Zelf inrijden of uit besteden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Zelf inrijden of uit besteden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:21

JoviBan schreef:
Inderdaad mariska32, het wordt een beetje vervelend zo... Knipoog

Kiwiko, ook van mijn kant nog één keer:
Je hebt geen beenhulpen nodig.
Neem eens een paar centered riding lessen en je zult het ervaren.
Je kunt je paard rijden op je lichaamshulpen; lichaamstaal, focus, balans, verbinding en energie. Wanneer je je paard dit vanaf de grond allemaal leert (=grondwerk), dan begrijpt hij dit alles ook wanneer je er op zit.

Goh laat ik nou al jaahaaren met centered riding bezig zijn Lachen Lachen dus wat je nu zegt is banaal basis, maar niet van toepassing op het zadelmak maken en beleren van paarden...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 22:01

MMM ik ben er wel uit dat ik dus het zelf ga doen. Inmiddels heeft een van de vrouwen die bij mij op stal staat aangeboden om mij op weg te helpen. Zij heeft net haar eigen paard onder het zadel. Deze heeft ze in het begin zelf gedaan maar is een heel angstig beestje deze heeft ze toch even uitbesteed en is veranderd. Maar mijn beestje is heel erg nuchter tot nu toe. Ik ben met hem spelenderwijs inderdaad aanhet wandelen buiten op stem trainen, hoofdstel afentoe in een zadel op en af doen, deken op en af. BInnenkort beginnen we voor de lol ook met trailerladen gewoon thuis zonder rijden. Zodat hij het ziet als zijn 2de stal. Spelen in de bak, voetjes vragen op verschillende plaatsen dit omdat het niet zijn hobby is en het toch moet leren voor later. Poetsen en mee lopen deed hij vanaf het begin al. De ene keer wat stoerder dan de andere keer. Maar we zijn veel samen bezig en merk dat nuna 3 maanden de band tussen ons veel hechter is geworden. Dat is ook de reden waarom ik het moeilijk vind hem weg te brengen en het dus ook niet gaat doen tenzij het niet gaat lukken. Maar ik vermoed dat hij tegen mij wel makkelijk is. Hij loopt nu ook los mee achter mij aan in de weide. Ik vermaak me aan de grond nog even prima met hem dus ga hem zeker nog even met gekke dingen vermaken (binnen de normale grenzen dan.)We zijn ook al bezig geweest met een fitnessbal maar dat vond hij niet zo spannend. Ook heeft hij nu 4x 10 minuten aan de longe gelopen en daar op afstand halt houden, draven en stappen. Galop doen we hier nog niet in. En ik was hard aan mijn houding aan het trainen in een stal want die is echt belabbert! zit iets teveel naar voren....baal er van en ben nu hard aan het werk het uitmezelf te timmeren voor ik mijn paardje ga rijden. In april pakken we door en dan hebben we er ook goed weer voor en kan ik in het bos nog eens proberen te rijden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:16

Top, goed dat je zo overtuigd ben, succes ermee !

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:33

Kostolany schreef:
MMM ik ben er wel uit dat ik dus het zelf ga doen. Inmiddels heeft een van de vrouwen die bij mij op stal staat aangeboden om mij op weg te helpen. Zij heeft net haar eigen paard onder het zadel. Deze heeft ze in het begin zelf gedaan maar is een heel angstig beestje deze heeft ze toch even uitbesteed en is veranderd. Maar mijn beestje is heel erg nuchter tot nu toe. Ik ben met hem spelenderwijs inderdaad aanhet wandelen buiten op stem trainen, hoofdstel afentoe in een zadel op en af doen, deken op en af. BInnenkort beginnen we voor de lol ook met trailerladen gewoon thuis zonder rijden. Zodat hij het ziet als zijn 2de stal. Spelen in de bak, voetjes vragen op verschillende plaatsen dit omdat het niet zijn hobby is en het toch moet leren voor later. Poetsen en mee lopen deed hij vanaf het begin al. De ene keer wat stoerder dan de andere keer. Maar we zijn veel samen bezig en merk dat nuna 3 maanden de band tussen ons veel hechter is geworden. Dat is ook de reden waarom ik het moeilijk vind hem weg te brengen en het dus ook niet gaat doen tenzij het niet gaat lukken. Maar ik vermoed dat hij tegen mij wel makkelijk is. Hij loopt nu ook los mee achter mij aan in de weide. Ik vermaak me aan de grond nog even prima met hem dus ga hem zeker nog even met gekke dingen vermaken (binnen de normale grenzen dan.)We zijn ook al bezig geweest met een fitnessbal maar dat vond hij niet zo spannend. Ook heeft hij nu 4x 10 minuten aan de longe gelopen en daar op afstand halt houden, draven en stappen. Galop doen we hier nog niet in. En ik was hard aan mijn houding aan het trainen in een stal want die is echt belabbert! zit iets teveel naar voren....baal er van en ben nu hard aan het werk het uitmezelf te timmeren voor ik mijn paardje ga rijden. In april pakken we door en dan hebben we er ook goed weer voor en kan ik in het bos nog eens proberen te rijden.

