[ijslander] het nut van rekverbandjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Re: [ijslander] het nut van rekverbandjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:44

hihi, thanks Glossi Haha!

En weer ontopic...hoe doe jij dat trainen Glossi? met hoofd/halshouding? Zelf rijd ik vrij veel dressuurmatig en in stap, draf en galop ook nageeflijk...(dressuur geeft bij mun zowiezo een heel ander beeld) maar zodra we gaan tolten, en dan voornamelijk buiten, gaat zijn hoofd de lucht weer in. Het zal ook wel te maken hebben met het "gewone" bitje wat ik nu weer in heb. Dat is natuurlijk ook veel minder fijn dan een leerbitje. Kan me voorstellen dat hij daar dan wel weer heftig op reageert. Maar een heel mooie hoofd/halshouding zie ik bij Mun nog niet zo snel komen. VInden we allebei nog moeilijk. Als hij op vol tempo (en dat is haaaaaard) mag tolten, dán heeft hij wel zijn hoofd in een goede houding...maar als hij op mijn tempo moet gaan, krijg ik meer verzet en gewurm enzo.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 20:46

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:54

Hallo ts en anderen die meelezen,even terug naar het begin onderwerp: ik ken dit hulpmiddel ook. Mij is geleerd dat het een hulpmiddel is om het paard bewust te maken van zijn achterhand (het werkt dus geestelijk). Het zorgt er niet voor dat hij zijn achterhand opeens beter gaat gebruiken hiermee. Het is gewoon een klein onderdeel van de training - het is dan handig dat je paard bewust is van zijn 'kont', voordat je hem vanalles wenst te doen, zoals met de achterhand eronder. De bandage zorgt er zelf niet voor dat zijn achterhand eronder komt, dus het effect zal dan ook niet zijn als je het eraf haalt dat het dan opeens niet meer eronder loopt. Dit heb ik zelf vooral gebruikt bij paarden die de gewone training maar niet onder de knie kregen en bij paarden die schrikken van (onverwachtte) aanrakingen aan de achterhand/benen. Vooral bij jonge paarden heeft het soms geholpen, deze zijn niet allemaal zo bewust van hun hele lichaam.
Dus ts, ik zou het gewoon proberen en wie weet heeft het een positieve uitwerking in jullie training of misschien merk je geen verschil, het kan in ieder geval geen kwaad want je zet hem niet vast ofzo, hij heeft nog alle vrijheid. Succes!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:56

Skundi rijd ik ook veel dressuurmatig. Ik stuur je even een pm, anders word het hier wel erg ot Haha!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:42

@Mea: heldere uitleg!

Normaal gesproken wil ik ook nog wel eens snel roepen dat ik vind dat hulpmiddelen niet goed worden gebruikt. In dit geval zal ik dat zeker niet doen. Waarom niet? Ik vind het niet te vergelijken met ruiters die niet weten hoe ze een slof moeten gebruiken en een paard bijna over de kop laten vliegen, of ruiters die het nodig vinden elke seconden een paar scherpe sporen tussen de ribben van het paard te drukken, zonder dat er ook maar één vorm van reactie komt. Wat doet het rekverbandje? Het vertelt het paard, gedurende een paar minuutjes, dat 'ie achterbenen heeft. Sooooo shocking... Duivel Haha!

Dat het paard niet optimaal loopt, legt TS duidelijk uit. Ze zijn op de terugweg, het paard heeft dankzij het rekverbandje nog meer 'need for speed' dan anders en bovendien rijdt ze met een bit dat ze normaal gesproken niet gebruikt. Allemaal onderdelen die misschien op het filmpje niet de schoonheidsprijs verdienen, maar hee, daar is het ook een training voor.

@ts: als ik jou was zou ik gewoon eens gaan onderzoeken wat de beste manier is om met het rekverbandje te werken. Misschien is de combi terugweg-nieuw bit-rekverbandje een klein beetje te veel reden voor Mundilfari om heul hard te willen gaan. Gelukkig zijn er meer dan genoeg variaties denkbaar (heenweg-nieuw bit-rekverbandje, bak-leerbit-rekverbandje etc) en dan ontdek je vanzelf de methode die helemaal bij jullie past.

Edit: typo's

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:21

Hmmm, vind het helemaal nog zo'n gek idee niet...
Sterker nog, soort gelijk iets wordt bij de paso beschouwd als een onderdeel van de basis uitrusting. Om inderdaad die achterhand te stimuleren.

