Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Les nemen: ga jij voor kwaliteit of kwantiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:38

mij maakt het niet uit wat een instructeur kost als ie maar goed lesgeeft (het moet ook weer niet te gek worden, maar ik ga dus echt voor kwaliteit!)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:41

Maar de kwaliteit-kiezers (ondanks dat ik geen dure instructeur heb is voor mij de kwaliteit prima, ik leer nog steeds), mag ik weten wat jullie dan betalen en op welk niveau jullie rijden?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:47

Ik ga voor de kwaliteit!! Ik rij om er iets uit te halen, om verder te komen..Dus in het verleden had ik 2 uur les per week..En op dit moment les ik eventjes niet omdat mijn Haflinger eigenlijk niet echt geschikt meer is voor het rijden, dus men ik vrijwel alleen maar..Maar als ik straks weer intern zit op mijn stage, ga ik weer eens per week lessen, met het paard wat ik daar rij Lachen..Betaal dus liever 10 euro per uur meer, en dat ik goed les, dan dan ik 3uur in de week kan lessen, en dat ik dan les krijg van iemand, waarvan ik niks/minder leer...

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:42

Echte kwaliteit! Alhoewel ik ook goeie kwaliteit heb aangezien de les 15 euro kost. Het gaat heel lekker enzo. Maar ik heb ook een goeie kwaliteits les een x in de 2 weken springen voor 30 euro Knipoog ! Het is maar wat je instructrice vraagt!

Maar ik zou liever als het zo zou zijn 1 x in de maand een hele goeie les hebben van bijv 40 euro.
Dan elke week een aanrommel lesje van 10 euro.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 21:17

Ik les bij de vereniging, betaalbaar, niet heel goedkoop. Het is een groepsles, dus minder intensief dan priveles. Met dressuur ben ik er tevreden mee, je leert er echt wat. Met springen wat minder, het niveau blijft gelijk. Ondanks dat dit een groepsles is, staat er wel een goede instructeur voor (lichte tour dressuur en ooit M springen, misschien dat daarom het springen wat minder is).
Verder heb ik 1 keer in de 2 weken nog een half uur priveles voor het springen. Ook niet overdreven duur, maar wel goed.
Ik vind lessen van 40-60 euro echt te duur, ook al zijn ze goed. Eenmalig zou ik zoiets overwegen, maar niet regulier. Voor 25-30 euro kun je ook goede instructeurs vinden en dan ga ik daar voor.
Voor aanrommellesjes heb ik geen cent over en daar ga ik ook niet heen. Als ik weet dat onze eigen instructeur een keer niet kan en er invaller X komt, dan sla ik die week wel over.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:16

Gipsylover schreef:
Alhoewel ik ook goeie kwaliteit heb aangezien de les 15 euro kost.

O.k., dat vind ik dus een goedkope les Knipoog

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 09:47

Ik heb af en toe een goedkope les (17,50) van iemand die normaal veel meer vraagt;) en dat is dezelfde kwaliteit als wanneer je er 35 euro of meer voor een half uur voor betaalt. Ik les niet regelmatig, dus ik ga voor kwaliteit als ik les.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:15

Ik zou toch gaan voor de kwaliteit. Maar je moet je ook kunnen vinden met de instructeur, want anders kan dat voor problemen zorgen. Misschien is het ook zo dat als je een goede instructeur hebt enzo dat je de dingen die je bijleert vlugger onthoud, nu ja bij mij is dat het geval. Amuseer ik me, dan leer ik snel bij. Verveel ik me dood dan zal het toch net ietsje trager gaan Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:23

IKbenEllen schreef:
Maar de kwaliteit-kiezers (ondanks dat ik geen dure instructeur heb is voor mij de kwaliteit prima, ik leer nog steeds), mag ik weten wat jullie dan betalen en op welk niveau jullie rijden?

Ik heb 1 keer per week les van een Grand Prix amazone en 1 keer per week een clubles van een instructeur die ook op Z-niveau rijdt. Ik betaal voor de privéles €35,-
Zelf rij ik M bij de pony's en ga binnenkort met ons paard B starten en misschien met mijn bijrijpaard ook.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:31

kwaliteit!! momenteel heb ik geen geld voor kwaliteit,dus heb ik geen les.ik heb heel veel geleerd van mn lessen bij evert de jong,2 jaar werken bij willem-jan schotte en toen ook elke week begeleiding van jo willems.tot nu toe gaat het goed,mn huidige paard loopt nu z2 met winst,en voorlopig is mn rugzakje nog niet leeg.op het moment dat ik wel genoeg geld heb ga ik bij evert de jong lessen,dan ben ik wel een halve dag weg maar ik geloof gewoon heilig in die man.voor minder neem ik geen les.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:29

Ik ga voor een mix.

