mijn eerste springles op mijn fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Re: mijn eerste springles op mijn fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:56

dank je.
daar kan ik wat mee. ga oefenen als ik rij

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:11

Tja, zo vol in de les kan jij natuurlijk niks aan doen Haha! ! Het aandrijven stoort me wel Ja, maar je geeft zelf al aan dat het tempo hoger lag.. en dat is naar.

Succes met oefenen, Ik heb zelf een super springfjord. Ik kom je vast wel tegen ooit Haha! ?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:40

ik hoop het wel Haha!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:52

jammer dat je op veel posts reageert die je onzin vindt maar niet op de mijne. Was wel benieuwd wat je daarvan denkt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:57

nou ik had met mijn tante overlegt en die zei dat het ook beter was met spoor. gewoon als hij niet reageerd even laten merken dat hij niet de baas is. daarna is hij vaak veel meer op mijn been

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:57

sabrinaboer schreef:
nou moet dit nou allemaal
ik ben het met een hoop eens maar dat alles wisten we al
na de les ben ik effe gaan vragen hoe en waarom
een uur lang hebben ze op dezelfde hand gereden en zo waren er nog heel wat punten
en het meisje op die pony die niet springt mag ook niet meer mee lessen in de springles ze is te klein om dat paard onder contole te houden
dat er geen afstand was hebben we zelf ook gezien maar wie zijn wij zandor liep lekker voorop en de rest zoek het maar uit dat is de zorg van de manege zelf maar laten we er niet te veel op zeggen ze hebben het allebij erg naar hun zin en onze paarden ook
meiden ga lekker door met plezier maken

Vind ook hoor sabrien Lachen

bedoel en vorige les reden we wel dan achter aan, maar hielden
zelf al voldoende afstand, dus ook als een pony weigerde had
die nog de tijd om weg te gaan, zodat wij door konden springen.. Haha!

Nog even iets: Dat sommige het onverantwoord vinden dat we nu een groep hoger gaan..
tjáa.. zo kan je denken.. maar we zijn geen beginners.. bedoel we hebben echt wel wat vaker
gesprongen hoor Knipoog dus enige ervaring hebben we wel.. niet dat we springruiters zijn..
nee, maar we doen dit voor de lol, voor de gezelligheid, gewoon is wat anders Knipoog

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:04

goed punt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:15

miss_lizje schreef:
nou ik had met mijn tante overlegt en die zei dat het ook beter was met spoor. gewoon als hij niet reageerd even laten merken dat hij niet de baas is. daarna is hij vaak veel meer op mijn been

Tjah ik wil niet als een bemoeial klinken, maar dit lijkt me niet de oplossing. Mss dat het een tijdje goed gaat, maar vaak zie je dat paarden dan zonder spoor helemaal niet meer voorwaarts te krijgen zijn. Ik zou gewoon consequent je zweepje erbij pakken. Been=geen reactie --> Been + tikje. Ze hebben dit snel genoeg door als je maar consequent blijft.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:08

mijn tante en mijn moeder en ik delen onze paarden ze doen het met zijn drieen. ze vond het beter gaan met spoor

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:19

Sorry maar dit vind ik niet verantwoord paardrijden. Eerst zie ik een ponytrein die als locomotief een leuk fjordje heeft met een ruitertje die goed kan rijden vergeleken de rest en daarna lees ik dat vanwege haar geschop een spoortje aangeschaft gaat worden?! Meiden, volgend jaar heb je prikkeldraad om je voeten nodig om je pony voorwaarts te rijden. Probeer het leuker te maken voor het beestje, probeer zélf minder te doen, pas wanneer hij zachter gaat geef je been. Been geven betekent ook geen SCHOP maar je drukt met je kuiten en eventueel je hakken in de buik van je pony, reageert hij niet, dán een schopje. Ik zie constant geschop en hierdoor stomp je je pony alleen maar meer af. Een spoor zou dit afstompen van je pony nog meer bespoedigen.
Alsjeblieft lees een boek over hoe je moet paardrijden, open een topic over hoe je een paard aan je been krijgt en stop met lessen daar! Met een strobaal en een paar weidepaaltjes heb je ook een leuke hindernis, emmertjes doen het ook. Dit is echt niets! Jij doet het leuk en je pony ook, maar ik denk dat je er weinig van zult leren en dat is zonde van je geld én je tijd!
Laat je moeder je lekker lesgeven, laat haar kijken naar je houding, dat je je benen stil houdt en laat haar opletten als je maar emmertjes springt of weet ik veel wat. Improviseer!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 22:08

