Hoeveel manieren aan het been maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hoeveel manieren aan het been maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:00

Geloof me: een keer je het gaat doorhebben kun je alles Lachen

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:03

Veel tempowisselingen rijden, maar dat is vast al eerder gezegd! Knipoog

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 20:07

Wel ik heb vanaf zaterdag mijn sporen dus uitgedaan en zo gaan rijden.
Ik heb gedaan alsof mijn been een vlieg is en jahoor hij reageerd op een zachte kuit.
En niet toevallig neen elke dag opnieuw.
Doe ik veel overgangen dan word die er al sneller in.
Zijn hoofd is dan waar die hetzelf wil laten.
Echter als ik zacht contact maak met mijn teugels en nageefelijk vraag en begin te rijden dan valt het tempo wel erg terug.
Lata ik het contact voor wat het is dan is die weer even snel op zijn eigen benen in draf.
Hij moet niet super snel zijn van mij maar wel op zijn eigen benen .
Ik heb ook veel aan het boek paardrijden met gevoel deel 2 staat heel veel in voor trage of flegmatieke paarden en ook waarom hulpen niet doorkomen.
Ik zou de achterhand moeten activeren en voor elastisch moeten opvangen.
Ja ik kan elastisch opvangen maar krijg wel het effect wat in het boek als negatief beschouwd .
Vetraging van het tempo en dat zou inhouden dat ik nog niet elastich genoeg ben.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:34

Yeps en dat het paard het waarschijnlijk ook zo gewend is gewon. Gewoon blijven oefenen en proberen tot het lukt! Succes!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:04

Het gaat bij mij ook beter. Hij moet er alleen meer doorheen en om het binnenbeen heen, waardoor ik meer moet drijven. Pas wanneer hij luisterd mag ik stoppen (instructrice) met drijven en beloon ik hem ahw door ontspanning. Hij wordt al vlugger aan het been, alleen af en toe krijg ik dan ineens weer totaal geen reactie. Doe ik het dan gwewoon fout of let hij niet op?

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:07

Leetjuh, ik denk dat je paard dit ook een beetje doet om te ''controleren'' of jij nog wel consequent reageert. Paard is slim, doet die van mij ook. Paar keer reageren, daarna niet meer en dan hoopt je paard natuurlijk dat jij het goed vind en hij dus weer zijn eigen tempo wil bepalen. Dus zoals al veel gezegd hebben: consequent.

Heb zelf ook een paard waarbij je constant moet zorgen dat hij aan het been is.
Ik doe dit vooral door te beginnen in de stap. Sommigen zeggen dat je niet in de takt van de beweging moet drijven maar dit doe ik wel en vind het erg fijn rijden. In de stap drijf ik telkens in de takt van de beweging en geef hierbij het tempo aan dat ik wil aanhouden. Merk ik aan mijn paard dat hij langzamer gaat (door drijven in de takt is dit erg goed aan te voelen) druk je steviger met je kuiten, weer in de takt van de beweging. (Of met een klakken met je tong of stemhulp, wat je zelf fijn vind) Helpt dit echt niet kun je natuurlijk even een klein tikje geven met de zweep. Maar hierdoor weet je paard duidelijk wat je bedoelt. Dan weet hij ook waarom telkens die kuit.

En bijv met wijken ook, in de takt van de beweging. Veel ruiters wijken door hun been een stukje achter de singel te leggen en dan constant te drukken. Maar door in de takt van de beweging te drukken, dus in de draf telkens als je zit: druk druk druk, snapt je paard beter wat de bedoeling is door telkens die herhaling en niet een constant aangedrukte kuit.

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:12

Ja haha, door te beginnen in de stap.. Logisch Clown Haha! Maar even door de duidelijkheid.. Haha.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:18

Ik ben buitengewoon LUI, ik wil niet elke pas naar voren hoeven rijden, ik WIL niet een hulp twee keer geven......... Ik ben daar dus gruwelijk streng op en ontzettend allert.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:30

KiWiKo schreef:
Ik ben buitengewoon LUI, ik wil niet elke pas naar voren hoeven rijden, ik WIL niet een hulp twee keer geven......... Ik ben daar dus gruwelijk streng op en ontzettend allert.

Wij snappen elkaar Haha!
kan mn tijd en energie beter gebruiken dan door alsmaar te drijven, dus paarden hebben gewoon te reageren.
En t 'gekke' is: dat gaan ze ook allemaal doen, want ze hebben niet veel keus Lachen

Anonymous_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:56

Nee niet constant drijven maar zelf controle houden over de passen die hij zet, jij bepaalt het tempo. Ik zei inderdaad telkens drijven. Maar wat ik dus bedoel is telkens waakzaam een lichte druk met je kuiten geven. Niet telkens drijven, maar dus als hij langzamer gaat lopen ga je dus drijven of een tikje.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:01

Veel overgangen rijden en eerst rustig drijven als die niet luistert 'schopje' geven en anders drijven met een tikje erbij.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:30

Het begint zijn vruchten af te werpen! Go jij! Go jij! , hij wacht steeds beter op mij en ik kan hem nu (nog niet altijd, maar wel steeds meer) vaker actief naar voren rijden (onder controle), maar ook weer actief terug.
En ik merk wel dat hoe meer ik het doe, gewoon, de controles; reageert hij wel/niet/nog steeds, hoe beter ik het zelf ga voelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:21

Wat stipjesmeldingen verwijderd Lachen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:27

Henrieke schreef:
Ik leer altijd van mijn instructrice, beenhulp, geen reactie? Gelijk een tik, in het begin doe ik dit nog niet, dan wacht ik vaak nog 1 reactie langer met mijn been, maar daarna krijgt ze ook een tik! Als je het consequent doet, werkt het Ja.

ik rijd de laatste tijd op een paardje en die staat er bekend om dat ie gewoon door je beenhulp heen banjert. Van mij instructeur krijg ik dit nu dus ook vaak te horen. Geen reactie? Gelijk een tik achter mn kuit.