Tor & Black @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desje

Re: Tor & Black @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:13

Dat je wat aan de grote kant bent voor het zwarte pony'tje, oké.
En dat het zadel wat ver voorop ligt, daar kan ik ook wel inkomen.
Maar ik zie de pony niet met zijn oren in zijn nek lopen, niet door zijn benen zakken en wat ik van de foto's af kan zien is de aanleuning ook niet storend voor de pony.
Een nieuw zadel is op komst, dus naar mijn idee kan de pony met dat zadel (mits het goed past) makkelijk 1 keertje in de week door een groter iemand worden gereden.
En wat de rest vind prima, dit is in ieder geval hoe ik er over denk.

Succes nog verder!

P.S. Het lijkt erop dat de neusriem bij het zwarte pony'tje (zie de tweede foto) door het bit heen zit, het hoeft overigens niet zo te zijn.

Groetjes!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:14

ja er zijn genoeg andere mogelijkheden om met die zwarte pony bezig te gaan.
maar 3 of 2x in de week ik best veel mijn fjord krijgt maar heel soms beweging zoek iemand die klein is en erop kan rijden of ga hem longeren:)

kathyY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:16

Volgens mij hea, of misschien ben ik de enige die dat vind, snap je echt niet waar je mee bezig bent.
Je bent té groot (!) & té zwaar (!). Stop gewoon met rijden er is in de buurt vast nog wel een andere verzorgpony te vinden waar je wel lekker mee weg kan rijden. Lachen
Neem het advies nou eens aan van die mensen die gereageerd hebben in je topic want tenslotte open je een topic om vervolgens reacties te krijgen. Reacties heb je dus ik raad je aan om daar eens iets mee te doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:18

mijn zusje heeft als noodoplossing ook tijdelijk boomloos gereden (haf was erg dik dus een passend boomzadel kopen zou niet erg handig zijn, gezien het feit dat het dan om de paar weken aangepast zou moeten worden), het kan een uitkomst zijn (voor mensen als mijn zusje die 49 kilo woog op een haf van 1,46 meter), maar echt het verdeelt niets. je kunt er dan net zo goed zonder zadel opstappen, dat heeft dezelfde invloed op de rug.

qua lengte van de benen is het nét aan, maar kijk ook naar de lengte van de beugels. dit heet gewoon smokkelen, zodat de benen minder ver uitsteken. de TS is met haar 60 kilo gewoon te zwaar voor deze pony, hoe klein ze ook zou zijn.

@ desje, dat een pony er vrolijk uitziet (oortjes erop betekent alleen maar dat de pony op iets in zijn omgeving let, wanneer de oren licht naar achteren staan issie met de ruiter bezig. oren in de nek spreek van boosheid maar daar hoeft helemaal geen sprake van te zijn) zegt niets. die pony weet niet wat hij op kan lopen door deze praktijken. ik heb grote paarden kapotgereden zien worden door zware ruiters icm niet passende zadels, en geloof me, dat is echt afschuwelijk. vandaar dat ik hier ook zo fel op ben. is het niet nu, dan is het wel over enige tijd dat de pony er last van krijgt. verder vind ik ook het klierderige gedrag zorgwekkend.

ik zou weleens willen horen wat een paardenfysio of osteopaat over de pony in kwestie te zeggen heeft.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:20

[
pearlie schreef:
Ikheb het filmpje even bekeken.. .nergens om maar loopt die pony wel helemaal goed? Hij lijkt onregelmatig...
Zo niet dan moet je hem eerst meer naar je hand toe rijden, jehebt totaal geen constante aanleuning. En dat doe je niet door constant met je benen te lopen pompen...

Over dat te groot zijn... als ik zie hoe Katrien op de schimmel past denk ik dat ook zij te groot is voor dat zwarte ponietje..

