Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sammie schreef:

Sammie schreef:Ik zougewoon 10m eraf halen en over een jaar pas weer gaan denken aan díe 10minuten longeren.
@mummie tegen wie en over wat is jouw laatste reactie gericht?
@bizzy sorry, maar ik zie werkelijk het nut niet in van longeren van 2 of 2,5 jarige. Het is gewoon slecht voor die jonge dieren. Ik begrijp gewoon niet dat mensen het geduld en het verstand niet op kunnen brengen wat jonge dieren betreft. Als je het niet weet, geeft niet vraag het dan maar ga niet dingen lopen doen en roepen omdat het toevallig een paar keer is gelezen. Denk na en leer en anders geen jonge dieren kopen. Ben niet boos op jou,maar zulke reacties (en de actie van de ts) snap ik gewoon niet. Hetis gewoonslecht voor hetdier, hoe je wendt,draait of keert, zulke jonge dieren horen in de wei nietaan een touwtje en zeker niet onder het zadel.
Maar dat is dus niet zo. Lowara schreef:omg daar gaat bokt weer
meis, gewoon lekker doorgaan, inderdaad wel een ronde afzetten zodat je paard iets meer steun heeft en zolang je het niet te lang doet en de cirkel groot houd, valt je paard echt niet dood neer hoor
ik begin in de kerst ook wel met mijn 2.5 jarige met longeren, net zoals alle dieren die ik ooit heb gehad.
Tiessie schreef:Ik vind dat de boel hier weer erg overtrokken wordt. Red Marijke!!!
Af en toe eens 10 minuten je paard laten hollen aan een lijntje kan geen kwaad, dat geloof ik van z'n lang zal ze leven niet.
Echt laten werken aan de longe is een ander verhaal. Maar zo een beetje pierewaaien kan best.
Zera schreef:meis gewoon lekker doorgaan met longeren.. Zolang je het niet elke dag of tevaak doet, kan dat gerust.. Heb het zelf ook gedaan.. En om eerlijk te zeggen, ben blij dat ik het gedaan heb.. Ze kunnen hier wel hoog en laag springen.. Als jij je er goed bij voelt moet je het doen.. Ga op je gevoel af.. Dat werkt het beste..
Maar voor de rest leuke fries

Je weet zelf wel beter.
Joto schreef:Meid, ik zou zeggen lekker door gaan;)
Iedereen deed het op zijn eigen manier met eigen paarden. Helaas denken ze hier dat alles op hun manier moet. Als het dan echt zo slecht was had hier allang iemand de dierenbescherming gebeld, en dat is niet het geval.
sjorsie schreef:Ik zou nog even een jaartje wachten, longeren is best belastend op de benen en zeker bij een Fries die pas later zijn volgroeid, gewoon lekker in de wei of paddock gooien als ze veel energie heeft en volgend jaar lekker gaan beginnen.