Bo @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabella_

Re: Bo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:04

Jij wilt hier geloof ik niet echt van leren..
doe gewoon eens die sporen af sla hem een keer goed.
één keer bedoel ik dan ook.
ga echt veel overgangen rijden.
ik heb dit ook met een pony gehad maar het helpt echt hoor!

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:06

ik wil hier echt wel van leren ..
Morgen heeft ze dagje vrij en dinsdag ga ik rijden (zonder sporen) en dan laat ik jullie zien hoe het er dan uit ziet )

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:07

Ik vind het echt een hele leuke pony! Echt een sprekend hoofdje..
Toch zijn er een paar dingetjes die mij storen; Je voeten/hakken ( en dan heb je ook nog sporen om. Die zijn nodig om je paard voorwaarts te krijgen zeg je, probeer t liever eens met een zweepje of ga heel hard werken aan de ligging van je benen Nagelbijten / Gniffelen )
Daarnaast ben je te groot voor het zadel. Het ziet er niet alleen raar uit, maar voor je zelf kan het ook vervelend gaan worden ( rugklachten e.d.)
En van mij ( en nog genoeg anderen hier) mag je wel uit de mond weg blijven.

Succes met z'n tweetjes!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:12

Sorry ik vind het totaal geen lekker beeld.

Als ze niet aan je been is moet je gewoon consequenter zijn.
Geef je been en geen reactie, nog een keer been, nog geen reactie? een tik achter je been.

bovendien vind ik dat je dat aan de teugel rijden even moet vergeten want zo te zien ben je hier veelste veel mee bezig, teugels korter, handen hoger en meer naar voren en dan zul je merken dat ze vanzelf wel naar beneden komt maar dan op een goede manier.

Succes ermee.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:16

roxiie schreef:
Toch zijn er een paar dingetjes die mij storen; Je voeten/hakken ( en dan heb je ook nog sporen om. Die zijn nodig om je paard voorwaarts te krijgen zeg je, probeer t liever eens met een zweepje of ga heel hard werken aan de ligging van je benen Nagelbijten / Gniffelen )
Daarnaast ben je te groot voor het zadel. Het ziet er niet alleen raar uit, maar voor je zelf kan het ook vervelend gaan worden ( rugklachten e.d.)

Succes met z'n tweetjes!

Maar hier ben ik dus mee bezig met me ligging ..
En het zadel het is een leas paard en al had je even gelezen was dat al een paar keer aan de orde gekomen

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:19

_joellover_ schreef:
maar dan meer stap draf halt stap galop enz. iemand anders daar nog tips op dan ?

Ook binnen de draf en galop kun je overgangen in tempo maken. Dus een stukje harder draven en daarna het tempo opvangen. De tempowisselingen kun je het beste ook afwisselen qua plaats, dus niet telkens strekken op de lange zijde, maar ook eens op de korte, of op een gedeelte van de volte.
Bij mijn paard werkt het ook goed om een volte te rijden bij A (c kan ook) en dan de helft draven en de andere helft in galop. Dit herhaal je dan 3 keer, en dan kun je weer andere overgangen rijden.
En zoals de anderen al genoemd hebben: erg consequent zijn en bij niet reageren op je been meteen een tik geven. In het begin lijkt het alsof je alleen maar loopt te meppen, maar na een keer of 3 krijg je vaak al flinke verbetering.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:21

het komt opsig een beetje zielig over als je sporen aan hebt want je port haar aldoor in haar buik

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:24

_joellover_ schreef:
roxiie schreef:

Succes met z'n tweetjes!

Maar hier ben ik dus mee bezig met me ligging ..
En het zadel het is een leas paard en al had je even gelezen was dat al een paar keer aan de orde gekomen

Lease paard of niet, het zadel wordt er niet passend van Knipoog

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:25

Als je zo met je tenen naar buiten zit zet je voortdurend je sporen in zijn zijen..
Niet echt vriendelijk denk ik.. dus doe die voorlopig af, tot je tenen netjes naar binnen gekanteld zijn en je daardoor de spoor niet constant aandrukt.
Daarnaast ziet de mond er niet echt mooi uit, bit is of te groot of word veel aan getrokken ('geflost'), en ik denk dan het laatste.
Geef hem wat meer ruimte en zoals hierboven al gezegt, als het tempo oid dan veranderd geef je gewoon een keertje een goede tik.
Eén tik is beter dan voortdurend sporen, daar worden paarden ook hard voor en voelen 't dan (bijna) niet meer..

