Snel overstappen naar hogere klasses dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Snel overstappen naar hogere klasses dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:55

Nou, ik heb dus zo´n gevalletje gekocht wat op zijn 5e al in de Z gestart werd. Paard is nu 1,76 echt een lange lel dus. Het ging dus ook niet goed. De eerste wedstrijden wel natuurlijk, maar naar verloop van tijd.... dan doet ie het ineens niet meer...gek he?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:44

ach de gemiddelde leeftijd van een paard is 8 dus nog 3 jaar knoeien en als hij onhandelbaar is geworden nsaar de slacht.

Mijn jaarlingen lopen met gemak schouderbinnenwaarts en een enkel ook travers (in stap) misschien moet ik ze maar alvast gaan trainen kunnen ze met 3 meteen de b door en l en m is dan ook zo klaar.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:42

Meisje heeft net een nieuwe talentvolle jonge pony van 4. Nu is ie 6,7 en heeft ze al de Z met hem gehaald. Maar nu pikt ponylief het niet meer en staat hij te koop Sigaar

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:49

Ik wil volgend jaar met een merrie starten die nogal een sterke persoonlijkheid heeft. Daarom wil ik alle niveaus eigenlijk goed bevestigd hebben. Ik wil minimaal 15 wp in elke klasse halen voordat ik overga, maar als ik het nog niet bevestigd genoeg vind dan rij ik die klasse wss helemaal uit. Ik heb de tijd, dus waarom zou ik dat het paard niet gunnen Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 14:23

Karoliefje_ schreef:
Absoluut met Tineke eens, een paard moet de kans krijgen zich te ontwikkelen. Het vergt een goede training om je paard met 6 jaar al in de Z te krijgen. dat is niet door 3 keer per week een beetje te trainen. Dat vraagt wel meer van een paard. ieder zijn eigen weg, uiteindelijk komt de ruiter zichzelf en het paard wel tegen, wanneer het mis gaat. En dat het zo snel moet draait om geld, paarden moeten jong presteren, dan zijn ze het meeste waard. Wie wil er nou een paard van boven de 10? 'dat is oud' terwijl ze dan juist op hun top zijn.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn paarden die je stevig aan het werk moet zetten om hogerop te komen simpelweg omdat het ze te moeilijk is, maar er zijn ook talenten die spelen met de oefeningen en die helemaal niet veel training nodig hebben. Ook hoeven die helemaal niet met 2.5 jaar bv al gereden te worden om verzekerd te zijn van een aardig niveau op jongere leeftijd.
Ik heb meer te doen met paarden die vanaf hun 3e jaar met een zeer matige ruiter dagelijks aan de bak mogen en week in week uit de wedstrijdterreinen af moeten lopen op zoek naar een winstpuntje, dan met paarden met talent onder een goede ruiter die speels de oefeningen aanleren, af en toe eens een keer naar een wedstrijdje gaan om te kijken hoe de zaken ervoor staan en dan door de klassen vliegen.
Van de eerste categorie zie dan ook nog eens ruiters met kwaaie koppen op wedstrijden omdat het niet gaat zoals ze willen. Rolleyes

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:51

Ik denk dat het doorlopen van de klassen heel snel kan gaan en dat dit helemaal niet schadelijk hoeft te zijn. mits je thuis wat langer doorrijdt.

Als je een paard met 3,5 inrijdt en tot zijn 6 jaar thuis blijft trainen (tot ongeveer M niveau) en vervolgens met wedstrijden begint, je makkelijk in 3 jaar in het Z kunt komen.

Maar als jij met een paard dat qua africhting nog maar op B niveau is ook daadwerkelijk in de B met wedstrijden begint, sja dan zullen er nogal wat jaartjes overheen gaan. Uiteindelijk kom je dan misschien op dezelfde leeftijd in het Z terecht.

