fjord is niet zielig!!! haha, mogen de mesnen ook niet meer zeuren!!!!

Niki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:27

Omdat jullie het steeds over 'Jullie' hebben, denk ik dus dat jullie het ook over mij hebben dan......
Ik spreek nu ff voor mezelf, wat squittie er op gaat zeggen weet ik niet, dus daarom heb ik het over ik, niet dat ik nu zeg dat ij deze dingen niet doet, maar dat mag ze zoals ik net zei zelf vertellen, als ze dat nog (gaat) doet(/doen)....
Ik longeer (iig als ik in me eentje bent alleen haar, Niño moet het nog leren, met zijn 2en, vandaar) Jolien ook erg vaak, er staan daar ook foto's van op bokt, als die het nog doen.
Ik wandel ook met Jolien, vrijspringen enz, verschillende dingen nog, maar daar kan ik niet zo ff een naam op geven.
Ik doe meer met Jolien, maar met Niño doe ik ook wel eens vrijspringen, en die andere dingen.
Met hem moet je nu nog met zijn 2en zin om dus te longeren.

Mennen zoals veel zeggen gaat gewoonweg niet, ze moeten het beide nog leren, Niño helemaal, Jolien kan het al wel maar moet nog doorgetraint worden, ik oefen daar ook mee, door zonder kar dingen/oefeningen te doen. Dus er bv achter te lopen en 'stuur' oefenigen te doen enz.
Dit gaat ook niet omdat de beheerster van de kb er bij wil zijn en er dus niet elke dag/weekend is. Zij heeft ook nog andere dingen te doen.
Als het zo doorgaat, daar bedoel ik mee als er niets tussen gaat lopen, gaan we in de zomervakantie er veel meer aan werken, dus weekelijks er zeker dingen aan gaan doen, met kar of zonder kar dan voor Niño.

Nou ik heb nu dus zat dingen gezegt.
Ik weet ook niet zeker of jullie met dat 'Jullie' mij dus bedoelen, en anders heb ik het toch maar verteld Haha! hoe en wat ik doe met haar.
Aan de ene kant is het ook raar dat ik bij jullie aan mij denk want er is geen foto van mij bij, dus jullie kunnen niet weten of ik te groot ben, en dat ben ik niet want ik kom (misschien) net onder haar buik uit (haar=Jolien).

Aan de andere kant zijn sommige dingen waar, maar ik zeg ook niet dat de andere helemaal niet zo zijn enz daarom ga IK daar veder niet op in, dat is niet naar mij gericht.

Maar dat laat ik aan squittie over.

Niki

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:31

hey niki ik had het ook over jou op die andere foto's sta jij toch ook? ik had het dus over jullie allebei:)

Niki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:34

Nee niet alleen jij zei dat hoor Haha!
Ja ik sta wel op een foto, maar die is van veraf genomen, dus daar kan je niks over zeggen.
Bente is dus dat andere meisje, die je wel duidelijk kan zien.
Misschien dat je het daar over had, omdat je die dus duidelijk kan zien en er iets over kan zeggen. Haha!

Zoals ik al veel eerder zei: dit is allemaal niet negatief tegen mensen bedoelt:D.

Niki

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:17

Leuke paardjuhs!
En te zwaar ben je niet hoor
Zit er alleen zielig uit voor de mensen die nix ervan af weten zeg maar!
Die denken ach gossie ... wat sneu voor die beestjuhs Tong uitsteken
Maar wel gaaf dekje trouwens zeg! Haha
En leuke he egt zo'n shetten tik niet willen stilstaan bij opstijgen!
Heeft die van me nichtje ook altijd last van! Knipoog
Groetjes Ilona.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:28

de ene shet kan meer hebben dan de andere.
maar een shet van 1.20 heeft wel een hele grote groeistuip gehad.
het ziet er idd niet uit zulke grote kinderen op een shet en echt leuk voor de pony's lijkt het me ook niet.
maar om nou weer die discussie aan te gaan.
er is geen maximaal gewicht en ook geen maximale lengte ervoor.
maar ik denk dat de meesten wel snappen wanneer het een keer gedaan is met de pret op een shet(dat rijmt Pling ).
respect voor elkaars mening moet er zijn.
te groot/zwaar of niet je kan er niks aan doen.
ze komen er zelf wel achter wanneer het niet meer kan.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:16

Lieve shetjes, maar verder sluit ik me (sorry) aan bij de meningen van velen hier: ook ik vind je te groot voor die shet en wellicht ook te zwaar (hiermee bedoel ik niet dat je gewoon te zwaar bent, maar wel voor die shet). Ook vroeg ik me af hoe groot je bent, dat heb ik verder (volgens mij) nergens kunnen lezen.

Probeer anders wat meer vrijheidsdressuur o.i.d. te doen en minder te rijden. Dan ben je ook heel erg leuk met zo'n beestje bezig en hou je ook nog eens rekening met zijn gezondheid (rug, benen). En wie weet kun je dan wel op zoek gaan naar een andere, grotere verzorgpony. Ideetje?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:45

Ik ben het helemaal met Renske20 eens!! en als ik die andere topics van jullie bekijk dan denk ik niet daar er echt rustig wordt gereden...maar dat kan ook aan mij liggen Lachen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:22

Shaienne schreef:

Ik vind dat je beugelriemen veeeeel langer moeten, want je knieen zitten veels te hoog

Als ze dat doen, raken ze met hun voeten de grond volgens mij..
het spijt me zeer, maar ik vind ook dat jullie beter een pony kunnen zoeken die beter bij jullie lengte past..

jis_nik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:01

ik wou dat ze er een slotje op deden :S

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:06

Punt 1: Je kont past NIET!!! in dat zadel, je hoort een hand over te houden achter het zadel en jij houd nog geen milimeter over.
Punt 2: Vuistregel voor shets is dat je max. zo'n 50 kg mag wegen om er echt op te rijden. Daar kom je vast en zeker overheen, tenzij je gevult bent met lucht ofzo...
Sorry hoor, maar ik vind t ronduit achterlijk dat je op die pony gaat rijden...

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:08

en daar hadden we de -het is wel/niet zielig om op een shet te rijden- discussie weer....

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:39

Gaat al automatisch als je foto's plaatst van een kind op een shetlander, ik denk dat ik ook nooit foto's hier neerzet van ik op Elise ofzo, je kan al raden wat de reactie's zijn Gaaaap

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:49

Mag je gerust doen hoor, die foto`s plaatsen. Je zal het vanzelf wel zien, toch?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 20:57

Ja doe ik mischien wel ja, ze kan wel erg mooi lopen Kwijl