Pennypony (76 cm) @ dubbele longe!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Pennypony (76 cm) @ dubbele longe!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:33

Ik vind het eigenlijk eerder lijken alsof de oogkleppen te laag hangen?
En het schoftje kantelt iets naar voren..

@JoyCiej007: de ogen van paarden zin op een hele andere manier geplaatst dan van mensen.. Daarbij zijn paarden vlak voor hun neus en achter hun kont blind: http://www.welshpony.nl/foto/paard_alge ... /blind.gif
De vergelijking handen langs je ogen en recht naar voren gaat niet echt op..

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:37

Wat een droppie echt een penny Lovers

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:45

patsur schreef:
Ik vind het eigenlijk eerder lijken alsof de oogkleppen te laag hangen?
En het schoftje kantelt iets naar voren..

@JoyCiej007: de ogen van paarden zin op een hele andere manier geplaatst dan van mensen.. Daarbij zijn paarden vlak voor hun neus en achter hun kont blind: http://www.welshpony.nl/foto/paard_alge ... /blind.gif
De vergelijking handen langs je ogen en recht naar voren gaat niet echt op..

Als je iets beter mijn posts leest, snap je vanzelf wat ik bedoel Knipoog Zo had ik het er ook over om de oogkleppen hóger te doen (maarja, dan zit je waarschijnlijk met een belachelijk hoogzittende frontriem) Knipoog

En mijn post over de ogen van het paard is idd niet erg uitgebreid, daarbij vermeld ik ook dat, júist omdat ze hun ogen zover uit elkaar hebben staan (in tegenstelling tot ons mensen) ze wel een wijder blikveld hebben, maar niet vlák voor hun neus en achter zich kunnen kijken.

Dat mijn vergelijking niet op gaat, technisch gezien klopt dat ja, maar zo leg ik kleine kinderen wel eens uit dat die pony heus nog wel wat kan zien. Het is meer het idee dat je de zijkanten niet goed kan zien, maar vóór hen wel. Ik heb ook duidelijk in mijn post laten blijken dat paarden niet vlák voor zich zien, maar dat zullen er wel meer weten. Knipoog

VB: als een paard een hindernis nadert, kan hij de hindernis prima zien vanuit 'de verte', maar hoe dichterbij hij komt, hoe slechter hij op een gegeven moment de hindernis zal zien. Is hij vlak voor de hindernis, dan is het slechts een 'vage vlek'.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:55

Maar we zijn hier geen kleine kinderen Knipoog
Denk dat je beter een beeld krijgt van het zicht van een paard als je je handen ook over je neus plaatst? Dat je zeg maar je handen in je binnenste ooghoeken ziet? En de 'kleppen' wat verder over de ogen heen buigen, want zo is het in principe ook bij paarden. Ze gaan over de pupil heen zeg maar..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:18

*plaatst haar handen letterlijk volgens beschrijving van patsur*

ja! Haha! whahaha, dan krijg ik idd een beter beeld Knipoog

Ik bedoelde het idd ook op deze manier, maar je hebt gelijk dat ik het een beetje onzorgvuldig heb geformuleerd met mijn voorbeeldje Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:58

Aline4 schreef:
Hèhè, eindelijk iemand die ook weet hoe het zit met oogkleppen. Ik kan er nog een paar functies van oogkleppen aan toevoegen: Inderdaad in tweespannen: Buiten wat Joyciej al genoemd heeft, is het zo dat wanneer je tweespan rijdt en je paarden zijn duidelijk verschillend in rang, dan zal het dominantere paard het paard dat lager in rang is, niet pal naast zich dulden met als gevolg dat alleen het dominante paard trekt. Als nou de paarden oogkleppen op hebben, dan vindt deze strijd niet plaats.

Mèt oogkleppen kan het zelfs gebeuren dat de schrikreactie groter is. Als ze iets zien in de berm, zullen ze het hoofd er naartoe keren omdat ze alleen recht vooruit wat kunnen zien met oogkleppen. Hierdoor bestaat het risico dat ze met de schouder de weg op lopen waar nou net die tegemoet komende auto aan kwam die niet door het paard gezien wordt omdat die oogklep ervoor zit.

Goed zittende oogkleppen zijn NIET zielig. Ik beleer mijn ponies en paarden trouwens zonder oogkleppen omdat ik wil dat ze weten dat er van alles achter ze aan komt. Pas als ze wat geroutineerd raken (na het 1e jaar werk) krijgen ze oogkleppen op. Op deze manier voorkom ik dat ze er met de wagen vandoor gaan als ze een keer per ongeluk het hoofdstel afschuren ofzo.