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:40

ik ga dus nu dinsdag het advies doen van danneke en ook met die volte !
en over het zadel ik bedoel het zadel ligt prima op der rug ze heeft het al lang en nog geen problemen mee gehad ..

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:44

@_joellover_: fijn dat je wat met het commentaar wilt doen. ik zit nu al te wachten op de foto's van dinsdag Tong uitsteken

Dat je zo snel niet aan een goed zadel kan komen is niet zo erg, probeer daarom alleen nu wel extra op je houding te letten.

en gewoon heel erg consequent zijn! als ze niet reageert op je been krijgt ze een tik met de zweep, net zo lang tot dat ze wel reageert.

mocht je nog wat vragen hebben, pb dan maar ff. ik rijd nu namelijk ook een pony die zeer sloom en slecht aan het been is. Misschien kunnen we elkaar wat tips geven

groetjes Bionda

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:49

_joellover_ schreef:
Het bit is echt niet te groot
Echt bedankt voor jullie tips ik ga der wat mee doen maar ik heb al wat wedstrijden gereden en daarbij hebben ze niets negitiefs over me houding gezegt ..
eerlijk gezegt vind ik het ook erg me voeten enz.
En bijv. een ander zadel ik heb er geen geld voor ...
Ik zit trouwens al op les..

sorry hoor maar waarom komt het bit dan half uit zn mond ?

maar met wedstrijden hoeven ze dr niet altijd wat van te zeggen met een tevreden jury ... voorral op onderlinge wedstrijden

mijn benen hou ik bijvoorbeeld nooit goed stil en daar heb ik ook nog nooit commentaar over gehad op mn protecol terwijl ze niet stil waren Knipoog

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:53

kwijl wat een leuk dekje seg hiih
groetjes Pling

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:08

Overgangen rijden, een paar meter stap en dan weer een paar meter draf. Dan weer een paar meter stap en dan weer draf, reageert hij niet? Dan mag je best even een corrigerend tikje achter je kuit geven om te laten weten dat hij sneller moet reageren. Zo kun je in draf ook gaan schakelen. Arbeidsdraf -> middendraf. Precies hetzelfde als in stap. Over het algemeen worden paarden hiermee wat feller voor je been, en er komt geen spoor aan te pas. Lachen

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:14

Je maakt hier een grote fout door er vanvoor erg sterk op in te werken terwijl je pony niet eens voorwaarts is. Rijdt je pony a.u.b. eerst goed voorwaarts. Reactie op het been kan je echt wel oefenen. Je geeft eerste een normale kuitdruk, reageert je pony niet dan versterk je je hulp, reageert ze nog niet geef dan een tikje met de zweep. Je moet hier gewoon consequent in zijn. Maar houdt er voorlopig echt mee op om vanvoor zo op pony in te werken en zeker op de manier dat jij het doet door je handen vast te zetten op je benen. Dit is echt niet op je af te breken. Ik heb in dezelfde situatie gezeten en door die manier van rijden 180° om te gooien ben ik echt gaan inzien dat het belangrijkste gewoon ontbrak: het voorwaarts zijn. Mijn paard is tevens ook 180° omgedraaid en het is echt een hittepetitje geworden, een zaligheid om mee te rijden.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:15

NIET ZAGEN IN DE MOND

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:22

goed dat je nu wat aan je spoorgebruik en de voorwaartsheid van je pony gaat doen, maar doe alsjeblieft ook iets aan je strenge hand! Je zergt in je beginpost dat hij nog niet ontspannen is, maar de 'knik' er wel is. Die knik is dus fout! wat je paard hier doet is allesbehalve nageeflijk zijn, hij spant zijn kaak verschrikkelijk en gaat maar in de krul lopen om aan de druk in zijn mond te ontkomen. dit is niet op de goede manier aan de teugel lopen. Met zo'n strenge hand kan je pony nooit maar dan ook nooit ontspannen, en is hij ook meteen niet meer voorwaarts. Als ik jou was, zou ik dat hoofd even laten voor wat het is, gewoon lichtjes contact houden, en aan de voorwaartsheid werken. heel veel overgangen en schijnovergangen, en consequent zijn, en met een zachte hand rijden. Nageeflijkheid komt van achteruit; je paard moet eerst aan je been zijn, en dan je hand op gaan zoeken, uit ontspanning door een zachte en stille hand.
Heel veel succes, en ik hoop dat je je minder op het krulletje gaat richten en meer op de voorwaartsheid!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:34

Als je zo'n beenhouding hebt kun je beter geen sporen dragen is alleen maar heel erg vervelend voor de pony, want je zegt in het topic zelf ook dat je beenhouding niet goed is wat ik dan niet snap is dat je je sporen dan toch om doet!

