"Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Re: "Mijn instructrice heeft ZZ gereden dus die weet het wel!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:20

Citaat:
Welke manegeruiter weet nou dat een paard op de buitenteugel gereden moet worden? Bijna geen!

Ik zou dan wel jouw uitleg hierbij willen weten? Wat wordt ze dan geleerd? Binnenteugel ofzo?
Paard behoort récht tussen 2 benen en 2 teugels te lopen. Paard wordt dus op 2 teugels gereden en niet alleen een binnen- of buitenteugel of –been…

Dát is dus wat ik bedoel met mensen (ook vele bezoekers van bokt) weten het keurig uit het boekje op te dreunen maar dit in de praktijk brengen met wat rijkunstig gevoel is toch wel een heel ander verhaal (zonder daarbij de plaatster van hierboven gequote stukje te bedoelen maar puur in het algemeen).

Er zijn mensen die wat aanleg hebben, mensen die het door veel inzet kunnen leren en er zijn ruiters ‘die het nooit zullen leren’…daar ben ik écht van overtuigd. En ook hierop moet een instructeur kunnen inspelen; kan deze dat niet, wil het niet betekenen dat het per definitie een slechte instructeur is, maar dat het toevallig niet klikt met die persoon. Kan de instructeur het bij meerdere combinaties niet, dan is het duidelijk dat het aan iets ontbreekt bij de instructeur; of dat nou de kennis is van mensen of kennis is van de sport…

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:23

Inderdaad we begrijpen elkaar wel, maar toch ook weer niet! Knipoog
Misschien was het onduidelijk maar in mijn vergelijking zou ik dus liever les hebben van de L-amazone, die dan zoveel klassen lager zit, maar wel de basis beheert en toe kan passen en uit kan leggen zoals ik die wil hebben. Zo iemand kan mij beter begeleiden dan iemand die het allemaal wel weet, maar naar mijn mening met het betere ruk en snukwerk tot het Z is gekomen.
Er zijn ook verschillende niveau´s in deze discussie, want voor een z-ruiter heeft een is het anders dan voor een b-ruiter. Ik heb namelijk iemand nodig die me begeleid. Die me op de fouten wijst in mijn basis, het is voor mij niet zozeer belangrijk HOE iets moet, maar meer WAAROM iets moet, en bij het waarom moet je altijd terug redeneren naar de basis, zodat het 1 geheel blijft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:43

fransheijs schreef:
Misschien was het onduidelijk maar in mijn vergelijking zou ik dus liever les hebben van de L-amazone, die dan zoveel klassen lager zit, maar wel de basis beheert en toe kan passen en uit kan leggen zoals ik die wil hebben. Zo iemand kan mij beter begeleiden dan iemand die het allemaal wel weet, maar naar mijn mening met het betere ruk en snukwerk tot het Z is gekomen.

Dat klink heel logisch, maar volgens mij gaat het een gewoon niet zonder het ander. Op L niveau sta je aan het begin van het begin als je realiseert dat de basis loopt van B tm Z2. Een ruiter op L niveau beheerst de basis gewoon nog niet. Mijns inziens kan een L ruiter dus nooit als instructeur iemand anders een goede basis bijbrengen, omdat diegene zelf de volledige basis nog niet heeft geleerd. Dat wil niet zeggen dat diegene niet fijn kan rijden op L niveau, of dat je er helemaal niets van kan leren. Maar zo iemand kan je m.i. niet een goede/volledige basis bijbrengen. Hoe goed diegene ook uit kan leggen. Zij kan je uitleggen wat ze weet, maar wat ze weet is dan niet genoeg.

En andersom schiet het ook niet op; als iemand veel weet maar het niet uit kan leggen schiet het ook niet op.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:00

er zijn weinig goede lesgevers en de één in goed bij die lesgever en de andere niet. De manieren van lesgven zijn ook nog eens van invloed, het moet overigens ook klikken met je lesgever.

Ook de eisen van lesnemers zijn verschillend.

