Paard 'weigert' buitenrit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen2

Re: Paard 'weigert' buitenrit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:02

Bij ons op stal had een paard dat ook.
Zo gauw het meisje met nog iemand mee ging niks aan de hand alleen wou hij dan nog niet voorop, en zo gauw zij het alleen wou proberen ging die stijgeren en om draaien en dan zo gauw mogelijk weer naar huis.
Ik weet niet of ze nu al alleen met hem op buitenrit gaat, ik dacht het niet omdat hij dan zo gigantisch sterk wordt. Maar ik weet wel dat het paard eerst niet voorop wou en nu wil hij dus het liefst voorop rijden.
ik blijf dit nog ff volgen en ik hoop Robijntjah dat je snel alleen op buitenrit kunt.
Succes ermee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:05

Vandaag dus met een mede stalgenoot weg geweest, en het is dus alleen maar erger geworden... Ze doet het nu ook op de terugweg, sterker nog, recht VOOR stal! Ze loopt wel door als die ander eenmaal een paar meter voorbij is, maar nog niet van harte! Onderweg hebben we gewacht, maar na 10 minuten hadden we daar redelijk genoeg van, en is stalgenootje toch maar voorop gegaan! Helaas kan ik door een operatie morgen tot januari zelf niet rijden, en wil hier anderen niet mee opzadelen. Ga het dus in Januari opnieuw proberen, met eventueel nog een nieuwe methode erbij:
Voordat zij stil gaat staan, haar al stilzetten, en dan opnieuw aanstappen! En dat herhalen!

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:46

Heel herkenbaar! Maar je paard dapperder maken werkt inderdaad, vaak is het geen onwil, maar een gebrek aan durf. Vertrouwen in jou helpt natuurlijk, en over het algemeen werken zwepen e.d. dan niet zo.....

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 00:48

mijn pony (fjord) is heel kijkerig met het buitenrijden maar loopt wel goed door, alleen krijg ik haar soms niet gekeerd iemand tips?

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:40

Nou ik heb ook zo'n paard gereden....en we gingen met nog een ruiter op pad. Maar niets dan klieren onderweg....een pas vooruit en twee achteruit. Bij het vooruit drijven steigeren, draaien en op een gegeven moment ook bokken naar mijn been. Het andere paard was rustig en ervaren in het buitenrijden maar mijn paard wilde gewoonweg niet! Het andere paard kon ook niet meer normaal vooruit door het gedrag van de mijne. Daarnaast ben ik een ervaren ruiter en ervaren buitenrijder.
Het paard is thuis zeer rustig en voor de duvel niet bang.
Ik denk dat ik haar gewoon geen plezier doe met buitenrijden.
Heel erg jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:41

Nebraska: Ik denk dat dat bij ons ook een beetje zo is! Erg jammer idd, want naar buiten op je eigen paardje is toch het leukste!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:17

staat ze nu tot januari stil? En wanneer is ze uitgerekend? Misschien is het een optie om het na de bevalling weer op te pakken? Grote kans dat het met haar zwangerschap te maken heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:19

Nee, ze wordt gereden door enkele goede vriendinnen van me! Maar waarschijnlijk niet buiten, want daar is ze dus gewoon niet braaf genoeg voor...

Ik ga in Januari weer eens kijken hoe het gaat, gaat het niet, jammer maar helaas! Dan maar verder met mijn dressuurambitie Clown

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 22:29

misschien dat ze tegen die tijd wel snakt naar een buitenritje joh, is ze die bak gewoon helemaal beu Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:37

Hoe gaat het met het aan de hand meenemen buiten,of is dat al vermeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:51

Dat staat erbij, gaat prima!

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:36

Jammer zeg. Mijn paard heeft deze neiging dus ook, maar met een ander paard op pad/meerdere paarden op pad gaat het steeds beter. Ik denk dat het een stuk onzekerheid is. Maar nu hij ontdekt heeft dat het in het bos SUPERLEUK is (mag dan namelijk lekker galopperen) gaat hij ook al voorop. Soms als hij in het bos iets engs ziet, heeft hij de neiging om om te draaien, maar gewoon rustig blijven werkt het beste. Niet teveel been geven, maar gewoon rustig terugdraaien en ander paard voor laten. Als ie zite dat het niet eng is, gaat hij ook. (En hij doet het steeds minder)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:53

Voor een drachtige merrie is het volstrekt normaal om niet weg te willen van "de kudde", die haar en haar ongeboren kind veiligheid biedt. Ik zou er tijdens de dracht niet al te veel toestanden van maken, je vecht dan niet alleen tegen karakter (onzekerheid) maar ook nog eens tegen hormonen.