ten eerste: ik rij af en toe al met spoor op hem dus ga niet aanschaffen.
ten tweede: dit was mijn eerste les en had moeite met mijn kuit aan te drijven door die korte beugels.
ten derde: mijn moeder geen geen les en ik vind met emmers springen pas onverandwoordelijk.
ten vierde: de bak waar ik normaal gesproken in rij is heel zwaar, hij draaft niet zo hard daar in. maar het tempo van de les lag erg hoog en ik had nog nooit les van hem gehad dus was vrij pittig voor me.
ten vijfde: ik krijg les van barbera ( sorry als ik het verkeerd schrijf bar) maar heb sinds de zomervakantie geen les gehad omdat hij nog op de wei stond en toen ik weer wou beginnen bar ziek was.

IK VIND MET EMMERS HEEL GEVAARLIJK.
er is niet voor niks een staander uitgevonden met een lepel.
ik weet dat mijn houding bagger is maar daar wordt aan gewerkt.
( op die foto's lijkt het nig erger dan het is, het was koud had veel vesten en truien aan)

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:12

heeeeeeeee wat leuk die zandor. wat komt hij bij he in vergelijking met wat hij was. begint al wat spier op te komen en hij gaat lekker in die bak. maar ja wat wil je ook. hij heeft een heropvoeding gehad en dat beginnen we langzaam maar ZEKER te zien. nou meiden genier ervan en zoals deze oma altijd zegt.

laat ze maar l*llen en heb lol met je knol.
wij weten hoe hij dagelijks bereden word.

toch wel braaf met zijn 4,5jaar en zo bomproof en verkeersmak als wat. zo zijn er niet veel OK dan!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 22:25

thnx zo'n berichtje heb ik wel even nodig na als die vorige.
maar volgende springles rijd montana er op en ik op willemijn. dat gaat wat beter. we hebben erg veel lol met z'n tween.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:35

Waarom precies is met emmers gevaarlijker dan met z'n allen "locomotief rijden"? Ik zie het probleem met de emmers niet hoor. Een balk kan prima van een emmer afrollen, geen enkel probleem met vastzittende balken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 22:38

nou ik wel als je wel eens bij een "zelf gemaakte hindernis" het bijna fout ziet gaan.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:48

miss_lizje schreef:
...had geen sporgen bij me dus moest hem af en toe echt vooruit schoppen ...

Sporen zijn ook niet om een paard voorwaarts te rijden. Sporen zijn voor ervaren ruiters om de hulpen te verfijnen. Kan wel een manegepony zijn, maar ik vind het niet zo netjes...

Gebruik liever een zweepje om bij te tikken (tikken, niet meppen) als hij niet reageert op je been. En rijd hem naar voren met je zit (actief lichtrijden)

Verder...inderdaad een beetje rommelig en gevaarlijk. Vreemd dat hier niet op gelet wordt. Wij mochten pas aansturen op een hindernis als je voorganger er al overheen was.

Je houding valt me verder wel mee hoor, benen iets stiller houden.

Veel plezier verder...

edit: Had perongeluk de 2e pagina overgeslagen bij het doorlezen van het topic. Maar zo zie je maar, er zijn meer mensen die er zo over denken. Dat is dus wel de moeite waard om er zelf ook eens over na te gaan denken en niet klakkeloos adviezen aannemen van (goedbedoelende) tantes.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:04

Ach ik heb vroeger ook springles gehad als een locomotief en het is nog nooit gebeurd dat als je voorganger weigerde dat er een andere bovenop je sprong hoor, ze zijn niet achterlijk.
Het enige nadeel daarvan is , is dat als je voorganger weigert jouw pony ook kan weigeren, maar gevaarlijk kan ik dat niet noemen.