Dus als je, zoals ik, vind dat wedstrijden onnodig stressvol zijn en vooral veel tijd en geld kosten in plaats van plezier opleveren, dan lijkt de eerste optie mij een stuk prettiger Lachen

cpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:50

Ik vind het vreselijk als meisjes/jongens opscheppen over het feit hoe snel ze wel niet kunnen overstappen naar een hogere klasse. Er word bijna nooit gekeken naar het paard; Is deze er klaar voor, kan 'ie het aan enzovoort... Nee, zolang je maar binnen een jaar ZZ-Zwaar bent zit het goed... Sorry, maar dit lijkt me niet echt de bedoeling van paardrijden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:26

Paarden ontwikkelen zich verschillend, het ene paard is het andere niet. Talent openbaart zich soms op jonge leeftijd al, net als bij mensen. Forceren heeft geen zin en leidt ook nergens toe, hoeveel ervaring de ruiter ook heeft.

Maar nu andersom: waarom zou je niet fijn verder trainen als een paard het werk makkelijk oppikt??

Mijn paard liep als 5 1/2 jarige in de Z1 en op zijn 6e nationaal. Hij doet t nog steeds (nooit een blessure gehad, nauwelijks gallen, 11 jaar nu), wonderlijk he...?

De kunstjes leren is niet zo moeilijk. Hem heel houden, dat is de kunst!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:33

lailapri schreef:
ach de gemiddelde leeftijd van een paard is 8 dus nog 3 jaar knoeien en als hij onhandelbaar is geworden nsaar de slacht.

Mijn jaarlingen lopen met gemak schouderbinnenwaarts en een enkel ook travers (in stap) misschien moet ik ze maar alvast gaan trainen kunnen ze met 3 meteen de b door en l en m is dan ook zo klaar.

Wel heel kort door de bocht vind je niet?

Zo jammer dat hier dan iedereen over één kam geschoren wordt.. Niet iedereen is daarin het zelfde, en ook de mensen die door de klasse's vliegen kunnen het belang van hun paard voorop zetten en zorgen dat hun paard er lol in heeft. Ik word er zo moe van dat daar zo vreselijk negatief tegenaan word gekeken omdat er een paar bij zijn die het verkloten voor een ander. Ik ben ook gevlogen door de klasse's met mijn merrie, maar ik heb overal de tijd voor genomen. Ik let er op dat ze op tijd rust krijgt, en iedere dag opnieuw kijk ik naar een paard met ontzettend veel lol in het werk. Is dat dan zo verkeerd alleen omdat een ander vind dat het te snel gaat? ik heb een paard dat vreselijk werklustig intelligent en speels is, daarom leert ze ook spelenderwijs de oefeningen, het kan haar niet moeilijk genoeg zijn. En ze heeft er ontzettend veel lol in. Is dat dan verkeerd?
Niet iedereen is zo, niet iedereen zet zijn eigen belang voor dat van zijn/haar paard. En mocht mijn paard de 8 niet halen, dan zal dat door een medische reden zijn, niet omdat ze onhandelbaar is of verkeerd gereden word. En ja, ook ik maak fouten en ja, ik zal er nog veel maken. Maar ik leer er wel van, en ik zet ten alle tijden mijn paard voorop. Vertel me nu aub niet dat ik daar niet goed aan doe.

Edit; Júist als een paard zo fijn bevestigd is in de basis, júist als hij correct gereden is, júist als het paard veel lol heeft in het werk leren ze zo vlug. Zodra de basis bevestigd is zijn de oefeningen slechts kunstjes. "Take the time it takes, so it takes less time".

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:08

ik denk dat men gewoonweg naar zijn of haar paard moet kijken en daarop zijn besluit moet basseren wel of niet over te stappen naar een hogere klasse..
Ik ben met mijn paard ook behoorlijk vlug door de klasses heen gegaan, en dat terwijl ik hem voldoende "rust periodes" gegeven heb en hem absoluut niet overhaast heb.. De basis daar draait het om. Deze moet er goed op zitten en vooral niet vergeten worden in het hogere werk!

Ikzelf ben wel van mening dat men ook te snel over stapt naar een hogere klasse.. gewoonweg om te kunnen zeggen kijk wij rijden.... en dat binnen zo`n korte tijd... Niet geheel mijn instelling. Deze mensen komen zich hoe dan ook tegen, jammer dat het dan vaak te laat is, waardoor paard/pony verkocht wordt en men met iets nieuws begint. ook vind ik het persoonlijk taak van instructeur (trice) en ouders om kinderen ( ook volwassenen, al hebben ze daar minder inbreng op) daarin te remmen en in het belang van het paard/pony te handelen. Maar ook ouders worden meegetrokken in het circeltje van kijk eens wat mijn dochter/zoon kan.. Erg spijtig, maar een onderwerp wat denk ik nooit veranderen zal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:50

wat is dan de defintie van hoger dressuur/springsport van Bartels?
Is dat Z2 in de breedte sport of GP nivo?

