' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: ' Elke goede amazone, kan in elk zadel rijden '

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:12

Barco schreef:
Je hebt niet alleen met de bouw van het paard te maken als je een zadel koopt maar ook met de bouw van de ruiter cq amazone. Dus bijvoorbeeld de lengte van je bovenbeen, de vorm van het bekken en de stand van je bovenbeen ten opzichte van het bekken.
Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat je op het ene zadel wat makkelijker zit dan op een ander zadel (bijvoorbeeld doordat de boom wat een wat 'slankere' zit heeft. Of juist wat breder is tussen de benen. De combinatie van zit met kniewrong)

Ik ben het dus niet eens met de stelling.

Dan nog, stel de bladen zijn wat te kort.
Dan kun je als je goed kan rijden nog rijden.
Of je lekker zit en het lang volhoud!!??? tja, das een andere stelling.
Mijn instructrise kon op elk paard goed wegrijden ongeacht het zadel wat er op lag..
Mijn zadel paste ook totaal niet bij haar, maar ze kreeg mijn paard machtig aan het lopen.
Maar goed dan praten we over 1x een half uurtje.

En nee, waarschijnlijk zat ze niet lekker.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:13

Ik vind het een beetje aan de stelling liggen.
Bedoel je dat een 'slechte' amazone alleen maar in een diep dressuurzadel met gedwongen zit kan rijden, en dus absoluut niet wegrijdt op een vaquera, western, boomloos, veelzijdigheidszadel enz.?
Of bedoel je een slecht passend zadel die verkeerd ligt, achterover klapt, flappert, te klein is, enz.?

Want dat eerste ben ik het mee eens, lichamelijke problemen erbuiten gelaten, het is misschien even wennen, maar een goede amazone/ruiter past zich daar gauw genoeg op aan.
Of je het dan lekker vindt zitten is een tweede. En een vaquera of westernzadel ga je niet gebruiken om intensief mee te dressuren natuurlijk.

Dat tweede vind ik slecht voor het paard.
Ik heb op buitenritten/ ruitervakanties op van die harde zadels gezeten hoor, dat je kont van hout is als je eraf stapt. Op dat moment denk ik wel: oeh, auw zeg, gelukkig is het niet blijvend en heb ik thuis een eigen zadel Clown
Maargoed, ik heb wel een vrij makkelijke bouw, niet te lang en niet te klein, dus er zijn weinig zadels waar ik echt niet op pas.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:21

Kon me vroeger niks schelen op wat voor zadel ik zat. reed overal mee weg. Zonder zadel, westernzadel, zelfs nog op een dameszadel gereden. op een bepaald moment een dressuurzadel gekocht (had een ander voor het springen) en voelde als een stoel op maat gemaakt. Perfecte zit en juiste aansluiting op het paard en kon dus makkelijker vanuit m'n zit de oefeningen doen. helaas hernia + operatie en toen kon ik ineens niet meer op m'n dressurzadel zitten. Heb lang moeten zoeken naar een zadel wat wel (weer) perfect bij mij + paarden paste. kan dus wel op andere zadels rijden, maar gaat helaas met veel pijn gepaard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:27

Ik vindt mezelf geen erg goede amazone, maar vanwege rug problemen kan ik niet in elk zadel rijden. Als ik daardoor een slechte amazone ben... Jammer dan. Een half uurtje zal nog wel gaan, maar ik merk wel duidelijk verschil wat voor zadel erop ligt. Als ik een zadel heb waar ik niet goed in zit, merk ik dat alla minuut aan mijn rug. Gevolg is dat ik mijn rug ga vasthouden en dat werkt weer in op het paard.

Ben het dus niet met de stelling eens

sam8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:39

Ik ben het er ook wel mee eens. Al blijft het een feit dat het één nu eenmaal beter zit dan het andere.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:47

Ik ben het er niet mee eens. Ik heb lange benen en een zadel met een korter zweetblad met vrij hooggeplaatste stoten daar kán ik gewoon weg niet goed op zitten, ik heb dan echt te weinig ruimte en kan mijn been niet lang maken. Een zadel hoeft niet alleen goed op het paard te passen maar ook op de ruiter.
En zonder zadel op een paard goed kunnen zitten, weleens op een paard met een flinke schoft zonder zadel gezeten? Kun je daar een uur fijn op rijden met draf en galop? Bovendien heeft het paard in veel gevallen last van jouw zitbeenknobbels als je zonder zadel rijdt,

