Pelhambit,wat voor nut ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Re: Pelhambit,wat voor nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:55

@ Yachma
Citaat:
Een bit is uiteindelijk zo zacht als de ruiter.

Als je dit zegt waarom val je nine99 dan zo aan? Heb jij enig idee hoe zij rijdt? Hoe sterk haar paard of hoe sterk haar hand is?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:34

Omdat nine99 het bit wel degenlijk op een foute manier gebruikt en die aanval dus enigsinds terecht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:46

@ wouterpaard: ik heb eerder heel duidelijk aangegeven dat dit niet een bit is, wat geschikt is, voor iemand die nog niet in staat is met S&T te rijden, en dat een pelham niet gebruikt mag worden met 1 teugel, en ook niet als noodrem.
nine99 gebruikt de pelham wel op die manier, en dat klopt dus niet.
Een sterk paard is geen excuus voor harde handen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:50

Yamcha schreef:
Nou idd.
Da's een rijtechnisch verhaal.
Als een bit bedoeld is om een paard te stoppen, kun je het beter om z'n benen binden.
Een bit is never nooit bedoeld als noodrem. Leer rijden.

hoe stop jij je paard als hij van plan is er vandoor te gaan,met een goed gesprek?Er zijn paarden die gewoon vrij temperamentvol zijn,en het leuk vinden om te scheuren,nou ik dus niet,omdat ik bang ben dat hij z'n benen breekt op die rotstenen hier....
Ik rijd mijn paard met een gebroken pelham,en gebruik het bit alleen in noodgevallen,verder rijd ik hem met een los teugeltje,maar als het nodig is,kan ik hem tenminste stoppen,een manege van wie hij was ,heeft hem op 4 jarige leeftijd geleerd dat je buiten alleen moet rengalopperen,na jaren oefenen zonder bit,heb ik het er nooit meer uitgekregen.
Bij dressuur gebruik ik een trens,daar is een pelham niet geschikt voor....
En leer rijden vind ik wel erg kort door de bocht,pas oordelen als je het paard kent en de ruiter....

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:00

Ik ben het helemaal met geerke eens. Wat doet zeerder denk je als ik met mijn volle gewicht aan zijn mond ga hangen, wat hem kennelijk niet dan veel doet waardoor wij het risico lopen onder een auto te komen of wat dan ook. En ja mijn paard is rijtechnisch in de bak goed. Maar soms worden ze buiten enthousiast en steekt het draakje de kop op. Waar kies jij voor dan? Alleen in de bak rijden dus nooit meer naar buiten? Nooit meer leren dat buiten rijden goed is, en dat het met een kleine hulp leuk kan zijn?

En trouwens je beantwoord mijn vraag zelf al
Citaat:
Een sterk paard is geen excuus voor harde handen.

Op hol slaan betekent niet dat het in de bak altijd slecht gaat, soms is dit idd het geval. Maar b.v. mijn paard liep vroeger de sloot in buiten, hoe had ik dit moeten oplossen in de bak? Een sloot erin aanleggen?
En het zijn vast mensen die erover nagedacht hebben met b.v. een pelhamriempje te rijden. Ja ik ook. Liever even een goede inwerking dan de kans over kop te gaan omdat ik 2 teugels in ene bij elkaar moet zoeken.

En op welke manier bepaal je of iemand met stang en trens kan rijden? Alleen als dienene z is zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:13

@ geerke: Is er niet een manier waarop het wel kan, op een veilige manier, zonder dit soort noodmiddelen nodig te hebben?
Ander paard erbij... rijden in een groep...

Weleens gehoord van de one-rein-stop, trouwens? (ik zit even mee te denken)

(dit hele verhaal is totaal niet banketstaaf bedoeld, maar ik zit even met je mee te denken, dit lijkt me nl. heel stressvol voor jou... )
Daarmee kun je je paard op 1 teugel stoppen met een trensje. Best effectief, en het is dus uitgevonden, voor paarden die buiten een beetje gek worden, en niet meer op een normale manier te stoppen zijn... zoals die van jou.
Je trekt daarbij aan 1 teugel, en komt tegelijk met je binnenbeen in, waardoor je paard wel MOET draaien, en dus moet stoppen. Het is geen aardige manier, en je moet het echt alleen gebruiken als noodrem. Voordeel is wel dat je het paard niet verknalt in de mond, wat je dus wel doet als je steeds scherpere bitten gebruikt (zoals pelhams).
Werkt prima, tenzij een paard serieus goed is in spinnen Haha!