Ik blijf het een stoere haarbal vinden !:)

Manon, laat je verder niet gek maken hoor. Ik heb inmiddels een aardig beeld van hoe jij lekker met je paardje bezig bent.. Toffe ritten en hier en daar serieus aan de slag. En denk dat zelfs een blinde mol jullie vooruitgang kan waarnemen van de afgelopen jaren.

Het enige wat ik nog heb toe te voegen aan het drammerige gedoe... Wat ik maar al te goed ken ( of het nou heenweg, terug weg, zijweg of wat voor een weg ook is )..
Ik probeer dit inderdaad ook altijd op te lossen met halve ophoudingen... Vast los...... Vast los......En erg weinig aanleuning. Hoe meer aanleuning, hoe meer kans je poonie heeft om op je hand te komen en te gaan trekken.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 06:46

Les_Fjal schreef:
Het enige wat ik nog heb toe te voegen aan het drammerige gedoe... Wat ik maar al te goed ken ( of het nou heenweg, terug weg, zijweg of wat voor een weg ook is )..
Ik probeer dit inderdaad ook altijd op te lossen met halve ophoudingen... Vast los...... Vast los......En erg weinig aanleuning. Hoe meer aanleuning, hoe meer kans je poonie heeft om op je hand te komen en te gaan trekken.

Daar heb je helemaal gelijk in Les! die halve ophoudingen moet ik inderdaad ook maken! Want inderdaad, hoe harder ik hem inhoud, hoe harder hij wil gaan, met Mun wordt het dan een soort touwtrekken. Met dat leerbit gaat dat inderdaad ook veel en veel beter. Die krijgt hij namelijk ook onmogelijk tussen zijn kiezen. Maar dit bit is inderdaad weer even wennen. En mijn eerste reactie is dan de verkeerde: namelijk inhouden. Ik ga het eens proberen...en dan kortere stukjes tolten en weer terug naar stap.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 06:49

joy76 schreef:
@Mea: heldere uitleg!

Normaal gesproken wil ik ook nog wel eens snel roepen dat ik vind dat hulpmiddelen niet goed worden gebruikt. In dit geval zal ik dat zeker niet doen. Waarom niet? Ik vind het niet te vergelijken met ruiters die niet weten hoe ze een slof moeten gebruiken en een paard bijna over de kop laten vliegen, of ruiters die het nodig vinden elke seconden een paar scherpe sporen tussen de ribben van het paard te drukken, zonder dat er ook maar één vorm van reactie komt. Wat doet het rekverbandje? Het vertelt het paard, gedurende een paar minuutjes, dat 'ie achterbenen heeft. Sooooo shocking... Duivel Haha!

Dat het paard niet optimaal loopt, legt TS duidelijk uit. Ze zijn op de terugweg, het paard heeft dankzij het rekverbandje nog meer 'need for speed' dan anders en bovendien rijdt ze met een bit dat ze normaal gesproken niet gebruikt. Allemaal onderdelen die misschien op het filmpje niet de schoonheidsprijs verdienen, maar hee, daar is het ook een training voor.

@ts: als ik jou was zou ik gewoon eens gaan onderzoeken wat de beste manier is om met het rekverbandje te werken. Misschien is de combi terugweg-nieuw bit-rekverbandje een klein beetje te veel reden voor Mundilfari om heul hard te willen gaan. Gelukkig zijn er meer dan genoeg variaties denkbaar (heenweg-nieuw bit-rekverbandje, bak-leerbit-rekverbandje etc) en dan ontdek je vanzelf de methode die helemaal bij jullie past.

Edit: typo's

Bloos misschien was het inderdaad even teveel van het goede. Zowiezo omdat ik eigenlijk in de bak wilde rijden. Maar boehoe...na één regenbui is die al niet meer te berijden! Dus dan maar zó naar buiten. Moet eerlijk toegeven dat we maar een kwartiertje buiten zijn geweest, puur om even te "voelen". En dan is de combi terugweg-nieuw bitje-rekverbandje misschien inderdaad niet zo handig Koe Naja, volgende keer proberen we het netjes in de bak. MET leerbitje Haha! Ik zal dan nogmaals laten filmen, dan zal het er wel heul anders uitzien denk ik zo.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 06:51

Gewoon uit nieuwsgierigheid.. Is het niet zo, net als bij een passoateugel, dat een paard hier op een gegeven moment "dood" voor kan worden? Dus niks meer van dat ding aantrekt? Dat doen namelijk heel veel paarden bij een passoa na X aantal keer.

