Lady @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Re: Lady @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:15

Rieja schreef:
Hmm, ik vind dat sommigen hier wel erg bot commentaar leveren. Weinig constructief!

Deze pony doet mij een beetje denken aan mijn welshje van 'vroegah'. Een behoorlijk vlot diertje zal het zijn. Je moet eigenlijk iedere keer dat je rijdt in je achterhoofd houden dat ze alleen maar beter gaat lopen als jij van achter naar voren rijdt. Dus je handen netjes op hun plaats houden gewoon met een contactteugeltje. En dan eerst eens gaan werken aan reactie op beenhulp naar voren en zithulp terug. Pas als je dat voor elkaar hebt, kun je gaan werken aan nageeflijkheid en later ook stelling. Nu werken aan stelling met een pony die loopt te sterrenkijken heeft niet zoveel zin, daarvoor moet ze eerst over de rug gaan lopen.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Heel veel succes en plezier met je pony!

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als jij een stille, zachte hand hebt zal de pony die vanzelf opzoeken als je op deze manier bezig gaat en wanneer ze dan nageeflijk gaat lopen zal je zien dat die stelling ineens een stuk makkelijker gaat.
Veel succes, 't gaat vast wel lukken.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:58

horsesgirll schreef:
het ziet er gewoon een stuk fijner uit en die trekt en ropt niet zo aan de teugels Ach gut

Ik trek niet aan de teugels Sigaar

Ik houd ze juist langer aan.. zodat ze niet in der mond word getrokken, Die man waar ze van zijn geeft zelf les en heeft op Z niveau gesprongen, en die heeft gezegd dat ik haar zo het best los kan werken.. Knipoog[/quote]

Waarom plaats jij eigenlijk een topic als je op alles toch een excuus hebt? Op elke foto plaats je je handen énorm vast, je voeten draaien naar buiten en je trekt helemaal naar beneden. En zelf het beste excuus kan je hieruit niet helpen en het zijn zeker geen momentopnames, want het is op elke foto zo. De eniste "redelijk" ontspannen foto is de laatste. Dus mijn tip is geen zweep, het lijkt me dat de pony genoeg tempo heeft, en probeer gewoon met een rechte rug te rijden en een normaal contact, tip; houd je handen helemaal naast elkaar zodat je zeker vermijdt dat je ze vastzet. En ik zou nog helemaal niet bezig zijn met dat aan de teugel of stelling. Probeer eerst zelf ontspannen te zitten en de pony zijn hals te laten strekken. Als je eens foto's hebt waar de pony met z'n hals lang is, dan zou dit al een hele verbetering zijn. Veel succes.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:06

horsesgirll schreef:
BESTE MENSEN!

IK VRAAG ER NIET OM OM AFGEKRAAKT TE WORDEN! DE PONY IS ECHT HEEL MOEILIJK EN HIERVOOR GING HET NOG SLECHTER!

GEEF GEWOON TIPS EN KRAAK NIET METEEN IEMAND AF!

Ik denk dat er al tips genoeg gegeven zijn, nu hoop ik écht dat je deze gaat uitproberen. Volgens mij heeft deze welsh hele mooie gangen, maar de ontspanning is er totaal nog niet. Hoe ik hiermee zou beginnen is dat je gewoon begint met heel rustig instappen, teugels lang houden en zelf gewoon een mooie rustige zit aannemen. Als de pony de zenuwachtig is tijdens het stappen, neem dan een licht contact (je handen niet naar beneden, maar naast elkaar!!) en niets doen met je benen en niet trekken of dergelijke, gewoon een deftig contacht. Als de pony dan aan een normaal tempo loopt (niet aan de teugel) dan kun je voorzichtig beginnen draven enz. Maar de beste tip lijkt mij nog altijd om je handen niet meer vast te zetten en geen pogingen doen tot aan de teugel rijden voordat je pony ontspannen is. En die ontspannenheid zal er niet in 1 x komen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:08

Heb het topic niet gelezen, je pony drukt de rug vreselijk weg, daar zit ook wss de reden dat ze moeilijk is.