Wat ongelooflijk stom trouwens, dat ze hem hebben geleerd dat buiten rengalopperen betekent.... Pfff... niet over de gevolgen nagedacht, denk ik...

En jij zit met het probleem.
Wees wel heel consequent met die one-rein-stop, en oefen het eerst in de bak. Beloon ook enthousiast als ie terugkomt (en dat doet hij, zeker weten).
Ik denk dat je sowieso al rengalop niet meer toestaat. Dat moet je echt niet meer goedvinden. En natuurlijk belonen bij een fijn handgalopje, of een lekker drafje... eigenlijk bij alles waar hij niet hard gaat.
Het is wel heel vervelend voor je dat het op deze manier moet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:18

ik rengalopeer nooit,de paden zijn hier zo slecht,vol met stenen enzo meestal kom ik niet eens aan een rustig galopje toe,ik wil zijn benen niet verknallen namelijk(chronisch hoefbevangen en al 20!)Maar in de bak gaat het goed hoor,ook wel met pit maar goed,ik zal me eens verdiepen in de one-rein-stop beter laat dan nooit....bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:23

Graag gedaan meis Lachen

Kan me goed voorstellen dat je dan heel voorzichtig bent idd. Hoefbevangenheid is niet niks, en als ie al 20 is... wees er maar zuinig op. Heel verstandig van je.

Iets meer over de one-rein-stop:
De zoekfunctie van Bokt is best nuttig, en op www.paardnatuurlijk.nl staat ook redelijk wat info Lachen

Succes Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:24

mijn pony loopt nog altijd achteruit de sloot in, ookal is ze al 32 jaar. onze band is wel verbeterd, ons rijden in de bak niet maar we zijn wel meer een. zij kan lichamelijk gewoon niet meer, ik kan dus ook het rijden in de bak niet verbeteren op dat punt maar ik kan wel gaan samenwerken met mijn dier. als zij nu aangeeft dat we niet verder moeten kan ik maar beter luisteren en keren (gaat er dan per direct ook vandoor) wat vaak gebeurt er anders iets (halve wegen omweer etc etc) ik kan haar antijd stoppen en ze kan hij nu ook overtuigen op buitenrit te gaan zonder geweld (wel duidelijkheid). Ik ben blij dat ik niet naar alle mensen hebben geluisterd die me een scherper bit wilde aanraden. Ze lachte me zefs in de winkel uit.
Wat voor bit wil je? Een zacht dubbelgebroken. Wat heb je nu, waarvoor een ander bit. Enkel gebroken en ze luisterd er niet naar, ow dan kun je beter deze nemen of deze of deze (thiedeman, pessoa, pelham) dus ik zeg ik neem deze wel. idd mijn pony was er nog slechter mee te stoppen, maar dat was 2 dagen, ik zat er zo min mogelijk aan, een flinke ophouding enverder gedrag negeren. Het hielp. toen op touwhalster en gewoon halster gaan rijden, zelfde idee. Ik zeg niet dat het bij ieder paard werkt, maar dit dier heeft ook voldoende temperament.

Ze mag dan wel 32 jaar maar gister zat mijn nichtje er even op zonder zadel op halster. Ik zag al dat ze zin had om te gaan, en ze ging. me nichtje geeft een ophouding en klampt zich al lachend vast (kan helemaal niet rijden maar lijkt daarin erg op mij) ze springt nog een paar galopsprongen, draait zich naar mij en stopt. uiteraard was dit een wortel waard! Knap paard wilde zo graag maar uiteindelijk toch geluisterd! en rekening gehouden met onervaren ruiter. later mocht ze even los en ging ze even lekjker crossen en gek doen, maar wat bij mij goed werkt is de paarden te leren zich te beheerzen. Ze mogen aangeven dat ze willen maar ik bepaal wanneer dit kan en veilig is.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:30

lailapri schreef:
Weglopen=vluchten, onder het werk uitkomen (stress, angst, geen duidelijke leider) of pijn (zadel, mond, etc) het probleem is dus of een probleem van de ruiter rijtechnisch, pf er is geen duidelijke verhouding of er is pijn.
Zal je deze problemen oplossen met een bit denk je?
De mond van een paard is erg gevoelig, vergeet dat niet.

