HELP! Ik ben ten einde raad (stress-probleem)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barroco

Re: HELP! Ik ben ten einde raad (stress-probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:00

Go jij! Go jij! Gefeliciteerd, echt geweldig!
Volgende keer weer!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:26

Super zeg!

Een vriendinnetje van mij heeft een beetje hetzelfde, al gaat haar vader niet altijd mee op wedstrijd. maar die man heeft totaal geen benul van paardrijden, helemaal niks, nada nul, weet alleen dat dat hoofd meer naar beneden moet en dat het weer slecht ging.

Dan krijgt zij op haar kop omdat het niet goed ging, dan denk ik UH? Ze hoeft er haar of jouw geld niet mee te verdienen, je hebt er geen verstand van en ze rijdt voor haar plezier, waar bemoei je je mee joh!

Zo'n idee kreeg ik bij jullie ook een beetje. Super dat het nu beter ging! Misschien als jij gewoon laat zien dat je het gewoon zelf kan dat ie straks op wedstrijd ook zijn gemakje wel houdt!
(anders zet je hem er maar op, hier pa, doe het maar even voor dan, als je het zo goed weet!! Knipoog)

Sun_Shine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:53

probeer rustig te blijven en je rijdt voor jezelf! heb plezier!

loveHorses13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:16

Het probleem ligt bij je vader,
Jij bent het gewoon om kritiek te krijgen als het fout gaat.
Geeft hij wel eens complimenten als het goed gaat?
Op wedstrijden ben jij bang om te falen voor je vader.
Dan is het normaal dat je met de stress en de faalangst zit.
Probeer positief te zijn tegen jezelf, nooit zeggen dat het niet zal gaan en het zal mislukken want dan gebeurt dat ook!
Veel succes nog!
Gr

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:15

start anders een keer HC,
je hoeft dan niet te presteren, want al zou je allemaal 1'en rijden, dat maakt toch niet uit!
misschien dat je dan beter kan ontspannen.
en op je ademhaling letten wil vaak ook nog wel helpen,
en hoe moeilijk dit ook is: je vader negeren!
of (misschien niet zo heel lief maar dat is hij ook niet) gewoon een keer flink iets terug zeggen, want wat hij kan kan jij ook!

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:03

super dat je wedstrijd zo goed ging! Haha!
ik heb dat ik mezelf gewoon heel erg op loop te fokken, ben echt gewoon de hele dag misselijk en spanning en diarree noem het maar op. op mijn proefblaadje (hoe heette dat ook alweer Bloos) stond dat ik heel erg ontspannen zat en daardoor het paard zo ontspannen liep, ik heb zelf helemaal niet het idee gehad dat ik ook maar op een deel van de proef lekker ontspannen zat (heel vervelend is dat)
nu maar hopen dat het ook goed gaat als je vader erbij is! veel succes met je komende westrijden! Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:11

jee ik schrik wel van dit topic, ik heb alleen de eerste bladzijde gelezen, ik zie dat Ts de oplossing bij haarzelf wil zoeken en dat is er niet. Pa zou van mij niet meer mee mogen en als hij het zo goed weet dat zou hij van mij zelf mogen rijden. Er zijn heel veel mensen heel ver gekomen met zo'n vader of moeder, ik vraag me alleen af of dit wel de weg is. Ts ga met pa en ma om de tafel en maak het bespreekbaar en sla ook maar eens met je vuist op tafel.
Sterkte ermee.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:24

ben blij voor je dat het zo goed is gegaan,maar wat ik belangrijker vindt, dat je moet leren dat je niet afhankelijk moet zijn van het gedrag van je vader(ofmeningenvananderen)!!!!!! geef je grenzen aan en laat weten wat jij ervan vindt. Je mag namenlijk ook eens een keer niet zo goed presteren en van je vader horen dat je het goed hebt gedaan,omdat je je best deed!!