Neem aub les voordat je de pony vast rijd op deze manier.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:09

je rukt zelf die pony naar beneden..
Je zet je handen vast op je benen en dan moet die wel naar beneden..
Hij loopt zo hoog met zijn hoofd omdat jij er veel te veel druk op zet..
ik vind het er slecht en oneerlijk uitzien.

Gupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:09

Ik vind dat de TS wel gelijk heeft, tips kunnen gegeven worden, maar aan opmerkingen als : "Arme pony" heeft ze niets aan! GEef haar commentaar waar ze wat aan heeft!

Ik denk inderdaad dat je gewoon niet teveel moet forceren met dat koppie, dat komt allemaal wel goed. Ga gewoon met haar afwisselen, maak voltes (van groot naar klein van klein naar groot) schakel in haar gangen (stap/middenstap draf/middendraf etc.) Laat háár jouw hand opzoeken Lachen Probeer af en toe ook als ze al wat ontspant je handen wat meer te ontspannen en haar jouw hand laten volgen! Dus de hals wat langer houden. En daarna kan je hem weer oppakken.

Heel veel succes ermee.

Mensen, geef haar niet mee wat ze fout doet, geef haar mee wat ze beter kan doen de volgende keer dat ze rijdt!

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:10

Ben het met de rest eens.

Tips: Handen boven de schoft naast elkaar en been er bij houden. Eerst gewoon de basis dan komt de ontspannenheid vanzelf.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:30

Ik weet dat je het beste voor er mee hebt, maar ik denk dat je het op de verkeerde manier doet.. ik zou dus van achter naar voor rijden.. wat maakt het uit als ze kop in de lucht gooit, waarschijnlijk is ze dan ook erg rennerig e.d. als je eerst wat meer controle krijgt komt dat hoofd ook nog wel een keertje aan de beurt.. waneer de achterhand een beetje mee gaat werken en ze de rug gaat ontspannen, dan gaat ze vanzelf mee werken.. maar dat gaat niet in een week.. daar moet je heel lang voor trainen en aangezien je toch best wel groot bent voor hem/haar.. zal het niet makkelijk gaan maar goed je hebt nu mijn advies ik hoop dat je er wat meedoet..

Succes Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:40

Ik kan opsommen wat je fut doet maar het heeft meer nut als ik een lijstje maak van wat je anders kunt doen Knipoog

- Zadel mag nog een heeeel stuk naar achter, nu belemmert het de pony, zit jij veel te ver naar voor waardoor ze op de voorhand stuitert en met haar hoofd hoog haar evenwicht houdt

- Beugels een gat langer, zorg dat je in het diepste punt van je zadel zit (een Z ruiter zal je dit haarfijn kunnen uitleggen) en laat je benen lang hangen met de voeten recht en niet de tenen naar buiten.
Gymschoenen zijn echt levensgevaarlijk, meid doe asjeblieft fatsoenlijke rijschoenen aan.
En onthoud voor de beenhulp: licht been => geen reactie => flink kuit (niet schoppen) => geen reactie => bijtikken met je zweep terwijl je nogmaals kuit geeft.
Elke keer opnieuw eerst proberen met de minimale hulp.

- Rechtop zitten, voor je kijken, maak je groot, kijk waar je heen gaat. Probeer in je hoofd te zien hoe de pony moet lopen en probeer je hulpen zo beperkt mogelijk te houden.

- Handen 10 cm boven het zadel en niet verder dan 10cm uit elkaar. Neem een stokje (15 cm) tussen je handen vast zodat je niet je handen uit elkaar kunt zetten. Met dit stokje vast kun je prima sturen hoor Lachen Maak er voor jezelf een punt van om minimale hulpen te gebruiken!
De eerste 20 en laatste 20 minuten rijd je met lange teugels de pony voorwaarts neerwaarts. Als dit je niet lukt, heb je goede les nodig die ervoor zorgt dat je dit wel kunt. Tussendoor kun je eens kort wat meer oppakken maar nu rijd je ze echt gewoon in een zeer foute houding.

