Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

CherokeeChum schreef:Interressante discussie.....
Heb echter nog wel wat vragen. Hoe ga je een dier in absolute
vrijheid motiveren om de door jou gewenste taken uit te voeren.
Het is ook helemaal in lijn met het natuurlijke gedrag van een paard, maak daar gebruík van ipv het te onderdrukken. Lees mijn site anders (nog) eens.

snuffelhues schreef:Dank u!![]()
Een paard kan perfect leren zijn natuur (zijn instinctieve reacties) te beheersen zonder dat er LH aan te pas komt. Gewoon door de training zo op te zetten dat het paard dat "beheerste" (in onze ogen gewenste) gedrag als betere/ fijnere/ interessantere optie ziet.
En ja natuurlijk moet je daarvoor over grenzen gaan die een paard in de vrije natur niet hoeft over te gaan. Maar ja, daar is het egoïsme van de mens om iets met het paard te willen doen. Maar dat is een compleet andere discussie.
Ik heb liever een paard dat meedenkt en meewerkt, hoewel ik dan ook moet verwachten dat haar deel eigen inbreng misschien niet altijd is wat ik in gedachten heb (zie mijn eerdere post).
De meerderheid heeft liever een paard dat door LH inderdaad geen initiatief meer toont, dat is veiliger...
Apple schreef:Vandaar mijn aanwijzing om het bij LH vooral te hebben over de psychologische definitie die in de eerste post wordt gebruikt.
Dat is een algemeen geaccepteerde definitie.