Hoe leer je hoofdschudde (Ja-knikken) af!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjella86

Re: Hoe leer je hoofdschudde (Ja-knikken) af!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 22:20

kan het ook wat te maken hebben met het wisselen van tanden???

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:12

ja, het kan ook nog met wisselen te maken hebben!!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:03

Mijn jong paard doet het ook. Het is net als bij jou begonnen toen we het werk serieus begonnen op te pakken.

We zijn eerst naar dre tandarts geweest en hebben een zachter bit in gedaan. toen was het al beter, maar nog niet helemaal weg.

Ze gebruikt het als manier om onder het werk uit te komen. Ga niet zitten klooien met allerlei hulpteugels. Daarmee ga je hem alleen maar opsluiten en vastbinden, het zal je geen ontspannen aanleuning bezorgen!

Ik moet van mijn lesgever gewoon stevig voorwaarts rijden, veel lange lijnen en haar goed aan het werk zetten! Ik merk ook dat als ze zich op het werk moet concentreren, het schudden minder wordt. Ook moet je proberen het contact niet te verliezen tijdens het schudden. Zo leert hij dat hij jouw hand niet kan kwijtraken door te schudden, en is het trucje niet meer interessant. Het zal niet van vandaag op morgen verdwenen zijn, maar het gaat wel stilaan beter...

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 10:16

Hoi, bedankt voor alle tips weer Lachen

Een zachter bit heb ik haar al gegeven, had eerst een enkel gebroken en dan nu een dubbel en daar kauwt ze ook fijn op als ik dr opzadel enz. en ze lijkt er geen problemen mee te hebben.

Ja ik dacht al zoiets, dat ze ermee probeerde onder het werk uit te komen. Ja over hulpteugels zij iemand wat tegen mij over een theideman, ze had er geen last van als ze normaal liep maar alleen als ze zou gaan schudden? dan schudde ze zich zegmaar tegen mijn hand aan. als ik het goed begrepen heb.

Ja ik vind het met mijn lessen altijd lastig ik heb 2 lessen per week van de ruiterclub van 2 verschillende instructeurs. de 1 wil een wat langzamer tempo en moet ik zorgen dat ze tegen mijn hand aan schud en dat ze netjes naar onder loopt, veel overgangen rijden en veel figuren zodat ze aan het werk blijft, als ik lang rechtdoor ga raakt ze snel afgeleid.

Bij de ander moet ik niet naar onder rijden, gewoon haar hoofd laten waar ze zelf wilt. Voorwaarts rijden en veel overgangen en ook weer veel figuren.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 10:17

Volgens mij heeft het niet met het wisselen te maken want ze doet het echt alleen maar als het voor haar wat moeilijker word en als het met wisselen te maken had zou ze het volgens mij steeds doen Lachen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:34

Je vertelt dat ze het aan de longe niet doet en als jij erop zit wel. het lijkt er dan wel op dat jij hem ergens stoort, misschien in zit, handen, spanning.
ik begrijp ook dat je van meerdere instructrices les hebt. is het niet handig om priveles te nemen van iemand die er verstand van heeft? die kan jou misschien beter helpen dan 2 verschillende (groepslessen? ik heb er zelf niet zoveel van geleerd). ga daarmee aan het werk, mogelijk met meer rechtrichten en probeer op deze manier de oorzaak te vinden.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 11:19

zondag heb ik priveles.
Nee zo met rijden schud ze niet, het is niet zo van ik ga zitten, ga rijden en ze begint.
ze doet het gewoon echt pas als het moeilijk word, als ze iets moet doen wat ze nog niet zo goed kent.

Flasher_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 12:11

JuuLePuuL schreef:
Ik zou toch nog eens goed kijken met een expert of het bit wel echt goed in haar mond ligt, ken 2 merries die dit ook deden, bij de een was het bit het probleem en probeerde met het ja-knikken het bit weer 'hoger' in haar mond te krijgen omdat het niet goed zat, bij de ander lag het meer in de rijtechnische aard.

@ _lonneke: Heb wel les en die vrouw zegt je moetje handen goed stil houden als ze dan schud dat ze tegen je hand aanschud zodat ze weet dat het fout is maar is dit nou DE oplossing? NEE dit is zeker niet de oplossing want zo kijk je niet naar wat nou de oorzaak is van het schudden maar onderdruk je dit.

Heb dit zelf ook gehad, toen heb ik de paardentandarts er bij gehaald en adviseerde me een ander bit, heb dat gedaan en alles was weer goed:)