2 weken is nog maar zeer kort: stel de eisen voor jezelf zeer hoog en wees eerlijk naar de pony, dan komt het vast goed Lachen

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:28

ik zag nu ook staan van dat harde draven voor het aangalopperen dan kan ze nog zo mooi lopen maar voor dat je in galop gaat kan je haar beter eerst rustig laten draven en op nieuw proberen anders wordt het een gewoonte

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:32

laartjuh schreef:
Heb het topic niet gelezen, je pony drukt de rug vreselijk weg, daar zit ook wss de reden dat ze moeilijk is.

Neem aub les voordat je de pony vast rijd op deze manier.

ben ik het volledig mee eens!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:40

Moderatoropmerking:
Horsesgirll, HAW is bedoeld voor rijtechnisch commentaar op de geplaatste foto's. Als je geen commentaar wilt of alleen maar positieve reacties wilt, dan is het wellicht beter om geen topics te openen.

paardje2005 schreef:
arme pony

Moderatoropmerking:
Van dit soort reacties is nog nooit iemand wijzer geworden Knipoog
Bovendien bevat je reactie geen opbouwend rijtechnisch commentaar. Dit soort opmerkingen dus graag achterwege laten.

Verder is het niet de bedoeling om constant in herhaling te vallen.
Als iemand nog nuttige tips heeft die nog niet gegeven zijn (!!!) dan mogen deze reacties geplaatst worden. Het is niet de bedoeling om telkens hetzelfde te schrijven.
Graag hier rekening mee houden als iemand nog wil reageren.

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:20

natas_joy schreef:
ik zag nu ook staan van dat harde draven voor het aangalopperen dan kan ze nog zo mooi lopen maar voor dat je in galop gaat kan je haar beter eerst rustig laten draven en op nieuw proberen anders wordt het een gewoonte

Dit vind ik persoonlijk geen voorbeeld van 'mooi lopen'. Mooi lopen is imo lekker ontspannen, en dit is alles behalve dat.
Tips zijn al gegeven, mijn mening is hetzelfde.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:38

Ben het met mijn voorgangers eens Ja !
Ziet er verder wel leuk uit,
* rijd rustig en zorg dat de pony aan het werk blijft(voltes,gebrokenlijnen,slangenvoltes ens) want de pony lijkt mij nogal snel afgelijd.
* Neem de tijd om de pony te laten ontspannen.
* goed en veel stappen is heel goed voor de pony en zijn houding, zo leert het over de rug te lopen, en zal het zelf lager lopen.
* handen en benen op de plaats waar het hoort !

succes ermee en veel oefenen en heb vooral lol met je knol Pling

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:11

het spijt me oscar. het zal niet weer gebeuren. ik wist even niet wat te zeggen na het zien van de foto´s. alleen arme pony.
ik denk niet dat opbouwend al dan afbrekend commentaar veel indruk maakt op dit zeer eigenwijze meisje. ze hoort niet wat ze horen wil, en ze banketstaaf de raarste onzin. beetje jammer.
maar ik bemoei mij er niet meer mij. ik hoop alleen dat dit schattige ponytje ooit nog eens een leuk leventje krijgt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:17

Wat ik me nou afvraag, hier lijkt het alsof je weet hoe het moet:

Citaat:
horsesgirll Onderwerp bericht: Re: Wat heb jij vandaag gedaan met rijden? Geplaatst: 24-07-07 20:16

Reacties: 4576
Bekeken: 25352

Met riann (new forest) wat rondgehobbelt en gecrosd en met lisa (ardenner) dressuur: wijken, poging tot passage Bloos (jaja het verzamelen en opheffen begon al een beetje te lukken, vooral het verzamel...

En dan dit topic...
Je zou toch wel beter moeten weten met zulke praatjes?

Dat bijvoorbeeld paardjelief zo mooi snel draaft omdat ze zo haar rug kan wegdrukken en niet hoeft te galoperen.
En zeer zeker niet omdat ze zichzelf draagt.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:20

punkielover schreef:
Leuk paardje hoor!
Denk aan je ontspanning, en mischien dat het handig is als jij je beugels wat langer maakt, en niet je benen en handen overal heen gaan, want dat zag er nogal rommelig uit! Ga lekker oefenen, en dan komt het allemaal dik in orde!:D Veel sucses Clown Haha! Haha! Haha! Haha!