Ga vooral lekker zo door en beleef er maar veel plezier mee hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:19

miss_lizje schreef:
het tempo van de les lag erg hoog en ik had nog nooit les van hem gehad dus was vrij pittig voor me.

IK VIND MET EMMERS HEEL GEVAARLIJK.
er is niet voor niks een staander uitgevonden met een lepel.
ik weet dat mijn houding bagger is maar daar wordt aan gewerkt.
( op die foto's lijkt het nig erger dan het is, het was koud had veel vesten en truien aan)

Dat vind ik ook fout. Je springt toch in je eigen tempo. In de les kan het zijn dat je soms wat meer voorwaards of juist rustiger moet rijden, omdat je anders de juiste (galops)sprongen niet haalt voor een hindernis, maar het lijkt me bar onhandig dat je maar harder moet gaan omdat andere pony's harder lopen. Maar goed je mag hem idd wel wat meer voorwaarts rijden, aangezien hij na de hindernis weer terug valt in draf. Maarre het gaat over jou en je pony, als jij vind dat je hier voldoende van leert, dan zou k daar gewoon lekker blijven lessen.

En als je gewoon een balk zonder punten en uitsteksels los op 2 emmertjes legt, kan er echt niet zoveel mis gaan. De balk rolt er gewoon af. Het word wel gevaarlijk als je gaat bouwen met tuinstoelen end. En dat zie je idd vaak misgaan helaas.

bijoekimmie schreef:
Ach ik heb vroeger ook springles gehad als een locomotief en het is nog nooit gebeurd dat als je voorganger weigerde dat er een andere bovenop je sprong hoor, ze zijn niet achterlijk.
Het enige nadeel daarvan is , is dat als je voorganger weigert jouw pony ook kan weigeren, maar gevaarlijk kan ik dat niet noemen.

Ga vooral lekker zo door en beleef er maar veel plezier mee hoor.

Maar je wilt je pony toch niet leren weigeren. Tenminste lijkt me niet handig. Ik heb vroeger ook les gehad op een manege, en daar rijden we ook wel achter elkaar maar we mochten pas op een hindernis afrijden, als de voorganger erover heen was.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:27

miss_lizje schreef:
thnx zo'n berichtje heb ik wel even nodig na als die vorige.
maar volgende springles rijd montana er op en ik op willemijn. dat gaat wat beter. we hebben erg veel lol met z'n tween.

Ja, vorige les hadden ik spoortjes om, nou en geloof me,
ik hoefde echt niet te schoppen.. Knipoog hij heeft nu gewoon
wat meer respect voor, naja zo zou jehet kunnen noemen..
Maar van de volgende les komen ook foto's en filmpjes Knipoog

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:48

we gaan lekker door met het naar ons zin hebben he meiden met of zonder spoor en als we het nu toch over spooren hebben we zaten te denken aan van die kleine wieltjes inplaats van een nopje dan gaat hij vast heel hard lopen denken jullie niet whawhawhawha
het blijf bokt he bij alles wat je neerzet krijg je cometaar heeeeeeeeeeeeerlijk

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:04

Ja het blijft bokt ja, dus als je geen commentaar wou had je maar geen foto's erop moeten plaatsen. Ik vind dat de meerderheid hier gelijk heeft, vind het heel gevaarlijk zo'n springles en dan vind ik wat Annetje zegt nog een beter idee. Met emmers en een balk kan je ook een leuke hindernis maken. En dat gedoe met sporen ja dat je dat niet snapt? Hebben jullie het hier al over sporen met wieltjes? Iedereen probeert hier duidelijk uit te leggen waar een spoor eigenlijk voor dient, en jij heb het er over dat ie dan meer respect heeft voor je? Nou als jij iedere keer met sporen gaat rijden en ze gebruikt zoals jij gebruikt nou dan heeft ie daar straks ook geen respect meer voor hoor, dan kan je inderdaad straks wel met prikkeldraad gaan rijden.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:17

femke_harley schreef:
Nog even iets: Dat sommige het onverantwoord vinden dat we nu een groep hoger gaan..
tjáa.. zo kan je denken.. maar we zijn geen beginners.. bedoel we hebben echt wel wat vaker
gesprongen hoor Knipoog dus enige ervaring hebben we wel.. niet dat we springruiters zijn..
nee, maar we doen dit voor de lol, voor de gezelligheid, gewoon is wat anders Knipoog