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:33

Het is niet verkeerd om er in een sneltreinvaart doorheen te gaan als je paard het maar bij kan benen. Het is immers je eigen keuze. Ik zou er zelf wat langer over doen om bijvoorbeeld zelf alles ook meer en beter onder de knie te krijgen en het paard natuurlijk ook!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:49

kheb geen haast...
maar als mijn paard het hogere niveau kan ga ik pas over...
heeft niks met wps te maken natuurlijk wel eerst 10...
maar ik ga niet eerder over dan dat ik er klaar voor ben

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:38

tuurlijk zijn mensen er trots op als ze met hun paard zo snel naar een hoog niveau rijden. maar of het goed is??? ik vind van niet.... zo zag ik gister wel weer op een wedstrijd. een paard dat in 1.5 jaar naar de M2 is gelopen. supermooi beest.. kan super lopen maar was alleen maar tegendraads.... steeds omdraaien omdat het paard ergens bang voor was... niets anders dan steigeren en groot maken... en dit gebeurd veelte vaak! jammer....

ik vind ook dat de KNHS het wel aanmoedigd met de 4, 5 en 6 jarige paarden in de jonge paarden proeven. Van de 6 jarige paarden verwachten ze al dat ze Z oefeningen kunnen :s echt belachelijk terwijl de KNHS wel pas na 3,5 jaar een paard laat starten op concour. Ik vind dit erg dom als ik het eerlijk mag zeggen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:01

Vido schreef:
Paarden ontwikkelen zich verschillend, het ene paard is het andere niet. Talent openbaart zich soms op jonge leeftijd al, net als bij mensen. Forceren heeft geen zin en leidt ook nergens toe, hoeveel ervaring de ruiter ook heeft.

Maar nu andersom: waarom zou je niet fijn verder trainen als een paard het werk makkelijk oppikt??

Mijn paard liep als 5 1/2 jarige in de Z1 en op zijn 6e nationaal. Hij doet t nog steeds (nooit een blessure gehad, nauwelijks gallen, 11 jaar nu), wonderlijk he...?

Hoe kan je paard met 5 Z1 lopen?
Dat mag niet. Haha!

Citaat:
Klasse B minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Junioren minimaal 6 jaar
Young Riders inleidende en landenproef minimaal 6 jaar
Young Riders individuele proef en Kür op muziek minimaal 7 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 7 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar
Klasse Zware Tour minimaal 8 jaar

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:03

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:37

Ik moet eerlijk toegeven dat ik in de B,L1/2 zo snel mogelijk over ben gegaan.
Oefeningen zaten erin, reed vrijwel altijd winstpunt (2x niet) en reed vaak bovenaan mee.
Nu in de M1 gaat het moeizamer, moet er écht voor trainen.
Ik doe het nu rustig aan, bij de M1+10 zul je mij niet naar de M2 zien rennen.
Ik wil eerst weer op een constant niveau punten halen, bovenaan mee kunnen rijden én de oefeningen van het M2 thuis goed beheersen voordat ik over de overstap na wil denken.
Zou ik me daar niet aan houden en wél zo snel mogelijk overgaan dan zou ik waarschijnlijk vastlopen, (erg) veel moeite hebben en dan misschien wel minder plezier in de sport krijgen.
Ik kan dan wel zeggen 'ik rijd M2' maar hoe en met wat voor punten daar hebben we het dan niet over.

Het ene paard is het andere niet. Sommige hebben het 'talent' en de beweging al in zich. Zolang de oefeningen erin zitten en je rijdt op constant niveau punten en bovenin mee, waarom dan blijven hangen?
Luisteren en kijken naar je paard, daar gaat het om.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:38

Marliesje schreef:
Vido schreef:

Dat mag niet. Haha!