TS: Wat een leuk klein dropje zeg. Hoe oud issie? Hij doet het netjes hoor. Verdere opmerkingen over bandages en broek staan er al en daar ga je al wat aan doen dus ik kan je alleen nog maar veel plezier en succes wensen.

Misschien ga ik wat heel doms zeggen hoor, het is gewoon echt een vraag uit nieuwsgierigheid, want ik weet dus niks van oogkleppen af, en maar een héél klein beetje wat van mennen, maar spreek je jezelf niet tegen in deze post? Bloos

Eerst zeg je dat oogkleppen gevaarlijk kunnen zijn en de schrikreactie kunnen vergroten en dat mét oogkleppen de kans bestaat dat als het hoofdstel afgeschuurd wordt het paard kan schrikken van de kar achter zich en er dan vandoor gaat (dat bedoelde je toch?). Maar in het volgende stukje zijn oogkleppen níét zielig en gebruik je ze zelf ook?
Dan snap ik toch niet helemaal waarom je je paarden mét oogkleppen rijdt, als je wilt dat ze leren dat er ook een kar én verkeer achter ze komt en als het gevaarlijk kan zijn? Clown

Het zou dus kunnen dat ik het helemaal verkeerd begrijp hoor, maar imo spreek je jezelf een klein beetje tegen, haha!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:18

wat een schattige pony! de broek mag indd een stuk omhoog. 3 vingers onder de zitbeenknobbel om precies te zijn.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 17:30

Bedankt voor de reacties Lachen

Aline4: Ze is bijna 5. Misschien oud om te beleren maar ik vind dit een fijne leeftijd. Ze is er nu klaar voor, en aangezien ze niet helemaal 'gezond' (dwz dwergachtige bouw, scheve beentjes, onderbijt) is heb ik nu wat meer zekerheid dat alles wat steviger is dan op 3 jarige leeftijd Tong uitsteken

_Do_: Zoals Joyce al zei, wordt gedaan voordat ze voor de kar gaat. Bedankt voor de tip Lachen

Sonjim: Haha de kogeltjes passen goed hoor! Kleinste maat ook die ik kon vinden, heb overigens nog een paar overbodige paarse kogeltjes te koop.

Roosje84: 'T is dat ze niet te koop is Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:10

Myukii schreef:
Aline4 schreef:
Hèhè, eindelijk iemand die ook weet hoe het zit met oogkleppen. Ik kan er nog een paar functies van oogkleppen aan toevoegen: Inderdaad in tweespannen: Buiten wat Joyciej al genoemd heeft, is het zo dat wanneer je tweespan rijdt en je paarden zijn duidelijk verschillend in rang, dan zal het dominantere paard het paard dat lager in rang is, niet pal naast zich dulden met als gevolg dat alleen het dominante paard trekt. Als nou de paarden oogkleppen op hebben, dan vindt deze strijd niet plaats.

Mèt oogkleppen kan het zelfs gebeuren dat de schrikreactie groter is. Als ze iets zien in de berm, zullen ze het hoofd er naartoe keren omdat ze alleen recht vooruit wat kunnen zien met oogkleppen. Hierdoor bestaat het risico dat ze met de schouder de weg op lopen waar nou net die tegemoet komende auto aan kwam die niet door het paard gezien wordt omdat die oogklep ervoor zit.

Goed zittende oogkleppen zijn NIET zielig. Ik beleer mijn ponies en paarden trouwens zonder oogkleppen omdat ik wil dat ze weten dat er van alles achter ze aan komt. Pas als ze wat geroutineerd raken (na het 1e jaar werk) krijgen ze oogkleppen op. Op deze manier voorkom ik dat ze er met de wagen vandoor gaan als ze een keer per ongeluk het hoofdstel afschuren ofzo.

TS: Wat een leuk klein dropje zeg. Hoe oud issie? Hij doet het netjes hoor. Verdere opmerkingen over bandages en broek staan er al en daar ga je al wat aan doen dus ik kan je alleen nog maar veel plezier en succes wensen.

Misschien ga ik wat heel doms zeggen hoor, het is gewoon echt een vraag uit nieuwsgierigheid, want ik weet dus niks van oogkleppen af, en maar een héél klein beetje wat van mennen, maar spreek je jezelf niet tegen in deze post? Bloos

Eerst zeg je dat oogkleppen gevaarlijk kunnen zijn en de schrikreactie kunnen vergroten en dat mét oogkleppen de kans bestaat dat als het hoofdstel afgeschuurd wordt het paard kan schrikken van de kar achter zich en er dan vandoor gaat (dat bedoelde je toch?). Maar in het volgende stukje zijn oogkleppen níét zielig en gebruik je ze zelf ook?
Dan snap ik toch niet helemaal waarom je je paarden mét oogkleppen rijdt, als je wilt dat ze leren dat er ook een kar én verkeer achter ze komt en als het gevaarlijk kan zijn? Clown

Het zou dus kunnen dat ik het helemaal verkeerd begrijp hoor, maar imo spreek je jezelf een klein beetje tegen, haha!