Ik geef ook les en alleen op mijn eigen manier als een lesnemer daar niet blij om is dan moeten ze maar ergens anders gaan want ik kan alleen zo les geven en niet anders en dit is op dezelfde manier als ik les gekregen heb en nog steeds.

Ook is de ene lesnemer meer bereidt om door te zetten dan de andere.

Ik vind napraten over de les heel belangrijk, voor eventueel vragen en uitleg te verduidelijken.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:04

jasmijn78 schreef:
Dat klink heel logisch, maar volgens mij gaat het een gewoon niet zonder het ander. Op L niveau sta je aan het begin van het begin als je realiseert dat de basis loopt van B tm Z2. Een ruiter op L niveau beheerst de basis gewoon nog niet. Mijns inziens kan een L ruiter dus nooit als instructeur iemand anders een goede basis bijbrengen, omdat diegene zelf de volledige basis nog niet heeft geleerd. Dat wil niet zeggen dat diegene niet fijn kan rijden op L niveau, of dat je er helemaal niets van kan leren. Maar zo iemand kan je m.i. niet een goede/volledige basis bijbrengen. Hoe goed diegene ook uit kan leggen. Zij kan je uitleggen wat ze weet, maar wat ze weet is dan niet genoeg.

En andersom schiet het ook niet op; als iemand veel weet maar het niet uit kan leggen schiet het ook niet op.

Dat klopt inderdaad en nu ging het er mij nog niet eens om dat ze me dingen bij kon brengen of leren, maar ook iemand die L rijdt kan een ander ook mij wijzen of foutjes. Het is inderdaad waar dat een L ruiter waarschijnlijk niet genoeg weet om iemand naar de Z te begeleiden, maar ben het niet met je eens dat een B-L-M-Z ruiter de basis niet beheerst. Veel doen dat ook niet klopt, maar het zou wel moeten. Maar dan verzanden we in een andere discussie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:21

jasmijn78 schreef:
fransheijs schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens.

Niet iedereen heeft zin in wedstrijden, maar ligt de passie bij zadelmak maken en verder doorrijden.
En er zijn mensen die dat zo enorm goed kunnen dat andere daar heel fijn mee weg kunnen rijden en omdat de basis fijn is op wedstrijd in no-time Z zijn.

Van zo'n persoon les hebben is imo juist erg waardevol. Misschien wel waardevoller dan van de meervoudig Z amazone..heeft die ze zelf de basis aangeleerd, of is die verder gegaan op waar die ander opgehouden is? Haha!

Imo staren teveel mensen zich blind op dat Z...kom op zeg...dat stelt toch niks voor?
Ben ook Z en daarom durf ik dat ook hardop te zeggen Lachen

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:29

ik ben het met je eens, mensen kunnen best hoog gereden hebben, maar dat betekend niet dat ze het ook over kunnen brengen.
myn instructische rijd toevallig zz-licht, maar heeft volgens my geen diploma.
maar ze geeft goed les, en brengt het goed over. het dat ze zz-licht rijd heeft er voor my niks mee te maken dat ze goed les geeft is het toch het belangrijktst?!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:43

runningkawa schreef:
Niet iedereen heeft zin in wedstrijden, maar ligt de passie bij zadelmak maken en verder doorrijden.
En er zijn mensen die dat zo enorm goed kunnen dat andere daar heel fijn mee weg kunnen rijden en omdat de basis fijn is op wedstrijd in no-time Z zijn.

Die discussie hadden we dus net ook en toen zei ik ook dat dat best zo kan zijn. Alleen is dat, zeker voor een leek, moeilijk te bepalen. Thuis is iedereen Anky. En uiteindelijk zou het kaf zich van het koren moeten gaan scheiden. Alleen is het zo dat sommige mensen zo goed kunnen kletsen dat je bijna gaat geloven dat ze echt deskundig zijn. In dat geval geven behaalde prestaties/klasseringen als aanvulling net een iets betrouwbaardere indicatie van iemands daadwerkelijke kunnen. En als je zelf wel wedstrijden wil rijden is het wel handig als je instructeur daar ook ervaring mee heeft.

runningkawa schreef:
Van zo'n persoon les hebben is imo juist erg waardevol.