Mag ik vragen waarom er als titel staat: Mijn eerste springles, als jij zegt dat jullie geen beginners zijn en eerder hebben gesprongen? Ik bedoel dit niet aanvallend, maar vroeg het me gewoon af Knipoog

Ik ben het eens met de oordelen die de meeste hier geven. Maar dat heb je inmiddels genoeg gehoord. Probeer je benen wat stiller te houden, en de pony aan het been te houden. Veel oefenen, en het komt vanzelf wel goed. Veel plezier nog Lachen

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:47

Och het zal Bokt niet zijn om over elk wissewasje te vallen.
Leuk dat je begint met springen met je pony! Goed dat je dat doet onder begeleiding. Zo te zien in een manegeles. Ik heb geen commentaar op de les, van een filmpje van 1,5 minuut kan je neit weten hoe de hele les ging. Locomotiefje rijden, ach zo te zien zijn het jonge kinderen, die hebben hun handen al vol aan sturen + kijken + verlichte zit + hopen dat ze over de hindernis heen komen zonder te vallen. Jij hebt al wat meer stuur en evenwicht, dus niet gek dat je voorop kon. Een beetje meer uitdaging zou misschien niet gek zijn...
Verder, lekker doorgaan zo! Denk wel om je hulpen, duidelijk zijn anders wordt fjordje lui aan het been. Probeer je benen stil te houden em op eigen benen te laten lopen, dan kan je een hulp geven wanneer dat nodig is en komt die beter over. En dat kan ook zonder sporen hoor, eerst maar eens oefenen op benen stilhouden Knipoog Vraag je instructeur anders een om hulp daarbij.
Succes verder, have fun, tis een leuke fjord.

n_samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:12

Ziet er goed uit !

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 16:29

RolingRoos schreef:
Hebben jullie het hier al over sporen met wieltjes? Iquote]
nee dat was een grap ik rij met hele zachte sporen zoals ik het noem.
gewoon een nopje. en ik gebruikt ze aleen als het nodig is. ik ga echt niet de heletijd met de spoor in zijn buik prikken hoor Clown [quote="Strawberry_"

Mag ik vragen waarom er als titel staat: Mijn eerste springles, als jij zegt dat jullie geen beginners zijn en eerder hebben gesprongen? Ik bedoel dit niet aanvallend, maar vroeg het me gewoon af Knipoog

Ik ben het eens met de oordelen die de meeste hier geven. Maar dat heb je inmiddels genoeg gehoord. Probeer je benen wat stiller te houden, en de pony aan het been te houden. Veel oefenen, en het komt vanzelf wel goed. Veel plezier nog Lachen

we hebben nog nooit oficeel springles gehad maar wel op kampen enz. wel eens gesprongen voor de lol.
het is niet dat we nog nooit gesprongen hadden het was meer bedoeld als mijn eerste mangege springles. ( nu ik er over na denk had ik dat er misschien wel even moeten bij vermelden Clown )

[quote="Royaltjuh"]filmpje van 1,5 minuut kan je neit weten hoe de hele les ging. Locomotiefje rijden, ach zo te zien zijn het jonge kinderen, die hebben hun handen al vol aan sturen + kijken + verlichte zit + hopen dat ze over de hindernis heen komen zonder te vallen. Jij hebt al wat meer stuur en evenwicht, dus niet gek dat je voorop kon. Een beetje meer uitdaging zou misschien niet gek zijn...
quote]
nee je hebt gelijk over het filmpje.
er gebeurde niet zo gek veek in die les. heel veel basis uitleg over de verlichte zit. over het meer uitdaging ben ik het volkomen mee eens.
was elke keer (nogeveer)dezelfde sprong.