Dat zag ik ook al.
En ben het met je eens met het rijden. Clown

Misschien een tip.
Neem les. Clown[/quote]

misschien een tip voor jou , doe alsjeblieft even niet zo arrogant.
De 1 heeft wel geld voor les en de ander niet he , voor sommige (verwende nesten) is het gewoon te vanzelfsprekend dat je maar les krijg en een goed passend zadel etc. Maar je moet er ook mee rekening houden dat niet iedereen alles maar zo even krijgt.
Lachen[/quote]

arrogant?? iemand die een tip geeft om les te nemen.... en dan zo reageren... DAT vind ik pas arrogant.
Mensen die het niet nodig vinden les te nemen. Ik vind het dus onverantwoord om kinderen op pony's te laten rijden zonder begeleiding. Wij hebben kennissen die hebben ook een paard/pony voor hun dochter gekocht maar geen les want daar hebben ze geen zin in. En ze sloegen haast steil achterover van verbazing dat ik nog les had terwijl ik al bijna 20 jaar rijd. Ja gek he... dat je dan nóg niet uitgeleerd bent...

Virginie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:29

ik denk dat ze dit topic maar beter op slot doen,
nuttig rijcommentaar kan niet meer gegeven worden.
De pony is gewoon te klein, punt amen en uit!

dit is nu al duidelijk, maar de ts wil niet luisteren,
tja daar kunnen wij niets aan doen.

Mijn mening is: ik in de manege rondkijk, dan zie ik genoeg klein grut dat supergoed op een lastig pony'tje kan blijven zitten. Misschien wil jij het niet inzien, maar als je eens goed rondkijkt zal je ook wel zo'n kindjes zien, die met alle plezier je pony'tje willen rijden!
Laatst bijgewerkt door Virginie op 18-11-07 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:29

Dat ze te groot & te zwaar is voor de pony, is overduidelijk.. Maar waarom nu zo'n discussie aangaan, over het lessen? De een kan het wél betalen, de ander niet. Vind dit nou niet echt geschikt, om hier nu over te gaan praten. Paardrijden is nou eenmaal een dure sport, en de een kan het wel makkelijk betalen, de ander niet. Dan nog, het is niet nodig om elkaar zo 'aftekraken'.

Desje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:34

@merrieveulen, ik begrijp best dat je je zorgen maakt om deze pony, als je dat soort zaken hebt meegemaakt.
Maar ik blijf van mening dat een pony die echt pijn heeft niet zonder problemen de bak rond loopt, overigens zijn dit momentopnamens en weet ik niet hoe het gehele plaatje eruit zou hebben zien.
Je geeft aan dat de pony reageert op zijn omgeving, maar een pony die echt pijn heeft die is naar mijn idee alleen nog met de ruiter en/of het zadel bezig wat hij er graag af zou hebben.
Dat het zadel niet goed ligt vind ik ook zorgwekkend, maar daar is al een oplossing voor gezocht.
Vandaar dat ik denk dat met een goed passend zadel het geen kwaad kan de pony eens in de week bij te rijden.
Wat betreft fysiotherapeuten, daar heb ik enigszins ervaring mee en die zien aan ieder paard/pony wel iets wat niet goed functioneert.
Daar zo ik me dan ook nooit op vast pinnen.

Groetjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:39

klopt, maar de merrie waar ik het over heb keek ook altijd 'vrolijk' om zich heen met het werk (attent koppie met oortjes erop), sterker nog, soms leek het (bij wandelen aan het halster bijv. ) alsof ze niet eens wist dat je er was. ze was beslist niet constant bewust bezig met de pijn, ze had geleerd zich daarvoor af te sluiten, waardoor het lichaam in stilte verder beschadigde. die merrie deed alles, liep de M2 oefeningen braaf... tot ze op een gegeven moment licht kreupel werd, en bleek dat ze al jaren met extreme pijn liep. dat deze merrie niet de enige is, mag met zekerheid beweerd worden denk ik. ik denk dan ook dat het zaak is dat dat soort gevallen niet meer voorkomen.

bovendien loopt de pony helemaal niet zo prima, hij heeft moeite met voltes en bij een ruiter met minder overwicht wordt hij erg vervelend, zoals de TS al aangeeft. dat gedrag komt ergens vandaan, en ik denk zomaar dat het geen joligheid is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 13:24

Desje schreef:
Maar ik blijf van mening dat een pony die echt pijn heeft niet zonder problemen de bak rond loopt, ...Je geeft aan dat de pony reageert op zijn omgeving, maar een pony die echt pijn heeft die is naar mijn idee alleen nog met de ruiter en/of het zadel bezig wat hij er graag af zou hebben.