Vind het er ook niet ontspannen uitzien op de eerste foto's is ook heel goed te zien dat je veel met je handen bezig bent om hem naar beneden te krijgen wat op die manier ook geen enkel nut heeft. Juist als je je er niet zoveel mee bezig houdt dan komt dat allemaal wel vanzelf. Probeer veel overgangen te rijden stap-halt stap-draf draf-stap etc. zodat hij lekker wakker word en wat actiever gaat lopen!
Voor de rest vind ik het een leuke pony!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:39

Tis al gezegt maar idd spoortjes af en leren je voeten recht en stil te houden. Ik ben ook hard aan me voeten aan het werken omdat ik de neiging heb te klemmen met me knieen. Zonder beugels rijden helpt daar heel goed voor en vooral ontspannen.
Begrijp alleen niet helemaal waarom je der zo inhoudt terwijl je zegt dat ze niet voorwaarts is. Om haar gebogen te krijgen? Als je haar voorwaarts krijgt en ontspannen gaat ze vanzelf gebogen lopen. Door te trekken word de spanning alleen maar erger. Hoop dat het je lukt! Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:42

marjoleinft schreef:
NIET ZAGEN IN DE MOND

Hoor wie het zegt en capslock alsjeblieft UIT! Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:43

Be nice everyone. Knipoog Reactie had inderdaad wat minder aanvallend over kunnen komen, maar het lijkt me dat dit soort reacties nu ook weer niet geheel op zijn plaats zijn in dit topic. Lachen

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:53

ik vind je pony erg leuk!!! jullie zijn een leuke combi. denk dat je heel veel goede tips hebt gekregen!! veel succes met werken daaraan!!! ik hoef ze niet echt meer te herhalen, want t meeste is wel gezegd. snap dat een ander zadel of bit lastig is omdat t een lease pony is. maar je sporen afdoen kun je zeker wel doen. goed dat je dat al van plan bent! succes met rijden dinsdag en ga gewoon heeeel veel overgangen rijden, vergeet het 'aan de teugel' rijden even. lekker veel vooruit en veel overgangen. dus ook al zeg je dat hij neit reageert op een zweep. neem een zweep erbij, van draf naar stap, 4 pasjes, dan geef je 1 keer been (rustig, niet schoppen) en als je pony niet reageert een tik, reageert ie dan nog niet, sla je meteen flink hard. Geen pony die daar niet op reageert denk ik. Dit lijkt misschien heel hard, maar dit hoef je echt maar een paar keer te doen, dan snapt je pony het en uiteindelijk hoe je alleen nog maar een beetje been te geven en dan vertrekt je pony al. en dat is de bedoeling en als je zo ver bent (neem daar heeeeeel lang de tijd voor) dan kun je wel weer eens gaan denken aan 'aan de teugel' rijden.
Heel veel succes! en ik vind dat je de tips best goed opneemt!

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 07:06

nou ik zaag niet ,

Nou ik ben benieuwd hoe het morgen gaat.
Ik heb ook als tip gekregen bij De Letter A denk jen me tenen naar binnen ..
Ik hoop dat ik iemand kan vinden wie foto's wil make
En anders zet ik er wel een verslagje neer
Her probleem is dat ik voorheen ook schopte omdat het echt gewoon irritant werd
Ben benieuwd of ze dan wel op een harde lel reageerd
een tikje om te corrigeren daar reageerd ze dus niet op maar ben benieuwd

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:14

Ik ben ook zeker benieuwd hoe het morgen gaat.

Waarschijnlijk reageert ze wel op een tik met de zweep
en anders geef je haar gewoon een keer een hele goede lel.
Reageert ze nog niet, krijgt ze een nog hardere tik.
Dit klinkt misschien een beetje hard,
maar ze moet gewoon naar jou hulpen luisteren.
Een vlieg voelt ze ook zitten en daar reageert ze ook op.
De hulpen van jou moet ze dan ook maar voelen hoor.

Maar verder, je mag altijd ff een pb sturen. Ik rij nu ook een pony die slecht voor het been is, dus misschien kan ik je nog wat tips geven.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:24

Beetje tegenstrijdig.. Te sterk inwerken met je hand en een pony die niet voorwaarts is! Zie je het verband niet? Nerd