OK dan!
je hebt gelijk hoor als je de kennis er voor hebt en een goede hulp [die je nu wel hebt] zou ik er zeker voor gaan.
succes en hou ons op de hoogte he Knipoog

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:57

Hoi, Ik heb er nog aan zitten denken hoe ik het toen met Kosta ook alweer had gedaan. Ik weet wel dat de eerste twee keer iemand anders op hem is gaan hangen en zitten. Dit deed ik toen omdat hij mij op de grond volledig vertrouwde en ook heel goed naar me luisterde. Toen hij het niet erg vond dat er iemand aan hem hing en op hem ging, ben ik er zelf op gegaan zonder verder nog aan de longe gegaan. Kosta vond het wel fijn dat hij zijn vertrouwen op mij kon richten toen er iemand aan ging hangen en op ging zitten. Degene die dat toen deed heeft hem verder niet gereden, maar was gewoon omdat hij rustig was als ik naast hem stond. Dit heeft wel gewerkt, ik heb verder er niet meer zoveel mee afgezien. Ik was dit alleen even vergeten toen ik je aan de telefoon had. Is misschien ook wel een tip, als je tenminste iemand kan vinden die erop durft.

advanbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:35

Ik zou het iemand laten doen die echt goed weet waar hij mee beziog is maar waar je ten alle tijden ook mag kijken en meehelpen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 18:22

Oke dat snap ik...maar ik weet heel goed waar ik mee bezig ben heb het jaren gedaan voor andere mensen hun paard inrijden en beetje op trainen en weer afgeven. Heb ook altijd geholpen bij de militarypaarden op stal verzorgen en daar de jonkies van in te rijden en te trainen. Op een handelstal in belgie spaanse paarden zadelmak maken en trainen. Weet zelf prima wat ik doe maar moet wel extra hulp hebben op het moment dat je begint en dat heb ik nu..dus ga het zelf gewoon doen...de band met mijn paard is hecht genoeg en tja ze kunnen altijd iets doen. Maar weet wel hoe ik er mee om moet gaan als je mijn manneke 3 maanden geleden zag en nu..zie je al verschil.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:06

Kostolany @ ik zag net in je profiel dat je een wolfgang hebt.
wolfgang behoort tot mijn top 3 en heb 3 jaar geleden met hem willen dekken maar mijn merrie wou niet drachtig worden.
mag ik een foto van hem zien????

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 21:23

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 00:19

zo stoere vent hoor Knipoog
dank je voor de fotos,ik blijf steeds kijken naar zijn afstammingen [omdat ik nog steeds een dekking overweeg nu er nog vooraad van hem is Bloos ]
succes met het inrijden straks.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:08

Ik zou het altijd uit laten besteden, maar ik ben ook een hele onzekere ruiter, en dat lijkt me niet verstandig om dat over te brengen naar een jong onervaren paard.
Mijn vorige paard heb ik ook in laten rijden bij iemand anders, kost wat, maar dan heb je ook wat Haha! . Ik heb overigens ook niet de begeleiding en middelen om het zelf te doen.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:10

Ik zit met hetzelfde. Als Magic er klaar voor is hoop ik haar over een half jaar/jaar of voor mijn part over 2 jaar in te gaan rijden.. En ik weet niet nog steeds wat ik ga doen. Voorlopig ga ik op alle mogelijke paarden rijden en heel veel lessen om mijn eigen rijkunsten zo veel mogelijk te verbeteren en tegen die tijd zie ik dan wel of ik er zelf opkruip (wel met professionele hulp natuurlijk Haha! ) of dat ik haar uitbesteed.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 21:25