Mijn ex-paard heeft mij met een spierscheur rondgezeuld. Zonder klagen, vrolijk en braaf. Want ze wilde zo graag haar best doen en zo graag werken. Als ze al eens protesteerde, moest ik gewoon een beetje aandringen en dan beet ze zich er wel doorheen.

Totdat er plots iets brak. Ineens kon ze de pijn niet meer aan en viel ze door haar knie, stokkreupel en haar werkwillend humeur sloeg om als sneeuw voor de zon.
Ik heb mezelf voor de kop geslaan dat ik het niet eerder had gezien. Ik ben zo boos op mezelf geweest, vond het zo vreselijk dat ik mijn paard God weet hoelang al met mijn in haar schouder rondliep zonder dat ze dat liet merken (een geblesseerd paard in de kudde is vaak een kansloos paard).
Zeg dus niet te rap dat paarden het wel aangeven als ze het niet fijn vinden, sommige dieren gaan echt door een vuur voor je Knipoog .

Ik heb ook maar 1 oplossing: hoe erg het ook klinkt, niet meer rijden. Sorry, maar je bent nu eenmaal te groot en te zwaar. En geen enkel, maar dan ook geen enkel excuus is goed om met een niet-passend zadel te rijden. Je moet aan het belang van je pony denken. Als de pony te wild is voor kinderen wanneer jij er niet op rijdt, pech gehad. Of zoeken naar een talentvol jong ruitertje dat er wel op past. Maar ga dit asjeblieft niet allemaal goedpraten omdat je zo graag wilt rijden.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 14:51

ik vind dat je zelf moet beslissen of je te groot bent of niet. Jij voelt wel wat je pony aan kan of juist niet aan kan. Tip: zulke foto's kun je bter niet plaatsen want je word toch tig Pagina's afgezeken en hun denken toch wel dat ze gelijk hebben.

Dat schimmeltje heeft een kort ruggetje of lijk dat zo? wl leuk beesteje om te zien zeg

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 15:11

Niet zo gek met een niet passend zadel he. Clown
We zeggen het niet voor niks.

En ik denk dat je op bokt alleen gezeur krijgt met iets wat echt niet door de bocht kan.
En dat lijkt me meer dan logische iedereen heeft het beste voor met comentaar geven op iemands paard.
Ze zeggen het niet voor de lol om je zomaar even de grond in te trappen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 16:18

x_Mliss schreef:
@__KELLY
Als je geen geld heb moet je geen paard kopen simpel zat.
Je kan toch niet een paard aan schaffen als je weet dat je geen goeie spullen kan kopen hoe moet dat uit eindelijk met stalling hoefsmit DA wormen kuren enz enz?
Gaat hier wel van het welzijn van je eigen paard wat als hij ziek word?
Maar goed we gaan er nu wel ver op in want het is der eigen pony niet.

En een verwend nest?
Nou dat zal we mee vallen ik werk er ook hard voor en bataal alles zelf. Clown

Ik zeg ook niet dat jij een verwend nest bent maar veel denken dat alles maar vanzelfsprekend gaat....

les lijkt mij niet 1 van de hoogste prioriteiten...
DA etc. gaat voor Lachen
maar dan hoef je nog niet zo arrogant iemand af te katten Knipoog

