Veiligheid en hoedjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uphill

Re: Veiligheid en hoedjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:35

Interessante discussie. Aan de ene kant vind ik dat een stukje traditie moet blijven. Degene die toch liever met cap rijden in de Z en hoger moet een alternatief geboden worden qua kleding met cap.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:01

Naar mijn mening moet de ruiter kunnen kiezen. Wel ben ik blij dat die keuze nu pas vanaf de Z mogelijk is. Een hoedje vind ik veel mooier dan een cap. Een cap vind ik veel veiliger. Ik vind ook dat het mogen rijden met een hoedje een beloning moet zijn voor geleverde prestaties. Een mijlpaal om te bereiken. B en L ruiters met een hoedje vind ik niet kunnen. 'Laat die eerst maar bewijzen wat ze kunnen. Net als dat nieuwe rijbewijs voor startende automobilisten. Pling

Ook de rijrok wil ik echt niet uit de sport hebben. Ze zijn duur. Ze zijn warm (net als een gewone rijjas) maar het geeft wel een enorme kick als je die voor het eerst tijdens een proef mag dragen. Weer een mijlpaal!

Zelf koos ik er trouwens wel voor om los te rijden met een veiligheidshelm (ook toen deze nog niet verplicht was) en pas vlak voor de proef mijn hoedje op te zetten. Sja ik ken mijn zwakke punten en die van mijn paarden. Dus veiligheid voor alles. Wel moet ik zeggen dat ik de enige was die dat deed en er vaak om werd uitgelachen. Verdrietig

Meestal stopte dat lachen wel als ik net een paar puntjes meer had binnengesleept dan de grapjassen. Na na nana naaaah! Clown

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:13

kohtje schreef:
Misschien is het ook een idee om een dressuur cap te maken.
Iets minder grof en daarom dus ook niet perse lelijk.
Het is jammer dat juist de bekende ruiters vaak geen cap op willen. Maar ik vrees dat het nog wel 100 jaar gaat duren voordat de cap "gewoon"is

Daar hoeft het knhs alleen maar één regeltje voor op te stellen. Clown
(over alleen de nationale ruiters gesproken).

Maar aangezien de hoedjesactie een aantal jaren geleden zo veel comotie (en handtekeningen) opleverde, denk ik niet dat de knhs dat verplicht gaat maken.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:17

Goofy44 schreef:
Als iemand goed kan paardrijden, dan is daar geen speciale outfit voor nodig. Goed rijden herken je direct, daar hoef je niets aan toe te voegen.

Ook de mensen die we als topruiter beschouwen, kunnen vallen. Paardrijden is een risiko sport. Ik zie liever een goede ruiter met een cap op, dan een goede of minder goede ruiter met een hoedje. Ik gun niemand een blijvend gebruik van een rolstoel of erger, door paardrijden.

Als je je hoofd gebruikt, gebruik dan een cap.
Een topruiter heeft ook een voorbeeld funktie naar de breedtesport en recreatie.

Wat mij betreft kan het hoedje en de rok afgeschaft worden. Als je een goede zomer hebt, wordt er heel veel discomfort onder die kleding verborgen gehouden.....

Ik ben er zeker van dat in combinatie met een cap een fantastische modieuze kledinglijn ontwikkeld kan worden, die nog mooi en te combineren is met veiligheid (cap).

Als een ruiter zich wil onderscheiden, doe het dan met rijden. Je zou ook op de kleding een speld of ander herkenningsteken kunnen dragen dat veilig is, als het ego zo nodig bevestigd moet worden.

Amén, niks aan toe te voegen.
Ik ben het er helemaal mee eens Lachen

Ik vind een vliegende (of zelfs eenvoudige) galopwissel mógen rijden eerder een belangrijke mijlpaal dan het dragen van een hoedje.
En als we het dan over mooier en comfortabeler hebben Knipoog : een nette zwarte getailleerde bodywarmer (met sjieke kraag) en daaronder een blouse vind ik net zo mooi en veel comfortabeler dan een zwart jasje.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:55

Sim0ne schreef:
cinny1 schreef:
Ik heb een hekel aan mn cap, gewoon omdat die niet lekker zit. En mijn hoed is helemaal op maat gemaakt en zit super.

Dan kun je ook wel een cap op maat kopen / laten maken aks je toch bezig bent, en nog veiliger ook!