Zelfstandiger maken is zeker verstandig om te doen, daar kun je nu op "eigen" terrein wel alvast aan werken. Als je schrik- en obstakeltraining doet, let dan op dat ZIJ omgaat met het probleem en niet achter jou wegduikt. Achter jou aan over een stuk plastic maakt niet moediger, laat haar alleen of voor je uit over dat plastic heenlopen (of langs die parasol, ballonnen of wat je ook maar verzint). Ook bij het wandelen (gebruik een longe of langer touw) kun je een stukje "afzakken" en ter hoogte van haar kont gaan lopen, zodat zij zelf moet omgaan met wat ze tegenkomt.

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:08

Citaat:
De 1e keer dat ik alleen buiten ging rijden, kwamen we 200 meter ver, en daarna heeft er iemand mee moeten lopen, omdat ze het vertikte om nog een pas te nemen (ondanks best hevig gebruik van de zweep )... Ze bewoog gewoon HELEMAAL niet! Heeel vreemd!
Keer daarna, op het zelfde punt hetzelfde probleem! Toen is iemand mijn sporen komen brengen, en vanaf toen hebben we eigenlijk geen probleem meer gehad...

Het is natuurlijk goed dat je afwisseling wilt door buiten te gaan rijden , maar dat verhaal van die sporen en die zweep klinkt niet zo vriendelijk.
Lokken met snoep , slaan enzo heeft misschien tijdelijk zin , maar daar pak je de oorzaak van het probleem niet aan.

wat Ellepel al heeft gezegt: gewoon teruggaan naar het grondwerk, vertrouwen en leiderschap winnen, schriktraining is ook een manier.
Veel succes met je paardje(s) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:18

Waratje schreef:
Voor een drachtige merrie is het volstrekt normaal om niet weg te willen van "de kudde", die haar en haar ongeboren kind veiligheid biedt. Ik zou er tijdens de dracht niet al te veel toestanden van maken, je vecht dan niet alleen tegen karakter (onzekerheid) maar ook nog eens tegen hormonen.

Zelfstandiger maken is zeker verstandig om te doen, daar kun je nu op "eigen" terrein wel alvast aan werken. Als je schrik- en obstakeltraining doet, let dan op dat ZIJ omgaat met het probleem en niet achter jou wegduikt. Achter jou aan over een stuk plastic maakt niet moediger, laat haar alleen of voor je uit over dat plastic heenlopen (of langs die parasol, ballonnen of wat je ook maar verzint). Ook bij het wandelen (gebruik een longe of langer touw) kun je een stukje "afzakken" en ter hoogte van haar kont gaan lopen, zodat zij zelf moet omgaan met wat ze tegenkomt.

Schriktraining en grondwerk doen we al! Vertrouwen in mij heeft ze ook zeker! Hier ligt het probleem dus niet (voor de 3e keer).
Sporen vond ik zelf juist fijn, want die KAN ik letterlijk alleen gebruiken als ik dat bewust wil (ben best lang, paard wat klein).
En ja, ze deed het in het begin dus ook toen ze NIET drachtig was!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:40

veel mensen met hetzelde probleem als ik lees ik wel, is een schrale troost Clown

ik heb er dus 4 die lopen te kloten op buitenrit...
1 paard, Desire, is al 22 en heeft het altijd gewonnen, zowel bij de vorige eigenaar als de laatste jaren bij mn moeder
dit paard gaat beslist níet van huis af maar ben je eenmaal in het bos dan gaat het wel

de 2e is Wisje, erg groen nog onder het zadel, gaat superbraaf van huis af over straat, maar in het bos gaat de trucendoos open Bloos! Nagelbijten / Gniffelen
in combi met Desire gaat het dus wel goed, Wis voorop van huis af, en Desire voorop in het bos, dan komen we er wel Lachen