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 21:43

Voor ik op d'r ging rijden had ze 2 jaar op de wei gestaan, dus ze kan er zich écht niet doorheen gebeten hebben. Ik neem aan dat de dierenarts er op die 2 jaar toch wel minstens 1 keer grondig naar gekeken heeft, dus moest ze van toen af aan al met een probleem rondlopen dan zou dat alleszinds al opgevallen moeten zijn. Verder is ze helemaaaaaaaaal niet de pony om niks te laten merken als haar iets niet zint, ze heeft bijvoorbeeld schrik van water, en denk maar niet dat je d'r binnen het kwartier over een plas krijgt als je weg van huis loopt en je er nu eenmaal niet omheen kan hoor (in zulke situaties krijg je dus rodeo) en als ze echt last zou hebben zou ze gewoonweg niet KUNNEN zonder druk aan de teugel gaan of uitstrekken omdat ze daarvoor nu eenmaal haar rug moet gebruiken en dat niet kan als ze gehinderd wordt (ze begint ook meteen onregelmatig te lopen als ik even men evenwicht kwijt ben)
En ze zou verre van alles voor me doen, ik rij d'r nog niet zo lang, een maand of 2 en men band met haar is nog helemaal niet zo sterk, vandaar ook die rodeo in panieksituaties, ze vertrouwt me gewoon nog niet genoeg om voor mij haar angst te overwinnen.
Ik ben ook helemaal niet van plan om haar tot haar 20e te blijven rijden, maar ik hoop dat ze op oudere leeftijd gewoon al veel kalmer en braver is zodat er wél een lichter persoon op kan

En over dat zogezegde smokkelen ... moest ik met d'r aan manegelessen meedoen, ze staken me meteen 4 gaten korter, en zoals de meesten ook wel zien zitten mijn knieën helemaal niet op de wrongen, waar ze eigenlijk horen te zitten. Ik zit juist goed aan de lange kant zodat ik beter mijn evenwicht kan bewaren.

En die schimmel heeft inderdaad een hele korte rug, eigenlijk zou hij volgens mij een iets kleiner zadel moeten hebben aangezien het nu bijna op zijn zwevende ribben zit vanachter en het als het meer naar voor gelegd wordt drukplekken veroorzaakt op de schouder.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 18-11-07 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:46

Lord_Ik schreef:
Voor ik op d'r ging rijden had ze 2 jaar op de wei gestaan, dus ze kan er zich écht niet doorheen gebeten hebben. Ik neem aan dat de dierenarts er op die 2 jaar toch wel minstens 1 keer grondig naar gekeken heeft, dus moest ze van toen af aan al met een probleem rondlopen dan zou dat alleszinds al opgevallen moeten zijn. Verder is ze helemaaaaaaaaal niet de pony om niks te laten merken als haar iets niet zint, ze heeft bijvoorbeeld schrik van water, en denk maar niet dat je d'r binnen het kwartier over een plas krijgt als je weg van huis loopt en je er nu eenmaal niet omheen kan hoor (in zulke situaties krijg je dus rodeo) en als ze echt last zou hebben zou ze gewoonweg niet KUNNEN zonder druk aan de teugel gaan of uitstrekken omdat ze daarvoor nu eenmaal haar rug moet gebruiken en dat niet kan als ze gehinderd wordt (ze begint ook meteen onregelmatig te lopen als ik even men evenwicht kwijt ben)
En ze zou verre van alles voor me doen, ik rij d'r nog niet zo lang, een maand of 2 en men band met haar is nog helemaal niet zo sterk, vandaar ook die rodeo in panieksituaties, ze vertrouwt me gewoon niet genoeg om voor mij haar angst te overwinnen.

en wat wil je hier nou mee zeggen? is deze informatie relevant voor het al dan niet te groot zijn? er is genoeg gezegd over het wel en niet opvallen van bepaalde problemen, en zéker bij een pony waar je nog niet lang mee werkt zie je niet alles. je kunt er gewoon niet meer op, je doet die pony er schade mee aan, punt uit. ik hoop oprecht dat je zo eerlijk bent om dit zelf ook te erkennen!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 21:50

merrieveulen schreef:
Lord_Ik schreef:
En ze zou verre van alles voor me doen, ik rij d'r nog niet zo lang, een maand of 2 en men band met haar is nog helemaal niet zo sterk, vandaar ook die rodeo in panieksituaties, ze vertrouwt me gewoon niet genoeg om voor mij haar angst te overwinnen.

en wat wil je hier nou mee zeggen? is deze informatie relevant voor het al dan niet te groot zijn? er is genoeg gezegd over het wel en niet opvallen van bepaalde problemen, en zéker bij een pony waar je nog niet lang mee werkt zie je niet alles. je kunt er gewoon niet meer op, je doet die pony er schade mee aan, punt uit. ik hoop oprecht dat je zo eerlijk bent om dit zelf ook te erkennen!