Helemaal mee eens!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:22

1 tip, neem les van een goede instructrice (bijvoorbeeld op een leerpaard). Zonder goede begeleiding gaat het je niet lukken, denk ik.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:26

Eens met Morris. En dit noem ik geen moment opnames. Dit geeft een erg goed beeld hoe je de pony rijd. Niet ontspannen. Doe wat met de tips die de medebokkers geven. Kan je een hoop 'zeiktopics' schelen. (Even voor de duidelijkheid, dit is geen zeiktopic, jullie bedoelen het allemaal goed, maar kan me voorstellen dat de TS op een gegeven moment gaat denken dat het zeiken wordt oid Knipoog ) Leuke pony verder. Een echte eigenwijze welsh Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:32

Lieve meid,

Je zet een aantal foto's op bokt en verwacht dat er alleen halelluja reacties komen.
Maar er is helaas geen reden tot halelluja want het geheel ziet er gewoon niet lekker uit. Er zijn echt wat dingen waar je aan moet werken, maar dat is alleen maar goed toch? En als mensen tips geven, dan moet je dat niet meteen als een aanval ervaren.

Er worden een aantal hele nuttige dingen gezegd.
1) Houding (handen, hakken, voorovergebogen)
2) Schoenen (vooral gevaarlijk als je je hakken niet uit kan drukken)

Dan heb ik zelf nog een aanvulling. Ik heb het idee dat het zadel erg veel naar voren ligt. Dit zou ook spanning bij je pony kunnen veroorzaken.

Tip: Longeer haar voor het rijden op beide kanten zodat ze wat losser is voordat je erop stapt. Verder niet te veel aan de voorkant prutsen (zeker niet voor het "plaatje") en lekker voorwaarts rijden. Veel teugel geven en lekker met haar neusje naar beneden. Vanuit hier kan je het echte op gaan bouwen.

Maar lieve meid, denk niet dat je er al bent! Zelfoverschatting is erg gevaarlijk!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:34

ALs je een goed passend zadel erop legt scheelt al een boel voor de ontspanning in de rug! Lt er eens een zadelmaker naar kijken en ga niet uit van wat jan en alleman zegt. Met een goed zadel en hoofdstel.. dan nog een leuke instructeur kom je veel verder dan met op deze manier rondrijden. De pony krijgt zeker pijn in de rug en hals/nek wervels... ben je veel verder van huis...

Suc6

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:36

Je hebt een mooie pony Lachen. Er is nog heel veel werk aan de winkel maar het gaat vast en zeker lukken. Neem een goede instructeur dat lijkt me wel nuttig en laat dat aan de teugel en in de stelling rijden maar even. Even lekker aan de losse teugel rijden zodat de pony weer wat meer vertrouwen krijgt in de mond. In ieder geval veel succes!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:41

TS; ik neem aan dat jij het allerbeste met deze prachtpony voor hebt.

Kijk eens goed naar foto 5. Vind je zelf dat de pony daar happy is? Rug wegdrukken, hoofd omhoog, de spanning stráált eraf.

Alle rijtechnisch commentaar is allang gegeven. Probeer er alsjeblieft iets van mee te nemen; de pony is het toch gewoon wáárd??

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:41

Doei!

Ik ben het eens met de opmerkingen over de ontspanning, maar ik vind ook dat het misschien wel komt doordat je een beetje lang bent voor je pony. Zeker als je naar voren valt (misschien júist wel daardoor) lijkt het alsof de pony nog maar lastig kan ontspannen doordat je hem uit evenwicht haalt. Lachen

Je past er nog makkelijk op hoor, begrijp me niet verkeerd, alleen moet je er nu nog meer op letten dat je niet kantelt of scheef zit. Lachen

Ik vind het trouwens wel een hele leuke pony met super beenwerk. Lachen Als je die eenmaal ontspannen hebt. Vingers aflikken

maya81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:59

ik ben het met veel mensne eens in dit topic. misschien kun je eesn in het bos gaan rijden zonder aan je stelling en buiging te werken. je leert elkaar goed kennen en de ontspanning komt dan meestal vanzelf wel. heb lol met je knol en neem de tijd !