En een erg fit paard is geen rede? Een paard dat je al een tijdje niet heb kunnen rijden door de blubberzooi in de rijbak/weide? Als je paard normaal wel makkelijk te houden is en dan in eens niet? Wat is dan beter, een normaal bit en niet normaal hard tegen werken ( wand als ze richting een snelweg gaan, moet je toch een rem-oplossing zoeken ) of tijdelijk een bit waarbij je bijna zeker weet dat je haar wel kan houden?..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:35

is dit niet zoeken naar een rede om lekker toch een scherp bit te mogen gebruiken.
Je paard staat dus tijden neem ik aan op stal en moet dan een uurtje braaf zijn zo niet krijgt hij een scherp bit in zijn mond, dat hij het maar laat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:37

Ik zou onder die omstandigheden het niet in mijn hoofd halen om buiten te gaan rijden, dat is imo vragen om ongelukken.
Ik heb altijd de one-rein-stop, waar ik al eerder over schreef, dus ik vind het niet nodig om er scherpere bitten in te hangen.

Echt, zoek naar andere mogelijkheden. Er zijn oplossingen genoeg, waarbij je niet de mond van je paard hoeft te verknallen.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:41

Yamcha schreef:
Ik zou onder die omstandigheden het niet in mijn hoofd halen om buiten te gaan rijden, dat is imo vragen om ongelukken.
Ik heb altijd de one-rein-stop, waar ik al eerder over schreef, dus ik vind het niet nodig om er scherpere bitten in te hangen.

Echt, zoek naar andere mogelijkheden. Er zijn oplossingen genoeg, waarbij je niet de mond van je paard hoeft te verknallen.

Verknallen van de mond.. Als jij tijdelijk geen mogelijkheid hebt om in een bak te rijden? Dan maar gewoon geen beweging geven? Dat vind ik pas niks.. Dan liever buitenrijden, en het bit álleen gebruiken als het echt nodig is (meer voor een safe-gevoel) dan lijkt er mij vrij weinig aan de hand..?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:41

Je kan ook een scherper bit gebruiken voor controle en het leren van luisteren etc. Zoals als bekent rij ik met een pelham met 1 teugel maar het is ook de bedoeling om over te gaan uiteindelijk op een trens. Ik stap nu over na een k&k stang. Het hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je paard een 'harde' mond krijgt van een scherper bit!!!

Trouwens hoe zit het dan met menpaarden? Die rijden met liverpoolstangen enz. met scharen en kinketting dit is ook bedoeld als rem! welus waar heb je dan geen zit etc. Maar een menpaard zou dus ook hard in de mond moeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:46

Als jij zo graag een scherp bit wilt gebruiken, ik zal je niet tegenhouden. Ik leg alleen uit waarom je dat beter niet kunt doen. Maar het is jouw paard uiteindelijk, en jouw keuze Lachen

Die moet je zelf maken. Het zou alleen niet mijn keuze zijn, dat is alles Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:50

is nog altijd achterste voren denken. jij koopt een paard en zal er dus goed op moeten passen. Een paard heeft een aantal eerste levensbehoeften en voor een paard is oa bewegen erg belangrijk. Jij bent er verantwoordelijk voor dat hij dat krijgt, hij kan het zelf niet meer doen. Je hebt er niet de goede mogelijkheden voor en moet roeien met de riemen die je hebt (snap ik heel goed) maar eigelijk had je moeten zorgen voor je het paard kocht dat die mogelijkheden er wel zijn, of niet moeten wachten tot je paard zoveel energie opgekropt heeft dat hij zeker zal gaan ontploffen, wandel dan dagelijks buiten.
En misschien een bak zoeken in de buurt, goed kost wel geld maar alles aan een paard kost geld en wie weet vind je wel een gratis.