Ik wéét dat ik te groot ben, maar ik breng haar volgens mij helemaal geen schade toe. Ik heb hierboven dus uitgelegd waarom ik dat volgens mij ook helemaal niet doe. Er rijden genoeg mensen rond die te groot/zwaar zijn voor hun pony die hun pony er ook niet mee kapot rijden (tenzij ze doorrijden tot boven de 15 jaar).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:02

Lord_Ik schreef:

Ik wéét dat ik te groot ben, maar ik breng haar volgens mij helemaal geen schade toe.
volgens diverse experts en wetenschappelijke onderzoeken doe je dat wel, ik vraag me dan ook af waarop jij baseert dat je het dier geen schade toebrengt. feiten graag.

Ik heb hierboven dus uitgelegd waarom ik dat volgens mij ook helemaal niet doe. Er rijden genoeg mensen rond die te groot/zwaar zijn voor hun ponyen dat maakt het verantwoord? omdat anderen het doen doe jij het ook maar? in Egypte laat men kleine ezeltjes pakken steen van 150 kilo sjouwen, zullen we hier dan ook maar met zijn tweeën op kleine ponies stappen?
die hun pony er ook niet mee kapot rijden (tenzij ze doorrijden tot boven de 15 jaar). leeftijd heeft hier niets mee te maken. mijn zusje is jonger dan ik maar wel langer. ik ben iets zwaarder dan zij. er zijn ook meiden van 15 die klein zijn voor hun leeftijd en nog prima op een kleinere pony voortkunnen. verder vraag ik me af waar je vandaan haalt dat die dieren geen schade oplopen, volgens mij zijn hier de nodige voorbeelden aangehaald. verder ken ik weinig verzorgers die zo'n dier het hele leven lang blijven doen (je zegt zelf ook al liever een andere pony te willen doen), dus het komt al zelden voor dat ze het dier meemaken als het daadwerkelijk ouder wordt, nadat zijzelf er jaren op gereden hebben terwijl ze te groot waren. [/quote]

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:05

Ik had het wel over de leeftijd van de pony Tong uitsteken een oud mannetje gaat ook geen zak aardappelen van 50 kilo meer heffen zoals een jongere man dat zou doen.

En als ik overschakel op een andere verzorgpony is dat van dezelfde eigenaar maar op een andere, momenteel oningereden Fjord die iets groter is, dus ik blijf d'r wel meemaken ook als ze ouder wordt hoor Tong uitsteken

Die wetenschappelijke onderzoeken variëren ook afhankelijk van de bouw van de pony en de leeftijd Knipoog

Gambeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:08

Ik sluit me aan bij al het voorgenoemde commentaar. Daarbij kun je misschien ook bedenken dat je pony zo lastig is omdat hij zich niet fijn voelt met een niet passend zadel + een te zware ruiter??? dat hij wellicht braver zal zijn met een licht ruitertje en goed passend zadel? of geloof jij dat hij dit doet uit vrolijkheid?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 22:09

Ze heeft ook al met een lichtere ruiter net hetzelfde gedaan, ik was er niet bij dus ik kan je de details niet vertellen, maar dat het aan mijn gewicht niet ligt lijkt mij wel duidelijk

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:11

En met iedere pagina dat dit topic langer wordt, groeit mijn verbazing

Hoeveel voorbeelden, feiten en tips moeten we nog aanhalen voordat je begrijpt dat je niet meer op deze pony moet gaan rijden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:16

Lord_Ik schreef:
Ik had het wel over de leeftijd van de pony Tong uitsteken een oud mannetje gaat ook geen zak aardappelen van 50 kilo meer heffen zoals een jongere man dat zou doen.