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:51

Moet kunnen rijden vind ik niet maar ik denk dat het wel kan. Ik zou best een Z proef op een springzadel kunnen rijden..
Waarschijnlijk niet met hetzelfde resultaat als op mijn eigen dressuurzadel, maar het kan wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:58

Toevallig heb ik er tijdje terug ook een discussie hierover gehouden. Ik denk wel dat dat zo is, mits het zadel goed past dan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:57

lijkt mij niet. Ik heb echt zadels tegengekomen waar andere super op zaten en waar ik doorrijdwonden op kreeg. Vorm, grootte, breedte, lengte zweetbladen, positie boom; het speelt allemaal een rol.
Verder rijd ik normaal met een dressuurzadel, wat ik eigelijk heel lang al gewend ben. Daar zitten ook bepaalde types/merken die mij niet zo goed liggen.
Ik rijd soms met een springzadel, maar zelf zou ik het niet kopen om gewoon te rijden. Het is net het tegenovergestelde van mn dressuur precies.
Een vzh vind ik zowiezo al niet fijn.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:03

Elke goede amazone zou niet in elk zadel moeten willen rijden.
Behalve dat een goed zadel belangrijk is voorde rug van het paard, is het net zo belangrijk voor de rug van de ruiter/amazone!! Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:36

Het zou in principe moeten kunnen op ieder zadel.. in principe.
Bij ons op de manege heb je ook veel verschillende zadels.
De een heeft een gloednieuw zadel, alleen er is ook een paard met een of ander ''antiek'' springzadel, ivm hoge schoft.
Ik kan daar dus niet echt lekker op zitten. Het is zo glad als een sjoelbaan, en je moet echt je beugels op springmaat hebben, wil je niet de hele les heen en weer glijden. Maak je ze langer heb je geen steun aan de wrong....

Het zou dus in principe moeten kunnen, maar op iedere regel zijn uitzonderingen....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:50

Ik moet in het begin altijd vreselijk wennen (A) maar zowel aan zade en paard dus of het alleen aan het zadel ligt weet ik niet Lachen
Al heb ik wel ooit op een zadel gereden wat ZÓ'N pijn deed als je daar een uur op zat, maar gelukkig was ik niet de enige die er schuurplekken van kreeg!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:52

Ben ik het absoluut niet mee eens. Val denk ik niet in de categorie 'goede amazone', maar dat ligt toch wel even anders.
Ja, ik kan wel op elk zadel rijden. Maar ook zo dat ik het paard goed kan rijden? Nee!
Waarom? Lengte doet ook een hoop! Knipoog

Ik ben van mening dat een zadel zowel paard als amazone goed moet passen. Anders zal het altijd in zekere zin tegen je werken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 23:19

ik ben een gewone amazone. Maar het niet eens met de stelling. Er zijn zadels die zo beroerd zitten, dat je zit eruit gedraaid wordt. En er zijn zadels die niet de goede pasvorm hebben. Omdat je toevallig lange benen hebt en zit in een zadel voor een korter iemand.

En dan heb ik het nog niet eens over pakweg dressuuramazones (nog geen ruiters tegengekomen) die in mijn westernzadel gaan zitten. Hoe goed ze ook kunnen rijden.. het is een andere zit die bij een andere rijstijl past. En het duurt even voor ze die zit vinden. Net zoals ik moet zoeken naar mijn zit in een engels zadel na wat jaren vooral western rijden.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:45

ik denk dat de overstap dressuur naar springzadel makkelijker is dan spring naar dressuur zadel, puur omdat ik vind, maar dat vind ik dat je op een spring zadel meer balans hebt dan op een dressuur zadel

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:46

Ja lijkt me wel.
Natuurlijk zit je in het ene zadel mooier dan in het andere maar dat heeft niks te maken met de manier waarop je een paard rijdt. Lachen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:48

KsVrPy schreef:
Ja lijkt me wel.
Natuurlijk zit je in het ene zadel mooier dan in het andere maar dat heeft niks te maken met de manier waarop je een paard rijdt. Lachen

dit lijkt mij juist wel. Als je door een zadel op wat voor reden dan ook anders gaat zitten dan wat jij prettig vindt, zal je anders inwerken met je hulpen en heeft dat ook met je rijderij te maken.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:51

Barco schreef:
KsVrPy schreef:
Ja lijkt me wel.

dit lijkt mij juist wel. Als je door een zadel op wat voor reden dan ook anders gaat zitten dan wat jij prettig vindt, zal je anders inwerken met je hulpen en heeft dat ook met je rijderij te maken.

