Moet een instructeur aanwezig zijn bij warm/losrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Moet een instructeur aanwezig zijn bij warm/losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 05:01

Ligt er aan... ik stap sowieso er voor in aan een lang teugeltje.
Wanneer ik 'moeilijkheden' heb in het diep en rond rijden wacht ik op mijn instructrice.
Gaat dit prima, dan doe ik alvast de warm up voordat mijn les begint.
Het ligt er gewoon aan op welk paard ik zit Knipoog
Bij Warina begin ik al, bij United wacht ik nog tot miran er bij is Haha!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 06:54

Ik heb 1 uur les en ik zorg dat ik er 10 min van te voren op zit dat ik al lekker met een lang teugeltje rond heb gestapt! Vraag nog niets van hem hooguit als hij te laat is wat nooit voorkomt hij is meestal 15 min te vroeg Clown

Maar soms komt het voor dan ga ik beetje laag instellen en buigen beetje loswerken schoudervoor, wijkend,

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:14

Ik heb meestal een half uur privéles, wat inhoudt dat ik wel moet losrijden voor de les zelf begint. Ik heb wel een heel aantal lessen gehad in het loswerken van het paard, dus ik vertrouw mezelf er nu wel op dat ik het zelf kan. Eenmaal je weet hoe je een paard moet loswerken, heb je daar geen instructie meer bij nodig. Tenslotte moet je het ook alleen kunnen Knipoog .

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:25

Gezien het uurtarief van mening instructeur m/v voor priveles vind ik het zelf fijn om dat uur ook goed en gericht te benutten. Als ik daar het in en uitstappen al af moet halen dan ben ik best kostbaar bezig. Dus dat voor en nawerk doe ik zelf en inderdaad als de instructeur start met de les dan loopt dat geleidelijk door richting het echte werk en de oefeningen en gaat niet meteen abrupt de knop om.
En ik heb het gevoel dat dat eerlijk betaalde lestijd is.

Dat getreuzel ooit bij andere instructeurs, ja zo kan ik ook een lesuur volmaken...en wel volledig afrekenen Geld, geld!. Zelf ben ik basisinstructeur inmiddels en mijn lessen zijn 45 min instructie. In en uitstappen exclusief. Daar staat een net tarief tegenover en is in verhouding met de gerichte stof en inhoud van de lessen. Dus mensen zien dan ook dat van dat uur lestijd al 15 minuten onbetaald afgaan omdat ik dat gewoon niet wil doorrekenen. Ieder zijn keuze....

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:44

Ik rijd altijd voor mijn les warm, stap-draf-galop en rijd hem laag en rond.
Als mijn instructrice erbij komt, pak ik hem op als dat kan, anders gaan we nog even laag door.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:09

Tinkerlady schreef:
Gezien het uurtarief van mening instructeur m/v voor priveles vind ik het zelf fijn om dat uur ook goed en gericht te benutten. Als ik daar het in en uitstappen al af moet halen dan ben ik best kostbaar bezig. Dus dat voor en nawerk doe ik zelf en inderdaad als de instructeur start met de les dan loopt dat geleidelijk door richting het echte werk en de oefeningen en gaat niet meteen abrupt de knop om.
En ik heb het gevoel dat dat eerlijk betaalde lestijd is.

Dat getreuzel ooit bij andere instructeurs, ja zo kan ik ook een lesuur volmaken...en wel volledig afrekenen Geld, geld!. Zelf ben ik basisinstructeur inmiddels en mijn lessen zijn 45 min instructie. In en uitstappen exclusief. Daar staat een net tarief tegenover en is in verhouding met de gerichte stof en inhoud van de lessen. Dus mensen zien dan ook dat van dat uur lestijd al 15 minuten onbetaald afgaan omdat ik dat gewoon niet wil doorrekenen. Ieder zijn keuze....

Voor ongeveer zo'n reden ben ik een keer van instructie verandert.
Ik was 5 min. voor het begin van de les al aanwezig om warm te rijden, en me even te "instaleren".
De rest van de groep kwam om 10 over pas binnen gesjokt. En de les begon dan dus ook pas als hun er waren. Met warmstappen. En weet je wat ze dan zei? De les begint met poetsen, dat hoort er ook bij. Sorry hoor, als je zo graag wilt poetsen kom je maar 10 min. eerder opdagen, ik betaal gewoon voor een uur paardRIJles (RIJ les, niet poetsles) en dan wil ik rijden, en niet 20 min. stappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:19

Biepje schreef:
Eenmaal je weet hoe je een paard moet loswerken, heb je daar geen instructie meer bij nodig. Tenslotte moet je het ook alleen kunnen Knipoog .