Wat jij er ook aan wil doen, jouw vader zou zich hier druk over moeten maken!!!. alshij wilt dat jij presteert zul jij je zelfvertrouwen moeten kunnen opbouwen en als je vader niet bereid is DAAR in te investeren ipv als een negatieve sfeermaker opstelt..... Doei, doei

voor jou en je paard is het een patroon wat je idd moet gaan doorbreken.Misschien heb je iemand ofkun je iemand vinden die je daarbij kan helpen(mag die ook meteen je vader een figuurlijke schop tegen zijn....geven Knipoog )
succes hoor en laat je niet gek maken Ach gut

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:49

Ik heb ook alleen de eerste bladzijde gelezen, en ik ken het probleem. Had het zelf ook altijd, hoewel ik paarden van anderen uitbreng op wedstrijden. De eigenaar van deze paarden begon in de loop van de tijd net zo te reageren als jouw vader. Ik werd ook steeds gestresster voor een wedstrijd. Heb van alles geprobeerd, Bach-remedie, Valeriaan pilletjes en zelfs Oxazepam Nagelbijten / Gniffelen maar niks hielp. Ik dacht dat het probleem bij mezelf lag. Tot dat de eigenaar een keer niet mee was, naar de Kampioenschappen nog wel, en ik de sterren van de hemel reed. Toen kwam ik er achter dat het door de eigenaar kwam, die veroorzaakte de stress.
Maar ja, ik was qua vervoer afhankelijk van de eigenaar, en die wou natuurlijk ook elke keer zelf graag mee om te kijken. Uiteindelijk heb ik er een gesprek mee gehad, en sindsdien probeert ze wel om geen commentaar meer te geven en me met rust te laten. Het helpt zeker, ik hoop alleen dat ze het volhoudt om zich kost te houden. Zolang ze dat doet rijd ik goed!
Ik zou als ik jou was dan ook met je vader praten, en het probleem niet bij jezelf leggen. Alleen zo kan je er iets aan doen, imo.
Succes!

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:27

Wat leuk om te horen dat het zo goed is gegaan! Je hebt het probleem aangepakt bij de oorzaak. Volgende keer als je pa meegaat, en hij je vervolgens wil verbeteren, moet je hem er direct op wijzen dat dat niet de bedoeling is. Eigenlijk moet je je pa even heropvoeden. ;D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:34

ramoontje84 schreef:
Hoi Montyjansen,

dank je voor je reactie. ik ben het helemaal met je eens maar mijn pa is niet de makkelijkste om mee om te gaan en om dit soort problemen mee te bespreken. Hij weet ALLES beter. Hij hoort me wel als ik iets zeg, maar hij luister niet. Zelf rijdt hij nooit op mijn paard, 15 jaar geleden heeft hij ooit eens op een manege wat lessen gehad. Nooit echt gereden dus. En idd iedereen is chagrijnig, heel de stemming is down omdat hij kwaad is. En ik doe serieus zo mijn best!! Dat vind ik het ergste. Ik doe er werkelijk alles aan. En steeds krijg ik commentaar.
Je hebt me wel wat stof gegeven tot nadenken ja! Knipoog
Bedankt.
Iedereen die al gereageerd heeft trouwens bedankt voor de goede tips Lachen

*ik heb alleen de eerste pagina gelezen*

Ik denk dat niet JIJ maar je VADER in de sport therapie moet.
Je vader is de basis van jou stress die jij weer vervolgens doorgeeft op je paard.
Op wedstrijd MOET jij scoren anders wordt ie kwaad..dus nog veel meer stress.

Dan werken pilletjes voor je paard niet. Wat ik overigens zowieso onzin vind..als je paard er niet geschikt voor is moet je iets anders gaan doen of een andere baas zoeken.

Ik hoop dat je je vader wakker kan maken dat ie maar stallen gaat mesten als jij gaat rijden en een keertje positief gaat worden ook bij het maken van een fout. Voor mij zou de hobby in iedergeval snel over zijn

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 08:38

Ik probeer altijd te denken: en wat dan...als ik slecht rij... dan heb ik toch pech? Verliespunt rij je niet zo snel en nou ja en dan ben je maar naar die wedstrijd gegaan voor niks. Dan kan het alleen maarmeevallen!
Ik begrijp dat jouw pa het probleem is als je slecht rijd, maar begrijp inmiddels dat er verbetering in zit!
MAar gewoon voor jezelf rijden, en nou en als je slecht rijdt..

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:29

Echt top! Gefeliciteerd.

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 09:23

Dank jullie wel, allemaal, voor de positieve reacties!! Lachen
Ik hoop dat ik komend weekend weer mag 'knallen'. Mijn pa heeft zelfs gezegd thuis te willen blijven omwille van dit goede resultaat!! Maar dat hoeft van mij nou ook weer niet Knipoog Hij gaat gewoon mee en dan gaat hij lekker in de kantine zitten en ook kan hij gerust in de bak komen kijken naar zijn eigen paard, tijdens de proef Haha! wel grappig, want hij heeft zijn eigen paard nog nooit echt 'zien lopen'. Hij moest altijd voorlezen!