@Ts: Ik vind het een raar gezicht, maar dat betekend niet dat ik het slecht vind,als jij zelf vindt dat je paard er goed op reageerd denk ik dat het geen kwaad kan, veel plezier er nog mee Lachen

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 07:13

[quote="Willekes"]Misschien heeft de topicstarter meer aan positief opbouwend commentaar en tips?

Ik denk dat de TS zelf maar moet beslissen met welk advies ze iets doet. Als je je fotos op bokt plaatst, kun je verwachten dat er mensen reageren die je paard niet kennen, maar die gewoon opbouwende kritiek willen geven op wat ze gezien hebben op foto en film. Misschien zijn dit adviezen waar de ts al lang mee bezig is of al heel vaak heeft gehoord, maar ja dat risico loop je.

Tips: Los, vast is een goede tip. Ik ken ook mensen met ijslanders die steeds dezelfde terugweg rijden (weet n niet of je dat doet) en dat helpt ook niet erg mee. Je kunt ook op de terugweg hem aan het werk zetten, pasje wijken, slalommen om bomen enz. Zodat hij niet veel kans krijgt om te gaan rennen. Verder zou ik toch proberen in de bak tempo te gaan oefenen. Hier heb je geen terugweg dus kun je in de bak duidelijke ' afspraken' maken over wat betekent dat er niet gerend mag worden en in jouw tempo gelopen moet worden. Buiten kun je dit dan ook gebruiken.
Vanuit je filmpje in de bak geef ik weer dezelfde tip als eerder. Een paard hangt op je handen, omdat hij iets te hangen heeft. Als jij vast houdt, kan er gehangen worden. Tip is dus geef je paard niets om te hangen (vooral ook in bochten enz) en houd wel licht contact.

Hoop dat je hier iets mee kan...

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 07:15

Nessah schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid.. Is het niet zo, net als bij een passoateugel, dat een paard hier op een gegeven moment "dood" voor kan worden? Dus niks meer van dat ding aantrekt? Dat doen namelijk heel veel paarden bij een passoa na X aantal keer.

@Ts: Ik vind het een raar gezicht, maar dat betekend niet dat ik het slecht vind,als jij zelf vindt dat je paard er goed op reageerd denk ik dat het geen kwaad kan, veel plezier er nog mee Lachen

Nee inderdaad "mooi" ziet het er niet uit...maar daar doen we het ook niet voor Haha! Maar zonder gekheid, ik ben niet van plan dit dagelijks te gebruiken hoor. Alleen heel af en toe, ter ondersteuning. Of ze er "dood" van kunnen worden, durf ik je niet te zeggen...dit was de eerste keer dat ik hiermee oefende eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat het, als je het elke dag doet, niet meer hetzelfde effect heeft als de eerste keer. Maar dat was ik dus niet van plan. Ik weet heel goed dat die achterhand er, ook zonder rekverbandje, straksjes vanzelf beter onder moet gaan. Maar zoals anderen al zeiden...hij leert het nu wel te "voelen" en daar gaat het eigenlijk om.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 07:21

Def schreef:
Willekes schreef:
Misschien heeft de topicstarter meer aan positief opbouwend commentaar en tips?

Ik denk dat de TS zelf maar moet beslissen met welk advies ze iets doet. Als je je fotos op bokt plaatst, kun je verwachten dat er mensen reageren die je paard niet kennen, maar die gewoon opbouwende kritiek willen geven op wat ze gezien hebben op foto en film. Misschien zijn dit adviezen waar de ts al lang mee bezig is of al heel vaak heeft gehoord, maar ja dat risico loop je.

Absoluut en daar gaat het ook niet om...tips en adviezen zijn altijd welkom. Wél gaat het een beetje op de manier waarop die tips en adviezen gegeven worden. Er zijn meerdere manieren om hetzelfde te zeggen.