Imo verandert het losrijden ook per fase van opleiden van je paard.
Ik ben met Wrangler destijds begonnen met een vlotte actieve stap en een stille stabiele aanleuning. Nu moet hij in het losstappen wijken en schouderbinnen- en -buitenwaarts. Binnenkort travers en renvers. Dit allemaal om hem gehoorzaam te krijgen voor de eenzijdige kuit en recht te richten voor het 'echte werk' begint.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:34

Bij mij is ze er af en toe niet bij aanwezig. Maar ik stap alleen met lange teugel, als de instructrice er is zet ze me aan het werk.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:42

Ik vind dat je vooral bij jongere ruiters wel een instructeur kunt gebruiken bij het losrijden. Ja Léér die kinderen het losrijden. Vertel ze wat je het beste kunt doen om je paard lekker los te krijgen. Desnoods doe je dat maar twee/drie keer, als je iemand maar vertelt hoe ze lekker kunnen loswerken. Ja Bij mij op de manege zie ik vaker dat kinderen óf alleen maar galoperen om 'los te werken' of juist stappen en maar trekken om hem alvast 'aan de teugel' te krijgen. Scheve mond En op het moment dat de instructrise komt laten ze de teugels ineens veel langer en doen ze alsof hun paardje zo goed loopt door ontspanning. Scheve mond Maar ik vind ook dat een instructeur zelf moet bekijken per persoon of ie 't m toevertrouwt om alleen los te rijden. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:52

In onze manege bestaan soms hele lessen uit losrijden Haha! Tot je een paard ook echt los hebt.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:54

In een manege les vind ik wel dat de instructrise er bij moet zijn want als er dan iets gebeurd is het haar verantwoordelijkheid maar met je eigen paardje of lease paardje ofzo kan je volgens mij ook prima zelf losrijden.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:55

Hangt denk ik van het paard af. Ik heb ook al enkele keren alleen maar losgereden in de les. We doen zoiezo nooit veel oefeningen uit de proef o.i.d. Omdat het bij mijn pony zo is dat als eenmaal die basis is bevestigd en ze is ontspannen, dan kan ik i.p. alles met haar. Maar bij andere paarden is dat misschien anders.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:56

ik erger me er dood aan dat ze les gaan staan geven tijdens het losrijden. komt bij mij over als een onervaren ruiter die zelf hun paard nog niet los kunnen krijgen. de meeste eisen daarbij nog een heel gedeelte van de losrijbaan op en al jij daar net een volte wil draaien wordt je nog kwaad aangegaapt ook. of dat ze door die halve baan staan te schreeuwen.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:24

Ik denk dat het losrijden ook vaak wordt onderschat. Dat is echt wel meer dan wat rondjes stappen en draven. Het is de basis van al je trainen. En ruiters die al op hoger niveau rijden worden ook vaak nog begeleid met losrijden hoor.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:33

klopt ook maar krijg jij elke keer dat je op je paard stapt begeleiding bij het losrijden? vind dat je ook gewoon zelf je paard moet kunnen rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:39

ikke20 je hebt niet goed gelezen. Het gaat over lessen, niet over wedstrijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:31

sorry

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:40

Als ik les heb wel, voor ons is het ook het belangrijkste van de hele les.
Ik oefen dan meestal de netheid van mijn oefeningen met mijn instructrice, veel gebroken lijnen, slangenvoltes, nog heel veel meer voltes Knipoog .
Als ik les heb rijd ik met een langere teugel maar drie rondjes, daarna gaan we gewoon veel figuren rijden.
Dat kan ik ook wel zelf, maar zij let er dan een stuk preciezer op natuurlijk.
Ik heb een uur les, en ik hoef niet aan sb, travers oid te werken dus ik heb tijd zat.
Nouja, tijd zat, soms komen we niet aan galopperen toe, maar dat komt omdat de draf soms gewoon zo slecht gaat (kwa aanleuning vooral) dat ik bijna een uur bezig ben hem fijn aan het lopen te krijgen Bloos , en daarna is het goed en is ie klaar.

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:28

ligt er aan, als je ook problemen hebt met het losrijden, dus als je tegen iets aanloopt is het handig als die er bij is. Wanneer dit niet het geval is kan je voor je les al lekker losrijden en daarna aan het echte werk beginnen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 01:42

ik deed het vroeger ook altijd, een 10 min van tevoren opzitten, dan les, en zelf uitstappen.

maar mijn instructrice nu zegt ook, dan ze beter van begin af aan bij kan zijn want idd als het losrijden al niet goed gaat dan kan je met de rest ook niet goed verder (ja kan wel, maar snapt wel wat ik bedoel denk ik Knipoog)

dus nu stap ik er altijd op als mijn instructrice komt...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:31

Persoonlijk vind ik het wel fijn als de instructrice erbij is als ik aan het warmrijden ben, tijdens het warmrijden heb ik de meeste ' problemen' wel fijn als ik daarin begeleid kan worden.