Nogmaals; ik wil hier voor niemand spreken hoor, maar wat ik denk dat zij bedoeld (en zo is het uiteindelijk ook)

Oogkleppen zijn idd dus niet zielig als ze naar behoren zijn vastgemaakt en goed zitten. Zoals ik al in een eerdere post beschreef: sómmige paarden hebben meer belang bij het rijden mét oogkleppen, andere paarden kunnen beter vanwege hun karakter en gedrag zónder gereden worden.
Mijn merrie vind het helemaal niet eng als ze niet kan zien wat er achter haar gebeurd, andere pony's vinden dit misschien wel eng.

Ze loopt al jaren met kleppen voor de wagen, en is dus gewend dat er een wagen achter zit. Sommige pony's echter lopen al jaren voor de wagen, maar zijn bang als ze kleppen op hebben door het geluid v/d wagen terwijl ze die niet kunnen zien.

Dus over het rijden met oogkleppen valt niet zomaar zondermeer een uitspraak te doen. Net als dat het ene paard beter rijd op een trens, en de ander op een stang of weer een ander bit.
Het ligt echt aan de situatie, de menner en het paard, en dat kan dus in ieder geval verschillen.

Ze kan dus prima zeggen dat het én gevaarlijk kan zijn om met oogkleppen te rijden, maar dat ze zelf wél met oogkleppen rijd. enkel heeft ze het misschien wat ongelukkig geschreven, dat het bij sómmige paarden 'gevaarlijk' is om met oogkleppen te rijden. Knipoog

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:01

kas_flower schreef:

Aline4: Ze is bijna 5. Misschien oud om te beleren maar ik vind dit een fijne leeftijd. Ze is er nu klaar voor, en aangezien ze niet helemaal 'gezond' (dwz dwergachtige bouw, scheve beentjes, onderbijt) is heb ik nu wat meer zekerheid dat alles wat steviger is dan op 3 jarige leeftijd Tong uitsteken

ziet er leuk uit !

en je bent zo te zien serieus bezig met je shet! Haha!

je pony is heus niet te oud hoor om nog te beleren. Ik vind het juist goed dat je je beestje lekker uit hebt laten groeien en sterk hebt laten worden. mijn mini is nu 8 en loopt sinds een jaar voor de wagen en onder het zadel en lange lijnen enz. Ik heb hem nu een jaar en hij heeft dit allemaal bij mij geleerd, hier voor altijd in de wei gestaan. en hij pakte het allemaal goed op, dus het kan makkelijk op latere leeftijd!

het lijkt wel dat het bitje wat te strak zit, (lijkt een beetje of dr mond naar achtere getrokken wordt.) maar misschien vertekend het beeld iets door je pony dr onderbeet. ik zou zeggen kijk nog eens goed naar je hoofdstel en laat er ook de gene naar kijken die je helpt.

voor de rest nogmaals vind dat je goed bezig bent! en fijn dat je je pony niet zomaar voor een wagen knupt.

veel (men)plezier met bles!

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:06

Ach wat schattigAfbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:25

He kasflower dan wil ik wel eens weten waar je die kogelbeschermers gekocht hebt. Ik heb op mijne peesjes gepast voor voren en die paste niet in de maat mini. Kogelbeschermers hebben ze niet nodig en tot nog toe rij ik zonder iets, aangezien ze zich niet aantikken. Maar ik neem de bandages altijd mee voor het geval dat er iets is onderweg. Voordat ik begon dacht ik dat peesjes wel handig waren maar dat paste dus niet.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 19:53

Peesjes passen bij mij ook niet hoor Knipoog
Kogelbeschermers heb ik een keer op concours in Mariënheem (dacht ik) gekocht.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:22

Ik ben zo'n miep die het dan wel om vier benen wil hebben, dan toch maar bandages tot ze inzien dat ook mini's voor de kar kunnen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 20:26

Haha, inderdaad lastig te zoeken.
Of je moet constant de bandages met tape omwikkelen, maar of het dan nog steeds zo'n succes is.. Ik weet niet hoor..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:34

Mijne hebbebn wel heel stevig klitteband. Maar waren wel in de standaard kleinste maat nog te groot dus heb ik ze gehalveerd. Nu heb ik twee sets ipv 1 en ik heb twee pony's dus precies goed.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 20:40