Wat die terugweg betreft...ik rijd niet altijd dezelfde terugweg maar hij weet wél heel goed wanneer we vlakbij huis zijn, ongeacht welke weg dat is (en hier heb ik maar 3 'terugwegen') Het was ook de bedoeling in de bak te rijden maar die is nu helaas verzopen..dus ja, dan maar naar buiten. Hoofd/halshouding blijft gewoon moeilijk om de ideale te vinden. In dressuur te laag...in tolt te hoog. De gulden middenweg is nog niet in zicht maar daar werken we aan. Dat hangen zijn ook momentopnamen...in de bak werk ik altijd los/vast eigenlijk. Het heeft heel lang geduurd voordat hij eindelijk ging nageven in dressuur...dus eigenlijk ben ik hier al blij mee Haha! Liever iets te diep dan veel te hoog en niet over de rug toch?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:10

Ik dacht dat Siggi een soort goeroe was, maar deze oplossing valt me wat tegen Nagelbijten / Gniffelen
Omdat de inwerking steeds hetzelfde is leert hij misschien iets hoger de benen op te trekken, maar hij heeft nog steeds geen idee dat de achterbenen onafhankelijk van de voorbenen kunnen lopen.
Wijken voor het been e.d zijn betere oplosingen. Wat ook een idee is om pionnen neer te zetten en dan de achterhand naar buiten te duwen op het moment dat je net tussen de pionnen door bent gekomen. Dan zet je hem recht ipv dat hij een mooie buiging heeft. Dan moet hij namelijk eerst de achterbenen neer gaan zetten voordat hij de voorbenen neerzet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:24

imaudy schreef:
Ik dacht dat Siggi een soort goeroe was, maar deze oplossing valt me wat tegen Nagelbijten / Gniffelen
Omdat de inwerking steeds hetzelfde is leert hij misschien iets hoger de benen op te trekken, maar hij heeft nog steeds geen idee dat de achterbenen onafhankelijk van de voorbenen kunnen lopen.
Wijken voor het been e.d zijn betere oplosingen. Wat ook een idee is om pionnen neer te zetten en dan de achterhand naar buiten te duwen op het moment dat je net tussen de pionnen door bent gekomen. Dan zet je hem recht ipv dat hij een mooie buiging heeft. Dan moet hij namelijk eerst de achterbenen neer gaan zetten voordat hij de voorbenen neerzet.

Leuke tip van de pionnen, je maakt dan een gedeeltelijke keertwending om de voorhand, als ik het goed begrijp?
Las ik al niet ergens dat ts met regelmaat 'gewoon' dresuurmatig oefent? Volgens mij is dat rekverbandje een extraatje, om aan het paard uit te leggen dat 'ie meer kan met z'n achterbenen alleen maar achter de voorkant aanhobbelen.
Persoonlijk maakt het me niet zo veel uit of deze tip van Siggi of Truus de Mier komt, ik had er wel eerder van gehoord (nou ja, niet met een rekverbandje Clown ) en volgens mij is het best een aardige methode om af en toe juist eens iets anders te doen dan het standaard overgangen rijden, wijken etc etc.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:41

Ik weet niet wat ik er van moet vinden, het lijkt alsof hij door die bandage naar voren word '' geduwd ''. Apart.
Probeer eerst maar voltes sluiten / openen en plotseling wegrijden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:20

joy76 schreef:
imaudy schreef:

Leuke tip van de pionnen, je maakt dan een gedeeltelijke keertwending om de voorhand, als ik het goed begrijp?
Las ik al niet ergens dat ts met regelmaat 'gewoon' dresuurmatig oefent? Volgens mij is dat rekverbandje een extraatje, om aan het paard uit te leggen dat 'ie meer kan met z'n achterbenen alleen maar achter de voorkant aanhobbelen.
Persoonlijk maakt het me niet zo veel uit of deze tip van Siggi of Truus de Mier komt, ik had er wel eerder van gehoord (nou ja, niet met een rekverbandje Clown ) en volgens mij is het best een aardige methode om af en toe juist eens iets anders te doen dan het standaard overgangen rijden, wijken etc etc.

Ja, inderdaad een gedeeltelijke keertwending om de voorhand.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:33

Renee__ schreef:
Ik weet niet wat ik er van moet vinden, het lijkt alsof hij door die bandage naar voren word '' geduwd ''. Apart.

veel plezier met deze oefening in tölt.....
dat is nogal een moeilijke opgave....

verder is de trainer van Ts meerdere malen wereldkampioen en weet hij écht wel waar hij het over heeft....
longeren doen ze daar vaak ook met pessoa...
en het is niet de bedoeling om je paard constant zo te rijden, maar waarom zou het tijdens het longeren wel mogen en tijdens het rijden niet?

ohja en voor de niet-ijslander kenners: misschien moeten jullie eens op een ijslander gaan zitten die de gang erin heeft en die behoorlijk door tölt, dan herzien jullie misschien je mening...
het zijn nu eenmaal aparte paarden in zowel gangen, bouw als karakter....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:36

Sorry maar die opmerking van jou over die oefening in tolt vind ik nergens op slaan.