paard 3 is Quentin, mn 1e eigen paard na een superbrave pony en t is een paard met enorm karakter en die heeft mij overdonderd toen ik al 17 jarig meisje hem net had en niet wist dat er paarden met een eigen mening waren Clown
en hij weet sindsdien dat ie het met recht omhoog komen op straat, of gewoon vol gas tussen het verkeer door terug naar huis rennen kan winnen...
met andere paarden mee dan volgt hij de ene keer wel, de andere keer niet...fietser meenemen is dé oplossing, die volgt hij blindelings

paard 4 is Ollie en ook nog redelijk groen qua buitenrijden, ze begon heel dapper voorop en ook alleen op buitenrit, nu zit ze in een uitprobeer fase en gooit zelfs in de bak soms de rem erop, op straat gaat het dus ook met noodstops en stuiteren, in het bos gaat redelijk goed(al kan ze ook daar ineens omdraaien en weggaan van de andere paarden)
op straat met meerdere paarden of een fietser meenemen gaat perfect Lachen

Tsja ik weet dat ik met Quentin altijd dit probleem zal houden, hij vertrouwd me volledig, hebben Z1 dressuur gereden dus qua africhting zit het ook wel goed, maar hij haalde bij de vorige mensen dit geintje ook al uit en heeft het van mij 8 jaar geleden kunnen winnen dus hij houd vol
na een botsing op een vrachtwagen hou ik buitenritten in mn eentje dus voor gezien met Quentin!

Desire is van mn moeder, daar rij ik zelden op en een 22 jarige krijg je het toch niet meer afgeleerd, die gaat ook gerust achteruit de sloot in(weet ik uit ervaring Clown )

Wisteria daarvan hoop ik dat ze zo braaf blijft op straat en met het van huis weggaan! het geklier in het bos is iets nieuws, deed ze voorheen niet maar toen werd ze ook in de bak nog gereden, dat gaat nu helaas niet meer echt dus ik zal met haar op een andere manier aan de gang moeten om haar vertrouwen te krijgen en om haar duidelijk te maken dat ík degene ben die bepaald wat er gebeurd Knipoog

Ollie is niet van mij maar rij ik erg fanatiek incl wedstrijden, rij haar vanaf mei en haar neem ik nu mee naar het bos als er nog meer mensen mee gaan, ze moet nog gewoon veel leren en veel zien, op concours is ze ook nog erg kijkerig.

Als iemand de gouden tip heeft hoor ik het natuurlijk graag!
4 paarden, 4 hele verschillende karakters en alle4 op een bepaalde manier dus problemen met het buitenrijden, de een op straat de ander is het bos, en de een volgt braaf als er meer paarden bij zijn, de ander vliegt ook dan nog gerust in zn eentje terug naar huis

(het is dat ik weet dat ik met andere paarden probleemloos buiten kan rijden anders ging ik nog denken dat het aan mij ligt Nagelbijten / Gniffelen
neem deze paarden overigens wel allemaal mee op oriëntatieritten van 25-40 km en tussen de aanspanningen in het bos en alles, gaat echt super! maar vooral op bekend terrein en van huis af moeten geeft dus problemen..)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:33

Robijntjah schreef:
Waratje schreef:

Schriktraining en grondwerk doen we al! Vertrouwen in mij heeft ze ook zeker! Hier ligt het probleem dus niet (voor de 3e keer).
Sporen vond ik zelf juist fijn, want die KAN ik letterlijk alleen gebruiken als ik dat bewust wil (ben best lang, paard wat klein).
En ja, ze deed het in het begin dus ook toen ze NIET drachtig was!

Ik heb het nergens over vertrouwen in jou, ik heb het over kweken van meer zelfvertrouwen bij het paard. Dat je schriktraining en grondwerk doet, zegt me helemaal niets, want ik weet niet HOE je dat doet.
Dat ze het in het begin ook deed is dus het stukje "karakter" waar ik het over heb, daar kun je dus met bouwen aan zelfvertrouwen wat aan doen, de hormonen die er nu ze drachtig is bijkomen, daar kun je helemaal niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:29

Moediger maken ben ik dus ook al mee bezig, dat probeerde ik ermee te zeggen! Dat gaat alleen niet heel snel, heeft heeeel veeel tijd nodig!

Dat snap ik ook wel, en die hormonen snap ik ook nog! Maar, aangezien ze ieder jaar gedekt wordt, en ik toch ook echt wel ooit buiten wil rijden, zal er toch een oplossing moeten komen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:15

Robijntjah schreef:
Moediger maken ben ik dus ook al mee bezig, dat probeerde ik ermee te zeggen! Dat gaat alleen niet heel snel, heeft heeeel veeel tijd nodig!