Groetjes
Ramona

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:24

heel geweldige prestatie OK dan! een prima bewijs voor je zelf dat het niet aan jullie licht, Afgod neem je vader gewoon mee en laat hem op zijn ademhaling letten desnoods door je moeder laten controleren jullie kunnen het.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:23

dat gaat de goede kant op.

misschien heeft je vader wel weinig altijd van de proefjes gezien vroeger.

bij ons vragen ze altijd. nou hoe vond je het gaan.. en dan zei ik ik ben niet tevreden. misschien had je dat ook wel in het begin en dat je vader daar op inspeelde door boos te worden.

nou succes in ieder geval en knallen zaterdag hè

Lobke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:02

Ik zou zeker pa thuis laten en lekker HC starten. Dan ga je met een hele andere instelling naar de wedstrijd. Alles is dan hetzelfde maar er hangt niks van af. Punten krijg je toch al niet. En pa loopt niet achter je aan te drammen. Dus je kan lekker relaxen en rijden zoals je thuis doet. Doe dat een paar keer en zoek dan een heel kleinschalig wedstrijdje op waar maar weinig gestart wordt en ga dan weer eens punten rijden. En neem iemand mee die je op je gemak stelt!!!! Dat scheelt de helft!!!!!!!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:07

aanstaande donderdag is er een clinic bij de knhs in ermelo deze gaat over stress. denk dat je daar wel wat van kan leren. mischien een idee

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:46

Ik snap jou probleem ik heb zelf ook heel veel last van faalangst, maar de laatste tijd niet meer! Tips:

1. ga eens een keer rijden zonder je vader, ik merk wel hij werkt heel erg op je zenuwen.
2. doordat je vader zo op je hamert geloof jij dat je geen fouten mag maken maar fouten maken is menselijk.
3. wedstrijden rijden is ook eng. Wat ik zou doen is al een half uur van de voren in gaan rijden zodat je eerst je paard in kan rijden.

EN ZEKER 1 TIP: VOORTAAN JE VADER NIET MEER MEENEMEN WANT DAT IS HET HELE PROBLEEM DOOR HEM HEB JE OOK FAALANGST!

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:22

Hallo lieve allemaal,

wederom hartelijk dank voor de (nieuwe) tips Lachen Ik ben afgelopen weekend weer gaan rijden. Helemaal op 'eigen houtje' zonder commentaar bij het losrijden van mijn pappie. Hij had voor het eerst de proef live gezien en vond dat ik super gereden had!! Hij was echt heel tevreden en was echt trots!! De beoordeling viel enigszins tegen maar dat geeft niks. Ik heb fijn gereden en een leuke dag gehad, zonder gemopper. Haha!
Jaaaahh... ik denk dat dit beter gaat, als mijn pappie zijn mondje probeert te houden Knipoog wel vervelend hè, als je zo met je ouders om moet gaan Bloos maar ja het verbetert de sfeer èn de prestaties!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:29

Super hoor. Dat de punten tegenvallen is jammer, maar het gaat uiteindelijk (tenminste, bij mij wel) om je eigen gevoel!! Zeker als je de laatste tijd met een vervelend gevoel gestart bent.

Wat goed trouwens van je vader dat hij zijn mond kan houden!!!

ramoontje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 09:33

Lalidan schreef:
Wat goed trouwens van je vader dat hij zijn mond kan houden!!!

Nou inderdaad! Dat had ik echt nooit gedacht...! Pling Bloos

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:45

nou dat gaat al de goede kant op...

succes ermee

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:13

Mooi zo dat het de goede kant opgaat. Als je zelf maar lekker hebt gereden!

Maar wat ik me afvraag... zegt je moeder hier niets van, dat je vader zo doet? Mij lijkt het dat je pa de gezelligheid van een wedstrijd ook moet leren waarderen, dat het niet alleen om prestaties gaat, maar ook om alles eromheen.

Succes!

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:22

Goed dat het goed ging de laatste keer!
Ons pap is ook wel een beetje fanatiek en die wil ook dat ik zo goed mogelijk presteer en dat kun je wel 'n beetje aan hem zien Knipoog Maar echt mopperig is hij gelukkig niet.
Ja ik vraag me ook af, zegt jullie mam daar niks van?