Zoals ik al schreef vind ik dat het ieder zijn eigen keus is en dat die keus gerespecteerd wordt.

Ik mag met hoed rijden en dat doe ik dus ook. De dressuur is nou eenmaal een traditie sport, en ik geniet van deze tradities. Een op maat gemaakte cap, ik peins er niet over. Waar denk je die op maat gemaakt te kunnen krijgen? Is een cap per definitie veiliger, ik vind van niet. Er zitten voor-en nadelen aan beiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:59

Hoe vaak lees je hier niet dat mensen gewond zijn geraakt door de cap (afgebroken klepje, klap in de nek, wond van het verstel wieltje).
Ik ben ook nog niet in staat geweest om een passende cap te vinden die niet bij een wijgering over mijn ogen schuift.
Nogmaal: Hoeveel letsels zijn en nu daadwerkelijk in de ring opgelopen.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 16:01

Urielle schreef:
het hoedje hoort er gewoon bij, in slipjas met cap is geen gezicht. Het hoedje is een doel op zich om te bereiken Haha!

gewone rijbroek en shirt staat ook geen cap bij dus dat is een poedersuiker smoes Haha!

En agh, aan alle veiligheidsdingen kun je gewond van raken.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:27

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, 100% veilig kan niet bij de paarden juist omdat je met levendig spul te maken hebt. Maar het is met een cap net zo als met een autogordel. Als ie niet nodig was geweest werd ie ook niet zo massaal gemaakt én gebruikt.
Als je kiest om te rijden zonder cap aanvaard je daarmee ook je eigen risico.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:00

mirkip schreef:
En als we het dan over mooier en comfortabeler hebben Knipoog : een nette zwarte getailleerde bodywarmer (met sjieke kraag) en daaronder een blouse vind ik net zo mooi en veel comfortabeler dan een zwart jasje.

Da's leuk voor thuis, of lessen of een clinic ofzo, maar toch niet op concours?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:02

Jolandaa schreef:
Urielle schreef:
het hoedje hoort er gewoon bij, in slipjas met cap is geen gezicht. Het hoedje is een doel op zich om te bereiken Haha!

gewone rijbroek en shirt staat ook geen cap bij dus dat is een poedersuiker smoes Haha!

Daarom heb ik ook jaaaaaren zonder cap gereden. Ben er pas sinds een half jaar mee bezig...
Maar thuis maakt het me al een stuk minder uit, daar hoef ik ons niet te presenteren.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:07

als ik eerlijk ben. Ik heb het me altijd al afgevraagt. waarom is in de M2 cap nog verplicht en in de Z een hoedje verplicht. slaat echt nergens op!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:26

Huertecilla schreef:
Vido schreef:
Ik zou dan trouwens (nogmaals) veel liever beenbeschermers voor mijn paard vrij willen stellen.

...en bandages?
Een paard dat fatsoenlijk loopt en correct beleerd is heeft geen beschermers en bandages nodig.

Dat klopt. Maar... paarden kosten nou eenmaal veel geld in onderhoud en aanschaf. Waarschijnlijk trapt het paard zich nooit tegen zijn been. Maar als hij net wel een peesklap oploopt door een rare sprong, dan voorkom ik dat liever dmv beenbescherming (en wat je onder beenbescherming beschouwt, moet je zelf weten).

Hadas, in de Z is een hoedje niet verplicht hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:54

Kitty schreef:
Maar... paarden kosten nou eenmaal veel geld in onderhoud en aanschaf.

Voor míj is dat een non-argument.
Ik heb veel tijd en moeite geïnvesteerd, investeer dat, in het stimuleren van het ontwikkelen van mijn paarden. Ik heb ze ook niet op ijzers.
Bandages en beschermers hebben een ´prijs´.
Ik accepteer liever de ´kosten´ van de investering in hun vaardigheid, van de beperking van het beslagloze dan dat ik hen opzadel met de ´prijs´ van zogenaamde bescherming.
´
Ik vind ook dit geen punt voor verplichting en wel van hersens. Áls ik mijn paarden niet door bv. het Kikkuli-programma zou laten gaan en áls ik mijn paarden op ijzers zou heben en áls mijn ambitie zwaarder zou wegen dan de vaardigheid van mijn paarden, dán zouden beschermers zinvol zijn.
Maar...... kan het paard dan niet veel beter tegen míj beschermd worden?!

