Driejarige Drachtige Dame Doet Dressuurachtige Dingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Re: Driejarige Drachtige Dame Doet Dressuurachtige Dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:04

Wat leuk dat je wedstrijdje zo goed ging en wat super dat je wat gaat doen aan het dieet van de merrie!
Ik vraag me af waarom iedereen op zo'n botte en lompe manier moet aangeven dat ze je paard te dun vinden terwijl jij netjes en onderbouwd reageert een aangeeft dat je wat met de adviezen gaat doen en daarbij ook nog eens uitlegd waarom dat misschien wat lastiger is dan wanneer het je eigen paard zou zijn, top van jou dus!!

Mensen met een eigen paard lijken soms wel blind voor het feit dat mensen met een verzorgpaard toch altijd afhankelijk zijn van de eigenaar van het paard, deze is namelijk uiteindelijk de baas over het paard en het beste wat jij als bijrijder kan doen is het dan zo goed mogelijk maken voor je paardje, dat is iets wat TS duidelijk doet door bijvoorbeeld het voerpatroon met de (onwetende) eigenaar te bespreken!

Verder kan een 3-jarige drachtige merrie best een wedstrijdje als dit lopen, een eerste buitenrit kan nog wel spannender zijn dan zo'n wedstrijd en dat mag toch ook? Of een eerste keer in een bak met andere paarden?? Allemaal dingen die net zoveel spanning mee kunnen brengen als dit wedstrijdje!

Het ziet er super uit en blijf vooral zo verder oefenen!

Groetjes,

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:02

Dit paard staat gewoon nog niet zo ver in de africhting maar ze gaat echt niet sterven van wat dressuur hoor. Of je nu oefent of je rijdt diezelfde figuren in wedstrijdverband, wat is nu het grote verschil voor dat dier?

Mooi paard hoor, wel wat ielig zoals gezegd,...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 11:01

Er moeten ook nog spieren gekweekt worden Haha! Maar dat doen we wel als de conditie helemaal op peil is. Nadat het veulen geboren is wil ik echt beginnen met 'trainen' nu hebben we gewoon nog plezier Ja

Mensen bedankt voor de leuke reacties

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:23

Senzafine schreef:
Dit paard staat gewoon nog niet zo ver in de africhting maar ze gaat echt niet sterven van wat dressuur hoor. Of je nu oefent of je rijdt diezelfde figuren in wedstrijdverband, wat is nu het grote verschil voor dat dier?

Mooi paard hoor, wel wat ielig zoals gezegd,...

Er zitten nog een heleboel dingen tussen een gezond, blij, stressloos paard en "sterven".
Rugklachten op latere leeftijd bijvoorbeeld om maar eens wat te noemen.
Dan gaat het dus al niet meer over wedstrijden rijden maar ook het gewone rijden.
Maar daar zijn al zat topics over geweest, dat hoeft hier niet nog eens uitgespit te worden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 09:55

Afbeelding

1 week later Is ze nou nog steeds mager mensen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 10:51

ik vind het wel meevallen hoor!leuke foto trouwens.Mooie kleur heeft ze,mijn paard is ook die kleur maar dan zonder wit.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:00

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar op de laatste foto is ze ook nog steeds erg mager. Het lijkt wel wat, maar dat komt volgens mij door de wintervacht. Je ziet haar ruggengraat/staartbeen (weet niet precies hoe dat heet) nog steeds erg uitsteken. Helemaal als je weet dat er een wintervacht op de merrie zit.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:35

Ik vindt dat ze er erg goed uit ziet (en grappig) en beslist NIET mager!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:18

Citaat:
Ik zou de merrie in ieder geval een lekkere portie onderhoudsbrok of merriebrok geven en daarnaast natuurlijk onbeperkt hooi van goede kwaliteit. Hier zit trouwens nog wel veel in hoor.

Daarnaast zie ik ook geen probleem om het dier eens mee te nemen naar een recreantenwedstrijd. TS is apetrots op haar merrie (en reken maar dat die dat doorheeft). De merrie was redelijk relaxed, voor wat je mag verwachten. Dat ze nog wat tegen de hand is, zou op een echte wedstrijd zeker op worden afgerekend, maar daarom was het ook geen echte wedstrijd. Voor de ervaring van beiden, dus paard en ruiter, was het een nuttige stap. Met mijn jonge paard heb ik toendertijd ook vanalles uitgeprobeerd, voor de ervaring, en daar heb ik nog jaren plezier van gehad.

Ik ben het er wel mee eens dat de merrie dus dikker mag en dat je daar wel rekening mee moet houden in je training, maar ik heb het idee dat TS dat ook wel doet.

Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod

Ze zit op de laatste foto goed vacht lijkt het dus ook wat moeilijker te beoordelen! Op haar rug vanaf het zadel naar haar staat is ze nog steeds botterig. Ze is op dit moment 7 maanden drachtig en dat is er niet aan af te zien! In een week tijd kun je een paard ook niet dikker willen hebben, dit dient gelijdelijk te gaan!

Weet je wat ze precies aan voeding krijgt en de hoeveelheid?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:24

Heb eventjes in je profieltje gespiekt en moet even kwijt dat ik de foto's wel een fijn beeld vind geven!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 07:48

CharlyBrown schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar op de laatste foto is ze ook nog steeds erg mager. Het lijkt wel wat, maar dat komt volgens mij door de wintervacht. Je ziet haar ruggengraat/staartbeen (weet niet precies hoe dat heet) nog steeds erg uitsteken. Helemaal als je weet dat er een wintervacht op de merrie zit.

Tis een tuiger, daarbij ligt de staartwortel/ruggengraat altijd hoger op de rug
dan bij een rijpaard.
Ik vind haar er best goed uitzien..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:23

Citaat:
dan bij een rijpaard.

Ik vind haar niet overdreven tuigtypisch al zou ze tuigpaard gefokt zijn! Daarnaast zijn 'tuigers' allemaal vrij rond gebouwd en heeft geen van alle een uitstekende ruggegraat of staartwortel!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 09:25

linda_arnold schreef:
Citaat:
dan bij een rijpaard.

Ik vind haar niet overdreven tuigtypisch al zou ze tuigpaard gefokt zijn! Daarnaast zijn 'tuigers' allemaal vrij rond gebouwd en heeft geen van alle een uitstekende ruggegraat of staartwortel!

http://img.photobucket.com/albums/v219/qimm/zafira/mini-21-09-070182.jpg

Ik vind dat ze er op deze foto best goed uit ziet!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 12:12

linda_arnold schreef:
Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod Afgod

Ze zit op de laatste foto goed vacht lijkt het dus ook wat moeilijker te beoordelen! Op haar rug vanaf het zadel naar haar staat is ze nog steeds botterig. Ze is op dit moment 7 maanden drachtig en dat is er niet aan af te zien! In een week tijd kun je een paard ook niet dikker willen hebben, dit dient gelijdelijk te gaan!

Weet je wat ze precies aan voeding krijgt en de hoeveelheid?

Ze krijgt nu 1/4 kilo brok en 1/4 schep musli en meer hooi. De brok gaat langzaamaan iets meer worden, niet te veel in 1x, das ook niet goed.

linda_arnold schreef:

http://img.photobucket.com/albums/v219/qimm/zafira/mini-21-09-070182.jpg

Ik vind dat ze er op deze foto best goed uit ziet![/quote]

Dank je. Hihi toen stond ze ook kniehoog in het gras Haha! Maar die wat uitstekende staartwortel heeft ze vanaf het begin (dat ik haar ken) al wel gehad, dat viel me direct al op. Het hoort denk ik in zekere zin wel bij haar bouw. Ik denk dat dat wanneer ze wat meer bilspier gaat kweken dat weg zal vakken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:29

ik zou toch wat meer krachtvoer geven,ze is drachtig,de minimale hoeveelheid brok op een dag is 3 kg.
Je kunt best een schep brok en een schep muslie geven 2x daags en onbeperkt hooi,iedergeval ziet ze er al veel beter uit hoor!het is een leuk paard!!ben benieuwd naar haar veulen!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:35

vind het niet echt fijne fotos, erg tegen de hand en geen rug gebruik..

probeer je handen ook dichter bij elkaar te houden, suc6 ermee Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 20:28

geerke schreef:
ik zou toch wat meer krachtvoer geven,ze is drachtig,de minimale hoeveelheid brok op een dag is 3 kg.
Je kunt best een schep brok en een schep muslie geven 2x daags en onbeperkt hooi,iedergeval ziet ze er al veel beter uit hoor!het is een leuk paard!!ben benieuwd naar haar veulen!

ik ga haar echt niet vanuit het niets op 3 kilo krachtvoer zetten... dat kan nooit goed zijn. Wilde paarden krijgen ook prima veulens zonder krachtvoer. Ik vind 3 kilo erg veel, zeker als minimum.

Ik ben ook erg benieuwt naar het veulen Haha!

Alja, ik hoop (en neem aan) dat het ruggebruik nog wel verbetert, maar zoals je kunt begrijpen zal een paard wat zo kort onder het zadel is nog niet altijd constant mooi nageeflijk lopen. Ze kán wel lekker los laten tijdens het rijden, ik zal eens wat vaker een fotograaf op zak moeten hebben.