Is het ook! Zonder meer. Alleen hoe bepaal je als leek of iemand daadwerkelijk kundig is? Dan ziet elke combinatie die in de krul rondhobbelt er fantastisch uit. Dan is elk paard vergeleken met een manegepaard een wereld van verschil. Kijk, als je zelf eenmaal op hoger niveau bent beland, kun je dat steeds beter bepalen. Maar juist het begin is zo moeilijk. Als jij als ruiter dingen verkeerd aanleerd is het veel moeilijker om die weer af te leren. Daarom denk ik echt dat beginnende ruiters/ ruiters op BL niveau er verstandiger aan doen om af te gaan op wat meer zekerheid. Dan kunnen ze beter afgaan op zaken als: wat voor klasseringen die instructeur zelf heeft behaald, hoe vaak en met wat voor paarden. Een goede indicatie is ook hoe de leerlingen het van een instructeur op wedstrijden doen, hoeveel leerlingen hij heeft etc.

runningkawa schreef:
Imo staren teveel mensen zich blind op dat Z...kom op zeg...dat stelt toch niks voor?

Maar nog minder stelt NOG minder voor... En ik staar mij allang niet meer blind op Z hoor; voor mij moet een instructeur gewoon minstens GP rijden Knipoog Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:46

Lis_Ol schreef:
ik ben het met je eens, mensen kunnen best hoog gereden hebben, maar dat betekend niet dat ze het ook over kunnen brengen.

Dooddoener....

Lis_Ol schreef:
maar ze geeft goed les, en brengt het goed over. het dat ze zz-licht rijd heeft er voor my niks mee te maken dat ze goed les geeft is het toch het belangrijktst?!

Misschien he... zou het kunnen zijn... dat jou instructrice goed kan lesgeven OMDAT ze o.a. zz-licht rijdt??? De vraag is of jou instructrice zo goed zou kunnen lesgeven als ze B zou rijden.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:49

runningkawa schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens.

Van zo'n persoon les hebben is imo juist erg waardevol. Misschien wel waardevoller dan van de meervoudig Z amazone..heeft die ze zelf de basis aangeleerd, of is die verder gegaan op waar die ander opgehouden is? Haha!

Ben ook Z en daarom durf ik dat ook hardop te zeggen Lachen

Op je vraag of dat iets voorstelt: nee inderdaad dat stelt ook niets voor! Knipoog voor ons in ieder geval niet, maar voor iemand die geen Z rijdt, maar op een manage rond rijdt of die net B-L rijdt stelt het wel degelijk wat voor. Niet omdat ik dat graag wil, maar omdat mijn ervaring leert dat dat zo is Clown

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:50

jasmijn78 schreef:
Lis_Ol schreef:

Dooddoener....

Lis_Ol schreef:

Misschien he... zou het kunnen zijn... dat jou instructrice goed kan lesgeven OMDAT ze o.a. zz-licht rijdt??? De vraag is of jou instructrice zo goed zou kunnen lesgeven als ze B zou rijden.

nee, ik zou haar ook goed les kunnen geven al rijd ze B.
het maakt my niks uit wat ze rijden, als ze het maar goed op my over kunnen brengen, en my goed kunnen helpen

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:51

dooddoener???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:52

mm. ervaar ik dat anders...net zo min als ik niet tegen een GP amazone opkijk...ook al is die zo enorm veel verder dan ik...
Want is die daar ook op een fijne manier gekomen?
Zie genoeg B ruites liever rijden Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:53

ben het helemaal met je eens!

dat mensen een instructrice hebben die Z hebben gereden of Grand prix of weet ik wat, wil nog niet zeggen dat het ook de goede manier is.

ik vind dat een erg domme reden, om zo te denken omdat die al zo hoog heeft gereden, het dus wel weet...

ik heb nu ook een instructrice die meerdere malen ZZ zwaar heeft gereden, maar die ook weet waarover ze praat, en ook op een vriendelijke manier rijd, dat vind ik erg belangrijk, ik hou niet van de hedendaagse 'mode' trek hem van voor in de krul en schop hem voorwaarts dan is het helemaal prima....