Hmm...
Dat is waar.

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:54

Nee..want als je een dressuur ruiter bent en je gaat in een springzadel rijden ga je naar voren zitten Pling

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:56

ikke20 schreef:
vind van wel
ik heb leren rijdne op de manege het ene paard had een luxe duur nieuw zadel de andere 1 die van elende uit elkaar hing maar als je een goede amazone bent kan je met elk zadel en elk paard wegrijden. vind ik dan. ik heb zelf leren rijden op een zadel uit de jaren 0 (hoorde bij mn verzorgpony) een zitting daar hou je het nog geen uur op vol. maar je leert ermee omgaan. znu rij ik ook op luxe dressuur zadels en goeie zadels(heb eigen paarden) en af en toe leg ik het oude zadl er nog wel eens op en daar kan ik dan ook gewoon zo nog mee wegrijden

En hier ben ik het dus niet mee eens. Lachen Ik zou zweren dat ik niet iedereen op mijn paard kan zetten. Goede amazone of niet. Een 'goede' amazone heeft waarschijnlijk een goede band met haar paard. Op een wild vreemd paard rijden zal dan ook niet (gemakkelijk) lukken.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:53

Ik kan niet op elk zadel fijn zitten, en dat werkt ook door op het wel/niet fijn rijden van een paard..op mijn volgende stage reed ik op een oud hard jc dressuurzadel..nu ben ik iemand die erg snel last heeft van zijn rug, heupen, schouders..Dus voor mijn eigen comfort moet ik een zadel hebben, waar ik echt IN zit..heb ik dat niet, dan kan ik na 2 dagen niet meer op of neer...Terwijl ik best een vaste onafhankelijke zit heb..ook heb ik redelijk lange benen, met het gevolg dat ik op sommige zadels, onderaan het zweetblad zit met mijn knieen. Daarom is mijn keus nu gevallen op een Ideal dressuurzadel, dikke kniewrongen, diepe zit en redelijk lange zweetbladen..En met dit zadel, vind ik het rijden 10x fijner..

Dus in principe zou het wel kunnen, maar een fijn zadel voor mij, heeft ook meteen goede invloed op de manier en het resultaat van de training Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:49

Ben ik het over het algemeen mee eens, op 1 ding na, dat als iemand die aan de stevige kant is, niet op een zadel van (bv.) 15 inch. past, of een shetlandzadel oid.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:27

Bij de manege waar ik rij, heeft maar één paard een dressuurzadel, ik vind dat persoonlijk echt vreselijk rijden, maar dat komt ook omdat ik een tijdje geleden hard van een paard ben gevallen en nu last heb van mijn bovenbeen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:39

meggiemeg schreef:
Ik heb een tijdje terug een dressuurzadel gekocht, dat leek me erg fijn tijdens het dressuur rijden, normaal rijd ik altijd met een vzh zadel. Ik kon dus absoluut geen balans vinden in het dressuurzadel, leek net een beginner, mijn instructrice viel het ook op dat mijn houding ronduit belabberd was op dat zadel en dat lag dus puur aan mij. Mijn instructrice kon er wel goed in zitten. Wellicht lag het aan het feit dat ik altijd al die jaren ( meer dan 20 jaar) met een vzh zadel rijdt en niets anders???

Dat klopt had precies hetzelfde aantal jaren geleden ik reed zelfs in het Z met een VZ zadel maar dacht ik moet nu echt eens aan een dressuurzadel hoor want die lange stukken doorzitten in uitgestrekte draf is dan toch een stuk fijner voor mijn eigen ruggie, maar na een week of anderhalf ben je daar toch ook weer aangewend,tenminste was bij mij wel is hetzelfde als voor het eerst met lederen rijlaarzen rijden moet je ook een poos aan wennen je voelt je dan eerst een houtenklaas die niet eens fatsoenlijk kan opstijgen en dan eenmaal gewend wil je niks anders meer en merk je dat je veel vaster en nog meer in balans zit,tenminste is mijn ervaring!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:47

Waarom niet.?
Tuurlijk als je een nieuw zadel hebt is dat ff wennen. Tong uitsteken