En als ik overschakel op een andere verzorgpony is dat van dezelfde eigenaar maar op een andere, momenteel oningereden Fjord die iets groter is, dus ik blijf d'r wel meemaken ook als ze ouder wordt hoor Tong uitsteken dat bedoel ik niet. je zegt nooit gehoord te hebben van mensen dat de pony er iets aan overhield. dat heeft te maken met afhaakgedrag van de meeste verzorgers. niet dat dat verkeerd is, je bent niets verplicht, maar daardoor maken de meeste mensen zo'n pony maar een paar jaar mee.

Die wetenschappelijke onderzoeken variëren ook afhankelijk van de bouw van de pony en de leeftijd Knipoog
die zijn juist uiterst veelomvattend en ook leeftijd, type paard en mate van training worden meegenomen. mijn eigen paard bijv. is niet optimaal belastbaar voor zijn leeftijd en type, omdat hij nog vroeg in training staat en nog niet zo sterk is.

dat het niet aan jouw gewicht licht dat ze kliert kán, niemand zegt ook dat dat per definitie zo is, men haalt enkel aan dat het een mogelijke oorzaak kan zijn.

ik vind het jammer dat je een rechtstreekse duidelijke vraag overigens niet beantwoordt...
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 18-11-07 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:16

@ts - als jij nu zelf naar je foto's kijkt...met jouw EIGEN commentaar erbij van "ik weet dat ik te groot ben" en "ik weet dat het zadel niet goed zit", wat denk je dan zelf??? Dat vraag ik me oprecht af...denk je dan bij jezelf..."fijn beeld, hier kan ik in HAW goed onderbouwd rijtechnisch commentaar op krijgen?"

Rijtechnisch commentaar is NIET mogelijk bij een niet passende combinatie met slechtzittend harnachement.

Een neef van mij is een hele JONGE man (iets over de 30) met versleten knieën en een versleten rug...hij begon te werken op zijn 17e als stratenmaker...denk daar maar eens over na alsjeblieft....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:23

En omdat ik de beroerdste niet ben, heb ik nog even rongeneusd in een ander topic waar ik wist dat er iets stond over max belasting van het gewicht van je pony. Op deze site: http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html kun je vrij exact uitrekenen hoeveel je pony weegt, en als je dat getal dan x 0,17 doet, weet je precies hoeveel gewicht je pony maximaal kan dragen. En ik durf er een wedje op te leggen dat dat vér onder de 60 kilo uit zal komen.. hoeveel feiten dat je écht niet meer kunt rijden wil je nog meer??

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 22:27

Oke, Boos!
Begrijp me niet verkeerd want ik ben het met al mijn voorgangers eens over het commentaar. Maar volgens mij weet ze dat nu echt wel. Het is echt vervelend om 100x hetzelfde te horen. Ik denk dat ze nu haar les hier wel uitheeft Knipoog
Waarom ga je niet lekker wat grondwerk met haar doen, zodat ze wat betrouwbaarder en makkelijker word en beter luisterd naar je (stem)commando's. Het is een verschrikkelijk leuk beestje om te zien en het zou zonde zijn om haar niet uit haar box te halen. Lekker mee aan de slag vanaf de grond dus Ja Gaat vast helemaal goedkomen Haha!

Tor is een aparte zeg! Op foto 1 heeft hij een hele korte achterhand dat viel me echt meteen op. Een echte aparte verschijning en een heel leuk beestje! Je kunt trouwens ook met beide pony's grondwerk gaan doen. Is voor jezelf ook nog eens een hele andere maar vooral leuke manier om met de paarden bezig te zijn! Succes ermee!
en stoppen nu met het afzeiken mensen komop! houd het gezellig voor iedereen. Wat heb je nou liever, dat ze hier iets van leert of dat ze niet meer terug durft te komen bij ITP en we nooit meer wat van deze leukerds te zien krijgen..