Ik heb eens in de twee weken (dressuur) les van iemand waarvan ik kan zeggen: kwaliteit maar zeer betaalbaar met 12€ per half uur

Dan nog springles (eens per maand/ per twee maanden) waarvan ik kan zeggen: kwaliteit 17,5€ per half uur

Maar omdat het bij deze persoon lastig is om regelmatig te lessen heb ik ook nog een springinstructeur waarbij het vooral kwantiteit is 7,50/10€ per uur. Ik wil toch met enige regelmaat springen (ivm conditie en spieropbouw) en heb niet altijd de mogelijkheden om dat thuis te doen (ivm alleen buitenbak/ daglicht). Ik krijg bij deze les wel opmerkingen die kloppen en waar ik op dat moment iets aan heb maar heb niet het idee dat ik hier echt mee vooruit kom. Echter als ik alleen aan zou modderen heb ik kans dat ik eerder achteruit ga. Op het moment is het voor mij dus een mooie tussenweg.

Door de 'kwanteit' lessen heb ik ook meer aan de 'kwaliteit' lessen.

Overigens moet er voor mij een balans zijn tussen kwaliteit en kwantiteit. Ik zou wel eens in de 2 maanden TOPles kunnen nemen maar ben nog onvoldoende bekwaam om dat gevoel ook 2 maanden vast te houden en uit te breiden. heb met enige regelmaat nog een geheugensteuntje nodig.

Citaat:
Bedenk dat veel instructeurs het interessanter en leuker vinden om een meer ervaren ruiter te begeleiden.

Helemaal mee eens maar gelukkig zijn er ook instructeurs die kijken naar de inzet en het enthousiasme van de ruiter en dat zwaarder laten wegen dan het talent van het paard/ de ruiter.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 29-10-07 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:36

IKbenEllen schreef:

Ik betaalde niks ( in natura, stalwerkzaamheden en reed de paarden van mijn instructrice ), maar het normale tarief is 13 euro voor een half uur. Mijn instructrice geeft alleen les aan combinaties waar zij wat in ziet ( en dat zijn meestal jonge meiden die een beetje inzet tonen ), anders doet ze het gewoon niet. Ze geeft ook alleen les in haar eigen accomodatie.
Ik reed L2, maar zal met mijn jonge paard weer in de B beginnen. Mijn instructrice reed ZZ-licht en heeft al meer dan 30 jaar ervaring.

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:32

Ik ga zeker voor kwaliteit!
ik heb 6 jaar niet int zadel gezeten en heb sinds een half jaar les van een instructeur met diploma's
Rij nu sinds september wedstrijden (wat ik dus nog nooit gedaan heb!) en heb nu 4 winstpunten in de B behaald.. Dat heb ik dus aan hem te danken, dus de lessen zijn het geld wel waard Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 01:34

Beide, ik heb echt wel elke week les nodig omdat er nog zoveel gesleuteld aan mij moet worden.
Mijn houding is zo beroerd, daar heb ik echt begeleiding bij nodig, 1x in de maand lessen zou mijn niveau niet opkrikken, al is het nog zo'n goede instructeur.
Maar ik ben ook zeer tevreden over mijn instructrice, ik denk niet dat een instructeur van 50 euro per uur mij op dit moment betere tips zou kunnen geven. Ik denk dat het dus ook mede afhangt van het niveau wat je zelf rijdt.

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 15:20

Ik zou kiezen voor kwaliteit! Ja
Als je écht een goede instructrice/instructeur hebt, waarvan je bv 2x per maand les hebt, dan krijg je als het goed is genoeg tips mee om in die tussenweek zelf goed aan de slag te gaan. (het ligt er natuurlijk ook wel aan op welk niveau je zelf zit, als jij zelf bewust paardrijdt, lijkt mij dat deze manier het beste werkt. Ja )

en ehm.. kwaliteit hoeft niet altijd veel duurder te zijn Knipoog Er zijn ook hele dure instructeurs die gewoon níet fijn les geven!

Een instructeur waarmee het klikt is het aller belangrijkst vind ik, want je moet wel plezier in je sport houden!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 17:38

Citaat:
Bedenk dat veel instructeurs het interessanter en leuker vinden om een meer ervaren ruiter te begeleiden.

