Condo(Andalusierhengst) @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Re: Condo(Andalusierhengst) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:25

anneliesdj schreef:
daantjuhhh schreef:
Suelza. Ik bedoel geen druk.
Ik bedoel contact!!!
Das een heel verschil hoor.

Juist, bij licht contact heb je het gevoel dat je een kuikentje in je hand hebt en geen stier aan een touw, of in dit geval, een andalusische hengst Knipoog

Ik durf mijn handen ervoor door het vuur te steken dat ze ook met een contactteugel zo rijdt. Want er wijzigt zich verder niets aan haar zit- en/of beenhulpen. HEt paard zal zich dus niet anders gaan dragen als je de teugels iets verkort. Zal hooguit wat meer oprichten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:28

Nou waarom doet ze dat dan niet.
Het beeld zal er veel mooier uitzien!
Dat garandeer ik je!!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:30

daantjuhhh schreef:
Nou waarom doet ze dat dan niet.
Het beeld zal er veel mooier uitzien!
Dat garandeer ik je!!

Omdat ze het paard liever zelf laat dragen. Teugels oppakken kan altijd nog. Ik rij ook regelmatig met losse teugels, bitloos of sterker nog... met een neckrope...

Puur en alleen om mijzelf te dwingen vanuit zit en been te rijden en het paard niet op het bit te pakken. Ik kan het alleen maar waarderen dat ze het paard niet direct aan het bit grijpt, maar op haar zit rijd

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:31

Gaaf Noor (en Horst), erg gaaf!! Prachtig dier , kan me voorstellen dat je hartstikke trots bent! En m dan ook nog gaan starten, wauw hoor! Ben alleen wel van mening dat jullie nog veel mooier op de foto moeten kunnen staan Ja Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:31

@ Suelza: Dus lijkt het me verstandig dat ze dan toch de teugels iets korter pakt, of het paard vraagt iets meer naar het contact te zoeken. Ik zie dit gewoon als achter de teugel kruipen.

Daarbij heeft ze niet op alle foto's hetzelfde contact, dat is ook fout. Bovendien, als ze nu wel contact heeft en ze wil het paard de hals laten strekken en doet de hand iets naar voren, hoe meot dat paard dan weten dat hij zijn hals dient te strekken? Hij wordt immers gereden met zowel een contactteugel als waslijntjes, dan kan hij ook dat onderscheid niet maken.

Bovendien is het bit, net zoals de zit en het been, bedoeld om hulpen mee door te geven, bij een loshangende teugel kan dat niet en gaat er dus iets mis. Dan kan ze net zo goed zonder hoofdstel gaan rijden, heb ik dan meer bewondering voor.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:34

Gaaf dier zeg! Je moet je wel érg vereerd voelen met zo'n beest te mogen starten. Knipoog Succes ermee, er zit zeker véél in! *LOL*

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:35

Als ik jullie zie moet ik aan een sprookje denken!
Veel plezier met starten enzo, enne we zien de foto's wel weer verschijnen.
*Heb niet het hele topic gelezen*

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:40

anneliesdj, zou je mijn vraag ook kunnen beantwoorden? of kan de TS dat beter doen?

(ik ga me wijselijk niet in het contact gesprek mengen, lol, maar western is toch ook verzameld op meer dan losse teugel?)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:53

Airborn schreef:
anneliesdj, zou je mijn vraag ook kunnen beantwoorden? of kan de TS dat beter doen?

(ik ga me wijselijk niet in het contact gesprek mengen, lol, maar western is toch ook verzameld op meer dan losse teugel?)

UUh wil je nu western met dressuur verglijken??
Das appels en peren verglijken.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:58

Ik vind jullie een hele mooie combinatie en wens jullie veel succes in de wedstrijdring! Vind het juist knap dat je hem met zo weinig druk zo kan laten lopen!
In de discussie ga ik me niet mengen want dat lijkt me het beste en sommige mensen staan toch voor niets open.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:01

daantjuhhh schreef:
Airborn schreef:

nee das niet waar... een paard dat zichzelf draagt, is een paard dat zichzelf draagt. en dat is bij dressuur of western niet anders (of dat zou het toch niet mogen zijn)

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:15

meid ik vindt het een prachtpaard maar je moet ff een paar fotoos als link plaatsen ivm max 15 fotoos Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:15

kynshiri schreef:
daantjuhhh schreef:

nee das niet waar... een paard dat zichzelf draagt, is een paard dat zichzelf draagt. en dat is bij dressuur of western niet anders (of dat zou het toch niet mogen zijn)