edit:
Menpaarden bij ons opschool werden wel al harder in de mond, waarom? onervarenheid van leerlingen.
Ik doe juist bij ieder paard er een zachter bit in, houdt ik hem niet, werk aan de winkel maar geen scherpere bit. ik leer ze dan luisteren naar de hulpen. als ik blaren krijg op mijn handen of last van mijn rug wordt mijn paard daar echt niet zachter van in de mond. al mijn pony's lopen nu op een ongebroken bitje wel of niet van rubber en een deel in de lessen bitloos. ik wil gaan overstappen naar andere (waarschijnlijk scherpere bitten) en niet omdat ze hard in de mond zijn maar omdat een bit moet passen naar de mond. tijdens de lessen zullen deze bitten er niet inhangen en zullen ze allemaal overgaan op bitloos en voor mensen die hard zijn in hun hand? die krijgen lekker helemaal geen teugels. ze reageren ook op zit en bepaalde drukpunten op de hals als eventueel hulpje en daar heb je geen bit en teugels voor nodig pas als ze goed zitten en het bit niet meer misbruiken mogen ze een bit.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:52

Simpel gezegd: leer rijden.

Wij hadden een ruin, heel braaf beest binnen... Buiten vaak ook heel braaf, maar als hem iets niet zinde kon ie er als een raket vandoor gaan. In volle galop bovenlangs de dijk. En aangezien mijn zus en ik geen zin hadden om ons nek te breken (en ook niet om het paard te verkopen, was ook al gebeurd en weer terug gebracht omdat ze er niks mee konden), hebben we eerst een Pessoa geprobeerd. Op ring 1, op ring 2, op ring 3, hielp allemaal niks (hoezo werkt scherper in?).Daarna als laatste redmiddel er een pelham in gehangen, nooit meer last met het dier en totaan zijn dood heerlijk mee aan het strand gereden en voor iedereen veilig. Een Pelham is een laaste redmiddel, maar om te zeggen: leer eerst rijden of dat je Z moet zijn, vind ik te kort door de bocht.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:59

Yamcha schreef:

(dit hele verhaal is totaal niet banketstaaf bedoeld, maar ik zit even met je mee te denken, dit lijkt me nl. heel stressvol voor jou... )
Daarmee kun je je paard op 1 teugel stoppen met een trensje. Best effectief, en het is dus uitgevonden, voor paarden die buiten een beetje gek worden, en niet meer op een normale manier te stoppen zijn... zoals die van jou.
Je trekt daarbij aan 1 teugel, en komt tegelijk met je binnenbeen in, waardoor je paard wel MOET draaien, en dus moet stoppen. Het is geen aardige manier, en je moet het echt alleen gebruiken als noodrem. Voordeel is wel dat je het paard niet verknalt in de mond, wat je dus wel doet als je steeds scherpere bitten gebruikt (zoals pelhams).

Jep en weet je wat dan ook zo ongelovelijk leuk is? Dat ze dan kreupel zijn van een kroonrandbetrapping...

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:00

Citaat:
Als jij zo graag een scherp bit wilt gebruiken, ik zal je niet tegenhouden. Ik leg alleen uit waarom je dat beter niet kunt doen.

Okay, maar dan moet je ook zeggen dat je uitlegt waarom jij het beter van niet vind. En waarom ik het wel/niet zou mogen doen.

@lailapri.
Idd zoals je zegt door de onervarenheid van de leerlingen met mennen werden de paarden harder. Ik heb met verschillende paarden gement ook paarden die meer voor de kar staan dan onder het zadel. En ik heb ze nooit hard in de mond gevonden. Ook mijn eigen paard word er niet harder van. Dus mijn mening (wat al vaker is benoemt volgens mij) een scherper bit kan geen kwaad tenzijn je ermee om kan gaan. Voor mij heeft het scherper bit juist ervoor gezorgd dat ik weer kan buiten rijden zonder het bit op den duur te gebruiken, dus de overstap kan maken naar een 'vriendelijker' bit.

Citaat:
Een Pelham is een laaste redmiddel, maar om te zeggen: leer eerst rijden of dat je Z moet zijn, vind ik te kort door de bocht.

Helamaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:08

@ wouterpaard:
Volgens mij heb ik dat al een paar keer uitgelegd Lachen
Nogmaals, als jij er mee om kunt gaan, zie ik er geen probleem in.

Maar ik vind het niet eerlijk naar het paard toe, om het bit te gebruiken als noodrem, omdat imo paarden daar steeds harder van in de mond worden, zeker bij onervaren ruiters is een pelham imo niet aan te raden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:19

dat is jou one rein stop denk ik niet oke. heb het ook geprobeert. Mijn pony stopte bij lichte druk op een teugel, maar eigelijk nooit nodig gehad, stopte altijd vanzelf wel. Terug hangen vond zij gewoon leuk. Mijn fjord kent de hooo stop, loopt hij door mag hij als hij stil staat terug tot de plek waar ik ho zei, een 2e keer laat hij het wel uit zijn hoofd. Wat bij hem ook werkt is als hij ervandoorgaat op de terugweg, omkeren en het hele stuk net zo hard terug laten rennen, vermoeiend en vind het dan allang best, maar is heel ander soort paard hoor als dat jullie nu beschrijven, waar hij moe van wordt wil hij liever niet doen, lastig maar in zulke gevallen wel handig. heb hem ook geleerd dat hij er alleen in de berm vandoor mag gaan, en als hij druk is stappen we mooi op de weg, zoeken een rustig stukje en gaan oefeningen doen, buiging schouderbinnenwaarts, achterwaarts, hoeft niet spectaculair maar wel even concentratie terug vragen en dan gaan we draven en zoeken een bermpje en mag hij er op commando even vandoor gaan kan het niet gaat hij ook niet, maar het is wel een paard die willen nou eenmaal wel eens hard ook deze slome

met menlessen wordt ook gelijk heel ander gekeken en omgegaan met een bit, werd en tijdens manege rijlessen maar zoveel aandacht aan besteed, vaak is dit nog erg minimaal. een bit is om te sturen en te remmen trek je aan links gaat hij naar link, aan recht gaat hij naar rechts, trek je aan 2 stopt hij niet, zo niet ros je flink het bit door zijn mond (zaag trek ruk) en met spelen gaat je paard aan de teugel (of zagen)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:23

Yamcha schreef:
@ wouterpaard:
Volgens mij heb ik dat al een paar keer uitgelegd Lachen
Nogmaals, als jij er mee om kunt gaan, zie ik er geen probleem in.

Maar ik vind het niet eerlijk naar het paard toe, om het bit te gebruiken als noodrem, omdat imo paarden daar steeds harder van in de mond worden, zeker bij onervaren ruiters is een pelham imo niet aan te raden.

Bovendien lijkt me niet dat de TS hier ervaren genoeg hiervoor is. Ze wil een bit gebruiken om een paard aan de teugel te krijgen en kan haar paard in draf en galop niet houden. Dat zijn rijtechnische problemen, die opgelost moeten kunnen worden zonder een scherp bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:47

Exact waarom ik er in dit geval zo tegen ben Ja

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:44

Yamcha schreef:

Wat jij zegt is ZEKER GEEN one rein stop maar simpelweg omtrekken. Een one rein stop is een aangeleerd reflex waarbij je het paard aanleert dat je zodra je met je hand een beweging over de teugel naar het bit maakt hij zijn hoofd naar jou knie buigt. Hierbij komt geen enkele druk op het bit van pas. En het paard (mits goed de tijd aan het aanleren en doortrainen) doet dit onbewust omdat het een reflex is geworden.
De fries van mijn vriendin wou nooit stil staan tijdens het opstijgen, nu kreeg hij de iedere keer als hij stil stond een snoepje als ze er op zat, en boog dus zijn hoofd. Nu blijft hij netjes stilstaan en krijgt al een tijd geen snoepjes meer maar buigt nog altijd zijn hoofd naar haar beugel als ze op is gestegen. En dat is precies wat met een one rein stop gebeurd, Je creeert een 'kunstmatig' reflex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:25

Je hebt gelijk Lara Lachen
Ik had het niet goed begrepen.