Vraag van Laurens van Lieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christinaa

Re: Vraag van Laurens van Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 07:49

Dat is idd een goed voorbeeld plaatje om te zien hoe het wel en niet moet.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 08:21

Oeps, ik vind het juiste een slechte tekening, op het "goede" plaatje wijst de neus nou niet bepaald in de goede richting.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:34

De neus wijst naar het punt waar de toon van de hoef de grond zal raken.

De bovenste tekening is zeker niet perfect, het is net als de onderste tekening de schaduw van het profiel van een GP ruiter. (bron: Dr. D. Bennett).

@ anneve: Kan je eens uitleggen waarom de neus in een andere richting moet wijzen en waardoor dat verstoord kan worden. Dat zou voor een ruiter interessant kunnen zijn.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:03

Kijken we wel naar hetzelfde plaatje?, de neus wijst op het bovenste plaatje toch minstens een meter achter het punt waar de toon van de hoef de grond zal raken, vooral als je bedenkt dat het paard nog een stuk naar voren zal zweven. Op de tweede tekening zie ik geen draf idd, want in de verste verte geen tweetakt te bespeuren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:13

Goofy44 schreef:
Hieronder:
1/. het verkorten en verhogen van het frame bij verzameling.
2/. uitgestrekte draf

Stadia in de verzameling en Uitgestrekte draf

Super en uit het boek van mueseler een echte aanrader voor iedereen die meer wil weten over correcte rijmethoden met zit en been en heel veel later hand,-

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:19

anneve schreef:
Kijken we wel naar hetzelfde plaatje?, de neus wijst op het bovenste plaatje toch minstens een meter achter het punt waar de toon van de hoef de grond zal raken, vooral als je bedenkt dat het paard nog een stuk naar voren zal zweven. Op de tweede tekening zie ik geen draf idd, want in de verste verte geen tweetakt te bespeuren.

Tweede zwarte plaatje bedoel je die?
die is super op de voorhand en taktonrein gereden . Het eerste zwarte plaatje daar zou ik alleen over op kunnen merken dat het voorbeen iets te gestrekt is althans dat vind ik persoonlijk niet zo mooi.
De plaatjes links vind ik wel mooi omdat je duidelijk de mate van verzameling ziet, daling in de achterhand en daardoor oprichting van de voorhand. En natuurlijk de verkorting in het frame. Overigens is theorie altijd anders dan praktijk en niet te verwarren met elkaar en ook niet echt te vergelijken.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:12

anneve schreef:
Kijken we wel naar hetzelfde plaatje?, de neus wijst op het bovenste plaatje toch minstens een meter achter het punt waar de toon van de hoef de grond zal raken, vooral als je bedenkt dat het paard nog een stuk naar voren zal zweven.

Wat betreft de uitgestrekte draf in het bovenste plaatje. De uitdrukking van het been is volgens de regels niet goed en ook de hoef zwaait zelfs iets te ver door. Het been is iets te ver gestrekt. Het plaatje laat het schaduw-profiel van een GP-ruiter in de dressuursport zien, de manier hoe je scoort.

Bij goed lichaamsgebruik door het paard en correct teugelgebruik wijst op het moment dat de hoef de grond raakt de neus van het paard naar de toon van de hoef. De neus van het paard beweegt ook naar voren en het uitgestrekte been zakt.

Omdat hoofd, hals en romp even veel naar voren bewegen, kan je vanuit dit plaatje inschatten waar de toon van de hoef ongeveer de grond zal raken, aannemende dat de gangen en het teugelgebruik correct is. In de dagelijkse praktijk zie je heel vaak iets anders .... De bedoeling van het plaatje was om binnen het topic en de gestelde vraag aan te geven waar het - wat dat betreft - om gaat.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:15

Heb een stukje van het artikel over het Global Dressage gebeuren, ingescanned. De foto is wat klein, maar toch. Als Laurens bedoeld dat hij zo een middendraf of uitgestrekte draf wil zien, dan snap ik het toch niet meer.

Afbeelding
Het paard loopt duidelijk op de voorhand met een veel te enge hals.

Ik zeg niet dat ik het beter kan, verre van... maar een ruiter die al op zo'n hoog niveau rijdt, stelt niet zo'n "domme" vragen. Dat alsof je zou vragen, waarom moeten wij een paard voorwaarts-neerwaarts inrijden?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:35

Heb je een link van de grote versie van de afbeelding webster? Of is het artikel dan ook niet leesbaar?

Zo stom vind ik de vraag niet hoor... Geen idee in welke discussie of context deze vraag ter sprake is gekomen. Ik denk dat je juist als topruiter best vragen mag blijven stellen over de 'vanzelfsprekende' dingen. Want, zijn ze nog wel zo vanzelfsprekend....

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:55

Heb het helaas niet groter, ben geen held in bewerken en zo...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:34

je kuntm op internet ook een andere indentiteit aannemen Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:41

ninz schreef:
je kuntm op internet ook een andere indentiteit aannemen Clown

???????? beetje een komische opmerking in welke context plaats je hem ninz?