Ik had twee bandages van 3 meter, die door de helft en dan zelf klittenband erop naaien met de naaimachine.. Klittenband wat ik er zelf op heb gemaakt is veel steviger dan wat erop zat.. Maar wel veel werk Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:18

Mijne waren 2 meter, maar dat vind ik nog te lang en mijn shetten hebben allebei in verhouding een kort pijpbeen en een lang bovenbeen, dus dat maakt de maat ook moeilijker

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:20

sonjim schreef:
Mijne hebbebn wel heel stevig klitteband. Maar waren wel in de standaard kleinste maat nog te groot dus heb ik ze gehalveerd. Nu heb ik twee sets ipv 1 en ik heb twee pony's dus precies goed.

Een tipje tussendoor: je kunt ook bij de meeste ruitersportzaken, of bij de online shops, van die extra vastzet-strips kopen voor bandages, dat zijn nog eens éxtra 'aansnoer' klittenbandjes, voor extra stevigheid en tegen afzakken e.d. Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:04

Die heb ik er ook nog bij dus het komt helemaal goed. Knipoog

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:34

Myukii schreef:
Aline4 schreef:

Dan denk ik dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt, misschien omdat ik me wat ongelukkig uitgedrukt heb.

Ik beleer mijn ponies (en paarden) zonder kleppen omdat ik wil dat ze weten wat er gebeurt en wat er achter ze aan komt om eerder genoemde reden.
Ik gebruik kleppen niet voor paarden die de kar of alles wat achter ze gebeurt eng vinden. Zolang ze dat nog eng vinden span ik ze niet aan Knipoog

Vervolgens rijd ik ze wel met kleppen o.a. om het eerder genoemde probleem van verschil in rangorde en het gebruik van de zweep. Je kunt foto's van enkele van mijn aanspanningen in mijn profiel (dat nog niet af is) vinden als je belangstelling hebt. Daarbij zou ik een tweespan waarbij slechts 1 van de 2 paarden kleppen op heeft wel heel erg lelijk vinden.
Ik ben aan het overwegen om halve klepjes te gaan zoeken. Kijken hoe dat bevalt.

Al met al kan ik nog steeds niet uit mijn of jouw stuk opmaken dat ik mezelf tegen zou spreken voor wat betreft het feit dat kleppen zielig zouden zijn??? Bij deze nogmaals met nadruk: Kleppen zijn, mits correct aangebracht, niet zielig...

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:37

Aaaaaaaah wat SCHATTIG............... Haha! Haha!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:39

JoyCiej007 schreef:
sonjim schreef:

Een tipje tussendoor: je kunt ook bij de meeste ruitersportzaken, of bij de online shops, van die extra vastzet-strips kopen voor bandages, dat zijn nog eens éxtra 'aansnoer' klittenbandjes, voor extra stevigheid en tegen afzakken e.d. Knipoog

Ik gebruik helemaal niets qua beenbescherming. Ik heb wel van alles maar ik gebruik het nooit en ze zijn altijd puntgaaf. Ik heb zelf altijd het idee dat ze meer last dan gemak van al die toestanden hebben en bovendien worden ze er onvoorzichtig van heb ik het idee.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 22:50

kas_flower schreef:

Prima leeftijd en verstandig om even gewacht te hebben tot ze wat beter uitgegroeid was. Ze is ook zo klein. Colin wordt dit voorjaar ook 5 en die is net iets verder dan die van jou. Colin trekt de sleep al dus als het nog een poosje redelijk weer wil zijn, komt hij voor de wagen. Ik vind het zelfs veel beter om niet al te jong te willen beginnen. We willen toch ook dat ze lang mee gaan???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 23:19

Aline4 schreef:
Ik gebruik helemaal niets qua beenbescherming. Ik heb wel van alles maar ik gebruik het nooit en ze zijn altijd puntgaaf. Ik heb zelf altijd het idee dat ze meer last dan gemak van al die toestanden hebben en bovendien worden ze er onvoorzichtig van heb ik het idee.

Ik 9 v/d 10 keer ook niet, maar als ik op een veldje ga trainen of ik weet van te voren dat ik door een zandweg ga met veel hobbels e.d. gebruik voor de voorbenen wel liever peesbeschermers ivm. uitglijden, verstappen e.d.

Gebruik nu wel iets meer beenbescherming, maar da's tijdelijk, aangezien mijn pony een tijdje geleden flink geblesseerd was aan haar benen door een ongeluk(je) met de wagen... dit dan ter ondersteuning. Maar ik rijd het liefst ook zonder hoor Knipoog al heeft ze in de marathon altijd peesbeschermers om, met al die scherpe wendingen e.d.