Nee vanuit ontspanning kun je verder, hand voor en met je zit en been achter je hand aan rijden.
vind dat er tegenwoordig nog maar weinig instructrices/teurs zijn die weten waarover ze praten....

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:54

runningkawa schreef:
mm. ervaar ik dat anders...net zo min als ik niet tegen een GP amazone opkijk...ook al is die zo enorm veel verder dan ik...
Want is die daar ook op een fijne manier gekomen?
Zie genoeg B ruites liever rijden Haha!

Haha en daarom ben jij ook Z, om dat anders te ervaren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:56

Maar ben geen GP en kijk daar ook niet tegen op Lachen

Dat zou hetzelfde zijn dan B en tegen Z opkijken, toch?

Ik kijk op naar mensen die hun paard lekker met geduld en rust de baan door krijgen
En dat wil echt niet zeggen dat ze hun paard niet eens aan mogen pakken, maar niet omdat ze alles maar op het paard schuiven Lachen

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:58

Ja inderdaad dat zou hetzelfde zijn mocht je geen Z zijn Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:01

Lis_Ol schreef:
dooddoener???

Ja een dooddoener.

Lis_Ol schreef:
nee, ik zou haar ook goed les kunnen geven al rijd ze B.

Dus jij geeft jou instructrice les?

runningkawa schreef:
Zie genoeg B ruites liever rijden

Maar schiet jij er wat mee op als je daar les van zou nemen? Ik niet denk ik.

magic_lover schreef:
dat mensen een instructrice hebben die Z hebben gereden of Grand prix of weet ik wat, wil nog niet zeggen dat het ook de goede manier is.

Dooddoener 2...

magic_lover schreef:
ik vind dat een erg domme reden, om zo te denken omdat die al zo hoog heeft gereden, het dus wel weet...

Dat is door niemand hier op die manier gesteld en door velen genuanceerd en goed beargumenteerd. Lees anders even terug. Om te denken dat iemand die laag geklasseerd is het per definitie wel weet is minstens even dom, zo niet dommer.

magic_lover schreef:
Nee vanuit ontspanning kun je verder, hand voor en met je zit en been achter je hand aan rijden.
vind dat er tegenwoordig nog maar weinig instructrices/teurs zijn die weten waarover ze praten....
....

Dan heb jij geen les meer nodig! Je weet het al!

(maar ik ben wel meet je eens dat een goede isntructeur moeilijk te vinden is)

magic_lover schreef:
ik hou niet van de hedendaagse 'mode' trek hem van voor in de krul en schop hem voorwaarts dan is het helemaal prima....

Dat is geen mode maar onkunde.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 30-10-07 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:02

zeg ik dat dan?
ik wil alleen zeggen dat het my niet uit maakt wat een instuctrische rijd. als ze maar goed over brengt.
en wat houd dooddoener ina ls ik vrgen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:06

Citaat:
Maar schiet jij er wat mee op als je daar les van zou nemen? Ik niet denk ik.

Van iedereen steek je wat op en zeker met bijv Zanda zou ik daar nu zeker wat aan hebben Ja
Natuurlijk wordt dat minder naarmate ik dan ook weer dichter naar het Z zou gaan, maar als die persoon me bij Zanda ook weer heeft kunnen helpen met de belangrijke basis dingen kun je altijd fijn verder gaan werken Lachen
Zou ik Z zijn zou ik idd iemand willen die dat ook ervaren heeft, maar wel met diezelfde uitgangd punten als basis.

En niet iedereen traint om Z te gaan rijden, maar om lekker hun paardje fijn aan de gang te hebben.
Zonder wedstrijdoel, maar ook om ze niet kapot te rijden, wat moet je dan met een Z instructeur en diep in de buidel tasten?

Wat moet iemand die voor ogen heeft Z te rijden met een GP amazone en bijkomende kosten als iemand die lekker Z rijd het ook kan?