Tja het blijft altijd een moeilijke afweging! En wat je doet is wel goed! Rijdt zoveel mogelijk paarden en leer ze aanvoelen. Pak ook eens een wat groener paard zodat je weet waar je bij je eigen paard tegen aan kan lopen. En ja die ogen aan de grond zijn belangerijk......dus tegen die tijd zorg inderdaad je die hebt! Maar bovenal! Heb er lol in en voel je zeker! Ben je dat niet zal je paard het zeker overnemen! Ik ga voor de lol ook nog wat trainingen volgen voor grondwerk omdat dat mij wel leuk lijkt om mijn paard op die manier ook te begrijpen. Doe het vooral rustig aan met de opbouw en het inrijden zelf! Laat je nooit opjagen want dat heeft zeker effect op je paard. Ook niet binnen 1 week een kant en klaar dressuur/springpaard willen hebben! En als je paard het makkelijk aanpakt! Pas dan op! EN wissel vooral af want vaak zie je dat die paarden op 7 a 8 jaar een dip krijgen en dat wil je niet!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:48

ik beleer zelf paarden. ik ga mee met de bovenstaande reackties.. daarnaast als je je eigen paard gaat beleren laat er een kijkend oog bij komen, daarmee bedoel ik een instruckteur of iemand anders met zeer veel ervaring.

een deadline kan je nooit maar dan ook nooit opgeven. Dat doe ik zelf ook niet tegenover de klant, het ene paard is makkelijk, en het andere paard is een kleine "draak". En aangezien je alleen maar goede reclame wil krijgen, lever je het paard gewoon op en top af, zodat de eigenaren er ook mee verder kunnen.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:49

Heb mijn merrie zelf ingereden.. Ben ook erg blij dat ik dit gedaan heb, zou het zo weer doen. Is echt een ervaring om niet meer te vergeten.. Ook erg raar dat je op een paard zit wat helemaal niks kan.. Tong uitsteken

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:09

normaal rijd ik mijn paarden zelf in maar nu had ik ook geen hulp dan neem ik geen risico en breng ze weg naar een goed adres.
Ik weet dan zeker dat ik zelf aan de gang krijg als ik ze terug krijg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:14

Navidad schreef:
ikeen deadline kan je nooit maar dan ook nooit opgeven. Dat doe ik zelf ook niet tegenover de klant, het ene paard is makkelijk, en het andere paard is een kleine "draak". En aangezien je alleen maar goede reclame wil krijgen, lever je het paard gewoon op en top af, zodat de eigenaren er ook mee verder kunnen.

Die tijd krijg je alleen niet van iedereen. Je zal ze de kost maar geven die het paard onder je kont vandaan trekken omdat de centen op zijn, zonder dat hij echt klaar is, en vervolgend beginnen te roepen "dat het inrijden niet goed gebeurt is."

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 17:01

Casssidy wat je zegt is waar! Mensen kijken meer naar hun portomonnee dan naar de kwaliteit en anders verzinnen ze wel iets anders. Tommie tja dat snap ik. Ik heb mijn hulp inmiddels wel kunnen regelen als het niet gelukt was had ik hem alsnog weg gebracht want ook ik loop liever niet zomaar een risico zeker niet als ik alleen ben!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:29

Cassidy schreef:
Navidad schreef:
ikeen deadline kan je nooit maar dan ook nooit opgeven. Dat doe ik zelf ook niet tegenover de klant, het ene paard is makkelijk, en het andere paard is een kleine "draak". En aangezien je alleen maar goede reclame wil krijgen, lever je het paard gewoon op en top af, zodat de eigenaren er ook mee verder kunnen.

Die tijd krijg je alleen niet van iedereen. Je zal ze de kost maar geven die het paard onder je kont vandaan trekken omdat de centen op zijn, zonder dat hij echt klaar is, en vervolgend beginnen te roepen "dat het inrijden niet goed gebeurt is."

Ja dat is helaas maar al te vaak waar. En het moeilijke is echt niet die eerste paar rondjes. Een beetje ruiter kan wel blijven zitten als het paard al gaat bokken. Juist daarna komt het echte werk. Het correct bijbrengen van de basis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:38

KiWiKo schreef:
JoviBan schreef:
Inderdaad mariska32, het wordt een beetje vervelend zo... Knipoog

Kiwiko, ook van mijn kant nog één keer:
Je hebt geen beenhulpen nodig.
Neem eens een paar centered riding lessen en je zult het ervaren.
Je kunt je paard rijden op je lichaamshulpen; lichaamstaal, focus, balans, verbinding en energie. Wanneer je je paard dit vanaf de grond allemaal leert (=grondwerk), dan begrijpt hij dit alles ook wanneer je er op zit.

Goh laat ik nou al jaahaaren met centered riding bezig zijn Lachen Lachen dus wat je nu zegt is banaal basis, maar niet van toepassing op het zadelmak maken en beleren van paarden...