Zelf vind ik onervaren ruiters fijn om les te geven: ze staan open voor je kennis. Je hoeft ze weinig af te leren en kunt ze veel aanleren.

Ik vind het wel moeilijker om onervaren personen les te geven. Je kent hun referentiekader minder goed en dan overvoer je ze sneller met informatie.

Over kwaliteit:
Ik merk dat mijn definitie van kwaliteitsinstructie is veranderd met de tijd. Ik ben kritischer omdat ik zelf meer weet en neem niet alles meer klakkeloos aan. Haha!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:45

Ik ga ook voor kwaliteit. Ik les eens in de week voor 40 euro per les. Daar moet ik ook nog eens 60 km voor heen en 60 km terug rijden. Een heel gedoe en best kostbaar maar dit is wel de instructrice waar ik HEEL blij van word en veel van leer. Vind het dus niet erg om al die moeite te doen.

Mijn niveau? L1 Niveau van mijn instructrice? Geen idee, Z2 misschien? Vind ik ook niet zo boeiend, bij haar kan ik rijden op een manier die ik ok vind en dat is me bij een hoop instructeurs die ik daarvoor 'geprobeerd' heb niet gelukt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:59

Gelukkig heb ik een instructrice weten te vinden die mij goed de basis aan kan leren (voor mijn nu nog onbeleerde 3,5jarige), maar toch niet duur is.
Natuurlijk ga ik voor kwaliteit, maar de lesprijs bepaald natuurlijk niet de kwaliteit, maar de instructeur/trice! En of dit nou een 'huis-tuin-en-keuken-instructrice' (niet denigrerend bedoeld!) is of een GP-amazone, mij maakt het niks uit! Als mijn paardje en ik er maar op een verantwoorde wijze beter door worden!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:01

Judje schreef:
Natuurlijk ga ik voor kwaliteit, maar de lesprijs bepaald natuurlijk niet de kwaliteit, maar de instructeur/trice! En of dit nou een 'huis-tuin-en-keuken-instructrice' (niet denigrerend bedoeld!) is of een GP-amazone, mij maakt het niks uit!

Dat ben ik het heel erg mee eens! Ja

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:10

Lessen doe ik varierend om de 2 á 3 werken. Ik wil genoeg tijd hebben om zelf te kunnen oefenen of in dit geval dat ik te weinig tijd heb ivm stage.
Ik betaal 17.50 in het uur aan een mevrouw die mij opnieuw leert paardrijden. Ik heb altijd gigantisch mijn rug vastgehouden met het gevolg na iedere rit beste pijn te hebben. Het gaat nu in kleine sprongetjes vooruit doordat ze mij opnieuw leert zitten op het paard.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:39

Ik zou voor de kwaliteit gaan, maar die moet wel betaalbaar blijven Knipoog

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:02

Zoals de bereking die jij maakte is het wel weinig om maar 2 keer in de maand voor kwaliteit te lessen. Als je echt kwaliteit wilt zou ik dan wel vaker lessen.
Iedereen weet dat paardrijden een dure sport is. Je zou het bedrag ook iets hoger kunnen maken zodat je 2 keer een kwaliteits les kan nemen en 2 keer een gewone les, dus per week 1 les, dus in totaal 4 keer in de maand.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:35

ik neem aan dat als je gaat lessen, je dat doet om iets te leren.
en dus voor kwaliteit gaat.

ook neem ik aan dat iedereen het liefst zo goedkoop mogelijk wil aangezien paarden een dure bezigheid is.

ik denk dat de ideale les kwaliteit + niet te duur is.

stephanie_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:49

Hier ook zeker kwaliteit, zodat ergens mee kunt gaan oefenen

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:48

Ik ben nu erg tevreden met mijn instructrice.
Ik heb mijn paard op een Manege/pensionstal staan,en krijg nu dus les van de eigenaar.
Dit doe ik 1x in de 2 weken,omdat het aardig wat kost.
maar de manier van werken vind ik bij haar erg fijn. Ze weet exact om te gaan met jonge paarden. Wat ik juist erg fijn vind bij mijn 4 jarige. Lekker de basis bij m'n pony instampen, en geen instructrice hebben die al gelijk wil dat je perfect kan wijken,schouder voor et cetera. We doen het opzich wel de wat moeilijkere oefening,maar dan niet steeds herhalen.