Dat snap ik ook wel, en die hormonen snap ik ook nog! Maar, aangezien ze ieder jaar gedekt wordt, en ik toch ook echt wel ooit buiten wil rijden, zal er toch een oplossing moeten komen!

Akkoord, je bent er mee bezig. Dat is heel mooi en het paard zal er waarschijnlijk ook beter van worden. OK dan!
Maar besef wel, dat als ze inderdaad ieder jaar gedekt wordt, alleen buitenrijden er misschien helemaal niet inzit met dit paard. Ieder paard heeft eigen sterke en zwakke punten, daar zul je het toch mee moeten doen. Als het bij dit paard zonder drachtigheid al moeilijk is, moet je misschien je verwachtingen wat bijstellen. Geloof me, er zijn gewoon paarden waarmee je niet alleen naar buiten moet willen, als je dan toch buiten wilt rijden, zoek dan een rijmaatje zodat je samen naar buiten kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:47

Met maatje doet ze het nu dus ook Clown
En het is niet dat ik alleen maar naar buiten wil! Zeker niet, heb zelfs dressuurambities! Maar vind afwisseling voor beiden gewoon belangrijk, en daar hoort buitenrijden zeker bij!

Em_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:41

Kan je geen join-up met haar proberen?
als je weet wat dat is?
Het paard waar die ik ging verzorgen begin vorig jaar wilde absoluut niet luisteren en aan de longeerlijn werd hij helemáal vals!
dus ik een boek gelezen en een join-up met hem gedaan, daarna had hij veel meer vertrouwen in me en ging het stapje voor stapje beter en nu zijn we de beste maatjes Pling

(een join up is om het vertrouwen van een paard te versterken als je wilt weten wat het is moet je me even een pb'tje sturen dan zal ik het je uitleggen Knipoog )

Groetjes,
Emma

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:45

Voor de 4e keer Grondwerken doen we al!

En een join up is bij ons echt NIET nodig! In het verleden 2 keer gedaan, nu gewoon niet meer nodig! Even ter illustratie: Ik kan haar longeren zonder lijn en zweep (in een gewone 20x40 bak).
En dan bedoel ik dus niet rondjagen ofzo, gewoon op mijn stem/lichaamshulpen overgangen maken, en op een volte van zo'n 10 meter blijven!
NIET NODIG DUS!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:52

Robijntjah schreef:
Opeens stopt mevrouw en weigert gewoon te bewegen (dus niet alleen naar voren, alle richtingen!).
Ik afgestapt, stukje gelopen, weer opgestapt, en verder gereden!
Dit is later nog een keer gebeurd...

Had je niet moeten doen. Had haar maar stil laten staan, totdat ze een ons woog! Aandrijven met benen heeft geen zin, zweep of sporen ook niet, zo'n paard gaat alleen maar achteruit of op een andere manier in verzet. Dus dan moet je denken "ik mijn zin niet? MAAR JIJ TOCH OOK NIET!". En dan is het een kwestie van de langste adem. En aangezien paarden niet het geduld hebben om continu te blijven staan, winnen ruiters dit meestal. Maar laat haar niet teruggaan, alleen maar in de richting waarop jij wil.

AFstappen is beloning voor haar, als je dit vaker gaat doen kun je straks een buitenrit alleen nog maar al wandelend afleggen met paard naast je.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:59

Ik heb dit probleem dus ook, volg dit dan ook even.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:10

Misschien moet je oefenen met lange lijnen, volgens mij is het al eerder gezegt zo leren paarden voorop te lopen.
Zodra je haar goed weet te begeleiden in de bak dan ga je aan de lange lijnen naar buiten.
Het is heel leuk en leerzaam voor het paard om enge dingen te zien onderweg als eerste.
Bij mijn merrie die op het moment zadelmak/ingereden word heeft dit heel goed geholpen, ookal is af en toe een blokkade normaal.
Probeer aan het langste eind te trekken, zet het paard in de richting waar je heen wilt en probeer niet af te stappen maar vol te houden op een gegeven moment gaan ze inderdaad vanzelf lopen.
Heel veel succes toegewenst.