Niet dat ik nou zo super veel ervaring heb op dit gebied. Maar ik denk dat je met grondwerk een paard vooral vertrouwd maakt en hem stemcomando's leert die je later kunt toepassen met rijden. Of je nou veel gebruik maakt van lichaamstaal of 'gewoon' longeert, wanneer je voor het eerst op je paard gaat zitten ziet hij je niet meer. Dus vangt hij ook niet meer de lichaamssignalen van je op, toch? Beenhulpen snapt het paard ook niet, maar de stemhulp als het goed is wel. Door die te gebruiken in combinatie met beenhulp leer je het paard te reageren op beenhulpen. (en natuurijk ook zit, gewicht) De belangrijke persoon op de grond kan echter wel meehelpen door te longeren of lichaamstaal te gebruiken. Maar net wat je wilt. Of zie ik dat nu zo verkeerd?? Werkte bij mij wel zo. Net als Kiwiko ben ik anders ook zeer benieuwd naar andere methodes!

pedro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:42

ik ben nu ook bezig me jonge merrie zadelmak aan het maken de voorbereidingen doe ik zelf longeren zadel op etc .. wat overgens heel goed gaat..
Als ze zo ver is dat er iemand op kan gaan zitten komt mijn intructeur en die gaat haar verder inrijden omdat ik niet kundig genoeg ben om zelf een paard in te rijden vind ik en ik niet wil dat ik iets zou verpesten, als dat eenmaal goed gaat ga ik er zelf op onder begeleiding van hem.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:14

Ik ben er ook uit!
Ik heb van de week les gehad van een nieuwe instructrice en ben daarbij behoorlijk geschrokken van mn eigen rijkunsten! En aangezien zij bezig is een eigen africhtings stal op te zetten heb ik al besproken dat Magic naar haar toe gaat volgend jaar.

Haar manier hoe ze met paarden omgaat en hoe ze ze rijdt bevalt mij heel erg: alles op gewicht en zo min mogelijk in de mond enz + heeeeeeel veel geduld. precies zoals ik mijn paard gereden wil hebben.
Zadelmak maken enz. ga ik wel zelf doen ook met behulp van haar waarschijnlijk.

Maar gewoon voor mijn eigen gevoel en voor Magic haar eigen bestwil gaat ze lekker naar een stal toe terwijl ik aan mijn eigen rijkunsten ga werken zodat we daarna samen lekker verder kunnen leren Haha!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:10

Ik ga het dus wel zelf doen. Ik heb er alle vertouwen in dat dat goed komt! Met wat geduld en ervaring kom ik er wel.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:09

Als je zeker van je zelf bent moet je het zeker doen!! Dan gaat het vast helemaal goed komen!

Zou het ook heeeeel graag zelf willen doen maar ik denk gewoon niet dat dat erin zit. Wel wil ik er zoveel mogelijk erbij zijn maar het echte werk laat ik gewoon aan haar over Lachen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 23:25

Ik denk inderdaad dat iedereen moet doen waar hij zij zichzelf het beste bij voelt het gaat tenslotte om je eigen paard! Ik merk wel nu ik voor het eerst van mijn leven een eigen paard heb. (heb altijd paarden voor andere gereden en getraind) Dat ik het nu even eng vind om alle beslissingen zelf te nemen. Maar het gaat me tot nu toe prima af. En mijn vrienden (die allemaal al lang eigen paarden hebben) Roepen ook van als jij het nu nog niet kan en durft durft niemand het meer. Ze kennen mij als die mafketel die overal opstapt en afentoe met de raarste sprongen van het paard er nog bovenop hangt. En hee..ik val ook weleens maar dan wordt ik eigenlijk vaak nog fanatieker van dit kan zo niet. Bang ben ik niet snel eerder iets te laks soms. Maar ik denk dat ik heel goed mijn paardje gereden kan krijgen als de hulp aan de grond daar is. EN dat vrouwtje ops tal heb ik alle vertrouwen in dat ze mij kan helpen en gaat het goed..dan kan ik het zelf verder. Maar we zullen zien. Ik ga pas tegen april beginnen met het echte werk nu ben ik spelenderwijs bezig met opvoeden zoals trailer laden, wandelen tussen het verkeer, bak los spelen, afentoe eens longeren. Zadel op en af doen. Dekens op en af doen. Klittenband open maken achter naast hem. Straks een keer zonder zadel tegen hem aanhangen vanaf een stoel. En zou uitbouwen naar het echte werk. Maar met deze voorbereiding zou hij al redelijk mak moeten zijn. Ik doe de oefening ook alleen als hij nuchter genoeg is en als hij rustig reageerd doen we steeds weer andere dingen. Laatst in de weide gespeeld met hem samen rennen en kijken wie de eerste aan de andere kant is..je weet al wie er wint. ZO leert hij mij kennen en weet dat ik gezellig ben ahah. Trailer gewoon in en uit en weer terug op stal en belonen. Gewoon thuis en niet rijden nog. We komen er wel.