Alsof je de tolt alleen maar beter maakt door alleen maar te tolten. Die oefening kun je ook heel goed in een andere gang doen, juist om spieren te trainen die hij weer nodig heeft bij de tolt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:40

Ts is op de filmpjes in de beginpost aan het tölten, dus dan ga ik daarover door....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:42

dat snap ik...maar in je post bedoel je eigenlijk dat je de tolt niet kunt verbeteren door niet te tolten. Dat kan daadwerkelijk wel Knipoog

Draven bijvoorbeeld, drafbalkjes, galopperen, voltes, oefeningen, over de rug rijden etc en dat kan prima ook in een andere gang dan tolt waardoor je toch de tolt verbeterd Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:46

nee, zo bedoelde ik dat niet skess...
ik was in de veronderstelling dat jij opperde deze oefening (openen/sluiten) in tölt te proberen....
dat lijkt mij voor een paard wat niet stabiel is in zijn tölt een dooddoener.....

in de tölt is het ruggebruik het belangrijkste... en dat kan zeer zeker op andere manieren getraind worden, ook door een pessoa te gebruiken...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:03

Liezel1 schreef:
Renee__ schreef:

veel plezier met deze oefening in tölt.....
dat is nogal een moeilijke opgave....

verder is de trainer van Ts meerdere malen wereldkampioen en weet hij écht wel waar hij het over heeft....
longeren doen ze daar vaak ook met pessoa...
en het is niet de bedoeling om je paard constant zo te rijden, maar waarom zou het tijdens het longeren wel mogen en tijdens het rijden niet?

ohja en voor de niet-ijslander kenners: misschien moeten jullie eens op een ijslander gaan zitten die de gang erin heeft en die behoorlijk door tölt, dan herzien jullie misschien je mening...
het zijn nu eenmaal aparte paarden in zowel gangen, bouw als karakter....

Nogmaals: Er zijn wel meerdere topruiters in het nieuws geweest de laatste tijd waarbij ik volgens mij echt niet als enige met open bek heb gekeken naar een paar foto's waar je níé vrolijk van wordt.. Dat zegt imo erg weinig, het resultaat kan wel goed zijn, maar dat betekent niet dat die trainer ook een perfecte weg ernaartoe gebruikt

Niet dát ik zeg dat ik de trainer van de ts zo vreselijk vind hoor, maar de stelling "Hij zal het wel weten want hij is wereldkampioen", zegt me bar weinig meer.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:05

Liezel1 schreef:
nee, zo bedoelde ik dat niet skess...
ik was in de veronderstelling dat jij opperde deze oefening (openen/sluiten) in tölt te proberen....
dat lijkt mij voor een paard wat niet stabiel is in zijn tölt een dooddoener.....

in de tölt is het ruggebruik het belangrijkste... en dat kan zeer zeker op andere manieren getraind worden, ook door een pessoa te gebruiken...

Oke, heb ik je verkeerd begrepen, zoals jij het hierboven zegt bedoel ik het namelijk ook Lachen

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:32

Sommige mensen keuren mijn instructeur...of althans, de tips van die instructeur af.
Aan de ene kant moet ik eens "fatsoenlijk les nemen" (???) maar aan de andere kant moet ik vooral niet luisteren naar mijn instructeur. Ik moet echter wel naar sommigen van jullie luisteren? Mensen die mij noch mijn paard nog nooit live hebben gezien en er ook nog nooit op hebben gezeten. Beetje tegenstrijdig. Daarnaast, als ik mijn instructeur niet zou vertrouwen, wat voor basis zou dat zijn voor les? "Nee sorry meneer, ik ben het er niet mee eens want een aantal meiden van bokt, die wel 20 seconden film hebben gezien, vinden dat zij het beter weten en dat het anders moet". Dat klinkt toch een beetje onlogisch?
Tuurlijk, je mag het eens zijn met de methode of niet. Maar doe anderen dan niet af alsof ze dom zijn en niet kunnen rijden als zij daar weer anders over denken en gewoon luisteren naar tips die hen tijdens de les worden gegeven.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:35

Als je denkt dat ik dat heb gezegd, moet je mijn berichten nog maar eens goed lezen, want nu trek je nogal overhaaste conclusies.
Ik hou m'n mond hier verder, want wat ik zeg wordt toch standaard verkeerd geinterpreteerd. Clown