Ik heb wel eens het idee dat het wel stoer staat om les te krijgen van iemand veel hoger dan jezelf...maar wil je ook naar die klasse toe?
Dat is toch veel belangrijker Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:11

runningkawa schreef:
Maar ben geen GP en kijk daar ook niet tegen op

Toch vind ik het een ongezonde houding als je uit principe niet 'tegen iemand opkijkt'. Juist van mensen die vaardiger zijn dan jij kun je wat leren. De kunst is er uit te pikken wat en hoe zij iets goed doen. Misschien is opkijken het verkeerde woord, maar je zult in ieder geval moeten erkennen dat een ander iets (en misschien niet alles) beter kan dan jij. Dat iemand die op een hoger niveau ook fouten maakt, neemt niet weg dat je niets van zo iemand kan leren. Daarvoor zul je je moeten openstellen. Dat mankeert er aan bij veel ruiters. Zij rekenen mensen direct af op fouten (of vermeende fouten) en zien daardoor niet wat iemand allemaal juist wel goed kan.

runningkawa schreef:
Ik kijk op naar mensen die hun paard lekker met geduld en rust de baan door krijgen

Het een sluit het ander toch niet uit? Iemand kan toch op hoog niveau rijden EN geduld hebben en fijn rijden? Vaak is het eerste een gevolg van het tweede.

Lis_Ol schreef:
houd dooddoener ina ls ik vrgen mag

De discussie proberen te ontkrachten met een oneliner zonder onderbouwing.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:14

Een bekwaam instructeur(trice) is imo iemand die zijn/haar manier van instrueren aanpast aan het paard en de ruiter die erop zit!
Niet op welk niveau de instructie zelf gereden heeft is belangrijk.
De manier van overbrengen en uitleggen, dat is balngrijk!

En om niet vergeten.
Een instructeur(trice) moet geen oogkleppen ophebben en openstaan voor meerdere methodes.
Niet alleen maar zijn/haar eigen methode is geweldig en de rest is flut...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:15

Dat sluit ik ook niet uit, dat is jou idee ervan, dat ik dat denk Lachen

Maar het sluit ook niet uit dat ik van iemand die "maar" L is heel veel kan leren, ook al ben ik zogenaamd hoger.
Dat vind ik pas een rare houding, als je Z bent, is alleen als wat hoger is beter?
Is dat ook zo?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:17

jasmijn78:
klopt ik had het topic nog niet doorgelezen, maar alleen nog mijn mening gegeven, doorlezen doe ik nog wel even goed als ik wat meer tijd heb.

Ik zeg ook niet dat die mensen die laag rijden het wel weten, dat heb ik nergens neer gezet Haha!
alleen dat sommige mensen er zoveel waarde aan hechten dat als hun instructeur Z+ gereden heeft hij dus weet hoe het moet en wat de perfecte manier is, er zitten tuurlijk genoeg tussen die godzijdank wel weten hoe het moet, en ben blij dat ik die nu ook gevonden heb, heb genoeg instructeurs gehad... maar geen die zo goed is als die ik nu heb, en zoveel resultaat/vooruitgang boekt na 1 keer les, maar wel eerlijk tegenover het paard, en wat het paard aankan.

En idd heel veel mensen denken dat je door schoppen en trekken een paard naar beneden en voorwaarts rijd, helaas.
maar van fouten leert men. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:18

ik moet zeggen dat het wedstrijdniveau me geen fluit zegt Lachen Lachen

wat heb ik aan een nationaal startende instructeur die het a niet over kan brengen en b zich niet kan verplaatsen in mij of mijn paard, die het zelfs niet eens zien kan???

doe mij dan maar die mevrouw die nooit de L uit is gekomen omdat die paarden die ze opleid zo rap verkocht werden.

Dus ik heb inderdaad liever les van die 40 jarige B ruiter, met inzicht en didactische vermogens......... dan van de plaatselijke 20 jarige Z kampioen die de paarden van pa krijgt welke die 40 jarige voor haar klaargestoomd heeft