Citaat:
Klasse B minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Junioren minimaal 6 jaar
Young Riders inleidende en landenproef minimaal 6 jaar
Young Riders individuele proef en Kür op muziek minimaal 7 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 7 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar
Klasse Zware Tour minimaal 8 jaar

Dit is een nieuwe regel.
Paarden die vóór deze regel al hoger liepen (in dit geval 5 jaar en Z) mochten op het oude niveau uitgebracht blijven worden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:17

mijn paard is 4.5 heeftg in 4 maanden de B doorgelopen. ik pak nu direct L1 erachter aan. maar ik ga er niet harder om trainen. ze krijgt nog gewoon haar dag vrij. en ik wil er geen druk achter zetten. ze pakt het netjes op. ik zie L1 niet als een zware oefening. alleen wijken komt erbij, en middengalop. dat moet een basis paard prima kunnen. ook de L2, als mijn paard M1 startrechtig is. ga ik wel een flinke pauze nemen, dat is gewoon een stuk zwaarder niveau. en ik wil niks forceren. ik kijk gewoon aan de hand van mijn paard. ze vind wedstrijden lopen geen probleem, ze vind het altijd leuk om mee te gaan. dus dan zie ik de meerwaarde van een L1 proefje niet.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:31

wendietjuhhh schreef:
ik vind ook dat de KNHS het wel aanmoedigd met de 4, 5 en 6 jarige paarden in de jonge paarden proeven. Van de 6 jarige paarden verwachten ze al dat ze Z oefeningen kunnen :s echt belachelijk terwijl de KNHS wel pas na 3,5 jaar een paard laat starten op concour. Ik vind dit erg dom als ik het eerlijk mag zeggen.

Deze regel is onder andere ingevoerd om ruiters die op een hoger niveau uitkomen, de kans te geven hun jonge paarden op wedstrijd uit te brengen.

Volgens de regels moet ik mijn 'jonge' paard minimaal Z2 uitbrengen. Valt niet mee, hoewel ze al bijna een grote volte beheerst hoor... Knipoog Fijn als je een paard toch eens kan laten kennismaken met het wedstrijdterrein enz.

Marliesje schreef:
Dat mag niet. Haha!

Vido liep idd als 5-jarige in de Z1, hij is nu 11 en GP. De promotieregels zijn aangescherpt om de doorstroom naar nationaal niveau beter te laten verlopen, in de hoop het totale niveau te verbeteren.

Ik ben er van overtuigd dat er nog veel betere paarden in Nederland zijn, met veel betere ruiters. Dat die paarden dan ook op jonge leeftijd al op een behoorlijk niveau zouden kunnen zijn (zonder af te dwingen enz), lijkt mij dus niet ondenkbaar.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:36

Maar het lichaam van een paard moet toch ook de tijd krijgen om op te bouwen? Zodat het lijf de tijd krijgt om het werk aan te kunnen? Kijk talent is van nature aangeboren, maar een sportlijf moet geraind worden. Het is toch niet zo raar om daar de tijd voor te nemen?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:48

Esperanza schreef:
Maar het lichaam van een paard moet toch ook de tijd krijgen om op te bouwen? Zodat het lijf de tijd krijgt om het werk aan te kunnen? Kijk talent is van nature aangeboren, maar een sportlijf moet geraind worden. Het is toch niet zo raar om daar de tijd voor te nemen?

De tijd ervoor nemen is altijd goed. Maar als een paard van nature goed in elkaar zit, fijne bewegingen heeft waar een ruiter opzit die hem niet in de weg zit dan is bijvoorbeeld een Z1 proef helemaal geen zware opgave. 'dan benne het enkelt maar figuurtjes' zoals mijn instucteur zou zeggen... En als een paard met 6 Z loopt heeft hij 2 jaar gehad om daar sterk genoeg voor te worden. Genoeg tijd voor een paard wat goed in elkaar zit, enigzins getalenteerd en met beleid gereden.

Qua overbelasting zou ik mij eerder druk maken over die ruiter die zichzelf overschat en een jong paard koopt. Vervolgens week in week uit op wedstrijd gaat, zeker per proef een uur losrijdt en na 3 jaar met een 7 jarige nog in de L rondhupst. Dan gaat er dus iets niet goed...