Een paard in het western draagt zich heel anders dan een paard in de dressuur.
(tenminste voorzover mijn western kennis gaat!)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:20

daantjuhhh schreef:
Airborn schreef:

hehe, nee, ik wil het niet vergelijken, ik vraag me af of het te vergeleiken is Tong uitsteken bij beide spreken ze van verzameld, voor een "leek" als ik klinkt dat als hetzelfde, en tot op zekere hoogte ziet het er ook hetzelfde uit.

maar ik doelde eigelijk op m'n vraag op de vorige pagina, over rug en achterbeen gebruik.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:21

Wat een machtig paard om te zien! Daar zou ik ook wel een ritje op willen maken. Bloos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:29

Ik vind hem in de galop eigenlijk enkel vanvoor showen...Zie hem vanachter niet echt mee komen. Maar ik ben ook niet zo 'into klassieke dressuur' dus don't shoot me if I'm wrong Knipoog

Verder vind ik het een machtig paard om te zien Ja Was het de bedoeling dat hij niet in oprichting liep? In dat geval zou'k nl ook eens foto's van hem in oprichting zien. Denk dat hij dan al helemaal om te kwijlen is Kwijl

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:31

Je moet western niet met dressuur vergelijken. Een westernpaard loopt voornamelijk op de voorhand en is dus anders 'verzamelt' dan een dressuurpaard.

Ik vind het een mooie combi, maar volgens mij heb ik deze vraag nog niet gezien: WAt is Arré?? En waar kan ik meer vinden over de klassieke dressuur? Ben erg onder de indruk Ja

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:57

*wauwwwww* Noor, wat een plaatje jullie. Snap dat je er met zo'n megasmile opzit. En zo netjes... komen er ook eens een paar filmpjes? Misschien dat mensen hier op Bokt het dan beter snappen hoe jullie werken Lachen

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:08

Wow, gaaf hoor! Prachtig paard! Jullie zijn bovendien ook een leuke combinatie om naar te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:26

Noor: wat een geweldig paard heb je daar te rijden!! Ziet er echt mooi ontspannen uit, heel nette combinatie vormen jullie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:33

Gaaf om met zo'n paard te kunnen rijden zeg!
Wat ik me wel afvroeg: hij loopt met doorhangende teugel, draagt zichzelf, maar ik vind hem wel vrij hoog blijven met het kruis?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:38

Wow wat een commentaar zeg van mensen die god op hun blote knietjes mogen danken als ze ooit zo'n combinatie zullen zijn.

Petje af voor de TS, hoop dat ik ooit zelf zo mag kunnen rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:50

Charaz schreef:
Wow wat een commentaar zeg van mensen die god op hun blote knietjes mogen danken als ze ooit zo'n combinatie zullen zijn.

Petje af voor de TS, hoop dat ik ooit zelf zo mag kunnen rijden.

Niemand zegt hier het beter te kunnen.
We geven alleen opbouwende kritiek.
Wil je dat niet moet je geen topic op HAW zetten.

Ik mag inderdaad hopen ooit z'n combinatie te worden met mijn paard.
Maar daarom betekend het nog niet dat je geen opbouwend commentaar kan geven.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:52

Mindfields schreef:
Aanleuning hoort te zijn: een licht contact met de hand(wie zegt dat ik geen contact heb?) Ik ben gezegend met zulke gevoelige vingertjes dat ik alles voel wat hij doet, zelfs als de teugels loshangen, en hij is zo gevoelig in zijn mond dat hij alles voelt wat ik doe en direct reageert als ik de instelling wil veranderen.

deze opmerking klinkt mij bekend. ik heb vroeger eens een z-pony gehad, dat klikte echt super. bij diverse jury's kreeg ik echter nogal eens de opmerking: "ruiter doet niks (met z'n handen)".... Als er eens een andere ruiter/amazone op mijn pony ging kreeg ik ook steevast de opmerking: "je voelt helemaal geen gewicht/druk in je handen". Totnutoe heb ik ook geen paard meer gehad die dit zo makkelijk oppakte.

Voor de een is contact een stevige druk, voor de ander een losse teugel: wat TS aandraagt met het springtouw daar sluit ik me helemaal bij aan. Ze voelt de mond, dus heeft ze contact. En ja tis helaas waar dat je met die "losse" teugel geen punten krijgt, maar geloof me het is de lekkerste manier van rijden!! Er zijn niet zoveel paarden/pony's die met zo'n contact zo mooi/goed kunnen lopen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:57

wat een knapperd zeg