Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Anya schreef:wegbrengen naar een trainingstal. Dominant paard, komt er mee weg. Moet ie niet te lang doen. Heeft ook nog de puberleeftijd. Succes.
.
Ferry80 schreef:Hallo Allemaal,
Ontzettend bedankt voor het enorme mee denken.
Het volgende heb ik besloten samen met mijn bijrijdster:
Gezien de slechte periode qua weer wat eraan komt hebben we besloten nog heel eventjes te wachten met het wegbrengen naar een trainingsstal.
We gaan nu een hele grote stap terug doen en van voren af aan beginnen. Hij zal in de 1e plaats respect voor ons moeten krijgen en moeten gaan luisteren, in plaats van zijn zin te krijgen.
We zijn begonnen met longeren, gewoon zonder iets, hij moet direct reageren op de stemhulpen e.d.
Doet hij iets niet braaf, hoort hij dat direct door de stem op te zetten en hem een duidelijk signaal te geven dat het zo niet de bedoeling is. Doet hij iets heel braaf, belonen wij hem heel overdreven door hem ook weer door middel van stem te belonen.
Zodra hij aan de longe goed luistert gaan we weer stapje voor stapje verder, bijzetteugels eraan, daarna pessoa, dan met zadel en daarna aan de longe met 1 van ons erop. Heel rustig, stapje voor stapje, niets overhaast, en hem gewoon heel duidelijk maken wie de baas is, maar wel op een correcte en rustige manier. Ik ben er namelijk van overtuigd dat wanneer je hem met harde hand aanpakt, dat niet gunstig zal uitpakken en dat is het laatste wat ik wil.
Als hij goed luistert en wij het idee hebben dat hij respect voor ons heeft, willen we hem wegbrengen naar een goede stal, waar ze eerlijk zijn tegenover paarden en niet met een harde hand te werk gaan. Hoe lang het dan duurt, zal mij een worst wezen, als het maar goed komt. Ook is het dan de bedoeling dat er de eerste keren hulp bij zal zijn van de desbetreffende persoon die hem heeft gecorrigeerd, zodat diegene heel duidelijk kan aangeven wat te doen.. Diegene weet dan tenslotte precies wat hij kan doen en hoe dat voelt..
Tegen die tijd is het weer wat beter en kunnen wij hier thuis ook gewoon lekker verder aan de slag met hem. Met dit weer, hier in de blub is het gewoon geen doen. Ik vind het dan weggegooid geld..
Nu hebben we eerst lekker de tijd om hem te laten zien wie de baas is en een hele grote stap terug te doen!
Bedankt allemaal.
Groetjes