De doordenker kan dit op valhelmen projecteren Haha!

hc

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:20

Urielle schreef:
mirkip schreef:

Da's leuk voor thuis, of lessen of een clinic ofzo, maar toch niet op concours?

Das mijn mening he Knipoog
Ik zei al: als we het dan toch over comfortabel hebben...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:28

Als we het over comfortabel hebben rij ik met een slobberige fleecetrui en de oudste meest ingereden rijbroek die ik heb en zeker zonder cap Clown

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:29

mirkip schreef:
Goofy44 schreef:
Als iemand goed kan paardrijden, dan is daar geen speciale outfit voor nodig. Goed rijden herken je direct, daar hoef je niets aan toe te voegen.

Ook de mensen die we als topruiter beschouwen, kunnen vallen. Paardrijden is een risiko sport. Ik zie liever een goede ruiter met een cap op, dan een goede of minder goede ruiter met een hoedje. Ik gun niemand een blijvend gebruik van een rolstoel of erger, door paardrijden.

Als je je hoofd gebruikt, gebruik dan een cap.
Een topruiter heeft ook een voorbeeld funktie naar de breedtesport en recreatie.

Wat mij betreft kan het hoedje en de rok afgeschaft worden. Als je een goede zomer hebt, wordt er heel veel discomfort onder die kleding verborgen gehouden.....

Ik ben er zeker van dat in combinatie met een cap een fantastische modieuze kledinglijn ontwikkeld kan worden, die nog mooi en te combineren is met veiligheid (cap).

Als een ruiter zich wil onderscheiden, doe het dan met rijden. Je zou ook op de kleding een speld of ander herkenningsteken kunnen dragen dat veilig is, als het ego zo nodig bevestigd moet worden.

Amén, niks aan toe te voegen.
Ik ben het er helemaal mee eens Lachen

Ik vind een vliegende (of zelfs eenvoudige) galopwissel mógen rijden eerder een belangrijke mijlpaal dan het dragen van een hoedje.

Dat kan je je paard leren zodra de galop bevestigd is, oftewel gewoon op B niveau al Knipoog

Er is gewoon een keuze aan de ruiter zelf, het is vooral een kwestie van smaak bij mij hoor, geen kwestie van een ego dat bevestigd moet worden hoor, vroeger mocht je ook in de B met een hoedje rijden. Wat een onzin zeg.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:53

Huertecilla schreef:
Kitty schreef:
Maar... paarden kosten nou eenmaal veel geld in onderhoud en aanschaf.

Voor míj is dat een non-argument.
Ik heb veel tijd en moeite geïnvesteerd, investeer dat, in het stimuleren van het ontwikkelen van mijn paarden. Ik heb ze ook niet op ijzers.
Bandages en beschermers hebben een ´prijs´.
Ik accepteer liever de ´kosten´ van de investering in hun vaardigheid, van de beperking van het beslagloze dan dat ik hen opzadel met de ´prijs´ van zogenaamde bescherming.
´

Ik heb mijn paarden ook niet op ijzers. En ik investeer ook veel moeite en tijd in hun ontwikkeling. En zelfs wanneer ze helemaal in balans over alle vier de benen gaan, doe ik wel een peesbeschermertje om de voorbenen. Dezelfde reden als waarom ik wel een helm op zet wanneer ik mijn driejarige rijd. Er gebeurt waarschijnlijk niets, maar mocht er toch wel wat gebeuren, dan voorkom ik het liefst erger door die bescherming.

Mijn inmiddels verkochte Z-paard had ik trouwens in de zomer wel op ijzers ivm springwedstrijden. Maar ik ga geen discussie voeren over het al dan niet op ijzers zetten.

Souplesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:21

Jiill_ schreef:
Ik ben het met Urielle eens Lachen
een slipjas en cap Huilen van het lachen ja hoor .. ik zie het al ''bijna'' voor me Huilen van het lachen

ik ken wel iemand die met slipjas en cap rijd. pauline alberts.

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:19

Hoedjes horen er inderdaad bij. Alleen paarden zijn en blijven vluchtdieren dus kunnen nog steeds op hol slaan bij iets. Ook al kan je dan hoog dressuur rijden ( of gewoon goed rijden) je zou er maar af vallen. Ook al denk je dat je niet meer valt. Als je toch valt kan er wat ernstigs gebeuren zelfs als je, je paard vertrouwd. Ik rij dus maar gewoon met cap altijd.