Het proefje zelf is niet wat de meeste belasting geeft. En een handige ruiter die zijn jonge paard fijn voor elkaar heeft hoeft ook geen uur los te rijden. Die is er met 20 minutjes klaar voor.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:20

jasmijn78 schreef:
De tijd ervoor nemen is altijd goed. Maar als een paard van nature goed in elkaar zit, fijne bewegingen heeft waar een ruiter opzit die hem niet in de weg zit dan is bijvoorbeeld een Z1 proef helemaal geen zware opgave. 'dan benne het enkelt maar figuurtjes' zoals mijn instucteur zou zeggen... En als een paard met 6 Z loopt heeft hij 2 jaar gehad om daar sterk genoeg voor te worden. Genoeg tijd voor een paard wat goed in elkaar zit, enigzins getalenteerd en met beleid gereden.

Qua overbelasting zou ik mij eerder druk maken over die ruiter die zichzelf overschat en een jong paard koopt. Vervolgens week in week uit op wedstrijd gaat, zeker per proef een uur losrijdt en na 3 jaar met een 7 jarige nog in de L rondhupst. Dan gaat er dus iets niet goed...

Het proefje zelf is niet wat de meeste belasting geeft. En een handige ruiter die zijn jonge paard fijn voor elkaar heeft hoeft ook geen uur los te rijden. Die is er met 20 minutjes klaar voor.

Nou als het in de Z alleen maar figuurtjes zijn worden die getoond, dan ga ik me toch zorgen maken. Tuurlijk zit het hem ook niet in het proefje. De training is waar het hem om gaat, maar er moet toch ook een gedragen paard getoond worden. Verzameling komt toch al om de hoek kijken in de Z? En waarom moet er weer een ander soort geval bijgehaald worden (dat net zo erg is of erger)? Het gaat er om dat er zo veel haast is, meer haast als dat het paardenlijf aankan. Ik zie het vaak gebeuren om me heen. (en voor dat je weer begint....) Nee, ik doe ook niet alles goed, maar de KNHS scherpt ook niet voor niets steeds de regels wat aan. Dat is omdat excessen misbruik maken van de ruimte die de regels laten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:53

Esperanza schreef:
Nou als het in de Z alleen maar figuurtjes zijn worden die getoond, dan ga ik me toch zorgen maken.

Ik stelde het iets genuanceerder hoor Knipoog

Esperanza schreef:
De training is waar het hem om gaat, maar er moet toch ook een gedragen paard getoond worden. Verzameling komt toch al om de hoek kijken in de Z?

Je vergeet dat verzameling voor een getalenteerd paard een veel minder zware opgave is dan voor een minder getalenteerd paard.

Esperanza schreef:
Het gaat er om dat er zo veel haast is, meer haast als dat het paardenlijf aankan.

Haast is nooit goed, maar waarom wachten als het gemakkelijk gaat? Het gaat er toch om dat je je paard goed aanvoelt? Als het goed en gemakkelijk gaat voor paard en ruiter dan is het toch niet erg als ze wat sneller door de klasses heengaan? (binnen de leeftijdsgrenzen natuurlijk)

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:37

Het ligt compleet aan het paard en de ruiter. Ik ben al mijn klassen rond de 10 punten over gegaan, ik geloof dat ik in de M2 14 of 16 punten heb gereden, het hoogste aantal waarmee ik ben overgegaan. Maar is het fijn voor mijn paard om iedere klasse tot 30 winstpunten door te rijden? Ik ga 1 tot 2 keer per maand op wedstrijd. Tuurlijk komt 3 keer ook wel eens voor. Maar mijn vorige wedstrijd was de Hippiade in de M2 en heb zondag weer voor het eerst gestart in de Z1. En dikke winstpunten gereden. Is dat dan te snel? Ik dekn het niet. In augustus heb ik ook 1 keer Z1 gestart, ook winst gereden maar ik merk nu wel dat ze het niveau alweer beter aankan dan toen. En ja, ze is 6 jaar oud! Maar op wedstrijd heeft ze er plezier in en thuis ook, waarom dan niet? Ik ken zat paarden van dezelfde leeftijd die al ZZ-Licht lopen nu...Paarden die veel meer talent hebben, maar dan is Z1 nog niet zo zwaar.
Het ligt er maar net aan wat je paard kan. Kijk maar eens naar een stel 3-jarigen. De een ziet er uit als een 2-jarige terwijl de ander wel 4 had kunnen zijn kwa groei.
Het maakt niet uit hoe hard je door de klasses heen gaat, zolang je maar blijft kijken naar je paard!